Olen täysin sivullisena, mutta melko harmistuneena seurannut tätä ketjua. Väistämättä itselleni tulee mielikuva, että tiettyjen kirjoittajien pääasiallinen tavoite on mustamaalata Kujalaa. Itse mielelläni lukisin tässäkin ketjussa ollutta Kujalan kirjoittamaa sisältöä foorumilta laajemminkin, mutta meininki tuntuu olevan sellainen, että kaikki älyllinen keskustelu foorumilla haluataan provosoinnilla ja hyökkäyksillä tukahduttaa, usein vielä nimimerkin takaa.
Alla olevassa T71 kirjoituksessakin tarkoitushakuisesti sotketaan kaksi eri asiaa - Rajalan luento ja somen vaikuttajamarkkinointi. Eikö tuo nyt ole vähän tyhmemmällekin jäppiselle selvää, että Rajalan tilaisuus on kaupallinen tilaisuus yhteistyössä Sonyn kanssa ja luennon pitää Kujala. Eihän tuota nyt voi enää kovin paljon selkeämmin ilmaista. Tuolla tapauksella ei ole mitään linkkiä some vaikuttamiseen eikä Rajala, Sony tai Kujala ole tilaisuutta foorumilla mainostanut, joten en ymmärrä miksi nämä kaksi asiaa sotketaan yhteen. Lähinnä tämä vaikuttaa ulkopuolisen silmin ajojahdilta, jossa Kujalaa halutaan itselleni tuntemattomista syistä mustamaalata.
Se, jos (ja oletettavasti kun) Kujalle maksetaan Rajalan luentojen pitämisestä, ei tee Kujalan foorumikirjoittelusta vaikuttajamarkkinointia. Eri asia olisi, jos Kujalalle maksettaisiin nimenomaisesti foorumille kirjoittelusta erillisellä sopimuksella, silloin olen samaa mieltä, että tämä riippuvuus olisi syytä tuoda esille, mutta ymmärtääkseni tämän Kujala on jo aiemmin kumonnut.
En tunne Kujalaa enkä ole edes koskaan häntä tavannut, en omista räksäkymppiä, minulla ei ole mitään muuta kuin normaali kuluttajasuhde Sonyyn ja Rajalaan. Olen vain harmistunut foorumin ilmapiiristä ja suuntauksesta, jolla keskustelua pyritään tappamaan ja mielenkiintoista sisältöä karsimaan tai rajoittamaan.
T71 kirjoitti:Tässähän tämä Sonyn mainos onkin.
https://www.rajalacamera.fi/lintumessut ... 2-00-15-00" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuotteen kuvaus
Sony yhdessä Rajala Pro Shopin sekä Lassi Kujalan kanssa tarjoaa Lintumessujen osallistujille loistavan mahdollisuuden tutustua Sonyn ”Räksään” eli DSC-RX10 Mark IV -kameraan.
-------------------------
Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan eli kuka on mainostaja.
Ehdotan, että sekä ketjussa esiintyvä mainostaja, että asiasta tai sen käsitelystä harmistuneet kirjoittajat käyvät kukin tykönään lukemassa kuluttajaviranomaisten mielipiteen asiasta.
-------------------------
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkais ... -mediassa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Tämän linjauksen tarkoituksena on ohjeistaa yrityksiä ja vaikuttajia siitä, kuinka kaupallisesta yhteistyöstä pitää kuluttajansuojalain mukaan kertoa kuluttajille kohdennetussa vaikuttajamarkkinoinnissa.
Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yritysten ja vaikuttajien välistä kaupallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on yrityksen tuotteiden myynnin edistäminen tai brändin tunnettuuden kasvattaminen. Kaupallinen yhteistyö voi syntyä esimerkiksi siten, että yritys ja vaikuttaja tekevät sopimuksen yrityksen tuotteita koskevasta sisällöntuotannosta.
Vaikuttajamarkkinoinnin lopputuote voi olla esimerkiksi vaikuttajan julkaisema yritystä tai sen tuotteita käsittelevä video-, audio- tai kuvajulkaisu tai blogikirjoitus. Myös ns. brändilähettiläänä toimimista koskevat samat mainonnan tunnistettavuuden säännöt kuin muutakin vaikuttajamarkkinointia.
Vaikuttajan yritykseltä saama vastike markkinoinnista voi olla rahaa tai rahanarvoinen etu, kuten vaate, lahjakortti tai matka. Vaikka saatu vastike ei olisikaan rahaa, kyse on silti markkinoinnista.
Mainonnan tunnistettavuutta koskee kuluttajansuojalaki. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti.
Linjaus perustuu voimassa olevaan lainsäädäntöön ja sen esitöihin, oikeuskäytäntöön sekä kuluttaja-asiamiehen valvontaratkaisuihin.