Nex, adapteri ja Canon Fd

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
nimenion

Nex, adapteri ja Canon Fd

Viesti Kirjoittaja nimenion »

Kaipaisin tänne vähän neuvoa, tai oikeammin kokemuksia ja ehkä kuvia FD-objektiiveja Nexiin yhdistäneiltä.

Itse ajatteln valita Nexin pienemmän cropin (suuremman kennon) vuoksi ja käyttää siinä korkeintaan (kino) 24mm vastaavaa omaa objektiivia - loppu hoituisi valovoimaisilla Canon Fd -objektiiveilla
(24-50-135-300)

Siis:

- mikä runko "riittää"? (olisi kiva päästä alkuun edullisesti, vaikka 7-malli TOTTA KAI "pitäisi" ostaa:-)
Onko runkojen välillä ominaisuuseroja nimen omaan suhteessa manuaaliobjektiivikäyttöön?

- riittääkö fd-objektiiveissa piirto suuriin pikselimääriin?

- auttaako runko ja näyttö tarkennuksessa mitenkään?

- mikä edullinen sovitin toimii tukevasti eli riittävän hyvin?

- joutuuko objektiiveja kiinnittäessään tekemään hankalia temppuja (kannattaako hankkia jokaiselle objektiiville EDULLINEN sovite vai vain kameraan yksi?)

- valotus- ja käyttövinkkejä

- niitä esimerkkikuvia

- muuta?

Suurkiitos! :-)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
bababoboo

Viesti Kirjoittaja bababoboo »

auttaako runko ja näyttö tarkennuksessa mitenkään?
Auttaa, kun käytetään manuaalitarkennusta, niin halutessasi saat joko suurennoksen ruudulle tai sitten ihan vain ns. yleiskuva, mutta tarkennettu osuus on värikorostettu valitsemallasi värillä, esim. jos haluat tarkentaa kukan terälehteen, niin säädät, kunnes se haluttu kohta ruudulla tulee korostetuksi esim. oranssilla värillä, toimii ainakin minusta käytännössä huomattavasti nopeammin kuin esim. tuo zoomaustoiminto. Olen käyttänyt tuota toimintoa lähinnä M42 -laseilla.

5N -mallissa tuo kosketusnäyttö on kyllä kätevä zoomauksessakin, klikkaat haluttua kohtaa, se suurennetaan ja tarkennus on sitten melko kätevä tehdä. Youtube -video selventää asiaa: http://youtu.be/QK-baJCx9yk

Tuota värikorostusta on monissakin videoissa, mm. tässä: http://youtu.be/heTMaJY6r3M
- mikä runko "riittää"? (olisi kiva päästä alkuun edullisesti, vaikka 7-malli TOTTA KAI "pitäisi" ostaa:-)
Onko runkojen välillä ominaisuuseroja nimen omaan suhteessa manuaaliobjektiivikäyttöön?
Varmaan mikä hyvänsä käy tuohon tarkoitukseen. :) Ei se seiska mikään ehdoton edellytys ole. Itse olen ollut vallan tyytyväinen aikoinaan vitoseen ja nyt vielä tyytyväisempi viis-ännään. Seiskan hinnalle en nähnyt omissa käyttötarkoituksissa (yleisnäppäily, reissut yms.) mitään erityisempää lisätarjottavaa. Teoreetikoille se toki tuo lisää dynamiikkaa ja värisyvyyttä lisäpikselien ohessa, mutta lisäpikseleistä johtuvaa vai ei, niin äärireunapiirto on toisilla linsseillä ollut vähän heikompaa.

Huom. nyt puhutaan siis tästä kalustorunk* väestöstä, joka näitä edes jaksaa alkaa tutkimaan. :) Aika isoja julisteita pitää tehdä, että niillä käytännön merkitystä alkaisi olemaan.

Käy kokeilemassa jossain kaupassa noita keskenään, saatavuus on kyllä vielä vähän heikkoa, mutta Rajalalla on ainakin ollut seiskaa hyllyssä.
nimenion

:-)

Kiitos vastauksesta!

Onko täällä kokemuksia, mikä FD-sovite olisi järkevä (toimiva, tukeva, ok-hintainen) NEXin kanssa? ... ja mistä sen saa?!
KeijoK
Viesti:

Re: :-)

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

nimenion kirjoitti:Kiitos vastauksesta!

Onko täällä kokemuksia, mikä FD-sovite olisi järkevä (toimiva, tukeva, ok-hintainen) NEXin kanssa? ... ja mistä sen saa?!
Mulla on ollut käytössä Fotodioxin adapteri. Tilasin Fotodioxin omalta webbi -sivulta...

Metabones/Conurus EF -adapterikin tuli eilen, sillä saa kaiken muun paitsi automaattitarkennuksen toimimaan Canonin EF -laseissa NEX -rungon kanssa.
nimenion

USA-tavaraa

Kiitos. Tuo on USA-tuontia, joten tulli ja alv pitää varmaan laskea päälle.
Onko käyttö helppoa ja tukevuus hyvä?
Mietin, että jos toimivan saa halvalla, hankin tuollaisen joka linssiin - vai onko helpointa pitää tuo kamerassa ja kiinnittää siihen objektiivi (= onko yhtä helppoa kuin FD-objektiivin kiinnittäminen FD-runkoon?
KeijoK
Viesti:

Re: USA-tavaraa

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

nimenion kirjoitti:Kiitos. Tuo on USA-tuontia, joten tulli ja alv pitää varmaan laskea päälle.
Onko käyttö helppoa ja tukevuus hyvä?
Mietin, että jos toimivan saa halvalla, hankin tuollaisen joka linssiin - vai onko helpointa pitää tuo kamerassa ja kiinnittää siihen objektiivi (= onko yhtä helppoa kuin FD-objektiivin kiinnittäminen FD-runkoon?
Mulla on vaan yksi FD -lasi joten enpä juuri irroittele tuota sovitinta. Objektiivin kiinnitys on täysin vastaava kuin FD bajoneetissa muutenkin eli kiristysrengasta kääntämällä. Himmentimen käyttöön on ilmeisesti uudempia FDn -objektiiveja varten oma käännettävä rinkulansa joka kääntää sovittimen sisällä olevaa tappia joka sulkisi himmentimen. Mulla käytössä vanhemman mallisessa FD -lasissa joten tuo himmentimen sulkeminen siinä lasissa turha.
laaksone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laaksone »

Minä olen käyttänyt Canon FD objektiivejä NEX-5:ssa ja nyt NEX-7:ssa. Sovitteen taisin ostaa www.digitarvike.fi:stä mutta se oli turhan hinnakas. Kameratori.fi näyttää myyvän sovitteen paljon halvemmalla. En usko, että niissä on kovinkaan paljon eroja, eli osta halvempi!

Vaikka minulla onkin valokuvaamisesta ja manuaalitarkenteisista objektiiveista paljon kokemusta niin sanoisin, että se ei ole ihan helppoa puuhaa, varsinkaan nopeasti liikkuvan kohteen kanssa. Kävin kuvaamassa Dave Arcaria Stompin' at the Savoy -tilaisuudessa ja Dave meni kuin aropupu ja suurin osa kuvista oli epätarkkoja kun ei millään refleksit toimineet tarpeeksi nopeasti.

Maisemakuvaukseen sovite ja manuaalitarkenteinen objektiivi sopii kyllä erittäin hyvin. Olen kyllä myös ollut positiivisesti yllättynyt Sigman uusista 19mm ja 30mm automaattitarkenteisista objektiiveista, jotka muuten on hinnoiteltu erittäin kuluttajaystävällisiksi.
Vastaa Viestiin