Minoltan salaman soveltuvuudesta

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
kake007b

Minoltan salaman soveltuvuudesta

Viesti Kirjoittaja kake007b »

Osaisko joku kertoa
voinko 'huoletta' käyttää vanhaa
Minolta 3500 xi -salamaani
Sonyn aplhassa ?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hahhi

Viesti Kirjoittaja Hahhi »

Ikävä kyllä moinen ei taida onnistua.

Kun Minolta siirtyi digi-aikaan, meni salamajärjestelmäkin uusiksi. Digikameroissa (Dimage, Dynax, Alpha) toimivat kunnolla ainoastaan uudemmat 2500(D), 3600HS(D) ja 5600HS(D), sekä makrosalamat (asiallisella kontrollerilla varustettuna).

Vanhemmat Minoltan salamat toimivat digeissä ainoastaan täydellä teholla tai manuaalisesti ohjattuna, joten on rungosta kiinni, voiko niitä käyttää. Salama täräyttää omin päin joka kerta täyden lastin, ja jos rungosta käsin ei pääse muuttamaan salaman tehosuhdetta (1/2, 1/4, 1/8 jne.) niin vaikeaksihan tuo menee.

Järkkärirungoista 7D tarjoaa mahdollisuuden muuttaa salaman tehoa manuaalisesti, mutta 5D tietääkseni ei. 5D:llä vanha salama pläsäyttää siis joka kerta täydet valot. Luulen että A100 on tässä(kin) suhteessa 5D:n kaltainen. :( (Pitäisi toki jostain manuaalista tarkistaa, mitä se A100 tekee tai ei tee, mutta noin olen ymmärtänyt...)
Hahhi

Viesti Kirjoittaja Hahhi »

Itse itseäni täydentäen...

Vanhoja Minoltan "filmi"-salamoita voi digipäivittää, jos osaa. (Itse en osaa, mutta yksi saksalainen kyllä... :D )

Eli jos saa jostain selville kuinka runko ja salama keskustelevat, niin vanhan salaman voi justeerata sellaiseen kuosiin, että se ymmärtää digirungon komentoja. Tämä vaatii toki kolvaustaitoa. Onko tuo sitten taloudellisesti tai ajankäytöllisesti järkevää, on eri juttu. Mutta on niitä tyhmempiäkin harastuksia...

Tällä hetkellä se eräs sakemanni myy ainakin päivitettyjä 5400 salamia.

Jos virittely kiinnostaa, niin ei kun käyttämään Dyxum.comin etsi-toimintoa.
Vastaa Viestiin