Kamera-lehti: viimeinen niitti

Kirjat/lehdet, näyttelyt, TV-ohjelmat, messut, kurssit, opiskelu ...
arn
Viesti:

Kamera-lehti: viimeinen niitti

Viesti Kirjoittaja arn »

100 sivun lehti, josta sivut 49-71 EISA Awards tuote-esittelyä, käytännössä mainoksia. Kyseisten sivujen sisältö olisi helposti mahtunut yhteen sivuun ja olisi siinä muodossa vienyt asiasisältöään vastaavan tilan (ja taitaapa sekin olla liioittelua).

Yleensähän lehdessä ovat ärsyttäneet kamera-/ laitetestit, jotka ovat säännönmukaisesti olleet enemmänkin tuote-esittelyitä - kriittisyys ja analyyttisyys on puuttunut melkeinpä täysin. Oikeastaan kameroista ei testin perusteella ole saanut juuri minkäänlaista kuvaa niiden toiminnasta tai vahvoista puolista.

Olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt, että mistä ihmeen syystä oikein tilaan tuota lehteä. Alunperin kai sen vuoksi, kun oli ainut suomenkielinen valokuvauslehti, mutta nythän on tuo Pikselikin. Sen tuotearviot ovat sentään hieman parempia (vaikkei lehti kokonaisuutena täysin vakuutakaan).
Viimeksi muokannut arn, Elo 23, 2004 22 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tuo on joka vuotinen juttu, mahtaako lehti saada jotain rahaa noista EISAN mainoksista?
Olen täysin samaa mieltä pois ne lehdestä tai samat kuvat pienempinä 4 sivulle, järjettömän suuria kuvia?
*Pro Mikko Laakso*
4x5

Re: Kamera-lehti: viimeinen niitti

Viesti Kirjoittaja 4x5 »

arn kirjoitti:Yleensähän lehdessä ovat ärsyttäneet kamera-/ laitetestit, jotka ovat säännönmukaisesti olleet enemmänkin tuote-esittelyitä - kriittisyys ja analyyttisyys on puuttunut melkeinpä täysin. Oikeastaan kameroista ei testin perusteella ole saanut juuri minkäänlaista kuvaa niiden toiminnasta tai vahvoista puolista.
Hmmm... mitä tarkoitat kriittisyydellä? Kamera-lehti on kautta vuosikymmenten ollut maltillinen väline-esittelijä/testaaja, joka on välttänyt ylisanoja suuntaan jos toiseenkin. Linja on varmaankin osoittautunut viisaaksi ajan myötä. Kyllä minun mielestäni noista jutuista pystyy "lukemaan" aika paljon, vaikka mitään latetta ei varsinaisesti teilata eikä myöskään nosteta kaiken muun yläpuolelle.
Osaaminen näkyy mielestäni juuri tuon tapaisena omiin mahdollisuuksiin sopeutettuna analyysinä.

Onhan lehteen toisaalta otettu kirjoituksia jonkun yksittäisen välineen käyttäjältäkin, niissä on kyllä ollut voimakkaammin esillä kannanottoja ja pidemmän käyttökokemuksen (kuin testipenkki on) ansiosta tuollaiset kannanotot ovat ehkä jopa merkittävämpiä.

Perusongelma kaikilla lehdillä on varmaan sama; pienten markkinoiden myötä rahan ja resurssien puute. On aika lailla eri asia toimia saksan-, englannin- tai espanjankielisillä markkinoilla. Jopa ruotsinkieliset markkinat ovat yli tuplaten suomenkielisen kokoiset.
Pekka M.Nurminen
arn
Viesti:

Re: Kamera-lehti: viimeinen niitti

Viesti Kirjoittaja arn »

Hmmm... mitä tarkoitat kriittisyydellä? Kamera-lehti on kautta vuosikymmenten ollut maltillinen väline-esittelijä/testaaja, joka on välttänyt ylisanoja suuntaan jos toiseenkin. Linja on varmaankin osoittautunut viisaaksi ajan myötä. Kyllä minun mielestäni noista jutuista pystyy "lukemaan" aika paljon, vaikka mitään latetta ei varsinaisesti teilata eikä myöskään nosteta kaiken muun yläpuolelle.
Osaaminen näkyy mielestäni juuri tuon tapaisena omiin mahdollisuuksiin sopeutettuna analyysinä.
No sitä tarkoitan, että arvosteluissa ei juurikaan oteta kantaa suuntaan tai toiseen, eikä suoraan verrata laitteita keskenään. Ei aseteta ominaisuuksia verrokkien kesken juuri minkäänlaiseen järjestykseen. Tämän olen havainnut lehden jatkuvaksi linjaksi. Sitä voi sitten pitää "sopeutettuna analyysinä", tai kannanoton välttämisenä.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

EISA on kamera/video/yms lehtien yhteenliittymä. Se valitsee kerran vuodessa joukon onnistuneita tuotteita. Valinta tehdään tiettyjen kriteerien pohjalta. Lopullisesti sen toteuttaa lehtien edustajat, jotka kokoontuvat 'testileirille'.

EISA:lla on tarkat säännöt tulosten esittelystä ja heidän logonsa käytöstä tuotteiden mainonnassa. Näissä mm. määritellään, että kunkin valintaan osallistuneen lehden on esiteltävä kaikkien sarjojen voittajat syyskuun numerossaan. On myös määritelty, että kutakin voittajaa on esiteltävä vähintään kolmasosasivun verran. Ilmeisesti säännöillä pyritään tasapuoliseen esittelyyn.

Photo ja Video -sarjoissa, joihin Kameralehti osallistuu, taitaa olla ainakin 19 sarjaa. Tuosta jo tuleekin sivuja.

Lisää aiheesta:
http://www.eisa-awards.org/

Kameroiden vertaamista voisin kommentoida, nyt kun itsekin olen hiukan sotkeutunut asiaan.

On erittäin hankala asettaa samantyyppisiäkin kameroita johonkin järjestykseen!
Kameroilla on erilaisia ominaisuuksia. Jotkut käyttäjät tarvitsevat toisia, jotkut toisia. Joku ominaisuus voi olla jopa toiselle hyvä, kun se toista haittaa. Kaikki tekniset laitteet ovat kompromisseja ominaisuuksiltaan ja viimeistään hintaan nähden.

Minusta on järkevää kertoa kameroiden ominaisuuksista mahdollisimman selkeästi ja jättää lukijalle päätös siitä, mitä asioita hän arvostaa. Jos lukija ei ymmärrä jotain ominaisuutta, lehden pitää kertoa näistä asioista. Jos lukija ei edelleenkään ymmärrä, niin erittäin todennäköisesti hän ei ominaisuutta tarvitse tai sillä ei ole hänelle merkitystä.

En sano, että kaikki pitää jättää lukijalle, mutta aika vaikea on valita parasta kameraa kaikille tuhansille lukijoille. Jos lehti vain pisteyttää ominaisuuksia, eikä kerro niille taustoja, niin en ainakaan itse arvosta testiä kovinkaan korkealle.

olli Rinne
http://digifaq.info/
olli.rinne@pikseli.fi
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Minustakin kamera-lehti on aika *sensuroitu* julkaisu, jonka kamera-arvostelut ovat aina sekavia, niissä ei tehdä mitään kunnollisia johtopäätöksiä mikä on hyvä kamera ja mikä ei. Tyhjänpäiväistä jorinaa ne kamera-esittelyt yleensä ovat.

Kamera-lehdessä on vuosittain juuri tuo EISA-voittajien esittely tyyliin yksi tuote / yksi iso värisivu todella ärsyttävää paperintuhlausta. Kaikkein hirvein juttu minkä muistan kamera-lehden jutuista, oli kun joku vuosi sitten käsiteltiin käytettyjä objektiiveja.

Jutussa ei ollut mitään muuta kuin järjetön lista jossa oli jollain kaavalla laskettu suomalaisten kameraliikkeiden käytettyjen putkien keskihintoja. Jutussa ei ollut mitään tekstiä tai tietoa esim. käytetyn objektiivin valintaa koskevista asioista. Ihan hirveä juttu.

Olen tilannut kamera-lehteä vuodesta 1994 lähtien ja pari kertaa olen päättänyt lopettaa sen tilaamisen. Mutta onhan niissä kuitenkin ihan hyviä valokuvajuttuja ja käytettyjen laitteiden palsta. Ne ovat ne kaksi syytä, miksi olen mokomaa nidettä tilannut.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Anamera

Viesti Kirjoittaja Anamera »

Tilasin juuri 3 lehteä testiksi 15 eurolla ja ensimmäinen numero siis tuli juuri. Täytyy sanoa, että ei vakuuta; ei ensinkään. Lehdessä oli lukemista yhden lyhyen pöntölläistumissession verran eikä sitä tarvitse enempää selaillakaan. Itse en välitä nähdä isoja värikuvia sekä mainoksia juurikaan vaan nimenomaan tietoa kameroista. Sitä ei siis juurikaan irronnut.

Toisen lehteni (seuraava numero) täytyy parantaa ja paljon, että edes harkitsisin tilaavani edes vuosikerran verran. Missä tahansa MikroBitissä tai Tietokone-lehdessä (joita tilaan myös) on enemmän asiaa kameroista.

Noh, vain henkilökohtainen mielipiteeni lehdestä ensilukijana.Kuva
rontti

Viesti Kirjoittaja rontti »

Kameralehden kannessa on mielenkiintoinen muutos: nimen alla lukee nyt 'digi- video- ja valokuvauksen ykköslehti'.

Ykköslehti-hehkutus johtuu varmaankin kilpailijan ilmaantumisesta markkinoille. Muuten riville mahtuu mielenkiintoisia piiloviestejä: valokuvaus on listalla vasta kolmantena; toisaalta digi- ja valokuvaus luetellaan eri asioina.
kostaja!

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

tällä foorumilla tuntuu ettei mikään lehti ole tarpeeksi hyvä.. motkotusta motkotusta..!!
Hyvin ovat tähän asti suomalaiset valokuvaus-lehdet minua viihdyttäneet, ainakin niin hyvin, ettei täällä tarvitse kokoajan avautua..
tämä tuntuu olevan niitä ikuisuusaiheita joille jotkut vaan valittaa valittamisen ilosta.. tai jtn!
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

Noo minä olen kyllä mielelläni lukenut tuota kameralehteä, jos nyt jotain toiveita heittäisin niin toivoisin enemmän valokuvia ja vähemmän kuvia kameroista.
oneironaut

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

Jos minun pitäis ostaa uus kamera, niin en todellakaan tekisi ostopäätöstä kamera-lehden testien perusteella. Ne on niin ympäripyöreitä. Olis parempi, jos vaikka sitte haukuttas jotaki kameraa ja toista ylistettäis. Sitten voi itse miettiä, että mitkä ominaisuudet on tärkeitä ja tehdä valintansa sen mukaan
"The Third Way Leads To The Third World"
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

rontti kirjoitti:Kameralehden kannessa on mielenkiintoinen muutos: nimen alla lukee nyt 'digi- video- ja valokuvauksen ykköslehti'.
Voisivat siellä ykköslehdessä oikolukea tekstinsä.
Asko Vivolinin ja Wille Lehtisen jutusta "Vedoksissa Varaa valita" menee jo otsikko mainostoimistosuomeksi.
"Aidot" 10-kuvat -väliotsikon jälkeen: "Pakko myöntää, että kehitys on kehittynyt, eivät parhaita nämä mustesuihkukuvia parempiakaan taida olla, vai mitä?" Mitähän kirjoittajan päässä oikein on liikkunut?
Jukka Lehtoselle linssi on objektiivin synonyymi, mikä kielii kirjoittajan, jos ei vaatimattomasta suomenkielisen valokuvaussanaston tuntemuksesta, niin ainakin huolimattomasta kielenkäytöstä.
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Kaikesta ne ihmiset repiikin ressiä. Mitäs sitten jos lehdessä on pari isompaa kuvaa jostain laitteesta? Jos sen takia menee yöunet niin sen kus lopetat tilaamisen. Niin yksinkertaistahan se on.

Ja jos Kameralehti olisi vain täynnä tekstiä niin en varmasti tilaisi sitä. Parasta lehdessä onkin hyvät kuvat. Mutta tässähän se nähdään, jotkut ovat kiinnostuneet vain laitteista, eivät itse kuvaamisesta ja kuvista. Melkoinen valokuvaaja jos ei kiinnosta nähdä isoja valokuvia :D DDD

Parasta kameralehdessä on se ettei siellä ole tylsiä laitevertailuja sivutolkulla. Kameralehti on mielestäni Suomen tämän alan ykköslehti. Pikselikin varmasti pääsee samalle tasolle jossain vaiheessa.
Tinttara

Viesti Kirjoittaja Tinttara »

Mahtaakohan ihmisten sisälukutaidossa olla vikaa, jos ei saa mitään irti Kamera-lehden laajoista testeistä? Itse luin toissanumeron testin moneen kertaan ja ajatuksella, ja mielestäni se oli todella vakuuttava ja asiantunteva. Ominaisuuksia oli kuvailtu seikkaperäisesti, mikä on mielestäni tärkeää, sillä eihän niitä muuten saa selville, kun ei kaikkia kameroita kuitenkaan voi saada kokeiltavaksi. Mutta kuka tykkää mistäkin. Mun mielestä pelkät toteamukset "tää on parempi kuin toi" ovat ihan turhia. Toisaalta musta MikroBitinkin taannoinen pitkäzoomisten testi oli todella hyvä ja siinä annettiin arvosanat eri osa-alueista. Mutta ko. testihän on tietysti myös huono, koska se ei ole kameralehdessä... Näiden valittajien ainainen valitus saa ristiriitaisuudessaan välillä koomisia piirteitä.
- Aromia aamiaismuroihin -
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

nieppi kirjoitti:Noo minä olen kyllä mielelläni lukenut tuota kameralehteä, jos nyt jotain toiveita heittäisin niin toivoisin enemmän valokuvia ja vähemmän kuvia kameroista.
Jep, hyvä lehti se on (jos verrataan pikseliin). Kamera-lehteä tulee ostettua irtonumerona muutamaan otteeseen vuodessa, viimeksi taisin ostaa numeron 6-7/2004 mielenkiintoisen makrokuvausartikkelin takia.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Tinttara kirjoitti: Toisaalta musta MikroBitinkin taannoinen pitkäzoomisten testi oli todella hyvä ja siinä annettiin arvosanat eri osa-alueista. Mutta ko. testihän on tietysti myös huono, koska se ei ole kameralehdessä...
Häh? MB:n kameratestit ovat kyllä olleet täynnä asiavirheitä ja testaajilla selkeää ammattitaidon puutetta... Viimeisin testi oli kylläkin parannusta edellisiin, myönnettäköön.
Tinttara

Viesti Kirjoittaja Tinttara »

arn kirjoitti:Häh? MB:n kameratestit ovat kyllä olleet täynnä asiavirheitä ja testaajilla selkeää ammattitaidon puutetta... Viimeisin testi oli kylläkin parannusta edellisiin, myönnettäköön.
Puhuinkin vain tästä viimeisimmästä kameratestistä, aiempia en ole lukenut. Mutta jos tässäkin testissä on havaittavissa virheitä tai puutteita, niin voit varmaan tässä havaintosi kertoa? Ei jää sitten muillekaan väärinkäsityksiä artikkelista.

Testaaja(t?) ei välttämättä ole kovimman luokan ammattikuvaaja, mutta onko silläkään niin väliä: harrastelijoitahan ne lukijatkin ovat. MB:n testissä ei ainakaan ole sitä ongelmaa, ettei nähdä metsää puilta eli että tuijotetaan speksejä ja 400-kertaisia osasuurennoksia ja todellinen kuvanlaatu ja kameran käytettävyys mainitaan jossain sivulauseessa.
- Aromia aamiaismuroihin -
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Tinttara kirjoitti:Testaaja(t?) ei välttämättä ole kovimman luokan ammattikuvaaja, mutta onko silläkään niin väliä: harrastelijoitahan ne lukijatkin ovat. MB:n testissä ei ainakaan ole sitä ongelmaa, ettei nähdä metsää puilta eli että tuijotetaan speksejä ja 400-kertaisia osasuurennoksia ja todellinen kuvanlaatu ja kameran käytettävyys mainitaan jossain sivulauseessa.
Kun vain nuo MB:n henkilöt tajuaisivat ottaa tältä foorumilta näitä asian tuntioita (tahallinen typo) muutaman kappaleen testaamaan, saatais kunnon ammattilaismeininkiä ;DDD
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

^Nanook^ kirjoitti:Kaikesta ne ihmiset repiikin ressiä. Mitäs sitten jos lehdessä on pari isompaa kuvaa ... laitteesta?

Mitä? Onko siellä ollut kuvia tästä meidän laitteesta?! Mikä numero, haluan heti nähdä!
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
4x5

Viesti Kirjoittaja 4x5 »

Yksi syy näihin napinoihin voi olla, että luullakseni aika moni aloittelija on tilannut Kamera-lehden ensimmäiseksi valokuvauslehdekseen. Koska oma kokemus puuttuu, kaivataan tsaarillisia määräyksiä siitä mikä on markkinoiden paras tuote alalla, ja monenneksiko paras on oma kamera ;)
Onhan tuollaiset paremmuustestit raflaavia ja varmasti lehteä myyviä, mutta kuten OlliR tuolla esitti, aika epärealistisia pyrkiessään jonkinlaiseen yleispätevään totuuteen.
Pekka M.Nurminen
Vastaa Viestiin