Halvimmat pigmenttimustetulostimet?

Printterit, skannerit, online-tulostukset
shaman

Halvimmat pigmenttimustetulostimet?

Viesti Kirjoittaja shaman »

Tarkoitus olisi tulostaa kohtuu kestäviä tulosteita lähinnä akvarellipaperille myytäväksi. Oman kokemukseni mukaan kyseeseen siis tulisi pigmenttimustetta käyttävä mustesuihkari. Olisiko kellään kokemusta tai vinkkiä mitkä mahtavat olla markkinoiden edullisimmat pigmenttiä käyttävät tulostimet jolla saisi kohtuullisen hyvää valokuvaa tulostettua. Minulle riittää A4 mutta saa olla myös A3.

Omat kokemukseni Canonin suurkuvatulostimesta vesiliukoisilla eivät ole kovin hyviä. Myytävät kuvat lakkaan tai käytän fiksatiivia mutta luotto kuvien sävyjen säilyvyyteen ei ole kovin korkealla. Kaikkien ylimääräisten kemikaalien käyttö muutenkin arveluttaa säilyvyyden kannalta.

Ideoita ja ajatuksia?

Tarkoitukseni on siis käyttää hiukan erikoisempia materiaaleja ja perinteinen valokuvavedos ei tähän riitä.
Nikon D800 + Tamron 24-70mm 2.8 Di VC USD, Tamron 150-600mm, Samyang 85mm 1.4, Samyang 35mm 1.4, Ranger Quadra, Wacom Cintiq 24HD...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Janappa

Viesti Kirjoittaja Janappa »

Mitään en pigmenteistä tms ymmärrä, mutta tuo http://www.karjalandatahuolto.fi/index. ... tratarjous tulostin ei kovin kallis ole ja musteet yllättävän edullisia ja A3 koko myös käytössä.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Eiköhön paras valita Epso tai Canon, HP on kait siinäjasiinä.

Tässä jotain mistä lähteä:
http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/ ... u-A3/Epson

Jos kerta meinaa tehdä kuvaa myyntiinkin, niin mustekustannukset on yksi selvitettavä asia hankintahinnan lisäksi.

Itse ostin Epson Pro 4900:n ja oon ollut hankintaani tyytyväinen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Tietääkseni, ja DPReview:n tuotehaku sanoisi samaa, Canonilla ja Epsonilla ei ole uutena myynnissä yhtään valokuvatulostukseen tarkoitettua A4-printteriä, jossa olisi pigmenttimusteet. Canonilla on montakin printteriä, jossa on pigmenttimusta tekstin tulostukseen, mutta muut ovat liuoksia. Epsonilla on toimistokäyttöön neliväritulostimia, jossa on pigmenttejä, mutta noista oikein ole valokuviin (omien kokeilujeni pohjalta). Ja olisin samaa mieltä, että HP, Brother ja Lexmark ovat toimistoon (jos et muuten usko, niin selvitä monelleko eri paperille löytyy väriprofiilit noihin laitteisiin).

Eli tämän jälkeen ei montaa mallia jää jäljelle. Canonilta Pro1 ja 9500, Epsonilta muutama. Sen verran kannattaa huomata, että Epsonin edullisin A3-malli 1400 on liuosvärilaite.

Jos kuvia tekee myyntiin, niin mustekustannukset on kuitenkin ehkä pienin murhe. Toimintavarmuus ja sellainen jälki kun haluaa, on kuitenkin ehkä tärkeämpää. Jos konetta käyttää suht koht jatkuvasti, niin pigmentin suurempi tukkeutumisriski ei todennäköisesti haittaa. Sanoisin, että noilta valmistajilta kaikki saatavissa olevat ovat aika ok. Lähinnä rullapaperin käyttö ja suurempien mustesäiliöden harvempi vaihtotarve on se kompromissi hinnan kanssa.
shaman

Kiitoksia jo vastanneille. Noita samoja tietoja löysin ja lähinnä Canon ja Epson olisi harkinnassa. Yllätyin kun A4 kokoon ei ole mitään tarjolla ja kaikki edukkaat pigementtitulostimet ei oikein testien mukaan kovin hyviä kuvia tee.

Mites on Canonin ja Epsonin tulostuspäät/suuttimet? Joskus joku mainitsi että Epsonissa tulisi uuden musteen myötä uusi suutin? Olen tapellut ja mustetta tuhlannut edullisen Canonin kanssa ja aika turhauttavaa on huomata että kesken tulostuksen on taas yksi suutin tökkinyt.

Onkohan kellään kokemusta missä olisi edullista tulostuttaa suurkuvatulostimella jossa on pigmenttivärit? Itse olen käyttänyt paikallista palvelua joka maksaa vain materiaalien verran mutta tällä koneella muste on todella vesiliukosta ja yksikin sylkypisara kuvaan riittää tekemään mukavan jäljen. Lisäksi tällä Canonin tulostimella kuvat alkavat vihertämään jo 4-5 vuoden sisällä. Palvelu ei käytä Canonin papereita ja se saattaa olla yksi syy huonoon kestävyyteen.

Tuota Pro-1:stä olen harkinnut mutta aika moni kehuu Epsonia.
Nikon D800 + Tamron 24-70mm 2.8 Di VC USD, Tamron 150-600mm, Samyang 85mm 1.4, Samyang 35mm 1.4, Ranger Quadra, Wacom Cintiq 24HD...
shaman

Kiitoksia jo vastanneille. Noita samoja tietoja löysin ja lähinnä Canon ja Epson olisi harkinnassa. Yllätyin kun A4 kokoon ei ole mitään tarjolla ja kaikki edukkaat pigementtitulostimet ei oikein testien mukaan kovin hyviä kuvia tee.

Mites on Canonin ja Epsonin tulostuspäät/suuttimet? Joskus joku mainitsi että Epsonissa tulisi uuden musteen myötä uusi suutin? Olen tapellut ja mustetta tuhlannut edullisen Canonin kanssa ja aika turhauttavaa on huomata että kesken tulostuksen on taas yksi suutin tökkinyt.

Onkohan kellään kokemusta missä olisi edullista tulostuttaa suurkuvatulostimella jossa on pigmenttivärit? Itse olen käyttänyt paikallista palvelua joka maksaa vain materiaalien verran mutta tällä koneella muste on todella vesiliukosta ja yksikin sylkypisara kuvaan riittää tekemään mukavan jäljen. Lisäksi tällä Canonin tulostimella kuvat alkavat vihertämään jo 4-5 vuoden sisällä. Palvelu ei käytä Canonin papereita ja se saattaa olla yksi syy huonoon kestävyyteen.

Tuota Pro-1:stä olen harkinnut mutta aika moni kehuu Epsonia.
Vastaa Viestiin