EPSON V750 Pro SCANNAUS ONKO PAIKALLA TIETÄJÄÄ problem!
-
EPSON V750 Pro SCANNAUS ONKO PAIKALLA TIETÄJÄÄ problem!
Epson Perfektion V750 Pro scanneri.
Yritän saada dioja skannatuksi parhaalla mahdollisella laadulla, mutta mielestäni skannaus tuottaa kovin pehmyttä jälkeä.
Käytän Professional mode / 24 bit / 3600 ja 4800 dpi /unshape mask = pois / dust renoval= medium.
Aiemmin samalla koneelle olen mielestäni saanut terävämpää jälkeä.
Diat ovat teräviä alkuperäisiä.
Olen kokeillut kalvopuoli ylöspäin ja sama alaspäin.
Jos joku paikallaolijoista voisi autaa niin saisin hommaa jatkettua, skannattavia noin 200 kpl.
Effeuno
Yritän saada dioja skannatuksi parhaalla mahdollisella laadulla, mutta mielestäni skannaus tuottaa kovin pehmyttä jälkeä.
Käytän Professional mode / 24 bit / 3600 ja 4800 dpi /unshape mask = pois / dust renoval= medium.
Aiemmin samalla koneelle olen mielestäni saanut terävämpää jälkeä.
Diat ovat teräviä alkuperäisiä.
Olen kokeillut kalvopuoli ylöspäin ja sama alaspäin.
Jos joku paikallaolijoista voisi autaa niin saisin hommaa jatkettua, skannattavia noin 200 kpl.
Effeuno
-
Kiitos vastauksesta.
Käytän skannerin mukana tullutta Epson Scan ohjelmaa.
Linssisysteemi ilmeisesti vaihtuu kun valitaan skannattava kohde, filmi/ nega ja filmin pidin tyyppi.
Tallennan TIFF muodossa.
Tietääkseni Light Roomistakin pitäisi pystyä scannaamaan RAW ina mutta en löydä tapaa tehdä niin kun tuo Lontoon mrre on kovin hakusessa.
Effeuno
Käytän skannerin mukana tullutta Epson Scan ohjelmaa.
Linssisysteemi ilmeisesti vaihtuu kun valitaan skannattava kohde, filmi/ nega ja filmin pidin tyyppi.
Tallennan TIFF muodossa.
Tietääkseni Light Roomistakin pitäisi pystyä scannaamaan RAW ina mutta en löydä tapaa tehdä niin kun tuo Lontoon mrre on kovin hakusessa.
Effeuno
-
Innostuin kokeilemaan mustavalkonegalla. Skannasin tarkkuuksilla 1200, 4800, 6400, 9600 ja 12800 dpi jpeginä. Laitoin koko kuvan sekä osasuurennokset tänne:
https://picasaweb.google.com/lh/sredir? ... feat=email
Eipä tuossa paljoa eroa ole, oliskos kameran optiikka rajoittanut tarkkuutta. Kuvattu 1960-luvulla 6x6 negalle. Kamerasta ei ole tietoa mutta ei liene mikään prof.malli. Saattaa olla isäni itse tekemä kamera, jossa kuulemma oli kuitenkin 'hyvä tehdastekoinen objektiivi'.
https://picasaweb.google.com/lh/sredir? ... feat=email
Eipä tuossa paljoa eroa ole, oliskos kameran optiikka rajoittanut tarkkuutta. Kuvattu 1960-luvulla 6x6 negalle. Kamerasta ei ole tietoa mutta ei liene mikään prof.malli. Saattaa olla isäni itse tekemä kamera, jossa kuulemma oli kuitenkin 'hyvä tehdastekoinen objektiivi'.
Juha Kari
Vantaa
Finland
Vantaa
Finland
-
jatkoin vielä testiä väridialla. liitetty samaan picasa-kansioon. Nyt testasin myös nuo diakehikon korotuskappaleiden vaikutukset. Eipä paljoa eroa, vai näkeekö joku niitä? Kehikossa on 5 irroitettavaa muovinpalaa, jotka saa kolmeen asentoon: tyhjä, O ja +. Muistaakseni eroavat toisistaan 0,5 mm eli tyhjä = 0 mm, O = +0,5 mm ja + = +1,0 mm.
Juha Kari
Vantaa
Finland
Vantaa
Finland
-
jkari.
Olet tehnyt topakan testin.
Minun näkimillä näyttäisi selvästi paremmalta jäljeltä.
Näissä pitimissä, Epson, ei ole korkeussäätöjä mutta kokeilin liuskoilla korotusta ja jälki heikkeni lisää.
Onko merkitystä mihin formaattiin tallentaa sillä noissa 35 vuotta vanhoissa dioissa on tehtävä paljon värikorjailuja. Päivänvalodiaa keino-ja hyvin vähässä valossa.
Tallensin TIFF muodossa joka näyttäisi LR ssä kestävän korjailua suht hyvin.
Epsonilta tuli seuraava ehdotus käyttää: Digital Ice tai Grain Reduction ominaisuuksia? Niiden avulla kuvanlaatua voidaan parantaa.
Ajattelin jatkaa testiä näillä.
Effeuno
Olet tehnyt topakan testin.
Minun näkimillä näyttäisi selvästi paremmalta jäljeltä.
Näissä pitimissä, Epson, ei ole korkeussäätöjä mutta kokeilin liuskoilla korotusta ja jälki heikkeni lisää.
Onko merkitystä mihin formaattiin tallentaa sillä noissa 35 vuotta vanhoissa dioissa on tehtävä paljon värikorjailuja. Päivänvalodiaa keino-ja hyvin vähässä valossa.
Tallensin TIFF muodossa joka näyttäisi LR ssä kestävän korjailua suht hyvin.
Epsonilta tuli seuraava ehdotus käyttää: Digital Ice tai Grain Reduction ominaisuuksia? Niiden avulla kuvanlaatua voidaan parantaa.
Ajattelin jatkaa testiä näillä.
Effeuno
-
Re: EPSON V750 Pro SCANNAUS ONKO PAIKALLA TIETÄJÄÄ problem!
Eikös unsharp mask ole yksi (parhaista?) terävöitysmenetelmistä. http://en.wikipedia.org/wiki/Unsharp_maskingeffeuno kirjoitti:... mielestäni skannaus tuottaa kovin pehmyttä jälkeä.
Käytän ... unshape mask = pois ...
Terävoitätkö nuo sitten jälkikäteen jossain kuvankäsittelyssä vai miksi olet laittanut sen pois?
Ainakin tässä testissä USM vaikutus on huomattava (oikean reunan kaksi ylintä kuvaa).
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/intera ... page_4.htm
Tuosta tekstistä ei kyllä saa selvää onko tuo alempi saatu epson scan usm:llä vai photoshopin usm:llä, millä muiden sivujen esimerkkikuvien terävöinnit on tehty.
-
Epsonin alkuperäisissä V700 ja V750 filmi/dia pitimissä on korkeussäädöt:effeuno kirjoitti:Näissä pitimissä, Epson, ei ole korkeussäätöjä
"Spare Film height adjusters for the holders "
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/intera ... page_2.htm
Sivun alalaidassa. Nuo pikku tassut (niitä tuli 10 kpl) voi jättää kokonaan pois tai laittaa kahteen eri asentoon. Nuoli osoittaa joko "O" (korottaa puoli mm) tai "+" (korottaa 1mm). Viisi tassua / filmi/dia pidin. Yksi joka nurkassa ja yksi keskellä.
Ethän vain ole hävittänyt noita.
-
Noitten tassujen merkitys selvisi minulle vasta tänään iltapäivällä (vanha pässi)
Tarkoitus on terävöittää LR,ssä jossa muutenkin joutuu noita käsittelemään topakasti. Päivävalo diaa keino- ja vähässä valossa.
Kiitän kaikista kommenteista- ohjeista ja testeistä, toki vieläkin kuuntelen herkällä korvalla ajatuksia.
Onneksi en ole heittänyt noita nippeleitä pois.
Effe uuno.
Tarkoitus on terävöittää LR,ssä jossa muutenkin joutuu noita käsittelemään topakasti. Päivävalo diaa keino- ja vähässä valossa.
Kiitän kaikista kommenteista- ohjeista ja testeistä, toki vieläkin kuuntelen herkällä korvalla ajatuksia.
Onneksi en ole heittänyt noita nippeleitä pois.
Effe uuno.