Joo, näin se suunnilleen on. Tätä dpreview keskustelusäikeen kuvaa kun katsoo niin kannattaa pitää tosiaan mielessä että siinä verrataan 35mm filmiä APS digikennoon, ja todennäköisesti filmi on ISO50 herkkyyden filmiä, ja Canon EOS 7D herkkyys loppuu ISO100 :aan. Mikähän olisi lopputulos jos asetelmat käännettäisiin toisinpäin?zone6 kirjoitti:https://www.dpreview.com/forums/post/59161044
Tuossa on kuva jonka perusteella 18mpix digi voittaa kyllä "terävyydessä" hitaimmatkin filmit, mutta kun katsoo reprottua karttaa värillisenä, huomaa että digistä puuttuu mm. joet, kiitos Bayerin.
ts. bayer-kennon pitää olla selvästi yli 20mpix jotta se voittaisi hitaan 35mm filmin värillissä kohteissa.
Näennäisessä terävyydessä ja yksittäisissä detaljeissa riittää varmasti noin 12-14mpix filmin voittamiseen.
Lisäksi se filmi pitää saada skannattua tarpeeksi hyvin.
Mielestäni myös tuossa EOS 7D :n kuvassa noi joet näkyy vaikkakin niiden värit ovat paljon "huonomman" siniset verrattuna filmiin.
Sekin tosiaan pitää muistaa että kun digin ja filmin välistä resoluutiota vertaa niin kannattaa pitää mukana kokonaisuus, myös resoluution suhteen, sillä tekemällä päätelmiä resoluutiosta vain kuvan väriosuuden perusteella ei kokonaisuutta vielä havaitse. Tuossa linkkaamastani kuvasta havaitaan että filmille arvioidaan resoluutio "Color Megapixel" ja "Intensity Megapixel" osa-alueille erikseen. Nyt tuossa dpreview keskustelun kuvassa otettiin lähtökohdaksi se että verrataan vain tuon filmin vahvan osa-aluetta, ja jätetään heikompi osa-alue sivuun, mikä tietenkin johtaa varsin vinoon lopputulokseen . Minusta "Color Megapixel" osuudessa 35mm fimi vie pidemmän korren ja "Intensity Megapixel" osuudessa vuoden 2009 APS kennoinen digi vie voiton 35mm filmistä.