Myynti / asialliset vastaukset
-
- Viesti:
Myynti / asialliset vastaukset
Nyt on pakko avautua hieman. Ole tässä kauppaillut kameraani ja vastaukset mitä olen saannut niin ovat ollet 90% pelkkää vinoilua. En tarkoitä että tältä palstalta koska olen jättänyt ilmoituksia muualle myös, mutta onko muilla samanlaisia kokemuksia ??
Eli heitän esimerkkejä.
"Saksasta saa halvemmalla"
"sairaan hintainen"
"kukaan ei maksa tullaista summaa käytetystä kamerasta"
"olen potentiaalinen ostaja mutta ostan mielummin kaupasta"
Miksi järkevän tarjouksen jättäminen on niin vaikeaa, on helpompi vinoilla kun keskustella järkevästi hinnasta.
Eli heitän esimerkkejä.
"Saksasta saa halvemmalla"
"sairaan hintainen"
Miksi järkevän tarjouksen jättäminen on niin vaikeaa, on helpompi vinoilla kun keskustella järkevästi hinnasta.
-
-
- Viesti:
Jos pyytää tarjousta, voi pettyä pahasti tarjouksiin. Minä sain tässä jokin aikaa sitten kaamean roskapostiryöpyn. Joku myi digipokkaria ja pyysi tarjousta. Minä etsin kameran Suomen hinnat ja tarjosin mielestäni yli vuotta vanhasta kamerasta 35% alle uuden hinnan. Saksan hinnoista se oli 10-20% alle. Ensimmäiseksi joku ulkopuolinen haukkui tarjoukseni, sitten se myyjä. Seuraavaksi alkoi postilaatikko täyttyä ties minkä laisista viesteistä, uhkauksista alkaen.
Jos pyytää jotain hintaa, täytyy kai myyjänkin muistaa, että kameran ostohetkellä maksettu hinta ei ole päivän hinta. Kun kameran hinta on pudonnut vuodessa 40% ja käytetystä tarjotaan senkin alle, voi ostajasta tuntua omituiselta, jos käytetystä pyydetään alunperin enemmän kuin uudesta vastaavasta.
Muutaman kerran kun saa roskapostiryöpyn ja omituisia vastauksia, voi kyynisyys iskeä. Silloin jotkut helposti vastaavat hintapyyntöihin juuri kommentoimalla hintavertailun halvimmalla kotimaisella tai Saksan hinnalla. Siitähän se sitten eskaloituu. Minä olen pari kertaa yrittänyt tinkiä kovasta hintapyynnöstä vertaamalla kaupan hintaan, mutta eivätpä ole myyjät vastanneet. Minä kuitenkin olen ollut ihan vakavissani ostoaikeissa. Ostettavaa kun olisi monen sorttistakin, en kyllä maksa käytetystä yli kaupan hintaa.
Tinkimisestä, tai yrityksistä huolimatta pitäisi tietysti aina vastata asiallisesti. Toisaalta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jossain nyyssiryhmissä se huutaminen vaan on tapa....
Jos pyytää jotain hintaa, täytyy kai myyjänkin muistaa, että kameran ostohetkellä maksettu hinta ei ole päivän hinta. Kun kameran hinta on pudonnut vuodessa 40% ja käytetystä tarjotaan senkin alle, voi ostajasta tuntua omituiselta, jos käytetystä pyydetään alunperin enemmän kuin uudesta vastaavasta.
Muutaman kerran kun saa roskapostiryöpyn ja omituisia vastauksia, voi kyynisyys iskeä. Silloin jotkut helposti vastaavat hintapyyntöihin juuri kommentoimalla hintavertailun halvimmalla kotimaisella tai Saksan hinnalla. Siitähän se sitten eskaloituu. Minä olen pari kertaa yrittänyt tinkiä kovasta hintapyynnöstä vertaamalla kaupan hintaan, mutta eivätpä ole myyjät vastanneet. Minä kuitenkin olen ollut ihan vakavissani ostoaikeissa. Ostettavaa kun olisi monen sorttistakin, en kyllä maksa käytetystä yli kaupan hintaa.
Tinkimisestä, tai yrityksistä huolimatta pitäisi tietysti aina vastata asiallisesti. Toisaalta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jossain nyyssiryhmissä se huutaminen vaan on tapa....
-
- Viesti:
Piti oikein käydä katsomassa:
top-foton hinnat:
G5 kamera 569,00
2 x akku 511 (saa suomestakin 19,90) eli 40,00
canonin 58mm adapteri 24,90 + uv-suodin 15,00 yht 40,00
lensmate 55mm adapteri + rojut 40,00
kingston cf 256 kortti tai sandisk ultra II cf 256 kortti yhteesä 100,00
Paketti hinta 789,00 ja laukku tulee kaupan päälle.
Eli kyseessä varsin hyvä tarjous kun kameran saa heti ja tarvittavat välineet mukana. (+fi-ohjeet)
Nyt vain on hieman huono aika myydä kun pro1 ja muut 8mb kamerat puskevat kovaa päälle.
top-foton hinnat:
G5 kamera 569,00
2 x akku 511 (saa suomestakin 19,90) eli 40,00
canonin 58mm adapteri 24,90 + uv-suodin 15,00 yht 40,00
lensmate 55mm adapteri + rojut 40,00
kingston cf 256 kortti tai sandisk ultra II cf 256 kortti yhteesä 100,00
Paketti hinta 789,00 ja laukku tulee kaupan päälle.
Eli kyseessä varsin hyvä tarjous kun kameran saa heti ja tarvittavat välineet mukana. (+fi-ohjeet)
Nyt vain on hieman huono aika myydä kun pro1 ja muut 8mb kamerat puskevat kovaa päälle.
*Pro Mikko Laakso*
-
- Viesti:
Tuollaisessa myyntitapahtumassa ostajan tarpeiden ja myyjän tarjoaman kokonaisuuden pitäisi kohdata toisensa. Jos pakettiin kuuluu lisäosia, joita ei usko tarvitsevansa, niille ei laske hintaa. Tuossa esimerkkipaketissa tosin ilmeisesti vain n 80 euron osuus (suodattimet+sovittimet+muut) voi olla sellaista, mitä ostaja ei ehkä katso tarvitsevansa. Jos minä olisin ostaja, arvostaisin lisäksi akut korkeintaan puolesta hinnasta, koska akut vanhenevat. Tällöin ostaja, joka vertaa "tarvitsemansa" paketin uutuushintaa, päätyy tasolle noin 700 euroa. Jos sitten tuollaisen uuden tilalle ostaisi käytetyn, pitäisi se saada tietysti tuota halvemmalla.
Kun kauppa syntyy, ostajan ja myyjän pitäisi molempien olla tyytyväisiä. Käytettyä digiä myytäessä myyjä harvoin voi olla tyytyväinen, kun hinnat putoavat koko ajan. Minusta kuiteissa olevat hinnat eivät ole se vertailukohta ostajalle, vaan samojen (vastaavien) tuotteiden nykyhinta.
Jos joku on tosissaan ostamassa tuotetta, ei hänen pitäisi missään vaiheessa kuitenkaan sortua haukkumaan myyjän pyytämää hintaa tai tuotetta. Tarpeeksi kun haukkuu tuotetta, kaupan jälkeen toteaa itse omistavansa sellaisen....
Kun kauppa syntyy, ostajan ja myyjän pitäisi molempien olla tyytyväisiä. Käytettyä digiä myytäessä myyjä harvoin voi olla tyytyväinen, kun hinnat putoavat koko ajan. Minusta kuiteissa olevat hinnat eivät ole se vertailukohta ostajalle, vaan samojen (vastaavien) tuotteiden nykyhinta.
Jos joku on tosissaan ostamassa tuotetta, ei hänen pitäisi missään vaiheessa kuitenkaan sortua haukkumaan myyjän pyytämää hintaa tai tuotetta. Tarpeeksi kun haukkuu tuotetta, kaupan jälkeen toteaa itse omistavansa sellaisen....
Re: Myynti / asialliset vastaukset
Ah, toi on ihanaa :)jperala kirjoitti:"Saksasta saa halvemmalla"
"sairaan hintainen"
oon kyllä itse heitellyt aika sarkastisia kommentteja ostajaehdokkaille kun olen myynyt omia kameroitani. ikävä kyllä joillain "ostajilla" on se käsitys, että myyjä myy kunhan ostaja heittää vaikka kuinka huonon tarjouksen ja kun kauppoja ei synny, niin tyydytään lähinnä *sensuroitu*.
reilu vuosi sitten (2003 tammikuussa) kauppasin canonin G2:ta ja silloin joku mieshenkilö tarjosi kamera + 256MB muistikortti + laukku yhdistelmästä 300 euroa sillä selityksellä "kun usa:sta saa tuota uutena 400 eurolla". mies taisi jopa suuttua kun vastasin "joudut varmaan sitten ostamaan sen sieltä". noh, sellaista se on, myyjällä on oma näkemyksensä hinnasta ja ostajalla omansa. kun molempien näkemykset alkavat lähennellä toisiaan, niin kaupatkin yleensä syntyy.
jaajoo, sain sitten tuosta G2:sta 650 euroa kun annoin sen rajalaan vaihtaessani toiseen digiin.
-
Kaupanteko on sosiaalista peliä, jonka säännöt ja vuorovaikutukset pitäisi jokaisen opetella. Eikä niitä opi tietokoneen äärellä, vaan oikeassa elävässä elämässä.
Epäilen, että nettishoppailu halvinhintakoneineen on tekemässä meidät (muutenkin sosiaalisesti kömpelöt) suomalaiset täysin osaamattomiksi taidosta, joka on varsinaisten kauppakansojen parissa edelleen korkeassa kurssissa.
Epäilen, että nettishoppailu halvinhintakoneineen on tekemässä meidät (muutenkin sosiaalisesti kömpelöt) suomalaiset täysin osaamattomiksi taidosta, joka on varsinaisten kauppakansojen parissa edelleen korkeassa kurssissa.
Pekka M.Nurminen
-
No nyt! Oli pakko ottaa quote koko viestistä.4x5 kirjoitti:Kaupanteko on sosiaalista peliä, jonka säännöt ja vuorovaikutukset pitäisi jokaisen opetella. Eikä niitä opi tietokoneen äärellä, vaan oikeassa elävässä elämässä.
-Luin mielenkiinnolla koko threadin, ja ajattelin omankin kapustani keittoon kastaa, mutten oikein tiennyt miten päin. Aloittajan kommentit ovat kovin osuvat. Toisaalta, nimenomaan digicameroiden hinnoissa olen monesti ihmetellyt käytettyjen lehti- ym hintoja. Tässä lie kyse siitä, ettei myyjä ehkä ikinä ennen ole mennyt ostamaan mitään näin katostrofaalisesti arvoaan deflatorisilla markkinoilla pudottavaa hyödykettä.
Sensijaan varsinkin netissä nuo ostajien kommentit on uskomattoman aivottomia, kun joskus vaikkapa huutonetissä olen katsonut. Siellä vähän väliä on kysymys tyyliin: "myytkö suoraan kympillä?" tms. Luulevatko nämä pikku imbesillit tuolla tyyliin saavansa huutokaupassa montakin myyjää innoissaan keskeyttämään kaupan antaakseen kohteen sillä kympillä äidin pikku räkänokalle. Asiaan kuuluu se, että yleensä seur. päivänä noissa kohteissa oikeat tarjoukset menee 35 eurossa.....
- Mutta asiaan: 4x5 :n viesti oli sykähdyttävä. Siinä on totuutta.
-Ja kyllä, jos joku jotain nyt arvelee, niin paitsi jumalattoman köyhän kuluttajan, olen myös elämässäni ollut aina silloin tällöin myös myyjän roolissa. Jos kohta ostajankin.
Jos aiot tinkiä, ja myös saada kaupan, käytä aivoja. Jos aiot v**lla, varaudu sitten siihen myös itse. Minä olen kerran elämässäni tultuani paikalle vaivatuksi täysin ala-arvoisen tarjouksen takia antanut sankarille yhden silloisen markan kouraan, ja sanonut että hyväntekeväisyyden hoidan yleensä järjestöjen kautta.
Jos jollain on älytön hintapyyntö, en minä ensimmäiseksi töksäytä että "40 % korkeintaan annan". Sen sijaan joskus olen lopulta sen vain maksanut. Jos myyjän pyynti tuntuu jäävän kovin kauas, niin sitten voi kohteliaasti poistua takavasemmalle. Ei siinä mitään voita haukkumalla ym.
Missään laissa ei ole määrätty, että myyjän on aina myytävä Suomen halvimmalla hinnalla
Missään laissa ei ole myöskään määrätty, että ostajan on pakko ostaa, elleivät ehdot miellytä
Ps: Lukekaa 4x5:n viesti uudestaan. Ja sitten: lukekaa se vielä kerran.
lm
-
- Viesti:
Tuo ei ihan pidä paikkaansa, kameroiden kanssa olen räplännyt jo 90 luvu alusta... pikkubisnestä tulee pyöriteltyä silloin tällöin, mitä erinoloisilla tarvikkeilla. Ja olen täysin tietoinen tämän päivän hinnoista. Mutta myyjänä katson että minun ei ole tarvetta antaa mitää ilmaiseksi. Itsekkin olen niistä rahaa maksanut. Kyseinen paketti ei mielestäni ole "ylihinnoiteltu" mutta lopullinen hinta sovitaan vasta ostajan kanssa.luola kirjoitti:No nyt! Oli pakko ottaa quote koko viestistä.
-Luin mielenkiinnolla koko threadin, ja ajattelin omankin kapustani keittoon kastaa, mutten oikein tiennyt miten päin. Aloittajan kommentit ovat kovin osuvat. Toisaalta, nimenomaan digicameroiden hinnoissa olen monesti ihmetellyt käytettyjen lehti- ym hintoja. Tässä lie kyse siitä, ettei myyjä ehkä ikinä ennen ole mennyt ostamaan mitään näin katostrofaalisesti arvoaan deflatorisilla markkinoilla pudottavaa hyödykettä.
-
- Viesti:
Minä olen samaa mieltä kanssasi, että pakettisi ei ole ylihinnoiteltu. Kyse on vain myyjän ja ostajan erilaisista tarpeista. He eivät aina arvosta paketin kaikkia osia samalla lailla. Ja kuten totesit, hintahan on sopimuskysymys. Kaupanteko on kuitenkin alkuvaiheessa aina keskustelua. Sinne ei tarvita kuin yksi tai kaksi "huonosti käyttäytyvää" kommentoijaa joukkoon, niin juttu alkaa karata käsistä. Huono käytös tarttuu helpommin kuin hyvä. Joku voi ihan kiltisti tinkimissyistä kommentoida kertomalla oman mielipiteensä hinnasta. Sitten toinen innostuu ja antaa tulla tuutin täydeltä roskaa. Jossain kanavilla tuo huono käytös on vallitseva tapa.jperala kirjoitti: ....
Mutta myyjänä katson että minun ei ole tarvetta antaa mitää ilmaiseksi. Itsekkin olen niistä rahaa maksanut. Kyseinen paketti ei mielestäni ole "ylihinnoiteltu" mutta lopullinen hinta sovitaan vasta ostajan kanssa.
-
Täytyykin heti tarkentaa: en tarkoittanut Sinua, muuten kuin kohdalla "aloittajan kommentit ovat osuvat" (!). Eli olen siis samaa mieltä kanssasi.jperala kirjoitti:Tuo ei ihan pidä paikkaansa, kameroiden kanssa olen räplännyt jo 90 luvu alusta... pikkubisnestä tulee pyöriteltyä silloin tällöin, mitä erinoloisilla tarvikkeilla. Ja olen täysin tietoinen tämän päivän hinnoista. Mutta myyjänä katson että minun ei ole tarvetta antaa mitää ilmaiseksi. Itsekkin olen niistä rahaa maksanut. Kyseinen paketti ei mielestäni ole "ylihinnoiteltu" mutta lopullinen hinta sovitaan vasta ostajan kanssa.luola kirjoitti:- Luin mielenkiinnolla koko threadin, ja ajattelin omankin kapustani keittoon kastaa, mutten oikein tiennyt miten päin. Aloittajan kommentit ovat kovin osuvat. Toisaalta, nimenomaan digicameroiden hinnoissa olen monesti ihmetellyt käytettyjen lehti- ym hintoja. Tässä lie kyse siitä, ettei myyjä ehkä ikinä ennen ole mennyt ostamaan mitään näin katostrofaalisesti arvoaan deflatorisilla markkinoilla pudottavaa hyödykettä.
Ja tuo loppu lainauksessani kylläkin "pitää ihan paikkansa", sillä en viitannut sillä suinkaan sinuun, vaan kuten sanoinkin mielessäni oli esim lehtihinnat; Palstassa tms olen usein sattunut näkemään kameran myynti-ilmoituksia samoilla hinnoilla tai jopa kalliimmalla kuin vaikkapa Gigantti on samalla viikolla ilmoittanut uusia.
- Täällä tulee helposti väärinymmärretyksi, niin pitipä täsmentää :)
lm
-
Ihan sivuhuomiona: on samantekevää, mitä liike hyvittää vanhasta uutta ostaessa. Välirahan suuruus on merkitsevä, ja rajalallahan ei todellakaan ole halvan liikkeen mainetta.laite kirjoitti:jaajoo, sain sitten tuosta G2:sta 650 euroa kun annoin sen rajalaan vaihtaessani toiseen digiin.
-
- Viesti:
Juuri hain D60 rungon, todella priimakunnossa 950 euroa Rajalasta. Olisihan tuo voinnut halvempikin olla, mutta ei jaksa narista, ei ole niin paljon runkoja tarjolla että voisi oikein valita.Arska2 kirjoitti:Ihan sivuhuomiona: on samantekevää, mitä liike hyvittää vanhasta uutta ostaessa. Välirahan suuruus on merkitsevä, ja rajalallahan ei todellakaan ole halvan liikkeen mainetta.laite kirjoitti:jaajoo, sain sitten tuosta G2:sta 650 euroa kun annoin sen rajalaan vaihtaessani toiseen digiin.
jos se sua lohduttaa, niin sain sen toisen kameran myös ihan hyvään hintaan tuolta ulos. eipä tuo rajala mikään kauhean kallis paikka ole jos jotain alennuksia saa ruinattua. ;)Arska2 kirjoitti:Ihan sivuhuomiona: on samantekevää, mitä liike hyvittää vanhasta uutta ostaessa. Välirahan suuruus on merkitsevä, ja rajalallahan ei todellakaan ole halvan liikkeen mainetta.laite kirjoitti:jaajoo, sain sitten tuosta G2:sta 650 euroa kun annoin sen rajalaan vaihtaessani toiseen digiin.
-
- Viesti:
Ihan totta! Uuden 300D:n saa samalla hinnalla (ja siinä on testien mukaan parempi kuvanlaatu)jperala kirjoitti:Juuri hain D60 rungon, todella priimakunnossa 950 euroa Rajalasta. Olisihan tuo voinnut halvempikin olla.
Toivottavasti suljin oli huollettu?
*Pro Mikko Laakso*
-
- Viesti:
Joops, tuo oli täysin tietoinen veto siis se että en ottanut 300D.mikko kirjoitti:Ihan totta! Uuden 300D:n saa samalla hinnalla (ja siinä on testien mukaan parempi kuvanlaatu)jperala kirjoitti:Juuri hain D60 rungon, todella priimakunnossa 950 euroa Rajalasta. Olisihan tuo voinnut halvempikin olla.
Toivottavasti suljin oli huollettu?
Jotenkin tuo 300 ei vaan ole herättänyt ostohaluja missään vaiheessa, en mene sanomaan että D60 olisi parempi mutta itselleni se tuntui paremmalta, ja olen tottunut ottamaan sen mikä tuntuu paremmalta.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Helsingistä on, ja sillä hetkellä kun kävin eli keskiviikko aamuna tämä oli ainoa kappale. En ole vielään selvittänyt paljon kuvattu, sen ehtii vielä... mutta kamera näytti siltä että sitä ei olisi koskaan käytetty, mutta tuo nyt ei kerro mitään... paitsi että on käytetty siististi.laite kirjoitti:jos toi on helsingistä ostettu, niin toisella oli otettu reilut 4000 kuvaa.mikko kirjoitti:(miten se suljin?)
kaveri meinaan kyseli tuota rajalasta tällä viikolla.
-
- Viesti: