~ Kilpailut ~
-
- Viesti:
~ Kilpailut ~
Ootteko ihmiset osallistuneet valokuvauskilpailuihin? Miten paljon niitä ylipäätään järjestetään esim. suomenmaassa? Kun ei ilmoituksia satu koskaan silmiin...
-
-
- Site Admin
- Viesti:
Re: ~ Kilpailut ~
Eikö ole sattunut silmään tuolla etusivullammekaan? Siellä on aika näkyvästi linkki sivulle, johon on koottu tiedot muutamista kilpailuista. Tarkoitus on lisätä kilpailuja sivulle jatkossakin.Wolfheart kirjoitti:Ootteko ihmiset osallistuneet valokuvauskilpailuihin? Miten paljon niitä ylipäätään järjestetään esim. suomenmaassa? Kun ei ilmoituksia satu koskaan silmiin...
Ei ole tullut koskaan osallistuttua mihinkään kilpailuun.
Minusta muuten Aihe on vapaa -kilpailut ovat jotenkin tylsiä. Esim. Kamera-lehden digikilpailuissa ei yleensä ole mitään tiettyä aihetta. Minulle tulee aina mieleen, että eikö järjestäjillä ole ollut sen vertaa viitseliäisyyttä / mielikuvitusta, että olisivat keksineet jonkin aiheen. Vai johtuuko aiheettomuus siitä, että sillä saadaan ehkä enemmän osallistujia?
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
- Viesti:
Olisiko niin että saadaan enemmän osallistujia ja kun on suurempi joukko, saadaan erilaisia näkemyksiä enemmän ja oma luovuus on vielä tärkeämmässä asemassa...
Tokihan luovuus on tärkeä alue myös kun on tiedossa aihe mitä pitäisi kuvata.
Jo kouluaikoina oli suuri ero sillä että onko opettaja valinnut aineen aiheen jo valmiiksi vai saiko siitä itse päättää mistä kirjoittaa.
Kun aihe on tietty on myös tuloksia helpompi seurata, varsinkin kun puhutaan sen luokan osallistujamääristä kuin kansainvälisissä valokuvauskilpailuissa on...
Jo kouluaikoina oli suuri ero sillä että onko opettaja valinnut aineen aiheen jo valmiiksi vai saiko siitä itse päättää mistä kirjoittaa.
Kun aihe on tietty on myös tuloksia helpompi seurata, varsinkin kun puhutaan sen luokan osallistujamääristä kuin kansainvälisissä valokuvauskilpailuissa on...
-
- Site Admin
- Viesti:
Olen kyllä luovuuden kannalla, mutta minusta valokuvauskilpailussa annettu aihe ei suinkaan rajoita luovuutta. Oikeastaan annettu aihe pistää luovuuden suuremmalle koetukselle. Ja ennen kaikkea on mielenkiintoista katsella, miten eri ihmiset ovat lähestyneet samaa aihetta.Kodder kirjoitti:Olisiko niin että saadaan enemmän osallistujia ja kun on suurempi joukko, saadaan erilaisia näkemyksiä enemmän ja oma luovuus on vielä tärkeämmässä asemassa...
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
Netissä toimiva kuvakilpailu paikka www.worth100.com on oikein mukava yhteisö. Siellä on päivittäin vaihtuva Photoshop kilpailu ja aina viikon kerrallaan kestävä valokuvakilpailu. Kilpailuihin osallistuvien kuvien laatu on erittäin vaihtelevaa. Muutamien huippuotosten joukkoon mahtuu myös useita kotialbumiräpsyjä. Mahdollisuudet menestymiseen ainakin tuolloin on mukavampi. Kilpailuissa on aina aiheet. Vaikka siellä osallistumiseen suositellaankin maksamista, voi kilpiluihin osallistua ilmaiseksikin. Tuolloin tietysti jää palkinnotkin saamatta, mutta sijoitus silti kerrotaan koko joukkoon verrattuna. Pyörin tuolla samalla nimimerkillä kuin täälläkin.
-
- Viesti:
Pitäis kai ottaa silmä käteen ja istua omilla housuilla tuleen. Puusilmä mikä puusilmä olen kyllä olen! Nooh, enhän mä täällä vielä kait paljon puolta vuotta pitempään ole pyörinytkään... Vetoan, herra tuomarirouva siihen, että olen lisännyt suosikkeihini uutiset sivun jolloin en etusivulle useinkaan eksy. Kiitokset 'vinkistä'. Pitää kai tosiaan alkaa välillä avaamaankin noita silmien päällä roikkuvia nahkalippoja. :D
-
- Viesti:
-
- Site Admin
- Viesti:
Ei nyt ehkä välttämättä niin kovin puusilmä ... Kilpailut on nimittäin lisätty vasta hiljakkoin (olisiko ollut reilu viikko sitten). Aika monet ovat laittaneet nimenomaan uutissivun suosikkeihin, mutta vähintään yhtä moni tulee kuitenkin etusivun kautta.Wolfheart kirjoitti:Pitäis kai ottaa silmä käteen ja istua omilla housuilla tuleen. Puusilmä mikä puusilmä olen kyllä olen! Nooh, enhän mä täällä vielä kait paljon puolta vuotta pitempään ole pyörinytkään... Vetoan, herra tuomarirouva siihen, että olen lisännyt suosikkeihini uutiset sivun jolloin en etusivulle useinkaan eksy. Kiitokset 'vinkistä'. Pitää kai tosiaan alkaa välillä avaamaankin noita silmien päällä roikkuvia nahkalippoja. :D
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
- Viesti:
Mäkin olen ihmetellyt noita kameralehden kilpailuja, suurin osa kuvista on käsittämätöntä roskaa. tässä muutama esimerkki numerosta 2/2004^Nanook^ kirjoitti:Pääset varmasti 20:nen parhaan joukkoon :-D DD
sivu 51 hunajata.... photarilla kopsattu muutama amppari, pari on jaksettu kääntää peilikuvaksi., todella teennäinen viritys.
sivu 52 hanuri, on todellakin hanurista. täydellisesti epäonnistunut kuva, hyvä esimerkki siitä kun putken valovoima ei riitä.
sivu 53 kirkasotsa, joo joo digipokkarilla otettu näpsy, noisea sairaasti sekä syväterävyyttä oliskohan hp:llä kuvattu?
sivu 54 asento vino vaijeri keskellä kuvaa jakaa kuvan kahdeksi, värit ovat pielessä ja kuva on muutoinkin epäterävä, taas yksi näpsy.
sivu 55 eksyksissä, tämä on ihan ykkönen, eihän siinä näy kuin noisea.
sivu 56 hiljainen hetki, on todellakin sommiteltu, kuvaaja on eksynyt kirkon ylälehtereille, jälleen väreiltään pielessä oleva näpsy.
sivu 57 kaksi koiraa, miksi se on vinossa? tässä kuvassa tarkennus on takana kallioissa ja koira on hieman epäterävä.
sivu 59 veljekset, huh huh ompa onnistunut kuva, sopisi käydä luontokuvan sivuilla katsomassa miltä kunnon lintu kuvat näyttävät.
sivu 59 tuoli, joo siinä on tuoli.
Jos noista kaikista suurkisan kuvista pitäisi valita siinä ei ole kuin kaksi hyvää kuvaa ja ne ovat: "miehen mitta" ja "victor haukottelee"
*Pro Mikko Laakso*
-
- Viesti:
No just vähän tästä samasta aiheesta itsekin kotisivuillani jokin aika sitten kirjoittelin, kun tuli tosiaan kirjastosta lainailtua noita kameralehtiä niin kyllähän se suoraan sanottuna pisti verenpaineen nousemaan kun niitä kuvia katseli. Jotenkin se järjetön ylitekotaiteellisuuteen pyrkiminen... Tyyliin 'halusin kuvata maanläheisiä kuvia, saavutin sen verhoamalla alastoman mieskropan kaakaojauhoon'. Toi ei nyt ollut lainausmerkeistä huolimatta suora lainaus, mutta kuitenkin. Jessus mitä *sensuroitu*. Sellaista ällöttävää hienostelua. Porvariston hillittyä charmia (se oli lainaus YUP:ltä).
Otetaan outoja ja epätarkkoja kuvia ja sitten ihastellaan että voi kun on koskettavaa ja kuvaaja kertoo hienostuneesti ja älyllisesti kaikista niistä piilomerkityksistä joita hän on kuvaansa saanut ujutettua ja joita ei kyllä taatusti kukaan voisi ilman näitä selostuksia kuvasta keksiä, jos sittenkään. Mä en saa tämän kaltaisista kuvista MITÄÄN irti. Paitsi ehkä sen ällöttävän inhon tunteen ja halveksunnan moista epäaitoutta kohtaan. Onhan sekin tietysti jotain.
Tulee mieleen yksikin kuva jossa alaston pikkutyttö työntää bepa pitkällä venettä vesille; muistaakseni se kuva kertoi mm. vesistön tilasta ja rehevöitymisestä! Ehkä sitten jos se skidi olis ollu edes 'rehevä', mutta se ei ollut. Ja sekin kuva oli sinänsä ihan nätti, mutta noi saatanan sepostukset kyllä latisti sen kuvan tunnelman... Ja jotenkin se alastomien lapsien kuvaus tuntuu vähän kummalta. Että onko joku äijä huudellut siellä että 'kumarrus vielä vähän lisää' ja sohinut putken kanssa... Se kuvaus tilanne tuntuu kummalta.
Niistä lehdistä ei kyllä tule luettua muuta kuin luontokuvausjutut ja joitain kameratestejä jos oikein unta silmään haluaa.
Lopuksi vielä: JOKAISELLE SALLITTAKOON OMA MAKU, eli edellä mainitut mielipiteet olivat vain ja ainoastaan MINUN MIELIPITEITÄNI, joista ei kenenkään kannata hirmusti hernettä nenään vetää. Onneksi makuja on monenlaisia. Tuli ehkä vähän julmasti ilmaistua pääni älytöntä sisältöä. Sori.
Peace vaan. :)
Otetaan outoja ja epätarkkoja kuvia ja sitten ihastellaan että voi kun on koskettavaa ja kuvaaja kertoo hienostuneesti ja älyllisesti kaikista niistä piilomerkityksistä joita hän on kuvaansa saanut ujutettua ja joita ei kyllä taatusti kukaan voisi ilman näitä selostuksia kuvasta keksiä, jos sittenkään. Mä en saa tämän kaltaisista kuvista MITÄÄN irti. Paitsi ehkä sen ällöttävän inhon tunteen ja halveksunnan moista epäaitoutta kohtaan. Onhan sekin tietysti jotain.
Tulee mieleen yksikin kuva jossa alaston pikkutyttö työntää bepa pitkällä venettä vesille; muistaakseni se kuva kertoi mm. vesistön tilasta ja rehevöitymisestä! Ehkä sitten jos se skidi olis ollu edes 'rehevä', mutta se ei ollut. Ja sekin kuva oli sinänsä ihan nätti, mutta noi saatanan sepostukset kyllä latisti sen kuvan tunnelman... Ja jotenkin se alastomien lapsien kuvaus tuntuu vähän kummalta. Että onko joku äijä huudellut siellä että 'kumarrus vielä vähän lisää' ja sohinut putken kanssa... Se kuvaus tilanne tuntuu kummalta.
Niistä lehdistä ei kyllä tule luettua muuta kuin luontokuvausjutut ja joitain kameratestejä jos oikein unta silmään haluaa.
Lopuksi vielä: JOKAISELLE SALLITTAKOON OMA MAKU, eli edellä mainitut mielipiteet olivat vain ja ainoastaan MINUN MIELIPITEITÄNI, joista ei kenenkään kannata hirmusti hernettä nenään vetää. Onneksi makuja on monenlaisia. Tuli ehkä vähän julmasti ilmaistua pääni älytöntä sisältöä. Sori.
Peace vaan. :)
-
- Site Admin
- Viesti:
Kyllähän siellä kannattaa käydä vaikka useinkin. Jos joku ei ole käynyt ja epäilee rahojensa menevän hukkaan, niin siinä tapauksessa voi harkita visiitin ajoittamista perjantai-illaksi, jolloin siäänpääsy on ilmainen.ram kirjoitti:Käykääpä Kiasmassa.
Eipä tarvitse toiste käydä.
Avointa mieltä mukaan!
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
- Viesti:
-
- Site Admin
- Viesti:
Piti oikein kaivaa Kameralehti esiin. Minusta voittajakuva ansaitsi voittaa. Siinä oli hyvä tunnelma ja kivat värit. Lisäksi kuva jättää tilaa katsojan mielikuvitukselle, kun ei ihan varmasti voi sanoa, minkä läpi valo siivilöityy (mahdollisesti kirjava virkattu päiväpeite?). Koko kuva vaikuttaa kuin pienistä helmistä tehdyltä.mikko kirjoitti:
Mäkin olen ihmetellyt noita kameralehden kilpailuja, suurin osa kuvista on käsittämätöntä roskaa. tässä muutama esimerkki numerosta 2/2004
Voittajakuvan jälkeen pidin eniten (ei missään paremmuusjärjestyksessä) näistä:
Hanuri, jossa oli parasta voimakas tunnelma. Hanurin dekoratiiviset kiemurat ja mustavalkoiset koskettimet muodostivat hyvän vastapainon muuten epätarkalle kuvalle. Minua tämä kuva miellytti kovasti.
Lisäksi pidin Hiljaisesta hetkestä ja Miehen mitasta, joissa molemmissa oli hyvä sommitelma. Tuolissa-kuvassa oli hyvät värit ja mukavannäköinen tuoli. Sopisi kuvitus- tai mainoskuvaksi. Linssiluteessa metsä pään taustalla oli vähän raskas, mutta elukka oli hauskasti kuvattu.
Hunajata ja Kirkasotsainen eivät minullekaan auenneet.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
www.digicamera.net
-
- Viesti:
Omaan makuun noiden lisäksi sopii "Yksin" ja "119", jotka ovat jollain tavalla 'digikuvia'. Mutta aika subjektiivinen se hyvän kuvan käsite on, monia noista en kyllä ymmärrä ollenkaan.mikko kirjoitti: ...
Jos noista kaikista suurkisan kuvista pitäisi valita siinä ei ole kuin kaksi hyvää kuvaa ja ne ovat: "miehen mitta" ja "victor haukottelee"
-
- Viesti:
Mielestäni paras ympäristö mitata kuvaajan osaamista on lehtikuvaus. Yritäpä kuvata merkityksellisiä, visuaalisesti voimakkaita kuvia hirveässä kiireessä. Kannattaa katsella esimerkiksi Vuoden lehtikuva -kilpailun satoa ja yrittää ottaa oppia. Ja jos noissa kuvissa ei ole tarpeeksi haastetta, kannattaa vilkaista myös James Nachtweyn kuvia.
-
Toden totta, siinä on hyvä mittausympäristö mm. muotokuvaajan, luontokuvaajan, valokuvataiteilijan, mainoskuvaajan tai teknisen dokumentoijan taidoille.Tuomo kirjoitti:Mielestäni paras ympäristö mitata kuvaajan osaamista on lehtikuvaus. Yritäpä kuvata merkityksellisiä, visuaalisesti voimakkaita kuvia hirveässä kiireessä.
Matti Vuori
-
http://kilpailu.fujikuvat.fi
menkääs tonne osallistumaan. yleisesti kuvien taso on aika... ala-arvoinen (niin teknisesti kuin sisällöllisesti). Ihmettelen vaan, että mitä tekee lifestyle aiheisessa kilpailussa punatulkkujen tai omien lasten kuvat.
onhan tuolla kyllä hyviäkin kuvia, ne tahtovat vaan hukkua tuonne muun p*skan sekaan.
menkääs tonne osallistumaan. yleisesti kuvien taso on aika... ala-arvoinen (niin teknisesti kuin sisällöllisesti). Ihmettelen vaan, että mitä tekee lifestyle aiheisessa kilpailussa punatulkkujen tai omien lasten kuvat.
onhan tuolla kyllä hyviäkin kuvia, ne tahtovat vaan hukkua tuonne muun p*skan sekaan.