Televisio
-
- Viesti:
Televisio
Rupesi niin kenkuttamaan.
Tv otti ja hajosi tässä joku aika sitten. Telkulla on ikää vasta puolitoista vuotta. Netistä lueskelin kuluttaja-asiamiehen lausuntoja ja kuluttajansuoja lakipykäliä sekä virhevastuulain pykäliä. Niitten mukaan kodinkoneen yleisesti odotettu käyttöikä on pidempi kuin yksi viiva kaksi vuotta. Jos ne eivät sitä kestä tavarassa on virhe.
Soittelin kuluttajaneuvojalle joka oli sitä mieltä, että maahantuoja tai myyjä tai molemmat vastaavat kaikista korjauskuluista, vaan kuinka kävikään. Jouduin maksamaan puolet korjauskuluista, eikä tv edes tullut kuntoon vaan vietiin takaisin huoltoon.
Maahantuojan edustaja oli töykeä ja epäystävällinen. He tuntuvat pitävän kuluttajaviranomaisia aivan pelleinä ja lakeja pilkkanaan.
.... kuluttajavalituslautakunnan päätökset ovat vain suosituksia, eikä niitä tarvitse noudattaa... näin sanoi maahantuojan edustaja, sekä, koska se on sähköinen laite se vain pitää hyväksyä, että laite menee rikki. Minun ja tuhansien muiden oletus on, että tv kestää kasassa kauemmin kuin puolitoista vuotta. Jos olen oikein ymmärtänyt niin kuluttajaviranomaiset puhuvat viidestä kuudesta vuodesta, jonka jälkeen voi olettaa, että tv voi hajota.
Huoltoliikkeen edustaja piti ihmeenä, että maahantuoja maksoi edes puolet kuluista. Hänen mukaansa maahantuojat yleensä ilmoittavat tylysti, että takuu on loppu ja se siitä piste.
Saas nähdä kuinka käy. Huoltomiehen mukaan on vain häviävän pieni mahdollisuus, että vika on jossain muualla kuin kuvaputkessa. Uusi varaosa kuvaputki maksaa enemmän kuin uusi televisio.
Mitenkä eteenpäin, en oikein tiedä. Jonnekin on valituksia ruvettava tekemään, jos tarvetta on. Riippuu siitä mitä maahantuoja ilmoittaa, kustantaako uuden kuvaputken vai ei.
Kuluttajana asemani vaikuttaa aika heikolta tällä hetkellä, vaikka minulla on suojana kuluttajasuojalaki sekä virhevastuulaki. Mitä viranomaiset voivat tehdä yllä mainitulle maahantuojalle.
Vai onko tässä jotakin mitä en ole ymmärtänyt?
Kyseisen maahantuojan edustamaa merkkiä en enää osta kotiin ja työpaikalle ostettaviin atk-romppeisiin tulen myös vaikuttamaan, että niitä ei ostettaisi.
Velipojalla on myös saman merkkinen tv ja samaan aikaan ostettu ( 5pv vanhempi) ja rikkihän se.
Hyvä kello kauas kuuluu, huono kello vieläkin kauemas.
Tv otti ja hajosi tässä joku aika sitten. Telkulla on ikää vasta puolitoista vuotta. Netistä lueskelin kuluttaja-asiamiehen lausuntoja ja kuluttajansuoja lakipykäliä sekä virhevastuulain pykäliä. Niitten mukaan kodinkoneen yleisesti odotettu käyttöikä on pidempi kuin yksi viiva kaksi vuotta. Jos ne eivät sitä kestä tavarassa on virhe.
Soittelin kuluttajaneuvojalle joka oli sitä mieltä, että maahantuoja tai myyjä tai molemmat vastaavat kaikista korjauskuluista, vaan kuinka kävikään. Jouduin maksamaan puolet korjauskuluista, eikä tv edes tullut kuntoon vaan vietiin takaisin huoltoon.
Maahantuojan edustaja oli töykeä ja epäystävällinen. He tuntuvat pitävän kuluttajaviranomaisia aivan pelleinä ja lakeja pilkkanaan.
.... kuluttajavalituslautakunnan päätökset ovat vain suosituksia, eikä niitä tarvitse noudattaa... näin sanoi maahantuojan edustaja, sekä, koska se on sähköinen laite se vain pitää hyväksyä, että laite menee rikki. Minun ja tuhansien muiden oletus on, että tv kestää kasassa kauemmin kuin puolitoista vuotta. Jos olen oikein ymmärtänyt niin kuluttajaviranomaiset puhuvat viidestä kuudesta vuodesta, jonka jälkeen voi olettaa, että tv voi hajota.
Huoltoliikkeen edustaja piti ihmeenä, että maahantuoja maksoi edes puolet kuluista. Hänen mukaansa maahantuojat yleensä ilmoittavat tylysti, että takuu on loppu ja se siitä piste.
Saas nähdä kuinka käy. Huoltomiehen mukaan on vain häviävän pieni mahdollisuus, että vika on jossain muualla kuin kuvaputkessa. Uusi varaosa kuvaputki maksaa enemmän kuin uusi televisio.
Mitenkä eteenpäin, en oikein tiedä. Jonnekin on valituksia ruvettava tekemään, jos tarvetta on. Riippuu siitä mitä maahantuoja ilmoittaa, kustantaako uuden kuvaputken vai ei.
Kuluttajana asemani vaikuttaa aika heikolta tällä hetkellä, vaikka minulla on suojana kuluttajasuojalaki sekä virhevastuulaki. Mitä viranomaiset voivat tehdä yllä mainitulle maahantuojalle.
Vai onko tässä jotakin mitä en ole ymmärtänyt?
Kyseisen maahantuojan edustamaa merkkiä en enää osta kotiin ja työpaikalle ostettaviin atk-romppeisiin tulen myös vaikuttamaan, että niitä ei ostettaisi.
Velipojalla on myös saman merkkinen tv ja samaan aikaan ostettu ( 5pv vanhempi) ja rikkihän se.
Hyvä kello kauas kuuluu, huono kello vieläkin kauemas.
Aidan toisella puolen ruoho on vihreämpää
-
- Viesti:
Minä olen sitä mieltä, että moisia tuotteita kannattaisia boikotoida. Ei siksi, että ne olisivat huonompia, vaan siksi, ettei maahantuoja kanna vastuutaan asiasta. Yksittäisen ihmisen boikotti ei paljoa paina, mutta jos me kaikki teemme jotain, se saattaa vaikuttaakin. Minä siis olen kiinnostunut tietämään, mikä on tuollainen maahantuoja, joka viis välittää kuluttajasta ja kuluttaja-asiamiehestä.
-
Mikä firma
No, reilusta vaan se merkki esiin, niin tiedetään mitä kannattaa!
-
mielestäni 1,5 vuotta vanha telkkari josta kuvaputki menee rikki, on maahantuojan tai valmistajan huolto. kuluttajalla ei mitään laskua.
on ihan paikallaan aloittaa huonon pr:n levittäminen tällaisen maahantuojan tuotemerkkejä kohtaan ja kertoa myös maahantuojalle, että heidän firma tulee saamaan aktiivisesti levitettävää antimainontaa.
on ihan paikallaan aloittaa huonon pr:n levittäminen tällaisen maahantuojan tuotemerkkejä kohtaan ja kertoa myös maahantuojalle, että heidän firma tulee saamaan aktiivisesti levitettävää antimainontaa.
seppo raami
-
- Viesti:
-
Olen kerran ollut tekemisissä Philipsin maahantuojan kanssa ja homma toimi loistavasti. TV vaihdettiin uuteen sen enempää tutkimatta olisiko vikaa voinut korjata. Ystävällistä ja nopeaa palvelua. Tämän jälkeen TV onkin toiminut täysin moitteettomasti.SamiN kirjoitti:Lupaan sormet ristissä syödä hattuni jos kyseessä ei ole Philipsin laajakuva-TV..
Gichin Funakoshi:
"Kun haaskalinnut hyökkäävät ne lentävät matalalla ojentamatta siipiään. Kun villihärät aikovat hyökätä, ne kyyristyvät alas ja painavat korvansa päätä vasten. Samoin kun viisas aikoo toimia, hän näyttää aina hieman tyhmältä."
"Kun haaskalinnut hyökkäävät ne lentävät matalalla ojentamatta siipiään. Kun villihärät aikovat hyökätä, ne kyyristyvät alas ja painavat korvansa päätä vasten. Samoin kun viisas aikoo toimia, hän näyttää aina hieman tyhmältä."
-
Jep, itsekin aattelin ostaa laatua ja ostin Sonyn TV:n, videot, vahvistimen ja DVD-soittimen (parin vuoden aikana). Televisio on ainoa joka EI ole vaatinut huoltoa. Vahvistimessa oli suunnitteluvirhe ja se kävi parin-kolmen kuukauden muutoshuollossa, pitkä oli odotus... DVD-soittimessa taasen tyyppivika, se muistaakseni tuli huollatettua jopa alle kuukaudessa, tosin en mene vannomaan. Huonoja tuotteita ja tosi hidas huolto, ei kiitos. Sainpas avautua, nyt taas helpotti hetkeksi.kapokki kirjoitti:Ensin ajattelin olla kertomatta. Enkä tässä vaiheessa tiedä mitä maahantuoja tulee tekemään asiassa.
Kyseessä on siis Sony.
Laatutuotteeksi monin paikoin kehuttu.
"If it is just us... seems like an awful waste of space."
-
Jotenkin minun tuntuma (ja alalla yli 20 vuotta ollut isäni kertoma) on sellainen, että Sonyn tuotteet oli ennen hyviä, sanotaanko tuossa 90 luvun puolivälissä. Nyt niitä myydään vieläkin hyvällä maineella.kapokki kirjoitti:Ensin ajattelin olla kertomatta. Enkä tässä vaiheessa tiedä mitä maahantuoja tulee tekemään asiassa.
Kyseessä on siis Sony.
Laatutuotteeksi monin paikoin kehuttu.
Tosiasia on varmaan se, että ne tehdään niin halvalla ja niin halvoilla osilla kuin vain mahdollista. Ja hintaa pidetään korkeana laatumerkin takia. Eli ihan sama minkä japsimerkin ostaa niin melko varmasti sisältö kuoren alla on 95 % halpakamaaa = täyttä *sensuroitu*. Sattuu joukkoon tietysti poikkeuksiakin jotka kestävä vaikka kuinka pitkään, mutta itse en riskiä ota ellei tuote ole niin halpa, että kun vika tulee niin pistän sekajäteboxiin ja uusi tilalle.
-
Itsekkin ostin sonyn tv:n noin 2 vuotta sitten. Heti saatuani tvn huomasin kuvan "kaatuvan". tv meni takuuhuoltoon jonkajälkeen kuva oli aivan samanlainen kuin ennen huoltoa. soitettuani huoltofirmaan he kertoivat ettei television kuva ikinä ole suora. tv lähti toisenkerran huoltoon jonkajälkeen kuva parani. ikäväkyllä olen homannut että kuva vieläkin "kaatuu" aivan ylänurkasta. Nyt vika on niin pieni ja huomaamaton etten jaksa asiasta enään lähteä tappelemaan. Mutta toista sonyä ei tule.
-
Mulla on viides Sony menossa. Kaksi kotona ja muut missä mikin, käytössä. Yksikään ei ole hajonnut. Yhtään ei ole koskaan korjattu.
Ensimmäinenkin n. vuonna 82 ostettu on vielä käytössä appivanhemmilla. Kauko-ohjain on ainoastaan kulunut jo niin ettei toimi ihan hipaisemalla.
Itse pidän Sonyn kuvanlaadusta. Sonyn stereoita en sensijaan ostaisi.
Eipä ole pitkä aika kun sukulaisissa tästä keskusteltiin. Ongelmia on joillakin ollut, mutta ei koskaan Sonyn kanssa. Varmasti Sonyllakin niitä on, en epäile.
Tuntuu vain että tuollaiset isommat ongelmat ovat kuitenkin aika harvinaisia ja kyseessä täytyy olla virhekappale ei merkki, oli sitten mikä merkki hyvänsä.
Canon 10D:n näyttökin on muuten Sonyn valmistama.
Sonyn valmistamia näyttöjä ja esim. CD-asemia löytyy yllättävienkin merkkien takaa.
Ensimmäinenkin n. vuonna 82 ostettu on vielä käytössä appivanhemmilla. Kauko-ohjain on ainoastaan kulunut jo niin ettei toimi ihan hipaisemalla.
Itse pidän Sonyn kuvanlaadusta. Sonyn stereoita en sensijaan ostaisi.
Eipä ole pitkä aika kun sukulaisissa tästä keskusteltiin. Ongelmia on joillakin ollut, mutta ei koskaan Sonyn kanssa. Varmasti Sonyllakin niitä on, en epäile.
Tuntuu vain että tuollaiset isommat ongelmat ovat kuitenkin aika harvinaisia ja kyseessä täytyy olla virhekappale ei merkki, oli sitten mikä merkki hyvänsä.
Sonyn valmistamia näyttöjä ja esim. CD-asemia löytyy yllättävienkin merkkien takaa.
Tomi Toivonen
-
- Viesti:
Osittain tässä on kyse globalisaatiosta ja kovasta kilpailusta. Sonyllä ei mene kaikilla alueilla kovin hyvin. Mm matkapuhelimet ovat aika moinen ongelma. Muilla alueilla joudutaan keräämään tuottoa sitten senkin edestä. Kaikki tuotteet on tuotettava mahdollisimman halvalla. Erityisesti uudet tuotteet ja tyypit ovat riskialttiita. Kun tuote on päässyt ohi lastentaudeista, voi se olla hiukan luotettavampi kuin ihan uusi tyyppi. Kaikilla merkeillä on vähän samaa ongelmaa, erityisesti, jos joutuu tulemaan uudella tuotteella markkinoille hintapaineessa. Yrittäkääpäs miettiä esimerkkejä kameroista.
Minä en ole kovin huolissani tuosta tuotteiden "viallisuudesta". Enemmän huolestun siitä, jos maahantuoja ei vastaa tuotteittensa vioista. Otetaanpa esimerkki: jollain kameramerkillä oli autofokus-ongelma. Se oli säädettävissä huollossa kohdalleen. Oletetaan, että kamerassa on vuoden takuu. Minä uskon, että tuo maahantuoja tekee sen säädön ilmaiseksi vielä vuoden jälkeenkin, jos kyseessä on tuo tyyppivika. Takuuajan jälkeen vain asiakkaan pitäisi jollain lailla osoittaa, että tuote oli viallinen jo takuuaikana. Kameran tapauksessa sen voi tietysti tehdä keräämällä epätarkkoja kuvia koko sen elinajalta. Televisiossa taas vian ollessa sellaisessa osassa, joka ei normaalisti vikaannu tai edes kulu, näyttää selvältä, että osa on ollut viallinen (tai vikaantumisherkkä) jo alusta alkaen. Silloin maahantuojan pitäisi kantaa vastuunsa.
Minä en ole kovin huolissani tuosta tuotteiden "viallisuudesta". Enemmän huolestun siitä, jos maahantuoja ei vastaa tuotteittensa vioista. Otetaanpa esimerkki: jollain kameramerkillä oli autofokus-ongelma. Se oli säädettävissä huollossa kohdalleen. Oletetaan, että kamerassa on vuoden takuu. Minä uskon, että tuo maahantuoja tekee sen säädön ilmaiseksi vielä vuoden jälkeenkin, jos kyseessä on tuo tyyppivika. Takuuajan jälkeen vain asiakkaan pitäisi jollain lailla osoittaa, että tuote oli viallinen jo takuuaikana. Kameran tapauksessa sen voi tietysti tehdä keräämällä epätarkkoja kuvia koko sen elinajalta. Televisiossa taas vian ollessa sellaisessa osassa, joka ei normaalisti vikaannu tai edes kulu, näyttää selvältä, että osa on ollut viallinen (tai vikaantumisherkkä) jo alusta alkaen. Silloin maahantuojan pitäisi kantaa vastuunsa.
-
Olisin voinut itsekin lyödä vetoa sen Philipsin olevan kyseessä...
Oma kokemus toki vain yhdestä kappaleesta, mutta maahantuonti/huolto ei todellakaan vakuuttanut. Kyseessä pieni yhdistelmävehje, videot + kahden virittimen TV. Ollut toisessa paikassani todella pienellä käytöllä. Viat sekalaisia ja satunnaisesti ilmeneviä, lähinnä kait "ohjelmallisia", eli vehje liian hieno toimiakseen. Kuvaruutunäyttö sekoillut eri tavoin, kerran ei virta katkennut muuten kuin johto irroittamalla, intervallihaku täysin susi. No ja huoltoon, tosin kun oli kk yli vuoden vanha, oli melkomoista armopalantuntua että maahantuoja vastuun suostui ottamaan. Huollossa laite sitten oli vähintäänkin tarpeeksi kauan. Lopputulos: mitään vikoja ei oltu löydetty, sen sijaan kotiin kantaessani laitetta jäi takalevy kouraan ("kahva" on siinä) ja loppu romahti auton penkille. Onneksi siihen eikä maahan. Olipa jätetty ruuvit kiristämättä. Asiaan tietysti kuuluu, että kaikki nuo viat edellen esiintyvät.
En tämän yhden perusteella väitä, enkä voi väittää, että kaikki Philipsit ovat huonoja. En kuitenkaan suosittele kellekään sen ostoa, koska jos kohdalle tuleekin viallinen kappale, se jää asiakkaan riesaksi, koska ko merkki ei pysty Suomessa laitteitaan huoltamaan.
(Juu, helpotti myös, kun sain tämän sanottua ;)
Oma kokemus toki vain yhdestä kappaleesta, mutta maahantuonti/huolto ei todellakaan vakuuttanut. Kyseessä pieni yhdistelmävehje, videot + kahden virittimen TV. Ollut toisessa paikassani todella pienellä käytöllä. Viat sekalaisia ja satunnaisesti ilmeneviä, lähinnä kait "ohjelmallisia", eli vehje liian hieno toimiakseen. Kuvaruutunäyttö sekoillut eri tavoin, kerran ei virta katkennut muuten kuin johto irroittamalla, intervallihaku täysin susi. No ja huoltoon, tosin kun oli kk yli vuoden vanha, oli melkomoista armopalantuntua että maahantuoja vastuun suostui ottamaan. Huollossa laite sitten oli vähintäänkin tarpeeksi kauan. Lopputulos: mitään vikoja ei oltu löydetty, sen sijaan kotiin kantaessani laitetta jäi takalevy kouraan ("kahva" on siinä) ja loppu romahti auton penkille. Onneksi siihen eikä maahan. Olipa jätetty ruuvit kiristämättä. Asiaan tietysti kuuluu, että kaikki nuo viat edellen esiintyvät.
En tämän yhden perusteella väitä, enkä voi väittää, että kaikki Philipsit ovat huonoja. En kuitenkaan suosittele kellekään sen ostoa, koska jos kohdalle tuleekin viallinen kappale, se jää asiakkaan riesaksi, koska ko merkki ei pysty Suomessa laitteitaan huoltamaan.
(Juu, helpotti myös, kun sain tämän sanottua ;)
lm
-
- Viesti:
Heh, eipä pitänyt tänne aluksi mitään kirjoittaa mutta muistin oman telkkarini joka päivästä toiseen jatkaa samaa loistavaa taivaltaan uskomattoman hyvällä kuvalla, ainut mikä on uutta on kaukosäädin koska vanha ns. hyytyi matkalle =) kyseessä on saloran digicomputer mallia xxx vuodelta 1988 =)
Nyt kun pääsin sanomasta ja kehumasta niin huomenna kai joutuu rikkoutuneen telkkarin takia käydä kaupassa uutta katselemassa =)
Nyt kun pääsin sanomasta ja kehumasta niin huomenna kai joutuu rikkoutuneen telkkarin takia käydä kaupassa uutta katselemassa =)
-
- Viesti:
Onhan tuo totta. Mutta jos tuote olisi paremmin tehty ei tätä ongelmaa olisi. En usko, että kovin moni valittaisi asiasta, jos tuote kestäisi edes 4-5 vuotta ennen hajoamistaan, takuun ollessa vain yksi vuosi.adapteri kirjoitti: Minä en ole kovin huolissani tuosta tuotteiden "viallisuudesta". Enemmän huolestun siitä, jos maahantuoja ei vastaa tuotteittensa vioista. ....
Minulla kävi niin ohraisesti, että jotkut kaupat myivät samaan aikaan Sonya viiden vuoden takuulla, mutta minä tietenkin ostin tv:n vain vuoden takuulla.
Mikähän on televisiolle vuorokaudessa sallittu käyttötuntimäärä?
Tuli mieleeni maahantuojan edustajan lausuma, jossa hän kauhisteli televisiota, jota oli käytetty yhdeksän tuntia vuorokaudessa. Tässä tapauksessa asiakkaalle oli myyty esittely tv ja sitä ei oltu kerrottu asiakkaalle. Sain sen käsityksen, että takuu ei korvannut, luultavasti se oli myyjä.
Vaikutti siltä, että hän piti tuota tuntimäärää aivan liian suurena katseluaikana.
Huolto ilmoitti, että kuvaputki ei ehkä sittenkään ole rikki. Jonkun osan ovat vaihtaneet ja testailevat nyt tällä kertaa huolellisesti ennen kuin tuovat tv:n takaisin.
Mitä maksaa tai kuka, en tiedä vielä.
Aidan toisella puolen ruoho on vihreämpää
-
Kun olin ostamassa dvd-soitinta, kertoi myyjä minulle, että LG valmistaa paljon sonyn tuotteita. En tosin kuollaksenikaan muista oliko kyse esim. dvd-soittimista. Tosin saattoihan se myyjä puhua täyttä sontaakin.Toivonen kirjoitti:
-
- Viesti:
Tuotteen laatu voidaan varmistaa useammalla tavalla. Yksinkertaisin tietysti olisi kokeilla kaikki komponentit ja ottaa käyttöön vain testin läpäisseet. Siinä on se ongelma, että miten testaat esim kuvaputken käyttöikää? Kuvaputken valmistajan pitää tehtä kuvaputki tietysti mahdollisimman hyvistä tuotteista ja huolella. Sielläkin kuitenkin tuotanto optimoidaan. "Huonoja" tuotteita voidaan sallia promillesta prosenttiin, JOS kaikki tuotteet testataan. Aikanaan (60-luvulla) eräs kellotehdas teki kelloja siten, että samalta linjalta tehtiin merkkituotetta ja halpatuotetta. Ainoa ero oli, että merkkituote testattiin monella tavalla ja sen käyntitarkkuus tarkistettiin pitämällä kelloa käynnissä kohtuullisen ajan. Testatuista huonot hävitettiin. Halpatuotteessa testiä ei tehty. Ostamalla halpatuotteen saattoi parin prosentin todennäköisyydellä saada sellaisen huonon kappaleen. 98% halpakelloista oli kuitenkin yhtä hyviä kuin se kalliimpi merkki.
Nykyään testaus on sekä kallista että aikaaviepää. Siinä vielä joudutaan heittämään huonot tuotteet pois. Jos televisioista promille on huonoja, sen kestää siinä tapauksessa, että maahantuoja vastaa tuotteesta. Jos maahantuoja ei luota tuotteeseen eikä vastaa siitä, miten asiakkaan sitten pitäisi siihen luottaa? Minusta se, että maahantuoja kantaa vastuunsa on paras osoitus siitä, että se uskoo tuotteen laatuun. Jos tehdas päästää sen promillen sutta ulos, se varmasti säästää testauskuluissa paljon enemmän. Silloin sen (ja maahantuojan) pitää hyväksyä tuotteen vaihto ehjään, KUN joku asiakas saa sen suden. Huono tuote voi tulla esille myös eliniän lyhyytenä.
Nykyään testaus on sekä kallista että aikaaviepää. Siinä vielä joudutaan heittämään huonot tuotteet pois. Jos televisioista promille on huonoja, sen kestää siinä tapauksessa, että maahantuoja vastaa tuotteesta. Jos maahantuoja ei luota tuotteeseen eikä vastaa siitä, miten asiakkaan sitten pitäisi siihen luottaa? Minusta se, että maahantuoja kantaa vastuunsa on paras osoitus siitä, että se uskoo tuotteen laatuun. Jos tehdas päästää sen promillen sutta ulos, se varmasti säästää testauskuluissa paljon enemmän. Silloin sen (ja maahantuojan) pitää hyväksyä tuotteen vaihto ehjään, KUN joku asiakas saa sen suden. Huono tuote voi tulla esille myös eliniän lyhyytenä.
-
Voipi olla. En väitä olevani asiantuntija.jiii kirjoitti:Kun olin ostamassa dvd-soitinta, kertoi myyjä minulle, että LG valmistaa paljon sonyn tuotteita. En tosin kuollaksenikaan muista oliko kyse esim. dvd-soittimista. Tosin saattoihan se myyjä puhua täyttä sontaakin.
Sonylla on kuitenkin varmuudella näyttöjä, cd-levyjä, cd-asemia yms. valmistavia tehtaita. LG:stä en tiedä. Olen aina käsittänyt (voin siis olla väärässäkin) että LG ei itse valmista mitään, vain kokoaa.
Olen usein asentanut PC:hen CD-aseman jonka esim. SiSoftin Sandra on selkeästi tunnistanut Sonyn koneeksi, vaikka tekstit aseman päällä ja paketissa muuta väittävätkin.
Sonyn kuvaputket sen sijaan ovat tietääkseni käytössä vain Sonyissa. Panasonic valmisti muutamia vuosia sitten telkkuja Sonyn putkilla, muista en ole kuullut. Tämän foorumin perusteella voi olla hyväkin juttu ;)
Itse ostin vuonna -91 amerikkalaisen auton. Autossa oli pikkuvikoja koko sen vuoden ajan jonka sen omistin. Hermot meni ja vaihdoin, enkä amerikkalaista enää osta. Myöhemmin kuulin että kyseinen merkki alkoi 80-luvun lopulla valmistuttaa osia Meksikossa ja laatuvikojen takia palautti valmistuksen takaisin jenkkeihin 90-luvun puolivälissä.
Eipä paljon lämmitä. Maine meni ja amerikkalaista tuskin enää ostan.
Tomi Toivonen
-
Viimevuoden lopulla sony ilmoitti irtisanovansan 15000-20000 henkilöä ympäri maailmaa. Mikäli muistan oikein samassa uutisessa kerrottiin että toimintojen uudelleen järjestelyjen myötä sony aikoo lopettaa kuvaputkituotannon kokonaan.Sonyn kuvaputket sen sijaan ovat tietääkseni käytössä vain Sonyissa