Sivu 1/3
Kilpailuvirasto: Nikonille satojen tuhansien sakot
Lähetetty: Touko 12, 2006 10 : 39
Kirjoittaja emerik
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kilpa ... 5219868252
Kilpailuvirasto: Nikonille satojen tuhansien sakot
Julkaistu: 10:23
Kilpailuvirasto esittää Nikon Nordicille 300 000 euron sakkoa kilpailusääntöjen rikkomisesta digitaalikameroiden markkinoilla.
Seuraamusmaksusta voi päättää markkinaoikeus.
Viraston mukaan Nikon kieltäytyi muun muassa vuosina 2004 ja 2005 ulottamasta tuotetakuutaan rinnakkaistuojien maahantuomiin Nikon-kameroihin ja asetti näin kuluttajat eriarvoiseen asemaan siitä riippuen, mistä kamera oli ostettu. Viraston mukaan Nikon kuitenkin lakkasi tekemästä näin, kun virasto alkoi selvittää asiaa tarkemmin.
Viraston mukaan Nikonin toiminta vaikeutti kilpailevien maahantuojien toimintaa ja rajoitti siten kilpailua selkeästi.
Tapausta alettiin tutkia, koska Verkkokauppa.com teki virastolle asiasta toimenpidepyynnön.
Jos valmistaja tarjoaa tuotteelle takuun, tuotteen virallisen maahantuojan tulee pääsääntöisesti huolehtia takuuvelvoitteen täyttämisestä riippumatta siitä, onko kuluttaja ostanut tuotteen sen viralliselta jakelijalta tai joltakin muulta jälleenmyyjältä Suomessa tai muussa EU-maassa.
Kilpailuviraston linkki:
http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/s ... /t-2006-08
Lähetetty: Touko 12, 2006 12 : 35
Kirjoittaja halvmi
Ehdottomasti sakot ovat oikein. Ylikansalliset suuryritykset ovat sitä mieltä että globalisaation edut kuuuvat vain firmoille. On kestämätön ajatus, että hintasota joillakin markkinoilla maksatetaan vahemmän kilpaillun markkina-alueen kuluttajilla. Voisi oikeastaan vaatia valmistajia toimittamaan suomenkieliset käyttöohjeet kaikkiin niihin tuotteisiin joita on suomen markkinoilla saatavilla (ja sellaiset siis on olemassa) riippumatta siitä mistä maasta itse kamera on ostettu.
Pistää vihaksi tuo suuryritysten häikäilemättömyys.
Lähetetty: Touko 12, 2006 14 : 57
Kirjoittaja eesau
halvmi kirjoitti:Ehdottomasti sakot ovat oikein. Ylikansalliset suuryritykset ovat sitä mieltä että globalisaation edut kuuuvat vain firmoille. On kestämätön ajatus, että hintasota joillakin markkinoilla maksatetaan vahemmän kilpaillun markkina-alueen kuluttajilla. Voisi oikeastaan vaatia valmistajia toimittamaan suomenkieliset käyttöohjeet kaikkiin niihin tuotteisiin joita on suomen markkinoilla saatavilla (ja sellaiset siis on olemassa) riippumatta siitä mistä maasta itse kamera on ostettu.
Pistää vihaksi tuo suuryritysten häikäilemättömyys.
Pakko myöntää, että olen täysin eri mieltä.
Tässä asetetaan yritykset täysin eriarvoiseen asemaan. Maahantuoja joutuu vastaamaan välillisistä kustannuksista vaikka joku toinen on repinyt katteen myydystä tuotteesta. Loppupeleissä tämä tulee aiheuttamaan meille syrjä-eurooppalaisille sen, että täällä on mahdotonta kenenkään huolehtia noista vastuista. Sitten vaan lähetellään pitkin Eurooppaa näitä romuja korjattavaksi tietämättä milloin saa laitteensa takaisin. Jos saa.
Ja jos et osaa saksaa tai englantia niin et saa palvelua lainkaan. Jos sinne EU-huoltoon sitten saadaan joku joka savoa vääntää niin kustannukset ja työpaikat on siirretty vain muualle mutta kustannukset tulevat kuitenkin meidän maksettavaksi eli tuotteiden hinta nousee.
Sitten marmatetaan, että kun meillä ei saa sitä eikä tätä palvelua. Ja työpaikatkin ne vielä vie. Perkele.
Lähetetty: Touko 12, 2006 17 : 09
Kirjoittaja Jari-Matti
halvmi kirjoitti:Pistää vihaksi tuo suuryritysten häikäilemättömyys.
Tässä ei ollut hymiötä perässä, joten voin vain todeta, että pistäisi vihaksi tuo ihmisten yksinkertaisuus – jos siis oikeasti välittäisin :-).
halvmi kirjoitti:On kestämätön ajatus, että hintasota joillakin markkinoilla maksatetaan vahemmän kilpaillun markkina-alueen kuluttajilla.
Päätöksessä on kyse EU-alueesta, jossa myyjä aina vastaa valmistajan vastuista ostomaassa. Miten jonkun toisen EU-maan halvat hinnat on maksatettu minulla? Miten se, että Nikon velvoitetaan (tavalla tai toisella) huolehtimaan valmistamiensa tuotteiden takuista lopettaa sen?
halvmi kirjoitti:Voisi oikeastaan vaatia valmistajia toimittamaan suomenkieliset käyttöohjeet kaikkiin niihin tuotteisiin joita on suomen markkinoilla saatavilla (ja sellaiset siis on olemassa) riippumatta siitä mistä maasta itse kamera on ostettu.
Joo, koko EU-alueella painetut manuaalit kaikilla EU-kielillä jokaiseen myyntipakkaukseen, maksoi mitä maksoi. Nettijakelu ei tosin paljon maksa, mutta se, että tavara on olemassa ei automaattisesti merkitse, että sitä olisi jaettava ilmaiseksi kaikille halukkaille.
Kyseessä on kunkin valmistajan oma päätös, jonka vaikutukset asiakas pystyy arvioimaan ostopäätöstä tehdessään siinä kuin muutkin tuotteen ominaisuudet. Markkinataloudessa tätä kutsutaan kilpailuksi. Jos valmistajan käytäntö ei miellytä, vaihda valmistajaa. Miksi minun olisi maksettava lisähintaa suomenkielisestä manuaalista, jota en tarvitse. (Samallla logiikalla suomesta voitaisiin poistaa kuljetusalan työttömyys määräämällä jokaiseen rekkaan pakollinen apumies ja jokaiseen bussiin rahastaja.)
eesau kirjoitti:Maahantuoja joutuu vastaamaan välillisistä kustannuksista vaikka joku toinen on repinyt katteen myydystä tuotteesta. Loppupeleissä tämä tulee aiheuttamaan meille syrjä-eurooppalaisille sen, että täällä on mahdotonta kenenkään huolehtia noista vastuista.
Virallisen maahantuojan ja valmistajan vastuut ja velvollisuudet sekä niistä maksettavat korvaukset määritellään osapuolten välisessä sopimuksessa. Kukaan ei korjaa toisen viallisia vehkeitä ilman korvausta, tai edes lähettele niitä ilman edestä muualle korjattavaksi.
(En ymmärrä miten kuluttajavirasto voi noin vain menna kolmanneksi osapuoleksi kahden osapuolen tekemään sopimukseen vaatimalla, että
virallisen maahantuojan tulee…huolehtia takuuvelvoitteen täyttämisestä, mutta minäpä en olekaan lakimies.)
Ainahan on maksettava eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu… – eikä ilmaista lounasta ole olemassa.
Lähetetty: Touko 12, 2006 17 : 16
Kirjoittaja mvuori
Jari-Matti kirjoitti:(En ymmärrä miten kuluttajavirasto voi noin vain menna kolmanneksi osapuoleksi kahden osapuolen tekemään sopimukseen vaatimalla, että virallisen maahantuojan tulee…huolehtia takuuvelvoitteen täyttämisestä, mutta minäpä en olekaan lakimies.)
Kuka tahansa voi olla "maahantuoja". Silloin, kun on kyseessä "virallinen" maahantuoja, pitää ymmärtää maahantuontiin liittyvät velvoitteet ja se, että maahantuoja oikeasti edustaa valmistajaa maassa. Kyse on kuluttajansuojasta, mikä ei ole mikään kahdenvälinen asia maahantuojan ja valmistajan välillä. Tämän ymmärtämiseksi ei tarvitse olla lakimies.
Lähetetty: Touko 13, 2006 9 : 40
Kirjoittaja Vemppu
Toisaalta ymmärrän kyllä sen että kaikki X-tuotemerkin tuotteet tulee saada takuukorjattua mutta mielestän ostaja tekee osaltaan jo valintaa siinä vaiheessa kun valitsee tuotteen ostopaikan. Minusta siinä ei ole mitään "väärää". Näillä linjauksilla joilla määritellään että virallinen maahantuoja vastaa jokaisen maahan uineen edustamansa merkin tuotteesta, voi hyvinkin johtaa siihen että euroopassa on pian 1-2 kaksi takuuhuoltopistettä ja jenkeissä pari enemmän. Siinä sitten odotellaan 5kk sitä kameraa sieltä bulgariasta takuuhuollosta (bulgariasta siksi kun siellä on halpaa?).
Mukavampi vaihtoehto olisi tietenkin se, että hinnat muodostuisivat siten että kenenkään "ei tarvitsisi" ostaa ns. harmaita reittejä pitkin. Mutta tuo tuskin toteutuu. Jos suomalaiset jälleenmyyjät tiputtavat hintojaan, tekee esim jokin nimeltä mainitsematon katiskamyynti.com saman. Ja taas on 50 ihmistä jonossa odottamassa sitä että hinnat tippuvat sille tasolle jolla nimeltämainitsematon myy "ei oota" sen sijaan että maksaisi sen 50€ enemmän siitä toisaalle. Tyhjäähän voi jakaa vaikka ilmaiseksi, sehän se vasta halpaa on (kunhan vain takuu toimii).
Osaisiko joku kertoa millä mekanismilla "virallinen maahantuoja" saa korvauksia yleensä takuutöistä? Maksaako joku taho (valmistaja) takuukorjaukset jne vai miten homma toimii?
Lähetetty: Touko 13, 2006 10 : 11
Kirjoittaja kapama-7
Eikö valmistajalle ole sama miten se tuote jälkikädessä myydään? Saman hinnan (tai neuvotteluhinnan) se siitä saa. Jos vikaa tulee, niin se takuuehtojen mukaisesti korjataan. Maalaisjärjen mukaisesti korvausvelvollinen on aina viimekädessä valmistaja. Mielestäni takuu on oltava voimassa kautta pallon, valmistaja on loppupelissä se, joka vastaa ja maksaa, ei kuluttaja.
Kapa
Lähetetty: Touko 13, 2006 16 : 16
Kirjoittaja cedricfan
kapama-7 kirjoitti:Eikö valmistajalle ole sama miten se tuote jälkikädessä myydään? Saman hinnan (tai neuvotteluhinnan) se siitä saa. Jos vikaa tulee, niin se takuuehtojen mukaisesti korjataan. Maalaisjärjen mukaisesti korvausvelvollinen on aina viimekädessä valmistaja. Mielestäni takuu on oltava voimassa kautta pallon, valmistaja on loppupelissä se, joka vastaa ja maksaa, ei kuluttaja.
Kapa
JEP!
Käsittämmätöntä että joku maahantuoja hyväksyy sen että takuukulut jää hänelle eikä mene tehtaan maksettaviksi loppupelissä. Ei toimi monellakaan alalla (luojan kiitos) noin. Ajattelepa esim että ostat uuden auton 5v takuulla, ja tehdas ei korvaa vaan maahantuoja. Saattaisi maahantuoja vaihtua useaan otteeseen toiseksi, ainakin nimeltään, kun tulee isompia ongelmia...
Lähetetty: Touko 13, 2006 20 : 45
Kirjoittaja kamina
Ei kai ne suuremmat takuukulut kameroissakaan jää maahantuojalle, vaan ainoastaan välilliset kulut (henkilökunnan aika käsitellessä tapauksia).
Lähetetty: Touko 14, 2006 22 : 58
Kirjoittaja eesau
cedricfan kirjoitti:kapama-7 kirjoitti:Eikö valmistajalle ole sama miten se tuote jälkikädessä myydään? Saman hinnan (tai neuvotteluhinnan) se siitä saa. Jos vikaa tulee, niin se takuuehtojen mukaisesti korjataan. Maalaisjärjen mukaisesti korvausvelvollinen on aina viimekädessä valmistaja. Mielestäni takuu on oltava voimassa kautta pallon, valmistaja on loppupelissä se, joka vastaa ja maksaa, ei kuluttaja.
Kapa
JEP!
Käsittämmätöntä että joku maahantuoja hyväksyy sen että takuukulut jää hänelle eikä mene tehtaan maksettaviksi loppupelissä. Ei toimi monellakaan alalla (luojan kiitos) noin. Ajattelepa esim että ostat uuden auton 5v takuulla, ja tehdas ei korvaa vaan maahantuoja. Saattaisi maahantuoja vaihtua useaan otteeseen toiseksi, ainakin nimeltään, kun tulee isompia ongelmia...
Laki sanoo, että takuusta vastaa myyjä. Piste.
Jos ns. maahantuoja tekee konkan niin tuotteesta vastaa myyjä. Sitten voi myyjä kysellä tehtaalta Japanista jos osaa.
Jos myyjä tekee konkan niin asiakas saa kysellä itse Japanista.
Maahantuoja saa korvauksen korjaustyöstä valmistajalta mutta ei tuntiveloituksena vaan siten, että kukin korjaustyö on ns. pakettihinnoiteltu. Jos on vaikka tarkennusmoottori opiskasta sökö niin sen vaihto on hinnoiteltu xx euroa.
Tämä tuntihinta ei suinkaan ole se mitä asiakkaalta saisi samasta työstä vaan jotain aivan muuta. Noin puolet siitä. Maahantuojalle jokainen tällainen takuutyö on persenettoa.
Muita kuluja, ns. logistisia kuluja ei korvaa kukaan. Lähetykset pitää ottaa vastaan, työt pitää järjestyksessä, toimittaa asiakkaille, laskuttaa, hoitaa kaikki paperisota. Sitä ei korvaa kukaan.
En yhtään ihmettele, että tätä souvia ei yksikään maahantuoja hoida kuin pakon edessä. Ja on täysin varmaa, että tällainen tulkinta takuuvastuusta tulee tappamaan nykyisessä tilanteessa maahantuojien huoltopalvelut Suomessa. Se on saletti.
Lähetetty: Touko 15, 2006 8 : 30
Kirjoittaja HelloMan
Takuusta vastaa takuun antaja, yleensä valmistaja. Valmistajan edustaja on yleensä "virallinen" maahantuoja.
Kuluttajasuojalain tarkoittama virhevastuu on myyjällä.
Lähetetty: Touko 15, 2006 8 : 59
Kirjoittaja cedricfan
Hienoa se on noi lait, mutta jos eesau lukee kokemukseni Fujin takuuhuollosta niin eipä asiat wörki käytännössä kuten pitäisi, ja yksityisen kuluttajan on hyvin vaikea tehdä muuta kuin nöyrtyä. Ja heh, ihan Japaniin asti viedä takuumurheet: helpompaa ja halvempaa ostaa uusi suoraan.
Olen vieläkin sitä mieltä, että erinomaista kun maahantuoja valmistajan edustajana hoitaa takuut ostopaikasta huolimatta. Jos homma ei ole selvästi määrätty toimimaan näin on kuluttaja kuitenkin heikoilla. On aivan eri asia hakea takuuta kuluttajasuojan kautta tai tehtaalta, prosessissa jää aina kakkoseksi vaikka saisikin korjauksen. Minä vuonna ja millä kuluilla & vaivalla on se juju!
Lähetetty: Touko 15, 2006 10 : 21
Kirjoittaja eesau
cedricfan kirjoitti:Hienoa se on noi lait, mutta jos eesau lukee kokemukseni Fujin takuuhuollosta niin eipä asiat wörki käytännössä kuten pitäisi, ja yksityisen kuluttajan on hyvin vaikea tehdä muuta kuin nöyrtyä. Ja heh, ihan Japaniin asti viedä takuumurheet: helpompaa ja halvempaa ostaa uusi suoraan.
Olen vieläkin sitä mieltä, että erinomaista kun maahantuoja valmistajan edustajana hoitaa takuut ostopaikasta huolimatta. Jos homma ei ole selvästi määrätty toimimaan näin on kuluttaja kuitenkin heikoilla. On aivan eri asia hakea takuuta kuluttajasuojan kautta tai tehtaalta, prosessissa jää aina kakkoseksi vaikka saisikin korjauksen. Minä vuonna ja millä kuluilla & vaivalla on se juju!
Juju on siinä, että mikäli ns. virallisen maahantuojan ainoaksi tehtäväksi jää ainoastaan huolehtia Saksasta hankittujen laitteiden takuu- ja muut huollot niin kuka hullu sitä hommaa tekee?
Ei kukaan. Jos maahantuoja yrittää saada tuomistaan laitteista kulut peittävää hieman parempaa katetta ja sen vuoksi vaikkapa 30-50 % kuluttajista ostaa vekottimet muualta niin yhtälöhän on täysin kestämätön.
Kuluttajien olisi tiedostettava tämä. Vai ajatteletko, että työttömyysvaroilla pakotetaan joku huolehtimaan takuukorjauksista Suomessa? Jos valmistaja siitä vastaa sen saksalaisen myyjän kautta niin joko palvelu huononee tai hinnat nousee. Onhan se aivan järkeenkäypä yhtälö.
Lähetetty: Touko 15, 2006 11 : 11
Kirjoittaja halvmi
eesau kirjoitti:halvmi kirjoitti:Ehdottomasti sakot ovat oikein. Ylikansalliset suuryritykset ovat sitä mieltä että globalisaation edut kuuuvat vain firmoille. On kestämätön ajatus, että hintasota joillakin markkinoilla maksatetaan vahemmän kilpaillun markkina-alueen kuluttajilla. Voisi oikeastaan vaatia valmistajia toimittamaan suomenkieliset käyttöohjeet kaikkiin niihin tuotteisiin joita on suomen markkinoilla saatavilla (ja sellaiset siis on olemassa) riippumatta siitä mistä maasta itse kamera on ostettu.
Pistää vihaksi tuo suuryritysten häikäilemättömyys.
Pakko myöntää, että olen täysin eri mieltä.
Tässä asetetaan yritykset täysin eriarvoiseen asemaan. Maahantuoja joutuu vastaamaan välillisistä kustannuksista vaikka joku toinen on repinyt katteen myydystä tuotteesta. Loppupeleissä tämä tulee aiheuttamaan meille syrjä-eurooppalaisille sen, että täällä on mahdotonta kenenkään huolehtia noista vastuista. Sitten vaan lähetellään pitkin Eurooppaa näitä romuja korjattavaksi tietämättä milloin saa laitteensa takaisin. Jos saa.
Ja jos et osaa saksaa tai englantia niin et saa palvelua lainkaan. Jos sinne EU-huoltoon sitten saadaan joku joka savoa vääntää niin kustannukset ja työpaikat on siirretty vain muualle mutta kustannukset tulevat kuitenkin meidän maksettavaksi eli tuotteiden hinta nousee.
Sitten marmatetaan, että kun meillä ei saa sitä eikä tätä palvelua. Ja työpaikatkin ne vielä vie. Perkele.
Eihän kyse ole maahantuojan takuusta, vaan valmistajan takuusta. Se miten valmistaja asian hoitaa on valmistajan ongelma sillä eikös maahatuojat tee sopimukset valmistajien kanssa. Minun pointtini on se, että jos markkinat ovat kansainväliset suuryrityksille, niin ne pitää olla sitä myös kuluttajille. On kestämätön tilanne, että isot firmat kuorii kermat päältä globalisaatiosta ja sitä pidään vieläpä oikeutettuna.
Lähetetty: Touko 15, 2006 11 : 12
Kirjoittaja cedricfan
Maahantuonnille on sopimukset, ja sopimusehtoja on neuvoteltava paremmiksi jos kustannusrakenne on kestämätön. Esimerkiksi nuo takuukulut on helppo esittää tehtaalle, ja kyllä tehdasta kiinnostaa hoituuko homma. Heillehän on sama mistä laite on ostettu, ja merkin maine on tärkeämpää kuin se maksetaanko takuukulujen korvaukset Suomeen vai Saksaan. Kannattamatonta tuotetta/merkkiä ei ole järkeä maahantuoda, vaan etsiydyttävä muille markkinoille tai saatava paremmat diilit. Huonoa liiketapaa on olla hoitamatta velvollisuuksiaan, eikä viedä asiaa eteenpäin.
Lähetetty: Touko 15, 2006 11 : 37
Kirjoittaja eesau
halvmi kirjoitti:eesau kirjoitti:halvmi kirjoitti:Ehdottomasti sakot ovat oikein. Ylikansalliset suuryritykset ovat sitä mieltä että globalisaation edut kuuuvat vain firmoille. On kestämätön ajatus, että hintasota joillakin markkinoilla maksatetaan vahemmän kilpaillun markkina-alueen kuluttajilla. Voisi oikeastaan vaatia valmistajia toimittamaan suomenkieliset käyttöohjeet kaikkiin niihin tuotteisiin joita on suomen markkinoilla saatavilla (ja sellaiset siis on olemassa) riippumatta siitä mistä maasta itse kamera on ostettu.
Pistää vihaksi tuo suuryritysten häikäilemättömyys.
Pakko myöntää, että olen täysin eri mieltä.
Tässä asetetaan yritykset täysin eriarvoiseen asemaan. Maahantuoja joutuu vastaamaan välillisistä kustannuksista vaikka joku toinen on repinyt katteen myydystä tuotteesta. Loppupeleissä tämä tulee aiheuttamaan meille syrjä-eurooppalaisille sen, että täällä on mahdotonta kenenkään huolehtia noista vastuista. Sitten vaan lähetellään pitkin Eurooppaa näitä romuja korjattavaksi tietämättä milloin saa laitteensa takaisin. Jos saa.
Ja jos et osaa saksaa tai englantia niin et saa palvelua lainkaan. Jos sinne EU-huoltoon sitten saadaan joku joka savoa vääntää niin kustannukset ja työpaikat on siirretty vain muualle mutta kustannukset tulevat kuitenkin meidän maksettavaksi eli tuotteiden hinta nousee.
Sitten marmatetaan, että kun meillä ei saa sitä eikä tätä palvelua. Ja työpaikatkin ne vielä vie. Perkele.
Eihän kyse ole maahantuojan takuusta, vaan valmistajan takuusta. Se miten valmistaja asian hoitaa on valmistajan ongelma sillä eikös maahatuojat tee sopimukset valmistajien kanssa. Minun pointtini on se, että jos markkinat ovat kansainväliset suuryrityksille, niin ne pitää olla sitä myös kuluttajille. On kestämätön tilanne, että isot firmat kuorii kermat päältä globalisaatiosta ja sitä pidään vieläpä oikeutettuna.
Kyllä meillä laki sanoo, että kuluttajalle näistä asioista vastaa MYYJÄ!
Ei valmistaja eikä maahantuoja.
Myyjällä on diili maahantuojan kanssa siitä, että maahantuoja korjaa valmistajan piikkiin. Nyt jos tuo maahantuoja tuossa välissä tulkitsee, että tämä homma ei kannata ja lyö pillit pussiin niin myyjällä ei ole yhteyttä valmistajaan. MYYJÄ VASTAA ASIAKKAALLE.
Anna vaikka uusi kampe tilalle kun et osaa korjata. Kun laitteita myydään nyt keskikatteella 9% tai jotain niin varmaa on, että kaupankäynti loppuu kuin seinään.
Homman tekee kimurantiksi se, että maahantuojille valmistaja maksaa vain korjauksen ja antaa osat. Ei muuta. Ei se korvaus kata maahantuojan muita kuluja. Tähän asti asia on kompensoitunut sillä kun on myyntiä. Jos tämä myynti pienenee ratkaisevasti on homma mahdoton hoitaa. Porukka kotiin ja luukku kiinni. Maahantuojathan Suomessa ovat jo vähentäneet väkeä todella radikaalisti juuri tästäkin syystä. Näin se vaan menee. Aikaa myöden jos laitteet ostetaan Saksasta ne myös korjataan siellä ja asiakas itse hoitaa sen vekottimen sinne Saksanmaalle.
Lähetetty: Touko 15, 2006 12 : 27
Kirjoittaja saloma-3
Jotain perin hämärää tässä on. Jos Nikon myöntää kansainvälisen takuun ja tuote sattuu olemaan esim Suomessa, niin tottahan suomalaisen Nikon-takuuhuollon sen pitäisi korjata. Yhtä kannattavasti tai kannattamattomasti riippumatta siitä, mistä kamera on ostettu. Tässä ei tarvita myyjää, maahantuojaa eikä heidän aikaansa mihinkään.
Jos laki taas sanoo jotain muuta, niin se taitaapi olla hiukan jälessä aikaansa tai muuten vain kilpailua rajoittamassa nykymaailmassa.
Lähetetty: Touko 15, 2006 12 : 34
Kirjoittaja cedricfan
saloma-3 kirjoitti:Jotain perin hämärää tässä on. Jos Nikon myöntää kansainvälisen takuun ja tuote sattuu olemaan esim Suomessa, niin tottahan suomalaisen Nikon-takuuhuollon sen pitäisi korjata. Yhtä kannattavasti tai kannattamattomasti riippumatta siitä, mistä kamera on ostettu. Tässä ei tarvita myyjää, maahantuojaa eikä heidän aikaansa mihinkään.
Jep.
Ja vaikka myyjän pitäisi pykälien mukaan vastata takuusta niin jos maahantuoja ei hoida hommaansa ja joudut menemään kuluttajasuojan kautta niin hommassa menee pieni ikuisuus, koska maahantuoja on se käytännössä takuun hoitava porras. Jos ko liikettä sitten on enää olemassa kun valitus on mennyt läpi on kolmas juttu...
Lähetetty: Touko 15, 2006 14 : 32
Kirjoittaja eesau
saloma-3 kirjoitti:Jotain perin hämärää tässä on. Jos Nikon myöntää kansainvälisen takuun ja tuote sattuu olemaan esim Suomessa, niin tottahan suomalaisen Nikon-takuuhuollon sen pitäisi korjata. Yhtä kannattavasti tai kannattamattomasti riippumatta siitä, mistä kamera on ostettu. Tässä ei tarvita myyjää, maahantuojaa eikä heidän aikaansa mihinkään.
Jos laki taas sanoo jotain muuta, niin se taitaapi olla hiukan jälessä aikaansa tai muuten vain kilpailua rajoittamassa nykymaailmassa.
Niin varmaan tapahtuukin. Hyvä niin. Kysymys on vain pitkässä juoksussa siitä, että palvelut siirtyvät sinne missä/mistä niitä kysytään ja käytetään. Tästä johdonmukainen seuraus on se, että Suomessa ei kameroita voida pian myydä ja takuuhuollot hoitaa joku huoltofirma joka huoltaa vaihtelevalla menestyksellä kaikenmerkkisiä kameroita.
Seuraava askel on varmaan se, että niitä muudään 20 euroa halvemmalla USAssa tai Japanissa ja porukat alkaa tilata niitä sieltä.
Lähetetty: Touko 15, 2006 15 : 27
Kirjoittaja kohan
eesau kirjoitti:
Seuraava askel on varmaan se, että niitä muudään 20 euroa halvemmalla USAssa tai Japanissa ja porukat alkaa tilata niitä sieltä.
Tämän takia meidän tulee nurisematta muistaa lahjoittaa aina muutama satanen viralliselle maahantuojalle jos tilaamme itsekkäästi jostain vinkuintiasta. Tällä tavalla globaali markkinatalous ei tuhoa meidän omaa maahantuojaamme.