Meta ja metan maksut

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
JL Anttola

Meta ja metan maksut

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Varmasti moni muukin palstalainen ja valokuvauksen harrastaja on facebookin tai jonkun muun Metan nettialustan käyttäjä. No nyt sieltä tuli - EU:n määräyksiin liittyen - se valintalista, jatkaako omien tietojensa jakamista alustan hallitsijan haluamalla tavalla, vai alkaako maksaa itse alustan hallitsijalle, ja tämä sitoutuu(?) olemaan jakamatta käyttäjän tietoja.

Kymppi kuukaudessa pienimmillään lupaavat päästää ulos tietojen jaon ringistä. Ei se nyt maita kaatava summa ole, mutta saako sillä mitään? Kuka valvoo, ettei Meta edelleen jaa sitä tietoa kuten ennenkin...

Itse olen seuraillut esimerkiksi kameramerkin fb-sivustoa; se on ollut erittäin hyödyllinen nimenomaisesti oman kameramerkin tiedon välittäjänä, siis käyttäjäkokemusten ja jippojen ja ihan yksinkertaisten ohjeitten lähteenä. Myös paikallisen kameraseuran tiedottamisen pääväylä on ollut fb-sivusto.

Olen välillä yrittänyt rimpuilla irti koko netistä; tuhottomasti menee aikaa tässä koneen ääressä jonninjoutavaan. Toisaalta, kyllä täältä ihan hyötyäkin on monasti saanut. Mitenkäs toverit, jatkatteko Metan suhteen entiseen malliin, jakakoot tietoja kuten ennenkin, alatteko maksaviksi asiakkaiksi, vai onko houkutusta jättäytyä ulkopuolelle koko Metasta tai laajemmaltikin nettimaailmasta? Mielipiteitä ja mielellään perusteluita saa laittaa tähän minun puolestani.

Jaakko
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Re: Meta ja metan maksut

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Hmmm, minulle tuli ilmoitus, joka luokkaa 12 egee ja rapiat, eli ei mainitsemaasi kymppiä.

Pohdin samaa pitkään, kunnes päädyin jatkamaan entisellään. Miksi?

Koska olen tuolla mennyt jo monta vuotta, joten miksi se siitä muuttuisi, kun tähänkin mennessä toiminut niin kuin toiminut.

Eihän se 12.99/kk paljon ole, mutta keksin kyllä sille rahalle muutakin käyttöä.
Esim. 700g jauhelihapaketti Prismassa maksaa 6,79, siihen sekaan itse keräämiäni sieniä (pakkanen täynnä niitä), riisiä ja kermaa, niin saan viikon sapuskat.
Eli saan sillä melkein 2 x noita jauhelihoja-vajaan 2 vkon sapuskat. Joten käytännön realiteetit edellä, kun ei sitä rahaa sentään puussa kasva. :mrgreen:

Maksan Qobuz:sin musastreamerista mieluummin, koska musiikki mulle se The Juttu, kuin jostain jonninjoutavasta Facesta, olkoonkin, että kyllä siellä asiaakin on, vaikkakin vähäisessä määrin.

Tuntuu nipottamiselta, mutta jos sen toistakymppiä laittaa kerran kuussa sinne sun tänne, niin kyllähän sitä kohta huomaa, että hups, miten multa kerran kuussa häviää satanen tililtä ilman, että se kulminoituu yhtään mihinkään näkyvään.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minusta 10-13€/kk on aika paljon facebuukista...Mutta näinhän se taitaa mennä, että tulevaisuudessa yksityisyydestä täytyy maksaa..

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Villaristi

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Ei näytä vieläkään mainoksia vaikka en mitään FB:stä maksa. Mainosesto AdGuard for Safari ei edelleenkään päästä läpi mainoksia ja silti face toimii kuten ennen. Minulle riittää että maksan Adobelle sen reilun 12 euroa valokuvaajapaketista kuukaudessa ja Dropboxista lähes saman. Näistä on sentään jotain iloa vrt. face jossa kaikki hehkuttaa kuinka elämä on laiffia vaikka kuinka vituttaisi.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Ennemmin sitten maksaa jostain suoratoistosta (tai kahdestakin) tuollaisen kk-hinnan (vuosimaksulla saa...).

Minulla on F-Secure Total. Sinnehän tuli jo aiemmin mainosten poisto. Ilahtuneena otin sen heti käyttöön. Mutta iloa kesti vain viikon. Otin sen pois käytöstä. Selaan nettiä paljon lattiakoneella ja isolla ruudulla ja hyvin nopealla nettiyhteydellä. Sivut näyttivät aika aneemiselta ilman mainoksia. F-secure vielä jätti useaan kohtaan tyhjää. Puhelimella varmaan eri asia. Sitten on tietenkin niitä sivuja, joissa on suunnilleen kymmenen mainosta kerralla.

Nettiradiot. Kokeilin kuukauden verran maksullista palvelua, jolloin ei tullut mitään mainoksia nettiradioiden väliin. Tuntui aika tylsältä. Ei jaksanut koko aikaa kuunnella musiikkia ilman mainoksia. Viikollahan jollain asemilla on vähän mainoksia. Viikonlopun lähestyessä mainokset lisääntyvät.
JL Anttola

Kiitokset kommenteista. Siihen päädyin miekin, että jatkan entisellään; ei noita mainoksia niin hirveesti pukkaa. Ilman noita mainitsemiani erityiskohteita voisin luopua koko Metasta... mutta jatketaan nyt näin. Kameramerkin face-sivut olen kokenut hyödylliseksi, ja paikallisen kameraseuran tiedotteet. Maksullisesta netistä Adobelle maksan vuosimaksua, ja Flickrille, ne riittäkööt nyt. Kuten tässä on todettu, niistä kympeistä kuukaudessa kertyy merkittävä meno, kun niitä on monta, ja toisaalta, oli joku hinta pieni tai iso, helppo maksaa tai merkityksetön, mistään sellaisesta ei kannata maksaa, missä ei koe saavansa jotakin.

Nettiradio on miulla helppo, kun meillä kaikki kuuntelu- tai katselulaitteet on naulattu Ylen tarjontaan...

Jaakko
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Mitä kaikkia palveluja siihen metan kuukausimaksuun sitten muuten kuuluisi?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
gebardi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gebardi »

En aio maksaa, jakakoon niin paljon kuin haluavat. En ole vielä +20 nettivuoden aikana siitä mitään haittaa kokenut. Mainokset voi sivuuttaa pyyhkäisyllä ja postia voi tiputtaa roskapostiin. Metan vuosihinnalla saa esim. Netfliksin vuodeksi ja sentään jotain konkreettista.
Ihminen, joka osaa käyttää toisten aivoja työnsä tekemiseen, on suuri. °·­­T·°
http://www.dpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coyotefilm.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
cameraworks.fi
instagram.com/coyotefilmfi/
JL Anttola

aikaarska kirjoitti: Marras 09, 2023 12 : 18 Mitä kaikkia palveluja siihen metan kuukausimaksuun sitten muuten kuuluisi?
Tuosta löytyy kohtuu selvästi esitettynä: https://yle.fi/a/74-20057734

- en kirjota uuvestaan, kun eppäilen, ettei asia ainakaan selvenis miun kirjottamana...

Niiko kerroin, likkailin itteni jatkoon entiseen malliin. Saattaa nyt tietysti se seurantasiru hypätä verenkiertoon, ja sitte se muski illat kattelee että missähän anttolan pappa viipottaa... Aikuisen oikeesti pitäs somevierotuskurssille mennä, tässä koneen ääressä aikaa hukkuu. Saatiin kyllä tänään räystäskouruista lehet ja neulaset putsatuks kahen hengen joukkueella, ettei ihan koko päivä mennyt somessa tai yleensä tietsikan äärellä.

Takavarastosta kaivelin 80 ja 90 luvun filminegoja, saattaa joku olla tään vuostuhannen alustakin. Niitten kanssa saattaa ja tovi jos toinenkin talven mittaan koneen ääressä vierähtää, kun tavote ois skannata kameralla digejä niistä. Sen verran testailin, että kohtuu sujuvasti käy VALOI easy35:n ja kameran kanssa, mutta melkein joutuu kaikki kuvaamaan, ja vasta tietsikan ruudulla ratkasemaan, mitkä tallentuu ja mitkä ei. Kaikkea se teettää...

Jaakko
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Selainkäyttö 9,99 e. Mobiilikäyttö 12,99 e. Per kk. Tällä rahalla saa sen, että Metalta ei enää tule kohdennettua mainontaa. Tietojen keräys jatkuu aivan kuten ennenkin. Ja varmaan tietojen välitys kaikkialle. Tällä summalla ei käsittääkseni saa yhtikäs mitään.

EU tuskin tulee suostumaan tähän Metan ratkaisuun.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009981468.html
https://www.is.fi/digitoday/art-2000009980043.html
Vastaa Viestiin