Kysymys heräsi artikkelista, jonka luin ATK:lta aamukahvia juodessa:
hs.fi kirjoitti:Olen oivaltanut, miksi Suomessa luullaan saunaa suomalaiseksi
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009670651.html
Noita identiteettiin liittyviä meemejä on varmasti muillakin kansoilla, isommilla yhtenäisen kulttuurin alueilla ja varmasti koko ihmiskuntaa koskevia.hs.fi kirjoitti:OLEN nyt oivaltanut, miksi suomalaiset pitävät saunaa niin suomalaisena. Suomalaiset ovat tarinoineet itse saunan suomalaisuutensa ytimeen. Siitä on tullut yhteisen kulttuurimme symboli.
Ruotsalaisille ja lihapullille on käynyt samoin.
Lihapullia on ympäri maailmaa, Kiinassakin, eikä niistä pidetä sen kummempaa meteliä. Paitsi Ruotsissa, jossa ne on nostettu ruotsalaisuuden keskiöön.
Jos identiteetin kivijalka pitää rakentaa joko saunasta tai lihapullista, valitsen tietenkin saunan.
Kuinka paljon tuollaisia meemejä meidän viidakossa onkaan, jotka opimme jo lapsuudessa ja joita ei tule kyseenalaistetuksi juurikaan. Eihän niitä edes huomaa. Pidämme niitä jopa itsestäänselvyyksinä vaikka huomaisimmekin.
Olisiko edes hyvä ymmärtää ja nähdä hieman laajemmalle. Ja yksityiskohtaisemmin. Käyttää suuremman resoluution sekä dynamiikan kennoa ja valovoimaisempaa objektiivia. Riittääkö viidakossa valo.