Luontokuvaajien punkkivitsaus

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jaava

Luontokuvaajien punkkivitsaus

Viesti Kirjoittaja jaava »

...
Mä kävin hakemassa ensimmäisen rokotteen viikko sitten - aivotulehdus on pahuksen vastenmielinen tauti. Lapsena tuntemani tyttö menetti kuulonsa aivotulehduksen seurauksena, eikä hänen puheestaan saanut enää selvää.

Punkin levittämistä taudeista kaksi olisi hyvä jokaisen huomioida:
  1. Bakteeriperäinen borrelioosi, mitä hoidetaan antibiooteilla. Borrelioosia tavataan runsaimmin keväällä (mikä saattaa johtua ihmisten huolimattomasta käytöksestä).
  2. Virusperäinen puutiaisaivotulehdus, jota vastaan on rokote.
= = = = = = = = Ylläoleva Jaavan kirjoittamaa ==== allaoleva meikun tekstiä = = = =
---(Matti: jaha. Taisi käydä toisen kerran vahinko,,, tarkoitus oli vastata tuohon Jaavan viestiin, mutta vahingossa poistin suurimman osan). Tuo ylläoleva jäi Jaavan pitemmästä viestistä jäljellä. Jaava voisi kirjoitella sitä taas uusiksi, oli oikein hyvää tekstiä...)---

--1. "TBE-virus leviää puutiaisten pureman välityksellä. Se tarttuu muutamassa minuutissa punkin syljestä jo pureman alkuvaiheessa." Kuka tarkistaa punkkitilanteen kahden minuutin välein?

--2. Kolme rokoteannosta; toinen rokote annetaan 1–3 kuukautta ensimmäisen jälkeen ja kolmas 9–12 kuukautta toisen jälkeen. Tämän jälkeen tehosteannos tarvitaan joka kolmas vuosi. (tai nuoremmilla viiden vuoden välein).
... 1 rokote taitaa maksaa vähän alle 60 euroa...

--3. Riskialueilla n. 0,1-3,3 % punkeista kantaa TBE-virusta.

--4. Vuonna 2022 raportoitiin 124 tapausta. vuonna 2021 ennätykselliset 148 tapausta. TBE-virus.

(En nyt löytänyt Googlella taaskaan hakemaani. Mutta. Luin aikaan Helsingin Sanomien kuolinuutista. Suomen lääkäriliiton puheenjohtajana toiminut mieslääkäri oli kuollut borrelioosiin...)

= = = = = = = = Jaavan vastaus ===== = = =
Mä en enää muista ollenkaan mitä tuli kirjoitettua.
Mua huolestuttaa muistini toimivuus melkein enemmän kuin punkit. Kävin tekemässä "SERAD Laajempi muistitesti" oikein mukavan hoitajan luona, eikä sen mukaan muistissa ole vikaa. Silti mä kohtaan useina päivinä tilanteita, joita aiemmin ei tullut vastaan: Aamukahvia keittäessä saan keittimen käyntiin ja käännähdän 180 astetta, mutta en muista mitä piti tässä vaiheessa tehdä ... sitä pitää tosissaan miettiä. Tai en saa ongittua muististani aivan tavallista sanaa ... puoliskolle sitten arvuuttelen mitä sanaa haen.
Tekevät mulle uuden testin syksyllä - olen sen suhteen hieman skeptinen.
Viimeksi muokannut jaava, Kesä 02, 2023 15 : 39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
elmar

Re: Luontokuvaajien punkkivitsaus

Viesti Kirjoittaja elmar »

Hyvä muistutus monelle. Itsellä on ollut neljästi punkki. Skidinä niskassa, vanhempana kainalossa ja 2x polvitaipeessa. Käynyt hyvä tsäkä, ettei mitään jälkioireita ole ilmennyt. Kop kop.

Edit.
Viimeksi muokannut elmar, Touko 25, 2023 22 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Rokotukset olleet perheellä toistakymmentä vuotta, alue aikoinaan toiseksi pahin kuumeen takia. Kaverilla borrelioosi lähti kahden vuoden ja neljän antibioottikuurin jälkeen. Niin edellinenkin kuin nykyinenkin koirimus nukkuu vaikka tyynylläni jos haluaa, on niitä punkkeja kyllä ollut miulla ja polillakin niitä irroiteltu. Kuuluu alueemme elämään, punkit lisääntyy ja ryssät vähenee, kauhun tasapaino? Eli ei muuta ulkoilua mitenkään.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Onhan noita ollut monet vuodet. Itsellä on se havainto, että alkukesällä löytyy useammin. Ehkä siksikin borrelioosiakin on enemmän keväällä. Tälle vuodelle pari löytynyt jaloista, mutta ei vielä kiinni. Rokotus voimassa niin ei niin vaaraa. Borrelioosiin pitää olla pitempään kiinni, että sen saisi. Riittää kun kerran päivässä tarkistaa.

Yhden kerran kävi niin, että piti riisua kaikki vaatteet ennen autoon menoa. Punkkeja kiipeili housuilla jo niin monta. Kotona kuitenkin löysin yhden kiinni olkapäässä.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Borrelioosille on tulossa rokote jonkun vuoden sisällä. Siitä oli keväällä uutisia muistaakseni. Itse imuroinut useamman paskee kiinni alkusyksyn lämpimillä keleillä kun jotain linnunrataa ollu kökkimässä pimeellä rannalla.
jka71
Viesti:

Maffer kirjoitti: Touko 25, 2023 16 : 36 Borrelioosille on tulossa rokote jonkun vuoden sisällä. Siitä oli keväällä uutisia muistaakseni. Itse imuroinut useamman paskee kiinni alkusyksyn lämpimillä keleillä kun jotain linnunrataa ollu kökkimässä pimeellä rannalla.
Jännästi eroaa minun kokemuksesta. Näin yhtäkkiä en muista, että heinäkuussakaan olisin saanut punkin matkaan. Voihan se olla, että olen eniten sopivissa maastoissa juuri touko-kesäkuussa.
moidites
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moidites »

jka71 kirjoitti: Touko 25, 2023 16 : 51
Maffer kirjoitti: Touko 25, 2023 16 : 36 Borrelioosille on tulossa rokote jonkun vuoden sisällä. Siitä oli keväällä uutisia muistaakseni. Itse imuroinut useamman paskee kiinni alkusyksyn lämpimillä keleillä kun jotain linnunrataa ollu kökkimässä pimeellä rannalla.
Jännästi eroaa minun kokemuksesta. Näin yhtäkkiä en muista, että heinäkuussakaan olisin saanut punkin matkaan. Voihan se olla, että olen eniten sopivissa maastoissa juuri touko-kesäkuussa.
Itsekään en ole nähnyt punkkeja kuin alkukesästä. Yleensä tuntunut, että sitten kun hyttyset ja mäkäräiset tekevät olosta tuskaa, niin punkit unohtuvat eikä niistä ole enää riesaa.

Minun ymmärtääkseni riippuu paljon siitä missä päin Suomea asuu ja liikkuu ja mitkä punkit/puutiaiset ovat sillä seudulla yleisempiä. Meillä Oulun seudulla taigapunkkia on ymmärtääkseni enemmistö punkeista ja siihen perustuu myös se, että punkkeja kohtaa lähinnä silloin kun ei vielä ole hyttysiä ja mäkäräisiä ja muita tympeyksiä. Taigapunkin aktiivisin aika on siis touko-kesäkuussa.
Maffer
Viesti:

Loviisan rannikolla tosiaan on tarrannut kiinni elo-syyskuussa ja ihan samaan ajankohtaan myös Hangon seudulla. Sellaisia lämpimiä jaksoja 15-20 astetta ollut pari viikkoa ja yötä kohti kosteus niitä houkuttelee.
rhai

Viesti Kirjoittaja rhai »

Uskomatonta miten hyvin olette säästyneet punkeilta. Minä olen nyppinyt niitä itsestäni irti jo monena vuotena peräkkäin kahdesta neljään kappaletta per vuosi. Tuntuu, että niitä on täällä pääkaupunkiseudulla kaikki paikat täynnä.

Borrelioosin sain jotain kuusi vuotta sitten marraskuussa pienen pienestä nymfistä eli kyllä niitä on myöhään syksylläkin. Hoitona sain antibioottikuurin, tai oikeastaan kaksi, koska ensimmäisen kuurin aikana kesken työpäivän tuli anafylaktisen sokki. Ensin iho tuli täyteen näppylöitä ja sitten kurkku alkoi muurautua umpeen. Tiedä sitten mitä itse borrelioosille lopulta kävi, mutta ainakin se rengaskuvio hävisi sisäreidestä eikä mitään vakavampia oireita ole toistaiseksi ilmaantunut.
Maffer
Viesti:

Juh, kyllä noita paskeita on omaan ryijyyn kans tarttunut liian monta.
jka71
Viesti:

Tämän vuoden saldo: koira 3(kiinni), allekirjoittanut 2(ei kiinni) ja vaimo 0
xorsa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xorsa »

Muutaman vuoden liikkunut ötököiden perässä pusikoissa ja niityillä, milloin missäkin, ei yhtään punkkia. Eukko sen sijaan pyydysti yhden, löysi sen aamulla vyötäröltä. No ehkä Lahden seutu ei niitä pahempia alueita olekaan.
Vanhakin oppii vielä
©pjm

xorsa kirjoitti: Kesä 01, 2023 9 : 02 Muutaman vuoden liikkunut ötököiden perässä pusikoissa ja niityillä, milloin missäkin, ei yhtään punkkia. Eukko sen sijaan pyydysti yhden, löysi sen aamulla vyötäröltä. No ehkä Lahden seutu ei niitä pahempia alueita olekaan.
https://www.punkkilive.fi/punkkikartta? ... gIE-fD_BwE
©pjm

jka71 kirjoitti: Touko 25, 2023 16 : 51 Näin yhtäkkiä en muista, että heinäkuussakaan olisin saanut punkin matkaan. Voihan se olla, että olen eniten sopivissa maastoissa juuri touko-kesäkuussa.
N. 17 vuoden koirakokemus meillä, monena vuonna myöhään syksylläkin niitä revitään turkista irti, niiden esiintyminen ihan lämpötiloista kiinni. Syyskuu samanlaista aikaa niille kuin touko-kesäkuukin. Ja toisaalta syksymmällä niitä löytyy sängystäkin, kait ne jää lämmittelemään? Siis punkit.

Lainaus netistä:

"Punkkikausi jatkuu vaikka sää on viilentynyt. Punkit eli puutiaiset saattavat liikkua vielä marraskuussa, jos sää on hyvin leuto ja kostea. – Eläinlääkärin silmin punkkikausi alkaa nykyisin maaliskuussa ja jatkuu aina lokakuun tienoille."

Kuten muissakin asioissa, INTERNET on paikka josta saa paljon ajan tasalla olevaa tietoa jos huuhaa mutuakin. Omat suodatin päättää mihin uskoo?
jaeaetee

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

On kyllä meikäläisellä vähentänyt luonnossa liikkumista, ei huvita mennä joka pusikkoon miettimään että montako nyt tarttuu mukaan.

Koiran kanssa eläessä kyllä huomaa, kuinka paljon niitä on. Ja samalla lenkkireitit tulee punkkien suhteen tutuksi, että minkä ojan luona niitä erityisesti on. Tosi paikallista se, onko paljon vai vähän. Alueet, jossa on kosteaa ja varjoisaa, eli joku oja tai vesistö yhdistettynä lehtipuukarikkeeseen on niitä pahimpia.

Tehnyt sitten vain suosiolla niin, että pusikoissa vaeltelukausi loppuu toukokuuhun mennessä, ja seuraavan kerran heinikko viistää housuja vasta ehkä syyskuussa. Loka- ja marraskuu on kivoja, kun on viileää, ruskaa ja yöpakkasten jälkeen päivälläkin aika vähän enää kiusaajia metsässä.
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

xorsa kirjoitti: Kesä 01, 2023 9 : 02 Muutaman vuoden liikkunut ötököiden perässä pusikoissa ja niityillä, milloin missäkin, ei yhtään punkkia. Eukko sen sijaan pyydysti yhden, löysi sen aamulla vyötäröltä. No ehkä Lahden seutu ei niitä pahempia alueita olekaan.
30+ vuotta mökillä Etelä-Savossa, punkkeja 0. Vaimolla pari kertaa vuodessa ja koiralla jatkuvasti. Koiralla aika hyvin pitää noi punkkikarkotteet punkit pois, kun muistaa pari kertaa kesässä laittaa.
Fifty-forty
jka71
Viesti:

jka71 kirjoitti: Kesä 01, 2023 7 : 00 Tämän vuoden saldo: koira 3(kiinni), allekirjoittanut 2(ei kiinni) ja vaimo 0
Tänään metsäpolulta saldo kasvoi kolmella. Pohjois-Pohjanmaalla havaintoja punkeista edellis vuosia enemmän.

Tämän vuoden saldo(kiinni/ei kiinni): koira 3/3, allekirjoittanut 0/2 ja vaimo 0/0
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Kaksoissiskolla oli kesämaja Kivinokassa (HKI) 7 vuotta. Westie-koirasta löytyi käytännössä joka kerta punkkeja.

Joskus ajateltiin hankkia kesämaja Lammassaaresta. Onneksi ei hankittu. Luulenpa, että punkkimäärä siellä on melkoperäisen suuri. Kuten Kivinokassakin. 10 vuotta sitten syksyllä Helsinki arpoi 19 uutta mökkipaikkaa Lammassaaresta. Aikaa rakentamiseen oli 3 vuotta. Vain helsinkiläisille. Hakemuksia tuli vähän yli 10.000 kpl, osaa ei hyväksytty. Vakuuskin piti maksaa. Silloinen vuosimaksu oli 520 euroa. Mikko Kivinen voitti arvonnassa vuokraoikeuden. Samoin ex-työkaveri. Purkukuntoisia mökkejä myydään alle ja päälle 10.000 euron (siis vuokraoikeuden siirto).
jka71
Viesti:

jka71 kirjoitti: Kesä 01, 2023 20 : 49 Tämän vuoden saldo(kiinni/ei kiinni): koira 3/3, allekirjoittanut 0/3 ja vaimo 0/0
3.6.2023
Neljän tunnin lintujen laskenta retki. Kotiin päästyäni tunsin, että jokin käveli kaulalla. Punkkihan se. Aamulla lähtiessäni lämpötila oli +2 astetta eli pukeutuminen oli sen mukainen eli vaikka miten pukeutuu niin päivittäinen tarkistus tärkeää.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Punkkien leviäminen on kyllä mielenkiintoista seurattavaa. Käytännössä koko Suomi on jo menetetty noille paskiaisille. Tässä on oikeastaan loistava esimerkki siitä miten laji leviää ihmisen avustuksella, kun lemmikkikoiraa kuskataan Lappiin lomalle ja siellä siitä irtoaa pari turkulaispunkkia ja kas meillä on Lapissa kohta tuhansia turkulaisia valtaajia. Sitten paikallisesti punkit leviävät esim myyrien välityksellä ja kun kissa haistelee jotakin hiirenkoloa, niin kohta sillä on naama täynnä pulleita punkkeja, joita sitten varisee pitkin pihoja ja peltoja. Ja taas on yksi pikkuinen syrjäkylä täynnä punkkeja ja lehdissä keskustellaan siitä miten kauriit on syypäitä punkkien leviämiseen. Just joo.
Vastaa Viestiin