Kallis linssinsuoja

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
SuperDrive

Kallis linssinsuoja

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Tuli G9 X Mark II:een sellainen ongelma, ettei objektiivin suojus auennut enää kunnolla. Liekö pakkanen hyydyttänyt jotenkin. No kun kerran on sen verran arvokas kamera, niin ajattelin korjauttaa ja vein JASille. Taisi sieltä lähteä ihan Canonin huoltoon. Kahden ja puolen viikon päästä sain kameran takaisin ja hintaa tuli 278 €, josta osa tosin oli maksettu jo arviossa. Uuden taitaa saaja alle 400 euron nyt, joten ei oikein olisi kannattanut. Aika outoa, että noinkin kallis laite on periaatteessa korjauskelvoton. Voi myös miettiä mikä virka on objektiivin suojuksella, jonka vikaantuessa objektiivi pitää vaihtaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tervo

Re: Kallis linssinsuoja

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Samaa kuraahan nämä on kaikki, halvasta kalliiseen. Ja sitten joku onneton tori.fi:ssä vielä kuvittelee, että käytetyllä elektroniikalla on jotain arvoa.

Itse pyrkinyt näissä siihen, ettei huoltoa vaivata, jos yksi särkyy, niin otetaan hyllystä seuraava ;-) Ostohinnat 40 - 80 egee, sillä saa näitä 20+ megapikkelsin kameroita mennen tullen.
Fifty-forty
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

RX100M6:n tuli sama vika. Etulinssin automaattinen suojus oli saanut ilmeisesti taskussa pikku kolhun eikä auennut kokonaan vaan jämähti n. puoliväliin. Tutkiskelin suurennuslasilla asiaa, hokasin että kaksi keskimmäistä alumiinilevyä oli hiukan vääntynyt ja hirtti reunastaan kiinni. Snadilla taltalla sain varovasti oiottua niitä ja laitoin vielä neulankärjellä pienen tipan öljyä levyjen ja liukukiskon väliin. Mustaksi maalattuun alumiiniin tuli taltalla ronklaamisesta rumia naarmuja, mutta muuten suojus toimii nyt moitteetta.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

elmar kirjoitti: Joulu 24, 2021 6 : 58 RX100M6:n tuli sama vika. Etulinssin automaattinen suojus oli saanut ilmeisesti taskussa pikku kolhun eikä auennut kokonaan vaan jämähti n. puoliväliin. Tutkiskelin suurennuslasilla asiaa, hokasin että kaksi keskimmäistä alumiinilevyä oli hiukan vääntynyt ja hirtti reunastaan kiinni. Snadilla taltalla sain varovasti oiottua niitä ja laitoin vielä neulankärjellä pienen tipan öljyä levyjen ja liukukiskon väliin. Mustaksi maalattuun alumiiniin tuli taltalla ronklaamisesta rumia naarmuja, mutta muuten suojus toimii nyt moitteetta.
Mulla kävi sama juttu Fujin pokkarin kanssa. Yritin korjata samalla tyylillä, mutta en kylläkään laittanut öljyä väliin. Ei toimi edelleenkään kunnolla, mutta vähän paremmin. Minun puolesta automaattiset lamellisuojat voisi jättää kokonaan pois.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

SuperDrive kirjoitti: Joulu 23, 2021 21 : 04 Tuli G9 X Mark II:een sellainen ongelma, ettei objektiivin suojus auennut enää kunnolla. Liekö pakkanen hyydyttänyt jotenkin. No kun kerran on sen verran arvokas kamera, niin ajattelin korjauttaa ja vein JASille. Taisi sieltä lähteä ihan Canonin huoltoon. Kahden ja puolen viikon päästä sain kameran takaisin ja hintaa tuli 278 €, josta osa tosin oli maksettu jo arviossa. Uuden taitaa saaja alle 400 euron nyt, joten ei oikein olisi kannattanut. Aika outoa, että noinkin kallis laite on periaatteessa korjauskelvoton. Voi myös miettiä mikä virka on objektiivin suojuksella, jonka vikaantuessa objektiivi pitää vaihtaa.
Miten iso arvio oli, koska toi hinta on kyllä aika härski.
Jep, Scandinavianphotossa 359€.
Noita pokkareita pitäisi aina säilyttä jonkinlaisessa kotelossa, toi kohta noissa on se heikoin.
SuperDrive

Tervo kirjoitti: Joulu 23, 2021 23 : 08 Samaa kuraahan nämä on kaikki, halvasta kalliiseen. Ja sitten joku onneton tori.fi:ssä vielä kuvittelee, että käytetyllä elektroniikalla on jotain arvoa.

Itse pyrkinyt näissä siihen, ettei huoltoa vaivata, jos yksi särkyy, niin otetaan hyllystä seuraava ;-) Ostohinnat 40 - 80 egee, sillä saa näitä 20+ megapikkelsin kameroita mennen tullen.
Ei saa tuuman kennollisia. Kyllähän minulla on pikkukennoisia, mutta ei niillä juuri mitään tee, kun puhelin tekee parempaa jälkeä.
SuperDrive

hama kirjoitti: Joulu 24, 2021 10 : 47 Miten iso arvio oli, koska toi hinta on kyllä aika härski.
Jep, Scandinavianphotossa 359€.
Noita pokkareita pitäisi aina säilyttä jonkinlaisessa kotelossa, toi kohta noissa on se heikoin.
Siis heti heti maksaa 30 euroa, jota ei saa takaisin. Arvio sitten oli päälle 250 €. Tämä oli juuri sillä rajalla, että päätin korjata. Itse olin ajatellut n. 200 euroa kohtuullisena. Panin 180 € rajaksi, että heti saa korjata. Minusta tuo maksullinen arvio on aika ikävä, kun se muuttaa tilannetta. Kun kamera on sisällä, on korjauksen hinta enää 250 € 280 €:n sijaan. Reilumpaa olisi sanoa hinta heti ja jos tulee kuntoon niin maksaa. Jos ei, niin ei maksaisi mitään. Uudessa kamerassa saisi lisäksi vara-akun ja päälle takuun. Tosin akkuja minulla on.

Normaalistahan tekniikka olisi 4,5 vuodessa edistynyt, mutta nyt uutta mallia ei edes ole.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

On uudempi malli tullut 2019 Canon G7X Mark III, tuo G9X on tullut 2017.
G7X tosin on lähes 700€:a, eli ei tuo korjaus ihan hukkaan mennyt, ellei sitten joku muu hajoa lähiaikoina.
Olisko sitten 2022 tulossa uusi malli.
SuperDrive

hama kirjoitti: Joulu 24, 2021 14 : 07 On uudempi malli tullut 2019 Canon G7X Mark III, tuo G9X on tullut 2017.
G7X tosin on lähes 700€:a, eli ei tuo korjaus ihan hukkaan mennyt, ellei sitten joku muu hajoa lähiaikoina.
Olisko sitten 2022 tulossa uusi malli.
Seiska on eri kuin ysi. Yksistä ei tullut uutta versiota nyt. Seiska on huomattavasti isompi kuin ysi. Aikanaan, kun ostin, niin mietin seiskaa, mutta koko sai hylkäämään. Ei tuntunut paljoa pienemmältä kuin EOS M pannukakulla. Eikä tuossa uudessa oikeastaan ole mitään minulle tärkeää (4K, nopeampi sarjakuvaus, kaksi eri AWB-asetusta)
Vastaa Viestiin