onninpoika kirjoitti:Kuvitteellinen tilanne. Olen retkellä ja ojennan kännykkäni kaverille ja pyydän ottamaan minusta kuvan. Kaveri ottaa kuvan ja palauttaa kännykän jonka laitan takaisin taskuun. Myöhemmin lataan kuvat koneelleni ja huomaan, että omakuvani jonka kaveri otti onkin ihan myytävä tuote.
Onko tämän kuvan tekijänoikeudet kaverini omaisuutta eli kuvan myyntituotot tulee tilittää kaverilleni?
Miten vaikkapa lehtitalossa? Onko firman kameralla haastattelun yhteydessä otettujen kuvien oikeudet lehtitalon vai kuvaajan(toimittajan) omaisuutta?
Valokuvaaja (merkityksessä kuvan ottaja) on se henkilö, joka tekee kuvaa koskevat tekniset ja taiteelliset päätökset. Jos joku muu painaa laukaisinta, niin tämä joku muu on nimikkeeltään esim. kamera-assari, kuvausapulainen tms. Tai voihan se olla vaikka ajastin, valokenno tms.
Jos ojennat kännykkäsi kaverille niin että känny tekee valottamista ja tarkennusta koskevat päätökset automatiikalla ja pyydät ottamaan itsestäsi kuvan, niin ellet anna aika tarkkoja taiteellisia ja teknisiä speksejä sille, millaisen kuvan häneltä haluat, hän on ilman muuta kuvaaja koska vähät jäljelle jääneet päätökset (ajoitus, rajaus yms.) ovat hänen tekemiään.
Ja tilanne ei ole pelkästään niin että sinun pitää tilittää myyntitulot vaan niin ettet edes saa myydä sitä kuvaa ilman hänen suostumustaan. Ja hänet pitää merkitä kuvaajaksi jos sellainen merkitään.
Jos taas sanot Spurgu-Arskalle, että "laitoin aukon kakspistekasille, ajan automatiikalle, valkkasin ton tarkennuspisteen tosta kohtaa, ISOksi pistin satasen ja nyt pyytäisin sua ottamaan niiltä jalansijoilta musta kuvan niin että toi punaisena köllöttävä tarkennuspisteen neliö osuu just täsmälleen mun tähän silmään" niin sinä olet tehnyt kuvaa koskevat tekniset ja taiteelliset päätökset.
On erittäin huomionarvoista, että temaattiset päätökset eivät vaikuta siihen, kellä on tekijänoikeudet. Tämä takaa sen, että asiakas, joka kertoo mitä haluaa kuvattavan ei saa niiden kautta minkäänlaisia oikeuksia kuviin.
Työ- ja muilla sopimuksilla voidaan tehdä näihin peruslähtökohtiin poikkeuksia. Näin tapahtuu useimmiten jos jokin organisaatio palkkaa itselleen kuukausi- tai keikkapalkkaiseksi kuvaajan. (Lehtitalo, poliisi, museo, yliopisto, kiinteistönvälitysfirma, mainostoimisto....) Silloin ei mennä yleisten periaatteiden mukaan jos on sovittu niistä poikkeavat tapaus- tai työsuhdekohtaiset periaatteet.
Loppukevennys:
Muistaakseni Suomessa on käyty oikeutta tilanteesta, jossa valokuvaaja oli kuvannut jonkin joen tai rannan tms. ja tarjonnut kuvaa jollekin taholle. (Muistelisin että joku kunta, mutta voin muistaa väärin.) Tämä toinen taho ei tykännyt hintapyynnöstä. Niinpä se sopi, että joku harrastelija-puuhastelija käy ottamassa sopuhintaan samanlaisen kuvan.
Samanlainen kuva oli sitten niin samanlainen, että alkuperäinen kuvaaja ilmoitti tekijänoikeuksiaan loukatun ja lähetti laskun. Jäljitelmäkuvan ostanut taho ilmoitti, että he eivät maksa mitään kun eivät ole ostaneet kuvaajalta mitään. Ja oikeuteen. Ja oikeus päätti että kun se jäljitelmä oli niin tarkka kopio, että voidaan sanoa alkuperäisen kuvaajan tehneen kaikki myöhempää kuvaa koskevat tekniset ja taiteelliset päätökset, niin jälkimmäisen jäljitelmäkuvan tekijänoikeudet kuuluvat ensimmäiselle kuvaajalle ja ostaja on velvollinen maksamaan kuvasta sen hinnan minkä kuvaaja siitä on alunperin pyytänyt.
Saatan muistaa tämän keissin yksityiskohtia väärin, mutta periaate selvinnee.
Muita:
https://kuvasto.fi/2018/03/merkittava-e ... -suojasta/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201707282200291363" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mlang.name/arkisto/KKO-1979-II-64.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tavallisen" valokuvan ja teoskynnyksen ylittävän kuvan välisestä erosta:
http://timosuvanto.blogspot.com/2013/05 ... jille.html" onclick="window.open(this.href);return false;