Vesilintukuvaus
-
Vesilintukuvaus
Olen nyt muutamat vuodet kuvannut kaakkureita lammella.On senverran syrjäinen paikka,että saa aivan omassa rauhassa kuvailla,vähän niinkuin "omana lampena" pidän,valtion maiden keskelläkin viä.
Sellaista miettinyt että,saisi jotenkin hieman "ammattimaisempia kuvia".
Jotain kelluvaa kuvausalustaa aatellut,matalat kuvakulmat..
Käyttääkö kuinka moni esim.kelluvaa kuvauslauttaa?
Nyt kuvailen maastoverkon takaa,kamera kiikussa.Reppujakkara persuksen alla,joskun mahallani pötköttäen,mutta niskalle sellainen siilkkaa murhaa..
Kulmaetsintä yritin käyttää,nopeisiin tilanteisiin ei sovi,niinkuin ei koko makaava kuvausasento.
Kaivais montun lammen rantaa,varmaan täyttyisi heti vedellä,sekin käyny mielessä :)
Nyt kuvailen maastoverkon takaa,kamera kiikussa.Reppujakkara persuksen alla,joskun mahallani pötköttäen,mutta niskalle sellainen siilkkaa murhaa..
Kulmaetsintä yritin käyttää,nopeisiin tilanteisiin ei sovi,niinkuin ei koko makaava kuvausasento.
Kaivais montun lammen rantaa,varmaan täyttyisi heti vedellä,sekin käyny mielessä :)
-
Re: Vesilintukuvaus
Mitä tarkoitat ammattimaisemmilla kuvilla?Jakenassu kirjoitti:Olen nyt muutamat vuodet kuvannut kaakkureita lammella.On senverran syrjäinen paikka,että saa aivan omassa rauhassa kuvailla,vähän niinkuin "omana lampena" pidän,valtion maiden keskelläkin viä.
Onko rannat jyrkät vai miten kuvakulma ei ole tarpeeksi matala?
Kun ei jotkut kymmenet sentit sitä kuvakulmaa juuri mihinkään muuta.
Ainut mikä itselle tulee mieleen noiden sinun vaihtoehtojen lisäksi on että kamera pienelle/sopivalle lautalle ja itse sinne lampeen märkäpuvussa ja pelastusliiveissä tai ilman noita jos paremmin onnistuu.
-
Kiitos.
Juuri sitä matalampaa kuvakulmaa tarkoitin.
Lammen pinnasta tulee helposti se 1,5m,jos kuvaan jakkaralta.
Ei se niin jyrkkäreunainen lampi ole,pientä kaltevuutta rannassa.
Ei se muutama kymmentä senttiä mitään meinaakaan ,mutta tuollanen toista metriä meinaa paljonkin.
Joskus näin jostakin,oliko joku suomalainen,kaakkurikuvaaja,palkitukin jossain eurooppalaisessa kuvakisassa,kaakkurikuvasta,kelluvan kuvauslautan,kaveri märkäpuvussa kellumassa sisällä.
Ei tulis niskat kipeeksi,varmasti matala kuvakulma.Että joku kelluva lautta sen täytys olla.
Viime kesänä koitin isommalla järvellä kumivenettä,maastoverkot päällä.
Tuulen päältä lähdin ajelehtimaan kohti kaakkureita,väistivät vaan alta poies ja asento erittäin epämukava kumiveneessä..
Juuri sitä matalampaa kuvakulmaa tarkoitin.
Lammen pinnasta tulee helposti se 1,5m,jos kuvaan jakkaralta.
Ei se niin jyrkkäreunainen lampi ole,pientä kaltevuutta rannassa.
Ei se muutama kymmentä senttiä mitään meinaakaan ,mutta tuollanen toista metriä meinaa paljonkin.
Joskus näin jostakin,oliko joku suomalainen,kaakkurikuvaaja,palkitukin jossain eurooppalaisessa kuvakisassa,kaakkurikuvasta,kelluvan kuvauslautan,kaveri märkäpuvussa kellumassa sisällä.
Ei tulis niskat kipeeksi,varmasti matala kuvakulma.Että joku kelluva lautta sen täytys olla.
Viime kesänä koitin isommalla järvellä kumivenettä,maastoverkot päällä.
Tuulen päältä lähdin ajelehtimaan kohti kaakkureita,väistivät vaan alta poies ja asento erittäin epämukava kumiveneessä..
-
Jos jalat yltää pohjaan onnistuu se hyvin mutta kellumalla suunnan vaihto voi olla haasteellista, räpylät jalassa voi onnistuakin.
Kelluva lautta on helppo rakentaa finnfoamista, päälle ja alle ohut vanerilevy niin ei murru niin helposti. Kamerakalusto kelluu hyvin mutta jos kuvaajankin pitää kellua täytyy kuvaajalle olla jokin muu kelluntaratkaisu.
Kelluva lautta on helppo rakentaa finnfoamista, päälle ja alle ohut vanerilevy niin ei murru niin helposti. Kamerakalusto kelluu hyvin mutta jos kuvaajankin pitää kellua täytyy kuvaajalle olla jokin muu kelluntaratkaisu.
-
Jep,on syvä lampi,tekosaari minkä tein,vaati ankkurinarua 9 m,rannat kanssa syvät,soistuneet.Juha Sa kirjoitti:Jos jalat yltää pohjaan onnistuu se hyvin mutta kellumalla suunnan vaihto voi olla haasteellista, räpylät jalassa voi onnistuakin.
Varmaan vaikeeta kelluminen tai siis suunanvaihto,jos kelluskelee jalat irti pohjasta.
Finnfoamia on jäänyt lattirempasta tähteeksi,siitä sitten rakentelee,jos tämä projekti nyt etenee :)
-
- Viesti:
Rantaan makaamaan ja kulmaetsin kameraan kiinni.
-
Kumivene, sähköprutku ja teet itelles sopivan ohjainsysteemin vaikka jaloilla käytettäväksi.
Niin joillain muillakin.
Niin joillain muillakin.
-
Tuommoista finnfoam-lauttaa ja märkäpukua pähkäilin itsekin. Mutta kun mun vesilintukuvaukset osuu ennemminkin keväälle kuin heinäkuun helteille, aloin epäillä tarkenemista. Kumivenekin oli mielessä, mutta päädyin kumminkin kalastuskajakkiin. Siinä kevyt sähköprutku itse viritellyssä telineessä, hyvin pelaa. Linnuthan ei niin herkästi säiky äänettömästi lipuvaa paattia kuin melanheilutusta.
Siitosen Hannulla oli yhen luonto-ohjelman mukaan toinen taktiikka; kun käytti tarpeeksi aikaa tutustumiseen, ei tarvinnu ennää naamioitua. Tosin tais olla kuikista kyse, liekö kiikkuri sitten vielä varovaisempi?
Omin silmin oon nähny ko kuikka tullee hakemaan kalan syöttäjän kädestä. Monta tutustumisvuotta oli siinäkin kyllä hommaa harjoteltu. Kuikka tuli usseemman kymmenen metrin päähän rannasta uiskentelemaan, kun mökin emäntä perkas verkosta otettuja muikkuja. Perkaaja näytti kuikalle kalaa, ja laitto käden laiturilta veden alle. Kuikka sukelsi ja haki kalan, mutta ei koskaan noussu pintaan, vaan sukels kalan kanssa takasin sinne turvavälin päähän. Tätä joskus kerroin yhelle luontotätille, hän ties ettei voi olla totta, ette tunne lintuja, ei ollu kuikka... no, mitäpä hänen kanssaan riitelemmään, väliviivanaisia oli, ja tiesi kaiken. Kuikka se kuitenkin oli, kuvaamiseen ois vaan tarvinnu sukelluskotelon, eikä sillon ollu ees minkäänlaista kameraa.
Mutta sitä piti arvuutella, että kumpi lie haastellisempi - tai katsantokannasta riippuen luontoystävällisempi - ratkasu, tehä lautta, missä esimerkiks istuma-asennossa ois vaan just ja just pää pinnan yläpuolella, vai kesyttää kiikkuri?
JL Anttola
PS. Sitä vielä, että mattikar:n kanssa siitä samaa mieltä, että ainakaan tuossa miun selostamassa tapauksessa ei nykyaikana missään nimessä pie mennä mellaa vilauttamaan. Tai mistä sitäkään voip tietää?
Omin silmin oon nähny ko kuikka tullee hakemaan kalan syöttäjän kädestä. Monta tutustumisvuotta oli siinäkin kyllä hommaa harjoteltu. Kuikka tuli usseemman kymmenen metrin päähän rannasta uiskentelemaan, kun mökin emäntä perkas verkosta otettuja muikkuja. Perkaaja näytti kuikalle kalaa, ja laitto käden laiturilta veden alle. Kuikka sukelsi ja haki kalan, mutta ei koskaan noussu pintaan, vaan sukels kalan kanssa takasin sinne turvavälin päähän. Tätä joskus kerroin yhelle luontotätille, hän ties ettei voi olla totta, ette tunne lintuja, ei ollu kuikka... no, mitäpä hänen kanssaan riitelemmään, väliviivanaisia oli, ja tiesi kaiken. Kuikka se kuitenkin oli, kuvaamiseen ois vaan tarvinnu sukelluskotelon, eikä sillon ollu ees minkäänlaista kameraa.
Mutta sitä piti arvuutella, että kumpi lie haastellisempi - tai katsantokannasta riippuen luontoystävällisempi - ratkasu, tehä lautta, missä esimerkiks istuma-asennossa ois vaan just ja just pää pinnan yläpuolella, vai kesyttää kiikkuri?
JL Anttola
PS. Sitä vielä, että mattikar:n kanssa siitä samaa mieltä, että ainakaan tuossa miun selostamassa tapauksessa ei nykyaikana missään nimessä pie mennä mellaa vilauttamaan. Tai mistä sitäkään voip tietää?
-
Hannu osaa sen homman. Kerto toisen lajin pariskunnasta miulle kerran että linnut oppi tuntemaan hänet kun tuli rantaan. Oli tuoneet jälkikasvun sitten näytille. Useemman vuoden juttu sekin.
Pitäskin käydä siellä Hannun alueen metsissä jos kuukkeleita taas näkis. Huomenna ajetaan ohi mut pimmeen aikaan.
Pitäskin käydä siellä Hannun alueen metsissä jos kuukkeleita taas näkis. Huomenna ajetaan ohi mut pimmeen aikaan.
-
On sitäkin koitettu.Hel_NiS kirjoitti:Rantaan makaamaan ja kulmaetsin kameraan kiinni.
-
On senverran peukalo keskellä kämmentä,ettei onnistu ainakaan ohjaussysteemit :)©pjm kirjoitti:Kumivene, sähköprutku ja teet itelles sopivan ohjainsysteemin vaikka jaloilla käytettäväksi.
Niin joillain muillakin.
-
Tuosta lammelelta jäät lähtee siinä vappuna ja kaakkurit tulee heti paikalle,että kylmää puuhaa tulisi olemaan..poikaset kuoriutuu pari vkoa ennen juhannusta,siitä reipas kuukausi,ku lähtevät,ei välttämättä lämmintä silloinkaan..mattikar kirjoitti:Tuommoista finnfoam-lauttaa ja märkäpukua pähkäilin itsekin. Mutta kun mun vesilintukuvaukset osuu ennemminkin keväälle kuin heinäkuun helteille, aloin epäillä tarkenemista. Kumivenekin oli mielessä, mutta päädyin kumminkin kalastuskajakkiin. Siinä kevyt sähköprutku itse viritellyssä telineessä, hyvin pelaa. Linnuthan ei niin herkästi säiky äänettömästi lipuvaa paattia kuin melanheilutusta.
-
Tuosta "kesyttämisestä"olen kuullut ennenkin,en tosin Siitoselta,nokialainen karakuvaaja kerran puheli.JL Anttola kirjoitti:Siitosen Hannulla oli yhen luonto-ohjelman mukaan toinen taktiikka; kun käytti tarpeeksi aikaa tutustumiseen, ei tarvinnu ennää naamioitua. Tosin tais olla kuikista kyse, liekö kiikkuri sitten vielä varovaisempi?
JL Anttola
Ite en oikein sellaista hyväksy tai itelleni hyväksy,koska tällainen kaupunkisissi olen muut tekee minkä parhaaksi näkee.ja varmaan Siitonen on ammattimies noissa hommissa,sitä en kiistä.
Olen yrittänyt mahdollisimman vähän häiritä kaakkureita,en näyttäydy,lammelle lähestyminen kestää,kun ryömin/konttaan loppumatkan.Monet kerrat ovat tosin kuuullet vai nähneet tuloni..
Nuo maakunan kaakkurit on pirun arkoja,jos vertaa vaikka nokialaisiin kaakkurilampien asukkeihin..
Että tuossa "pääkuvauspaikassani"sen kelluvan kuvauskojun toteutus/käyttö on varmaan hankalaa,isompi järvi,toinen paikkani, soveltuu siihen paremmin.
-
Ammattimies se on,ei voi kiistää...©pjm kirjoitti:Hannu osaa sen homman. Kerto toisen lajin pariskunnasta miulle kerran että linnut oppi tuntemaan hänet kun tuli rantaan. Oli tuoneet jälkikasvun sitten näytille. Useemman vuoden juttu sekin.
-
Pelastautumispukua noissa hommissa on käytetty, tulee vain tyyris setti :)Jakenassu kirjoitti:Tuosta lammelelta jäät lähtee siinä vappuna ja kaakkurit tulee heti paikalle,että kylmää puuhaa tulisi olemaan..poikaset kuoriutuu pari vkoa ennen juhannusta,siitä reipas kuukausi,ku lähtevät,ei välttämättä lämmintä silloinkaan..mattikar kirjoitti:Tuommoista finnfoam-lauttaa ja märkäpukua pähkäilin itsekin. Mutta kun mun vesilintukuvaukset osuu ennemminkin keväälle kuin heinäkuun helteille, aloin epäillä tarkenemista. Kumivenekin oli mielessä, mutta päädyin kumminkin kalastuskajakkiin. Siinä kevyt sähköprutku itse viritellyssä telineessä, hyvin pelaa. Linnuthan ei niin herkästi säiky äänettömästi lipuvaa paattia kuin melanheilutusta.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
Ite oon kalastushommissa käyttäny Ursuitin MPS-kuivapukua. Sen alle voi pukea lämmintä ylle ja puvun päälle voi pukea jonkun kevyen suoja-asun, vaikka tuulipuvun tms. Oon testannut tota syksyllä kylmässä vedessä, eikä tuu kylmä. Lisäksi puvun sisälle jäävä ilma kannattelee aika hyvin. Neopreenihuppu ja - hanskat lisäävät käyttömukavuutta. En tosin ole testannut neopreenihanskojen käyttökelpoisuutta kuvaushommissa
-
Sen sijaan että hankit lavallisen sukellus- ja piiloutumisroinaa, hanki mieluummin Sony RX10 IV jonka seuranta-AF pelittää erinomaisesti myös kääntyvän näytön kautta. Sen jälkeen ei tartte ryömiä rytkyt ravasssa ja kurkkia niskat jumissa kulmaetsimeen, vaan kuvat voi ottaa sivistyneesti kyykyssä/polvillaan kevyellä kameralla aivan veden pintaa pitkin.
-
Jos paikat eivät kestä tuntikausien kyykkyä tai polvillaan oloa, niin riittävän paksu pefletti peffan alle ja kumppareihin riittävästi villasukkaa, jalat veteen ja kamera sukukalleuksien etupuolelle jalkoväliin ja sitten sovelletaan tuota Rännän tekniikkaa :) -Maastoverkon voi myös heittää päälleen piilottajaksi.Räntä kirjoitti:...Sen jälkeen ei tartte ryömiä rytkyt ravasssa ja kurkkia niskat jumissa kulmaetsimeen, vaan kuvat voi ottaa sivistyneesti kyykyssä/polvillaan kevyellä kameralla aivan veden pintaa pitkin.
--
-
Tässä on kätevä tuki tällaiseen touhuun.
https://www.digitarvike.fi/product/1015 ... z8QAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.digitarvike.fi/product/1015 ... z8QAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;