Komerosiivousta ja digihistoriaa

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
jaava

Komerosiivousta ja digihistoriaa

Viesti Kirjoittaja jaava »

Viimepäivät menneet komeroiden sisältöjen ihmettelyyn ... on hämmentävää miten paljon ihminen omistaa tavaraa, jota ei tiennyt omistavansa.
Löysin myös kaikkien digikameroideni pakkauslaatikot ja tuli niin nostalginen viillis, että piti ottaa kuva:
Kuva
Power Shot S10 on hommattu näköjään jo 90-luvun puolella (ennen euroaikaa), ainakin pakkauksen valkoisessa hintalapussa lukee 6250,00. Sen täytyy olla markkoja.
Tää on muuten mun ainoa kamera, joka on kiertänyt Lapin erämaita.

Jos mies pärjää viidellä kameralla 20 vuotta, niin voiko häntä sanoa ostoholistiksi. Semminkin kun ainoa uutena ostettu on tuo PowerShot. Ja semminkin kun noi kaikki on edelleen käytössä.

Taidan olla ehta Canon-mies:)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
SuperDrive

Re: Komerosiivousta ja digihistoriaa

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Tuo S10 taisi olla Canonin ensimmäinen kunnon digikamera: 2x Zoom ja kaksi megapikseliä. Tuli markkinoille ihan vuoden 1999 loppupuolella. Vuotta aikaisemmin tullut A5 Zoom oli vain 1024x768.
siipiv

Viesti Kirjoittaja siipiv »

jaava kirjoitti:Jos mies pärjää viidellä kameralla 20 vuotta, niin voiko häntä sanoa ostoholistiksi.
Riippuu varmaan siitäkin, kuinka paljon kuvaa ja kuinka pitää huolta laitteistaan.

Mutta nyt kun nimenomaan kysytään, niin henk. koht. tuntuu, että uusi kamera 4 vuoden välein, olkoonkin vanha, on aika tiuhaan kyllä. Esimerkiksi itse ostin edellisen kameran, Canon MII, maaliskuussa 2011 ja nyt elokuussa vaihdoin sen MIV:ään. 8 vuotta siis meni kakkosella ja hyvin olisi voinut jatkaa vielä vuosia. Erään elämän vaiheen päättyessä ajattelin kuitenkin panostaa vähän etukenossa ja vaihdoin nyt siis neloseen, jolla aion pärjätä ainakin sen saman 8 vuotta. Kestokulutushyödykkeitähän nämä on, jotka lähtökohtaisesti kyllä kestää vuosia.

Se on sitten tietysti toinen asia, jos kaikki on käytössä ja tarve neljälle, viidelle samanaikaiselle rungolle, vaikka sitten en ihan ymmärrä "... on hämmentävää miten paljon ihminen omistaa tavaraa, jota ei tiennyt omistavansa".

Mutta joo, on tuo neljän vuoden uusintaväli varmaan harvemmin kun ison osan tämän foorumin käyttäjien vastaava.
jaava

siipiv kirjoitti:vaikka sitten en ihan ymmärrä "... on hämmentävää miten paljon ihminen omistaa tavaraa, jota ei tiennyt omistavansa".
Kellarista löytyi kaikenlaista veneilytarviketta, vaikka en ole omistanut venettä enään yli kymmeneen vuoteen. Myös mun vanhat vaelluskamat oli edelleen kaikki säilössä. Kaapista tuli vastaan elektroninen askelmittari, josta ei ole enään mistään tietoa mistä se on peräisin. Hyllyn perältä löytyi mun ensimmäinen kannettava Olivettin tietokone (miksi se on ollut siellä edelleen - sen kellotaajuuskin oli luokkaa 70 megaa). Lista on pitkä ja mä luulen olevani kamankerääjä.
En tosin pahimpaa laatua, kuten se tietämäni, joka omisti vanhan koulun ja useampia muita varastotiloja, joihin oli säilönyt kirpputoreilta sun muista kohteista tavaraa, jos oli halvalla saanut.
siipiv

Viesti Kirjoittaja siipiv »

Peukkua!
ilmari1970

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

SuperDrive kirjoitti:Tuo S10 taisi olla Canonin ensimmäinen kunnon digikamera: 2x Zoom ja kaksi megapikseliä. Tuli markkinoille ihan vuoden 1999 loppupuolella. Vuotta aikaisemmin tullut A5 Zoom oli vain 1024x768.
Canonin Powershot Pro 70 taisi olla ensimmäinen "kunnon digikamera", 28-70 zoomilla ja 1,6 MP kennolla. Ilmestyi jo 1998 loppuvuodesta, suositushintaa en kyllä nyt löytänyt, taisi olla tonnin kaksi kalliimpi. Itse ostelen hyllynkoristeeksi wanhoja digikameroita, hintaa näillä ei monta euroa useinkaan ole. Oma wanhin Canon on D2000, 2 MP kennolla oleva EOS-1 runko. Joku näissä kiehtoo, ainakin inflaatio (tuo Canon D2000 maksoi n. 100000 markkaa vuonna 1998, nyt joitain kymmeniä euroja...)
jaava

siipiv kirjoitti:Peukkua!
Taidan tarvita onneakin: Komeron piilosta löytyi setti hätäraketteja vuodelta 1994.
Kun soitin venetarvikeliikkeeseen, niin kaveri sanoi, kuultuaan noiden iän, ettei niiden kuljetus ole välttämättä turvallista ja kehotti soittamaan pelastuslaitokselle (tiedoksi: palotarkastajan mukaan heillä ei ole valmiuksia ottaa vastaan, vaikka mä kerroin unelmoineeni hillittömän isosta paloautosta meidän pihassa). Palotarkastaja oli kuitenkin hyvin miellyttävän oloinen naisihminen.
No poliisi oli hieman lunkimpi, sanoen että vie ne poliisilaitokselle, mutta jätä raketit auton peräkonttiin kun menet asioimaan:) Oikea tiski on poliisiasiat, jossa kuulemma ei niin paljon jonoakaan.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

ilmari1970 kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti:Tuo S10 taisi olla Canonin ensimmäinen kunnon digikamera: 2x Zoom ja kaksi megapikseliä. Tuli markkinoille ihan vuoden 1999 loppupuolella. Vuotta aikaisemmin tullut A5 Zoom oli vain 1024x768.
Canonin Powershot Pro 70 taisi olla ensimmäinen "kunnon digikamera", 28-70 zoomilla ja 1,6 MP kennolla. Ilmestyi jo 1998 loppuvuodesta, suositushintaa en kyllä nyt löytänyt, taisi olla tonnin kaksi kalliimpi. Itse ostelen hyllynkoristeeksi wanhoja digikameroita, hintaa näillä ei monta euroa useinkaan ole. Oma wanhin Canon on D2000, 2 MP kennolla oleva EOS-1 runko. Joku näissä kiehtoo, ainakin inflaatio (tuo Canon D2000 maksoi n. 100000 markkaa vuonna 1998, nyt joitain kymmeniä euroja...)
Itse pidän kaikkea alle 2 megapixelin marginaalisena.
ilmari1970

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

Niin, pikselimäärien erohan on noissa 1536x1024 versus 1600x1200. Varmaankin nuo vaakatason 64 pikseliä tekee sen marginaalisen eron, eittämättä :) Nämä alkuaikojen digikamerat on kylläkin sellainen aihealue, että nykyään netistä on vähän vaikea löytää kaikkien valmistajien tietojakaan. Tuollainen kuitenkin löytyy: http://www.digitalkameramuseum.de englanninkielistä infoa aikas kattavasti. Varsinkin sen ajan myyntihinnat on usein hankalia löytää, jos ei ole Kameralehden hintaoppaita tallentanut. Muistaakseni niissäkin oli usein vain hintaluokka ilmoitettu, melko ympäripyöreästi.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

ilmari1970 kirjoitti:Nämä alkuaikojen digikamerat on kylläkin sellainen aihealue, että nykyään netistä on vähän vaikea löytää kaikkien valmistajien tietojakaan. Tuollainen kuitenkin löytyy: http://www.digitalkameramuseum.de englanninkielistä infoa aikas kattavasti.
Se toinen kokoelma on:
http://digicamhistory.com
Vastaa Viestiin