Suuri kusetusaalto on taas iskenyt netin kauppapaikkoihin.
Tähän ketjuun ajattelin laitella vastaan tulevia tapauksia, ihan vaikka huvittelumielessä. Saa osallistua. Koulutetaan samalla nuorempia kusettajia välttämään tyhmimpiä virheitä.
Pakettiin laitan mitä oli ostettaessakin: Akun & sen laturin, kaulahihnan, Ac-kaapelin, Usb-kaapelin, objektiivin suojuksen, käyttöohjeet sekä takuukuitin.
Kamerahan on julkaistu vasta 17.9.2012, joten nyt olisi myynnissä esituotantomalli. Ja 105 euroa tarjottu, joka on aika pieni oppiraha nykyään...
Hyväpalautteinen ja aiemmin kameroitakin kaupannut tunnus veti rahat liiviin ja jätti kameran ja putken toimittamatta.
Tappio 3550 euroa. Mahtaa ostajaa sylettää?
Myihän täälläkin pari-kolme kuukautta sitten joku maisteri sitä D800:sta, jossa ei kuulemma ollut enää takuu voimassa. Sarjanumeroita ei saanut mitenkään näytille.
mremonen kirjoitti:Myihän täälläkin pari-kolme kuukautta sitten joku maisteri sitä D800:sta, jossa ei kuulemma ollut enää takuu voimassa. Sarjanumeroita ei saanut mitenkään näytille.
Se oli kyllä hauska, mutta mitenkäs tämä valkoisen miehen pelottava objektiivi?
Outoa kyllä ettei nettikaupankäynnissä jengille tunnu vieläkään vakiintuneen molemminpuolisesti turvallisen kaupankäynnin perusteet. Jos ostaja maksaa etukäteen pelkästään tuotteen edestakaiset postikulut ja loput sitten postiennakolla paketin sisällön tarkastamismahdollisuudella, riskiä ei ole ostajalle eikä myyjälle. Tai no, paitsi jos tuotteessa on jotain piilevää kallista vikaa mikä ei ihan ensisilmäyksellä käy ilmi, mutta säästyisipähän ainakin noilta ihan suoranaisilta huijauksilta missä myyjä tarjoaa pelkkää ilmaa.
Aika tarkkana sai kyllä itsekin olla kun viime vuoden lopusta olin runkoa hankkimassa käytettyjen markkinoilta mutta onneksi sitten löytyi sopuhintaa tarjoava rehellinen myyjä ja kaupankäynti sujui juuri yllämainitulla tavalla.
madu- kirjoitti:Outoa kyllä ettei nettikaupankäynnissä jengille tunnu vieläkään vakiintuneen molemminpuolisesti turvallisen kaupankäynnin perusteet.
Nettihuutokauppojen palautejärjestelmähän on kehitetty suojelemaan ostajia epärehellisiltä myyjiltä. Myös siinä tapauksessa, että myyjä myisi rikkinäistä tavaraa, mutta toki ensimmäinen petetty aina häviää rahansa. Mutta... tämäkin systeemi vuotaa huutonetissä, kun tunnuksia kaapataan. Ja näkyyhän se jossain vaiheessa tulevan rehellisellekin ylittämätön paikka, jos joku tarjoaa yli 3500 euroa rahaa ennakkomaksuna...
7 kappaletta Nikonin D7000 kameroita huutonetistä ostaneena totean kaiken olleen kusetusta. Poliisillekin olen näistä infonnut, mutta sama meno jatkuu ilman minua. Ei jaksa kerta toisensa jälkeen samaa vääntöä uudestaan ja uudestaan.
Moska kirjoitti:7 kappaletta Nikonin D7000 kameroita huutonetistä ostaneena totean kaiken olleen kusetusta. Poliisillekin olen näistä infonnut, mutta sama meno jatkuu ilman minua. Ei jaksa kerta toisensa jälkeen samaa vääntöä uudestaan ja uudestaan.
Elä vielä luovuta. Tämä laittaa kohta varmaan kolmannen D7000 rungon myyntiin.
Jos ei nouto onnistu käteistä vastaan, niin se on varma merkki siitä, että kyseessä on kusetus. Kannattaa aina ehdottaa noutoa ja kysyä onnistuuko. Jos vastaa että ei käy, niin on kiva kuunnella selvityksiä miksi ei onnistu... Syitä on ja ne on vähintäänkin hauskoja.
Minä tein viime viikolla elämäni kaupat D600-rungosta. Yhteydenpito sitten jäi, kun kyselin, että miten on mahdollista, että myyjänä on nyt vaasalainen mies, kun edellinen ko. tunnukselta ostanut (ja postiivisen palautteen jättänyt) ostaja oli tehnyt kaupat helsinkiläisen naisen kanssa...
Kyseessä oli siis kaapattu tunnus, eli ei noihin palautteisiinkaan kannata ihan sokeana luottaa. Tai siihen, että 1500 e rungon saa 600 eurolla :)
Ja olin menossa ostamaan tätä runkoa itsekin, mutta toinen ehti ensin. Tämä tunnus oli myynyt aiemmin S100 canonin ja muuta tavaraa ja ilmoitus oli tehty saman kaavan mukaan. Muistaakseni näissä oli aiemmin kuvat mukana, mutta nyt ei näy enää mitään.
Jotenkin jäin siihen uskoon, että myyjä oli sama henkilö, kuin tunnuksen oikea omistaja. Tätä ei siis kaapattu, mutta tosiaan ostaja luotti liikaa. Näinkin voi käydä, kun ensin tarkistaa myyjän kaikki tiedot ja homma näyttää hyvältä.
Onko mahdollista turvallinen etäkauppa esim. paketin avausoikeudella? Ymmärrät varmaan, ettei tunnu hyvältä lähettää rahaa 0-palautteen omaavalle tuntemattomalle henkilölle.
paaton kirjoitti:Nämä kyllä tunnistaa aika helposti. Turhaa tuotetietoa kopsattu jostain ja asuinpaikka outokumpu.
Heh. Minä teen usein niin, että kerron kaverini asuvan lähistöllä ja tulevan noutamaan tuotteen. Aika äkkiä selviää, haluaako vastapuoli järjestää sen tapaamisen vai ei. Jos on oikealla asialla, niin useimmiten se nouto ja käteismaksu miellyttää myyjääkin. Jos nouto ei millään myyjälle käy, siitä voi vetää omat johtopäätöksensä. Jos kaupat syntyvät, niin sen noudon uskaltaa jo vähän varmemmin muuttaa vaikka postitukseksi, kun vastapuoli on ollut halukas tapaamiseen. Takuuta en kyllä lupaa tällekään menettelylle. ;)
paaton kirjoitti:Nämä kyllä tunnistaa aika helposti. Turhaa tuotetietoa kopsattu jostain ja asuinpaikka outokumpu.
Heh. Minä teen usein niin, että kerron kaverini asuvan lähistöllä ja tulevan noutamaan tuotteen. Aika äkkiä selviää, haluaako vastapuoli järjestää sen tapaamisen vai ei. Jos on oikealla asialla, niin useimmiten se nouto ja käteismaksu miellyttää myyjääkin. Jos nouto ei millään myyjälle käy, siitä voi vetää omat johtopäätöksensä. Jos kaupat syntyvät, niin sen noudon uskaltaa jo vähän varmemmin muuttaa vaikka postitukseksi, kun vastapuoli on ollut halukas tapaamiseen. Takuuta en kyllä lupaa tällekään menettelylle. ;)
Juu, niinkuin muntti jo aiemmin sanoi, niin kusettajana sopisin vain tapaamisen ja jättäisin tulematta. Miksipä tuossa keksimään mitään verukkeita, noutava ostaja on jo menetetty uhri.