Sivu 1/2
Mallien ohjaaminen
Lähetetty: Tammi 26, 2007 10 : 13
Kirjoittaja artur
Hei,
Eilen oli toinen kuvauskeikka vieraan naismallin kanssa. Painotan siis vieraan koska sehän on ihan erilaista kuvausta vierailla kuin esimerkiksi vaimo mallina.
Itse kuvaus meni tällä kertaa paremmin, tiesi jo mitä piti tehdä ja ideoitakin oli. Ainoa mikä mättäsi oli mallin ohjaaminen. Se tuntuu olevan todella vaikeaa, mutta olenkin kuullut että ohjaaminen on vaikeinta mallikuvauksissa.
Olisi kiva kuulla kokeneemmilta miten te hoidatte homman ja minkälaisia malleja teillä on ollut. Pankaa juttu niin helpoista kuin vaikeistakin malleista ja miten siitä selvisitte.
ps. Tällä kertaa sain paljon ilmekkäämpiä kuvia kun sitä kerran viime kerralla täällä kaivattiin. Laitan kuvia esille viikonlopun aikana.
Lähetetty: Tammi 26, 2007 10 : 45
Kirjoittaja jari siren
No en minä nyt mikään kauhean kokenut ole mutta on noita immeisiä tullut kuvattua.
Siis nythän on kyse kanssa käymisestä jossa kuvaaja luo fiiliksen jossa malli menee haluttuun mielentilaan.
Kuvaajan oma oleminen heijastuu malliin, ihan samalla tavalla kuin muussa kanssa käymisessä.
Olemalla kiva ja kanustava useimiten malli taipuu yhteistyöhön, olemalla epämielyttävä ja sekava kuvaamisesta ei tule mitään ellei malli ole proo.
Uskon että selaiset ihmiset jotka tulevat toimeen tuntemattomien ihmisten kanssa saavat mallit toimimaan ja jos ei muutenkaan saa sanaa suustansa kuvatkoo vaikka lintuja.
Sen lisäksi on selaisia ihmisiä keistä ei saa minkään näköistä iloista kuvaa, mutta onneksi he eivät ylensä kuvattavaksi pyrikkään ja siksi ihmisten kuvaaminen on kiva harrastus, mutta varmasti hetkittäin raskas ammatti?
Yksi mitä minä teen jos malli on hankala poseeraaja, napsin kuvia ja vitsailen, varsinaiset hyvät kuvat tulee tuolloin mielestäni silloin kun malli luulee että on poseerausten väli ja rentoutuu.
Lähetetty: Tammi 26, 2007 10 : 47
Kirjoittaja artur
Samaa itsekin huomasin, välillä tuli hienoja kuvia kun malli luuli etten otakkaan kuvaa.
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 00
Kirjoittaja jari siren
Esimerkki, tältä tytöltä kysyin luvan kadulla kuvaamiseen ja hän heitti varmaan huippumaileista yms. opituja peilin edessä harjoiteltuja ilmeitä, no minä pyysin että heilautatko tukkaasi että saadaa hiukset ilmavaksi ja hän heilauttaa päätään joilloin räps, sanon kiitos ja jatkan matkaa
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/N%E4yttely ... tely12.jpg
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 02
Kirjoittaja tareone
Katoppas! Minä ja Nieppikin ollaan sun näyttelyssä :).
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 11
Kirjoittaja olli R
Peteriltä on tulossa juttu reilun viikon päästä ilmestyvään Pikseliin, mutta tässä vähän omiakin kokemuksia:
Mallin ohjauksessa on mielestäni kolme eri asiaa, jotka pitää huomioida.
Ensimmäinen on näkemys ja suunnittelu. Eli oikeastaan etukäteen pitäisi jo miettiä, mitä haluaa mallilta. Minkälaisia tuntemuksia haluaa kuvallaan välittää, miten mallin pitäisi se tuottaa? Asentohahmotelmia, ilmeitä, sopiva asustus, rekvisiitta ja valot. Näitä voi kirjata ihan paperillekin ja kaivaa mallikuvia vaikka verkosta tai kirjoista.
Kuvaustilanteessa asiaa voi sitten hiukan varioida.
Toinen on mallin näkeminen kuvauksen aikana. Alkaen pikkuseikoista: jännittämisestä aiheutuvat asentovirheet, "rumat" asennot, perspektiiviongelmat (esimerkiksi kameraa kohti suuntautuva käsi suurenee), vaatteiden ryppyisyys tai repsottaminen, erilaiset "raot" vaikkapa raajojen ja kehon välillä, suun ja silmien avautuminen. Suurempia sitten ovat mallin suhde valoihin, taustaan ja rekvisiittaan.
Nämä edelliset ovat sellaisia, että niitä pitää katsoa koko ajan ja jättää kameran säätäminen minimiin. Kameran asetukset pitäisi miettiä etukäteen ja tehdä isoja muutoksia vasta tauolla.
Sitten kolmas on se varsinainen ohjaus ja kontaktin ottaminen malliin. Aika olennaista on tietty läheisyys. Kamera ei saisi olla esteenä, käsivaralla sen voi pudottaa alas ja jutella, jalustalla voi taas seistä siinä kameran rinnalla tai jopa edempänäkin.
Malliin pitää ottaa henkilökohtainen ote. Kertoa kuvauksen tavoitteista, näyttää niitä mallikuvia ja otettujakin, kuunnella mallinkin ehdotuksia, kehua onnistuneita juttuja. Asentoja ja ongelmia voi näyttää omalla kehollaan.
Hymy on sellainen vaikea asia. Se sulattaa kyllä, mutta oikeasti pitää olla asiassa vakavissaan. Mallille ei saa nauraa, itselle kyllä. Joskus on myös vaikea saada malli olemaan hymyilemättä, oma vakavuus auttaa tässä.
Hymy on minusta liian "helppo" vaihtoehto. Katsoja ottaa vastaan kuvassa hymyilevän ihmisen aina, se on refleksi. Vakavasta ihmisestä aletaan katsoa tunnelmaa, ilmeitä ja kuvaa aletaan tulkita. Mielestäni vakavat kuvat ovat paljon hienompia.
Vähän vaihtelee tuo "kuvien välillä otetut kuvat". Studiossa minusta pitää olla tekemisen fiilinki, kuvat tehdään halutuiksi. Pienillä ohjeilla ja muutoksilla hakeudutaan siihen hyvään kuvaan. Ei se synny sattumalta. Joskus tulee tietysti sellaisia vapautuneita välikuvia, mutta kyllä sellaisiakin voi ohjata.
Studion ulkopuolella taas ne välikuvat ovat usein hyvä juttu. Jos ei ole tarkoitus jäädä ohjaamaan satunnaista mallia, niin silloin usein toimii tuo "poseeraa nyt" - kuva - "OK" - toinen kuva.
Itselläni on erittäin hyviä kokemuksia parityöskentelystä. Jos on kaksi kuvaajaa, jolla synkkaa hyvin, niin toinen kuvaa ja toinen ohjaa. Ohjaaja voi pyöriä siellä mallin luona, kameran takana taas voi keskittyä siihen, eikä tarvitse olla kontaktissa mallin kanssa. Välillä rooleja voi vaihtaa ja hakea erilaista näkemystä.
Kahdet silmät näkevät ongelmat paremmin ja digillä kuvaava voi katsoa lcd:ltä muuten huomaamattomia asioita. Ja tarvittaessa toinen voi käydä hoitamassa valoja yms.
Taukojen pitäminen on sitten tärkeää, puoli tuntia - kolme varttia on ehdoton maksimi, jonka jälkeen pitää rentouttaa sekä mallin että kuvaajan lihaksia.
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 14
Kirjoittaja jari siren
tareone kirjoitti:
Katoppas! Minä ja Nieppikin ollaan sun näyttelyssä :).
Häh no että kyllä ainakaan tietääkseni:D
Hups niin ootekin tuolla taustalla selin, en kysy lupaa:D
Edit
Alkuperäisessä on kyllä fangiokin mutta hänet halusin rajata näyttely versiosta pois, jotta ei tulisi negatiivinen tunelma koko näytelyyn
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/Mv+esittely/mv036.jpg
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 19
Kirjoittaja jari siren
Anteeksi Olli minusta tuo listasi on juuri mitä ei pidä tehdä kun ihmisiä kuvaa, no joo jos on jostan kaupallisesta toiminasta kysymys?
Oletko paljon kuvannut muotikuvia?
Aikataulut ja suunittelu:D 15min oikealta, tauko 10min, hymyä 23min ja hoh hoh.
Ihmisiä joko osaa tai ei osaa kuvata!
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 20
Kirjoittaja nieppi
Joo kyllä paras neuvo on J Sirenin legendaariseksi muodostunut lausahdus:
"Kännissä ihmiskuvaus on helpompaa"
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 21
Kirjoittaja tareone
olli R kirjoitti:
Itselläni on erittäin hyviä kokemuksia parityöskentelystä. Jos on kaksi kuvaajaa, jolla synkkaa hyvin, niin toinen kuvaa ja toinen ohjaa. Ohjaaja voi pyöriä siellä mallin luona, kameran takana taas voi keskittyä siihen, eikä tarvitse olla kontaktissa mallin kanssa. Välillä rooleja voi vaihtaa ja hakea erilaista näkemystä.
Kahdet silmät näkevät ongelmat paremmin ja digillä kuvaava voi katsoa lcd:ltä muuten huomaamattomia asioita. Ja tarvittaessa toinen voi käydä hoitamassa valoja yms
Samanlaisia kokemuksia, kuin Ollilla eli kaksi kuvaajaa on pop. Muutenkin Ollin tekstissä tuli kaikki oleellinen, loppu on vain harjoittelua ja opettelua. Etukäteissuunnitteluun kannattaa panostaa, eikä vain lähteä lonkalta kuvaamaan. Hyvästä etukäteissuunnitelmasta on helppo poiketa tarvittaessa. Hyvä kuvaaja osaa lukea mallia eli koska ollaan siinä pisteessä, että pidetään tauko tai lopetetaan kokonaan.
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 27
Kirjoittaja jari siren
Niin helpoin tapa on palkata joku huippumalli, niin se sovittaessa napsautaa sormiaan että tietää koska painaa laukaisinta:D
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 30
Kirjoittaja jari siren
nieppi kirjoitti:Joo kyllä paras neuvo on J Sirenin legendaariseksi muodostunut lausahdus:
"Kännissä ihmiskuvaus on helpompaa"
Tuo on kyllä hieman ikävästi sanottu ja virheelinen, sanoin että katukuvaus on helpompaa parin oluen jälkeen:D
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 42
Kirjoittaja bobotti
jari siren kirjoitti:
Tuo on kyllä hieman ikävästi sanottu ja virheelinen, sanoin että katukuvaus on helpompaa parin oluen jälkeen:D
No eikö pikkupojjaat oo ihan kännissä parin olyen jälkeen? ;D ...sori ... en malttanut,,,,
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 45
Kirjoittaja artur
Löysin netistä videotutoriaalin mallikuvaajan hommista:
http://www.youtube.com/watch?v=C0rKBVDb7f8
Lähetetty: Tammi 26, 2007 11 : 50
Kirjoittaja jari siren
bobotti kirjoitti:jari siren kirjoitti:
Tuo on kyllä hieman ikävästi sanottu ja virheelinen, sanoin että katukuvaus on helpompaa parin oluen jälkeen:D
No eikö pikkupojjaat oo ihan kännissä parin olyen jälkeen? ;D ...sori ... en malttanut,,,,
:D ei haitaa, voi muuten ihan itse laskea painan 130kg:D
Lähetetty: Tammi 26, 2007 12 : 10
Kirjoittaja jari siren
Mitä jos palkkaan Petteri Summasen ohjaamaan mallia ja pidän vain itse huolen että silmät on terävät, voinko sitten esitellä niitä omina kuvanani?
Tai menen espalle kuvaamaan muoti näytöstä yms.
Minusta ihmiskuvauksessa on kysymys mallin ja kuvaajan välisestä toiminnasta ja muiden mukaan ottaminen on fuskausta:D
Jolloin ollaan taas vain tallentamassa.
Minusta tässä on filosofinen ero?
Tai menee huippu lintu kuvaajien matkaan kun he saavat bongari verkostolta viestin jostain linusta ja siinä sitten katselee mistä nimekkäin kuvaaja ottaa kuvia.
Hakeudut hänen viereen ja otan oikean linun etsimeen ja painat laukaisinta aina kun vierestä kuuluu räps.
Olen edellen sitä mieltä että kaikista ei ole kuvaamaan, sen uskotteleminen on alan lehtien etu, mutta ei se mielestäni ole valokuvaamista?
Lähetetty: Tammi 26, 2007 12 : 29
Kirjoittaja tareone
Joo, täytyy tarkentaa tuohon mun edelliseen tekstiin tuosta parityöskentelystä eli me teemme erilailla, kuin Olli eli kuvaaja tietysti ohjaa mallia ja toinen toimii assarina ja tsekkaa/säätää yleisiä juttuja (valoja, heijastimia). Kaksi silmäparia on parempi, kuin yksi ja joskus toinen saattaa huomata jotain sellaista, joka jää kuvaajalta huomaamatta (esim. hiukset huonosti tms.). Mutta siis mallin ohjaus on kuvaajan vastuulla.
Lähetetty: Tammi 26, 2007 12 : 48
Kirjoittaja Partynen
Yksi jännä juttu, mitä itse olen studiossa hääräillessäni huomannut on se, että taustamusiikki (jos sellaista on) vaikuttaa todella paljon kuvauksen meininkiin. Joku kuukausi olin näpsimässä kuvia stoodiossa ja meininki alkoi tällä:
http://www.partynen.1g.fi/kuvat/galleri ... ana_01.jpg
sitten joku lykkäsi stereoista tyyliin ranskalaisia korkoja soimaan ja lopputulos oli tämä:
http://www.partynen.1g.fi/kuvat/galleri ... ana_17.jpg
Ja siis tämä tapahtui vallan vahingossa ilman minkäänlaista ohjausta kuvaajan taholta.
Sanottakoon kuitenkin, että kuvia näpsittiin ihan omasta ilosta, eikä kuvauksella pyritty mihinkään tiettyyn teemaan.
Lähetetty: Tammi 26, 2007 13 : 09
Kirjoittaja jari siren
Jani miten tuo juttusi tai nuo lehti kuvasi liityvät tähän aiheeseen?
Ihan perus paikalislehti tavaraa.
Lähetetty: Tammi 26, 2007 13 : 50
Kirjoittaja veshut
Mallinohjaus ja mallinohjaus... siinä malleja ja ohjauksia tarvitse kun osaa homman :
http://www.jamesnachtwey.com/ < toi on aitoa, kunnioittavaa ja älykästä ihmisten kuvaamista eikä mitään kameran edessä vääntelyä. =D