Tilt & Shift objektiivin käyttö

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jaava

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Oikein hulluttelemalla saadaan ping-pong kuva näyttämään Canonilla kuvatulta kunhan vaan kuvadataa on tarpeeksi. Näin säästyy rahaa ja ping-pongit loppuu kaupasta.
Hyvinhän tuon pingpongin saa ihan manuaalisestikin oikastua tavalliseen käyttöön. Varsinkin kun ottaa shift-kuvat molemmin puolin saman suuruisena, niin ei tarvi mennä Lightroom:sta ulos kasvattamaan kanvasta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava

Maffer kirjoitti:Niin siis mä opetan neuroverkkoa siten, että syötän läjän kuvia korjaamattomana ja annan parametrit millä läjät on kuvattu. Sen jälkeen voi mennä mistä aita on matalin, syöttää mallille ping-pong ruudun ja saada ulostulona kuvausparametrit (eli shiftin määrä yms.). Tai voi harrastaa lisää ja antaa mallillle muutakin pureskeltavaa...
Mä olin joskus kiinnostunut neuroverkoista ja kävin jossain esitelmätilaisuudessa aiheesta Tukholmassa. Siitä sain sen verran potkua, että soitin Teuvo Kohoselle (oli alueen huippututkija), joka oli niin innoittunut, että puhelusta tuli pahuksen pitkä. No siitä seuras se, että Kohosen esimies soitti mulle ja anto pyyhkeitä:)

Onko sulla jokin neuroverkkosovellus? (mä en ole enää seurannut aluetta vuosikymmeniin)
jaava

Kun "janne." oli lähettänyt LensFun:lle Samyang TS 24mm f/3.5 objektiivin linssivirheen korjaustiedot, niin olihan niitä kokeiltava Affinity Photo:ssa.
Eo. objektiivin kolmen kuvan pystypanoraaman korjaus ohjelmallisesti:
  1. Panoraama suoraan AP:n stitseristä parsittuna (parsittu siis oikaisemattomia kuvia).
  2. Linssivirheen korjaus panoraamaan (AP:lle kerrotaan millä kameralla, mikä objektiivi ja polttoväli. AP hakee tietokannastaan janne.:n julkaisemat korjausparametrit). Tämä on mahdollista koska keskimmäisen kuvan (jossa shift = 0) ylä ja alapuolella on 12mm shiftatut kuvat, jolloin optinen keskipiste pysyy kuvan keskellä.
  3. Jos kamera on osoittanut hieman ylös tai alas, käännetään kuva ohjelmallisesti pystysuoraan
  4. Jos kamera on osoittanut hieman oikealle tai vasemmalle, käänetään kuvaa horisontaalisesti
Kuva
Kuva: Mikä siinä on, että kirjoitan jatkuvasti tyyny, kun aivoista lähtee käsky tynnyri

Tällä menetelmällä linssivirheen oikaisusta tulee täsmällinen (ei ole kiinni oikaisijan tunnetilasta), mutta tuo perspektiivin korjaus (3 ja 4) jää edelleen kuvankäsittelijän harteille (tai huolellisen kuvaajan).

PS. Kaapin oven pystysärmissä näyttää olevan edelleen oikaisun jälkeen kaareutumista. Vielä niin, että kummankin puolen särmät kaareutuu samaan suuntaan.
Oisko niin, että tuo vaatisi kuitenkin kuvasuhteen korjauksen ennen oikaisua?
jaava

Sitten Samyang TS 24mm f/3.5 testiin, jossa pitäisi saada mosaiikkimainen panoraama mittatarkaksi.
Ajatus ottaa testikuva kartasta on hyvä, jos kartta on tasossa (mulla toi vanha ulkoilukartta on tuhannen rutussa -> saadusta mosaiikkipanoraamasta voi saada vain mielikuvia mahdollisuuksista).

Aluksi otin 9 kappaletta kuvia, shiftaten 12mm yläös ja alas, sekä kääntäen kameraa sivuille 15 astetta:
Kuva
Kuva: Mallailin punaisilla viivoilla syntyvää perspektiivivirhettä
Kameran kääntö 15 astetta on aika paljon kasvavan perspektiivivirheen takia. Noissa kulmien kuvissa mennään jo maksimeilla.

Sitten parsin shiftillä otetut sarakkeet pystypanoraamoiksi, tein niihin linsinkorjauksen ja oikaisin perspektiivin:
Kuva
Affinity Photo:n perspektiivinkorjauksen joutui vetämään tappiin - eikä edes täysin riittänyt. Ilmeisesti kamerankääntö tulee jättää alle 15 asteeseen (ainakin AP:llä).

Lopuksi vielä parsin noi pystypanoraamat yhteen (ihme kyllä AP teki sen nikottelematta):
Kuva
Kuva: Näköjään keskialue jää ylä- ja ala-aosastaan vajaaksi, mutta shift ei yllä pidemmälle.
Pääseehän tällä menetelmällä aika isoon mittatarkkaankin kuvaan kun oikein yrittää.
Tää kuva Canonin kino-kennolla 10089 x 8546 px, vaakakulmaa 74 astta -> 100 astetta ja pystykulmaa 53 astetta -> 53 astetta + 2 x 12mm.
En kutsuisi tätä kuvaa mittatarkaksi:)
jaava

Kasasin korjaamattomista kuvista vielä panoraaman, jotta näen kuinka paljon kameran kääntö 15 astetta ja shift 12 mm kasvattaa panoraaman kokoa:
Kuva
Kuva: Keskimmäisessä ruudussa punanen kehys, muissa musta

Hieman yllättävästi kameran kääntö 15 asteella vaikuttaa vähemmän kokoa kasvattavasti kuin 12 mm shift.
Ja tuo 15 astetta on kuitenkin niin paljon, että siinä pikselit venyy kunnolla kulmaruuduissa (Affinity Photon perspektiivin korjauksen asteikolla lens/horizontal sanoo 100%, eikä edes riitä).

PS. Käsin parsia korjaamattomia kuvia on aivan mahdotonta, vaikka kuvat on otettu jalustalla, tulee niihin kuitenkin kaikenlaista eroa.
Mä ihmettelen mun arkkitehtituttua, joka sanoi tekevänsä homman manuaalisesti. Ilmeisesti ei usein tarvi ja silloinkin vain vähän lisää johonkin laitaan.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Tilt-shitftiä voi tehdä näinkin. Fuji APS-C + vanha kino-optiikka: https://www.robdeloephotography.com/Pag ... ft-on-APSC" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tulokset ovat hienoa: https://www.robdeloephotography.com/Wor ... see-trees/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyllä tällä setupilla varmasti kiviäkin kuvaisi ja miksei testitauluja...
Zone VI
jaava

Kokeilin ottaa kävelylle mukaan 50MP kameran ja TS-objektiivin (käsitarkenteinen).
Ja yltiöinnokkaana otin jopa shif:llä panoraaman:
Kuva
Kuva: Ruska Tuohistanhualla

Kennon 50MP ja objektiivin erinomainen kuvanlaatu meni tyystin hukkaan käsivarakuvauksessa. Pthyi saakeli.
Mua vaivas koko kävelyn ajan ajatus liike-epäterävyydestä, käsitarkentamisen mahdottomuudesta käsivaraisella kameralla ja 50MP:n kennon hukkaan menevistä pikseleistä ... kehtaako niitä edes ladata PC:lle.

Onko mitään järkeä kuvata TS-objektiivilla ja suurella resoluutiolla ilman jalustaa.
Kapama

Viesti Kirjoittaja Kapama »

https://kapa.kuvat.fi/hana/Sepp%C3%A4l% ... mg=img2048" onclick="window.open(this.href);return false;

Fuji X-Pro2, PC-Nikkor 35/2,8. 6 pystykuvaa käsivaralta, shift 8 mm. Lopputulos on terävä, pienennys ja Kuvat.fi saattaa tehdä tepposensa. Ja niin taas teki.

Kapa
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Sanoppa Jaava kun oot tutkimustyötä tehnyt kunnolla TS:n kanssa että onko tämmöisellä tavallisella tallaajalla mitään mahiksia saada kyseisellä putkella onnistuneita kuvia vai vaatiiko se pitkällisen harjoittelun ennenkuin alkaa oikeanlaista tulosta tulla?
jaava

©pjm kirjoitti:Sanoppa Jaava kun oot tutkimustyötä tehnyt kunnolla TS:n kanssa että onko tämmöisellä tavallisella tallaajalla mitään mahiksia saada kyseisellä putkella onnistuneita kuvia vai vaatiiko se pitkällisen harjoittelun ennenkuin alkaa oikeanlaista tulosta tulla?
Jonkinalaisen sisäänajon se vaatii, jotta ymmärtää mihin shift ja toisaalta tilt vaikuttaa. Sitten pitää harjoitella jokin itselle sopiva tapa kuvata: kunnollinen tarkennus, tarkennusalueen hallinta ja verkkaisempi rytmi. Eihän se lopulta erityisen vaikeaa ole.
©pjm

Kiitos. Hankinta aikaisintaan tulevana suvena, kaivoon en ajatusta vielä heitä.
jaava

©pjm kirjoitti:Kiitos. Hankinta aikaisintaan tulevana suvena, kaivoon en ajatusta vielä heitä.
Toivottavasti et jätä ajatusta ihan mun sanomisten varaan:)
Mulla on ollut kovia kiireitä, enkä ole ehtinyt kauheasti kuvaamaan, joten näkemykset ei ole vielä kovin syvällä rintäänellä lausuttuja.

Mä olen tehnyt ruumillista työtä niin, että sain reväytettyä kummatkin pohkeet (ihminen tarvitsee pohjelihaksia ihan istumaan mennessä ja rappuja alas kävellessäkin), painoa pitää yrittää pitää mahdollisimman paljon kantapäiden varassa. Autolla ajaminenkin sattuu. Ja selkälihakset on niin arat, ettei tahdo oikeen mitään kautta pystyä pyyhkimään (kaikkia variaatioita on kokeiltu).
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

©pjm kirjoitti:Sanoppa Jaava kun oot tutkimustyötä tehnyt kunnolla TS:n kanssa että onko tämmöisellä tavallisella tallaajalla mitään mahiksia saada kyseisellä putkella onnistuneita kuvia vai vaatiiko se pitkällisen harjoittelun ennenkuin alkaa oikeanlaista tulosta tulla?
Lyhyt silmäily mistä tahansa valokuvauksen perusoppaasta jossa näytetään kuinka palkkikameran siirrot vaikuttavat. Sitten 5 minuutin kokeilu ja eikun kuvaamaan.

Näin siis jos oikeasti kuvaa. Nuo ylialysoidut testailut sitten erikseen.
Zone VI
©pjm

jaava kirjoitti:
©pjm kirjoitti:Kiitos. Hankinta aikaisintaan tulevana suvena, kaivoon en ajatusta vielä heitä.
Toivottavasti et jätä ajatusta ihan mun sanomisten varaan:)
Mulla on ollut kovia kiireitä, enkä ole ehtinyt kauheasti kuvaamaan, joten näkemykset ei ole vielä kovin syvällä rintäänellä lausuttuja.

Mä olen tehnyt ruumillista työtä niin, että sain reväytettyä kummatkin pohkeet (ihminen tarvitsee pohjelihaksia ihan istumaan mennessä ja rappuja alas kävellessäkin), painoa pitää yrittää pitää mahdollisimman paljon kantapäiden varassa. Autolla ajaminenkin sattuu. Ja selkälihakset on niin arat, ettei tahdo oikeen mitään kautta pystyä pyyhkimään (kaikkia variaatioita on kokeiltu).
Nou hätä, ostan jos siltä tuntuu, nyt tuli taas vaan kahden rengaskerran hankinta eteen. Ei tullu puskista mutta kun suvikumeja saa halvemmalla kuin keväällä.
zone6 kirjoitti:
Lyhyt silmäily mistä tahansa valokuvauksen perusoppaasta jossa näytetään kuinka palkkikameran siirrot vaikuttavat. Sitten 5 minuutin kokeilu ja eikun kuvaamaan.

Näin siis jos oikeasti kuvaa. Nuo ylialysoidut testailut sitten erikseen.
Tullu jo 80-luvulla asiaa luettua mut ku mutku... :D
Eipä tuo rakettitiedettä ole, kyllä varmaan muutakin kuin suttua tulis kortille ku aikansa opettelee.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Laitetaa ny vaikka tähän lankaan päivitystä tuosta Samyang T/S kikkareesta. Syynäsin Pentaksilla tarkemmin täydellä kennolla lasin käyttäytymistä ja kyllähän ton voi heittää niin pitkälle järveen kuin se lentää.

Kroppikennolla kaikkein käyttökelpoisin, muttei siitä syystä etteikö se olisi tarpeeksi terävä muuten. Vaan siksi, että tarkennusalue on piirtoalueen reunoilla semmoinen jojo, ettei siitä ota oikein selvää. Kun objektiivia kallistaa johonkin suuntaan, tarkennuskiila ottaa varsin mielenkiintoisia muotoja pystysuunnassa. 1/5 kokonaisarvosanaksi vrt. Canon.
jaava

Mä olen käyttänyt mun "uuden" 50MP kameran kanssa hieman tukevampaa kamerapäätä, joka koostuu vain kolmesta osasta:
  1. Horisontin tasaaja
  2. Arca Swiss "kiinnitin" (clamp), jolla saa myös kameran käännettyä haluttuun kulmaan
  3. L-rauta
Tällä yhdistelmällä pääsee kameraa siirtämään vastakkaiseen suuntaan kuin shiftiä on tehty (L-rautaa siirtämällä clampissa). Pistin L-rautaan vielä maalarinteippiä, johon merkkasin vastasiirtojen paikat.

Sitten kokeiluun ilman kameran vastasiirtoa:
Ei siis korjata shift:n siirtämää nodal point:a kameran vastasiirrolla. Ruutuja otetaan kolme vaakasuoraan shiftaten. Kuvassa kunkin ruudun kohdalla asetukset ja alimmassa rivissä kropattu pala ruudusta, jossa näkyy kuinka parvekelasien rako siirtyy vastapäisen talon ikkunarivitöstä toiseen:
Kuva
Lightroom:n parsima panoraama:
KuvaLähimmän parvekelasien ikkunaraon kohdalla parsinta on joutunut ongelmiin ja säveltänyt siihen raon katkeavan kaiteen kohdalla. Itse parvekkeen kaidekin on kokenut tässä kohtaa muodonmuutoksen.

Jos etuala on suuri ja siitä löytyy hyviä kontrollipisteitä, saattaa panoraamaparsija päättää tehdä artifaktit kuvan keski ja takaosiin.
Viimeksi muokannut jaava, Marras 21, 2019 14 : 44. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
jaava

Kokeilu kameran vastasiirrolla:
Korjataan siis shift:n siirtämää nodal point:a kameran vastasiirrolla.
Kuva
Parvekeikkunoiden rako pysyy vastapäiseen taloon nähden aivan paikallaan.
Lightroom:n panoraamaparsija saa myös priimaa jälkeä:
Kuva

Onhan tämä hieman hankalampi (yksi työvaihe lisää) kuvaa ottaessa, mutta tekee parserin hommasta oleellisesti helpompaa.

Jos lähialue on kauempana, ei tästä tekniikasta ole hyötyä (parsinta onnistuu ilman vastasiirtoakin). Samoin jos lähellä on vain yksi pieni objekti, saa parsinta hoideltua sen yleensä ilman näkyviä artifakteja.
Vastaa Viestiin