AnHa kirjoitti: ↑Helmi 07, 2022 15 : 28
Varaan oikeuden olla eri mieltä. Ihan näin ensikäden havaintojen ja toisaalta tutkimustiedon valossa.
Kuhmossa on 49 rekisteröityä haaskaruokintapaikkaa (Kuhmolainen 13.11.2020). Tämän lisäksi laittomat päälle.
Kun käytät termiä "puuttuva ravintolähde", huomautan, että boreaalinen taigaekosysteemi on oikeasti aika köyhä.
Siellä kuitenkin on hirvieläimiä suden ravinnoksi luonnostaan, mutta toki jokainen tajuaa, että tuollainen haaskamäärä on tolkuton ja palvelee vain kaupallisia kojuja ja sitä nykyistä elämysteollisuutta. Ja salametsästystä tietysti, monin tavoin jännittävä harrastus sekin.
Etelämpänä olen huomannut, että junaan törmänneet hirvet houkuttavat nopeasti korpit ja pedot paikalle ja maajussin suohonsa kaivama vasikanraato on keväällä saanut karhukuorrutuksen, mutta tämä on sitä luonnon omaa opportunismia, se ravinto käytetään mitä on saatavilla ja lajien käytös urbanisoituu koko ajan lisää, Keski-Euroopan mallin.
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta tästä nykyisestä haaskabuumista, mitä nyt olen uutisia seurannut asian tiimoilta. En ole mikään kojukuvaaja ja haaskojen fani, mutta tietysti kuvaajana ymmärrän sen, että kuvaajan pitää hakeutua sellaiseen asemaan, josta niitä kuvia saa. Oma moraali vaan estää moiset petopotretit, ehkä kuvaa edes tikkoja ruokinnalta, syököön läskinsä rauhassa minun puolestani.