http://www.dinikon.net/Lentoasema/slides/n012.jpgspege kirjoitti: No äläpä adapteri soita poskea, vaan esitä parempia kuvia kuin minä!
"Ei hyvät kuvat ole välineistä kiinni!!"
- spege -
ESIMAKUA
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Mikä tuo on, salaräpsy tytöstä, oletko rajannut alhaalta? Kaikkeen sitä näkeekin?adapteri kirjoitti:http://www.dinikon.net/Lentoasema/slides/n012.jpg
*Pro Mikko Laakso*
-
- Viesti:
En ole rajannut mitään mistään päin. Kuvaa on vain pienennetty nettiin, ettei kukaan varastaisi kunnon versiota.mikko kirjoitti:Mikä tuo on, salaräpsy tytöstä, oletko rajannut alhaalta? Kaikkeen sitä pitääkin ryhtyä?adapteri kirjoitti:http://www.dinikon.net/Lentoasema/slides/n012.jpg
Minä en ole väittänyt kuvaavani maailmaa säväyttäviä kuvia. Jotkut pitävät lintukuvista, jotkut ihmiskuvista. Minä kuvaan mieluimmin ruosteisia rautanauloja. Siinä on enemmän haastetta kuin tipukuvissa. Kun rautanaulasta yrittää saada mielenkiintoisen, siinä ratkaisee enemmän taito kuin tekniikka. Vielä en ole siinä ihan onnistunut. Siksi en ole siitä meluakaan pitänyt.
Tuo minun esittämäni kuva oli esillä vain siksi, että siinä olen jostain syystä käyttänyt automaattitarkennusta ja automaattivalotusta. Minun ei tarvinnut kuin kääntää kameraa ja painaa nappia. Mikä siitä tekee huonomman kuin lintukuvat? Kohde on samalla lailla keskellä kuin spegen ekassa kuvassa. Vaalea tukka on palanut pienemmältä alalta puhki kuin spegen joutsenen siipi. Taustasta saa yhtä vähän selvää. Jos joku tykkää joutsenistä, niin ok. Minusta laulujoutsen on muuten ilmeeltään ilkeimmän näköisimpiä lintujamme. Onhan se aika komea ja iso linnuksi, mutta mikä tekee joutsenen kuvasta sen ihmeellisemmän kuin joutsen? Hämähäkit ovat rumia, mutta tekeekö se hämähäkin kuvista vähemmän hyviä kuin joutsenkuvat?
-
Kaikki mitä puhun on totta, olen sananmittainen ja kunnian mies. Jos ensin sanon että olen n. 25-v, voin kai halutessani tarkentaa ikääni. Kerron pikkuhiljaa koko ajan lisää itsestäni ja lopulta saatte kenties tietää koko elämäntarinani ja jopa puhelinnumeroni.gramdel kirjoitti:Koeta nyt, herranjumala, mies(?) saada jotain koherenssia näihin juttuihisi. Oletko nyt oikeasti post-teini, vai _vuosia_ lehtitaloille kuvannut pro, mainetta niittänyt free, harrastelija joka on äskettäin aloittanut näppäilemään luontoa, jotain muuta, mitä?
Yritä ihan oman mielenterveytesi takia saada jotenkin realiteetit kohdalleen.
Tämä riippuu kokonaan Teistä. Jos loukkaatte kunnian miestä, vaikenen, jos kohtelette asiallisesti, kerron lisää jutuistani ja näytän ehkä jopa muutaman 1.lk kuvan.
Olen aloittanut kuvauksen nuorena, ollut free-kuvaajana heti sen jälkeen kun sain ajokortin ja omistan raskaan sarjan kuvauskaluston. Sitä ei ole maksanut vanhempani, omalla työnteollani olen välineeni kustantanut.
Kevätterveisin Spege, Pekka Turunen.
-
Spegelle:laite kirjoitti:http://laite.org/spege/20kuvaa
pistetään nyt tännekin linkki.
Oletkin saanut jo palautetta;) mutta pariin juttuun kiinnittäisin vielä huomiota:
Monissa kuvissa valo on melko ankara, linnusta osa on liian kirkkaassa valossa kun taas esim. pää on varjossa. Yritä kuvata esim. aurinkoisina aamuina, ja välttää *nimenomaan* aurinkoisia keskipäiviä, niin pääset nopeammin jyvälle siitä miten linnun höyhen tai linnun muoto tulee paremmin esiin valon suunnasta riippuen.
Lentokuvissa on hyvä että olet yrittänyt sommitella niihin muutakin taustaa kuin pelkkää taivasta, kuten usein on tapana. Pyrkisin kuitenkin alkuvaiheessa välttämään peruslentokuvana asetelmaa, jossa lintu lentää jo poispäin, se vaatii yleensä vahvemman sommittelun tai taustan näyttääkseen hyvältä.
Itse olen kuvannut pari vuotta, hommaan olen jäänyt ikäänkuin koukkuun. Onneksi kuvieni taso on kohonnut huimasti alkuajoista, joskin parantamisen varaakin löytyy vielä loppuiäksi. En voisi kuvitella hauskempaa ja vaativampaa harrastusta, mutta pääasiahan on että jokainen tekee juuri sitä mistä itse pitää eniten. Mulla on uusimmat kuvat päiväkirjamuodossa näytillä: kuvia
-
Ottamatta kantaa joutsenkuvaan sen enempää kuin että se on seesteinen ja kaunis, kutsun pääkaupunkiseudulla asuvia - ja muitakin jos ovat liikkeellä täällä päin - kirjoittajia katsomaan allekirjoittaneen 15 views -näyttelyä Tapiolan kirkolle (ark. 8-21, la ja su 8-18, eli melkein aina auki). Aiheena arkkitehtuurikuvaus.mikko kirjoitti:Vai niin no eihän se ole ihme, ei sigma ja nikon kunnon kuviin muutoin pysty.
Kyllä hyvässä kuvassa kuvassa väline puhuu, kunnon vehkeellä saa kunnon kuvia.
Ajatellaan formula autoja, pärjääkö Minardi taikka Sauber? Entäs hifi vehkeet, ei kannettavalla cd-soittimella musa kunnolla toimi mutta kun käydään hakemassa 10000 euron vehkeet on musa aivan eri luokkaista. Näitä malli esimerkkejä on vaikka miten paljon eli se siitä sitten.
Pointti tässä on kutsun lisäksi se, osa kuvista on otettu kalliilla välineillä, osa ei. Sekaisin on niin filmiä kuin digiäkin. Aika poika/tyttö on se, joka erottaa kuvista A) laitteiden laadun B) filmi/digi-kysymykseen oikean vastauksen.
PS.
Valokuva.netissä löytyy aiheesta lisää
http://www.valokuva.net/forum/viewtopic.php?t=11346
ja noin yleisesti
http://www.tapiolanseurakunta.fi/fi/
Olette kaikki tervetulleita
Less Is More
-
Mutta mulla on aina niin huono tuuri, että kun on aurinkoinen aamu, olen hirveässä krapulassa, eikä ole puhettakaan nousta auton rattiin...herkko kirjoitti: Spegelle:
Yritä kuvata esim. aurinkoisina aamuina, ja välttää *nimenomaan* aurinkoisia keskipäiviä, niin pääset nopeammin jyvälle siitä miten linnun höyhen tai linnun muoto tulee paremmin esiin valon suunnasta riippuen.
- spege -
-
Joo sääsin nuo kuvat pelkällä kalibroimattomalla läppärin näytöllä ja lähetin suoraan laitteelle. Katson nyt itse kuviani kuvaputkinäytöllä ja nuo kuvathan näyttävät ihan erilaisilta, kuin suunnittelin.veshut kirjoitti:valko-, kontrasti- ja väritasapainot miten sattuu.
Ne näyttävät ainakin tällä putkinäytöllä liian tummilta ja värit menevät liikaa punaiseen päin. No, pitää varmaan jatkossa säätää kuvat minun 21" putkinäytöllä (mutta se ei ole täällä kotipaikkakunnalla).
Sori veshut, syytän sua Amilon näyttö, kun kuvani ovat kapiaisia, ei kun kapinallisia. Jatkossa tulee parempaa matskua, jos herrat ovat kiltisti...
- spege -
-
- Viesti:
Mukavia kuvia jos noista tipun kuvista pitää.herkko kirjoitti:Mulla on uusimmat kuvat päiväkirjamuodossa näytillä: kuvia
Sulla on Herkko kaikki kuvat jotenkin sävyttömiä, oletko leveleitä tai kurveja säädellyt, nämä kuvat mielestäni pääsisivät pienellä photari säädöillä loistoonsa (eipä unohdeta satureita)
*Pro Mikko Laakso*
-
Se oli vajaa megatavun zip-paketti, jonka laitteelle lähetin. Sekin teki tiukkaa ja vei aikaa ja tupakkaa, ennen kuin siirtyi modeemin välityksellä. Mutta on mulla kohta käytössä ADSL.malagant kirjoitti:Jos pistät lisää kuvia, niin pakkaa nyt hyvänen aika niitä vähemmän. Olet varmaan käyttänyt jotain 50% jpg-pakkausta, kun ei ole paljon muuta kuin mössöä kuvissa. >90% suosittelen.
- spege -
-
- Viesti:
Voi voi olisin mielelläni kuvia katsellut, mutta ei noilla sivuilla mitään ollut, ja valokuva.netin sivuille en pääse (meni hermot, erittäin huono sisäpiirin sivusto, joka ei kestänyt mielipiteitä)Tapiol2003 kirjoitti: Valokuva.netissä löytyy aiheesta lisää
http://www.valokuva.net/forum/viewtopic.php?t=11346
ja noin yleisesti
http://www.tapiolanseurakunta.fi/fi/
Mistä noita hienoja kirjain tunnuksia saa hommattua? Kamera lehdessä kaikilla on aina niitä.
Mullekin voisi jokin sopia esim: APKC
Mikko - APKC
*Pro Mikko Laakso*
-
No nämä meidän kotoiset lintumme nyt vain ovat melko värittömiä.mikko kirjoitti: Sulla on Herkko kaikki kuvat jotenkin sävyttömiä, oletko leveleitä tai kurveja säädellyt, nämä kuvat mielestäni pääsisivät pienellä photari säädöillä loistoonsa (eipä unohdeta satureita)
Mielestäni Herkon kuvat ovat pikemminkin luonnollisia eikä liiallisilla satureilla pilattuja kuten usein näkee
-
-
- Viesti: