Kettuilevan kritiikin rakentavuus?
-
- Viesti:
Mopo alkaa karkaamaan alkuperäisestä aiheesta jo pitkälle muutaman henkilön kaksintaisteluksi...
Rakentava kritiikki on monesti ihan suotavaa, josta kuvaaja oppii ja huomaa muitakin toteutusmahdollisuuksia, ettei ainoastaan se vanha tuttu ja totuttu tapa. Rakentavalla kritiikillä ei pitäisi olla tarkoitus *ttuilla, vaan tuoda juurikin näkökulmia tiettyyn kuvaan lisää (mikä ei ihan aina tälläkään foorumilla toteudu). Yleensä kuitenkin kritisointi lähtee kuvan muokkaamisesta kritisoijan silmään sopivaksi rajauksineen, esineiden ja/tai asioiden lisäämiseen/poistamiseen, joka taas alkaa olemaan lähemminkin mielipide. Mielipiteitä taas on jokaisella omansa, eikä kuvan esittäjää ainakaan edistä se, että toiset haluaa kuvaan tiukemman rajauksen, toiset löysemmän, kolmannet taas haluaa horisonttia ylemmäs, joku huutelee taas laskemisen puolesta. Tosin mielipiteen ja rakentavan kritiikin raja on kovinkin häilyvä.
Omasta mielestäni monet kuvat voivat olla ihan personallisia ja hyviä, vaikkei niitä olekkaan massamuottiin valettu. Monet aloittelijat haluavat myöskin pientä positiivista palautetta (kannustusta) kuvista, koska jatkuva negatiivinen palaute saa aikaan innostuksen laantumista. Helposti kuvaustilanteessa kuvaaja alkaa miettimään mikä on toisten mielestä hyvä, eikä sitä, mikä omasta mielestä olisi hyvä ja mitä kyseisellä kuvalla haluaa ikuistaa.
Kyllähän te tiedätte, jos työtä tehdessä saa jatkuvasti negatiivista palautetta ja haukkuja, ei sitä työtä kauaa ole mielekästä tehdä.
Rakentava kritiikki on monesti ihan suotavaa, josta kuvaaja oppii ja huomaa muitakin toteutusmahdollisuuksia, ettei ainoastaan se vanha tuttu ja totuttu tapa. Rakentavalla kritiikillä ei pitäisi olla tarkoitus *ttuilla, vaan tuoda juurikin näkökulmia tiettyyn kuvaan lisää (mikä ei ihan aina tälläkään foorumilla toteudu). Yleensä kuitenkin kritisointi lähtee kuvan muokkaamisesta kritisoijan silmään sopivaksi rajauksineen, esineiden ja/tai asioiden lisäämiseen/poistamiseen, joka taas alkaa olemaan lähemminkin mielipide. Mielipiteitä taas on jokaisella omansa, eikä kuvan esittäjää ainakaan edistä se, että toiset haluaa kuvaan tiukemman rajauksen, toiset löysemmän, kolmannet taas haluaa horisonttia ylemmäs, joku huutelee taas laskemisen puolesta. Tosin mielipiteen ja rakentavan kritiikin raja on kovinkin häilyvä.
Omasta mielestäni monet kuvat voivat olla ihan personallisia ja hyviä, vaikkei niitä olekkaan massamuottiin valettu. Monet aloittelijat haluavat myöskin pientä positiivista palautetta (kannustusta) kuvista, koska jatkuva negatiivinen palaute saa aikaan innostuksen laantumista. Helposti kuvaustilanteessa kuvaaja alkaa miettimään mikä on toisten mielestä hyvä, eikä sitä, mikä omasta mielestä olisi hyvä ja mitä kyseisellä kuvalla haluaa ikuistaa.
Kyllähän te tiedätte, jos työtä tehdessä saa jatkuvasti negatiivista palautetta ja haukkuja, ei sitä työtä kauaa ole mielekästä tehdä.
-
-
- Viesti:
Jaa en minä tiedä miten muut kehittyy?
Mutta ainakin luulen että keuttuilu ei kehitä?
Se että en hauku muiden kuvia on minun valinta, jos näen kuvassa jotain mitä tekisin erinlailla niin kirjoitan siitä jos jaksan.
Uskoisin kuitenkin että täällä suurinosa kuvaajista jo tietää perus jutut ja heille riitää että kerron tykkääväni.
Itse olen kiinostunut lähinnä siitä että mielyttääkö kuva vai ei itse kyllä tiedän mikä minua mielyttää.
Oletus siitä että kuvaisin muita mielyttääkseni on älytön sillä kuvaan sitä mitä pidän kuvaamisen arvoisena ja laitan esille selaisia kuvia joiden kuvittelen koskettavan toisia.
Kameran laskuri näyttää 14000 kuvaa ja esitellyt ole pari sataa?
Lisäksi on kuitenkin ihisiä jotka ilmoitavat negatiivisia asioita, niin ei minun enään tarvitse siihen ruveta.
Mutta huom!!! puhun kokoajan komenteista joiden tarkoitus on loukata = kettuilu. Kyllä kuvasta voi sanoa että ei ole minun mieleen ja pitääkin.
Mutta ainakin luulen että keuttuilu ei kehitä?
Se että en hauku muiden kuvia on minun valinta, jos näen kuvassa jotain mitä tekisin erinlailla niin kirjoitan siitä jos jaksan.
Uskoisin kuitenkin että täällä suurinosa kuvaajista jo tietää perus jutut ja heille riitää että kerron tykkääväni.
Itse olen kiinostunut lähinnä siitä että mielyttääkö kuva vai ei itse kyllä tiedän mikä minua mielyttää.
Oletus siitä että kuvaisin muita mielyttääkseni on älytön sillä kuvaan sitä mitä pidän kuvaamisen arvoisena ja laitan esille selaisia kuvia joiden kuvittelen koskettavan toisia.
Kameran laskuri näyttää 14000 kuvaa ja esitellyt ole pari sataa?
Lisäksi on kuitenkin ihisiä jotka ilmoitavat negatiivisia asioita, niin ei minun enään tarvitse siihen ruveta.
Mutta huom!!! puhun kokoajan komenteista joiden tarkoitus on loukata = kettuilu. Kyllä kuvasta voi sanoa että ei ole minun mieleen ja pitääkin.
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viesti:
Minusta taas kuvan miellyttävyys on toisarvoinen seikka ja se kuinka kuvan voisi tehdä paremmin ensiarvoinen.
En laita kuviani nettiin, että saisin kehuja, vaan näkemyksiä kuinka ne koetaan ja miksi (tunnetaso, oivaltaminen, viesti jos on ja tekniikka). Olen aina ihmetellyt niitä lauseen kommentteja, etti "kiva" tai "ei kiva". Minua ei kiinnosta pätkääkään onko kiva vai ei jos ei ole perusteita, muutenhan koko keskustelu jää vain makuasioista jauhamiseksi ja jonkun muun makuasia on aika tylsä lähtökohta kuvan arvioinnille. Tykkää vaan vapaasti mistä haluaa, mitä se muille kuuluu. Ei tätä tehdä, että tiedettäisiin mistä nimimerkki se ja se tykkää, vaan itsensä kuvan takia....
Samaa mieltä siitä, että vinoilu tai kettuilu ei ketään kehitä ja on aivan turhaa. Kaikkeen mitä sanoo pitäisi laittaa jokin perustelu edes lause, että miksi...? siis jokin yksittäinen tekijä, mutta parempi jos kertoo laajemmin mikä kokonaisuudessa on korjattavissa tai aiheuttaa "ei miellytä tai miellyttää".
En laita kuviani nettiin, että saisin kehuja, vaan näkemyksiä kuinka ne koetaan ja miksi (tunnetaso, oivaltaminen, viesti jos on ja tekniikka). Olen aina ihmetellyt niitä lauseen kommentteja, etti "kiva" tai "ei kiva". Minua ei kiinnosta pätkääkään onko kiva vai ei jos ei ole perusteita, muutenhan koko keskustelu jää vain makuasioista jauhamiseksi ja jonkun muun makuasia on aika tylsä lähtökohta kuvan arvioinnille. Tykkää vaan vapaasti mistä haluaa, mitä se muille kuuluu. Ei tätä tehdä, että tiedettäisiin mistä nimimerkki se ja se tykkää, vaan itsensä kuvan takia....
Samaa mieltä siitä, että vinoilu tai kettuilu ei ketään kehitä ja on aivan turhaa. Kaikkeen mitä sanoo pitäisi laittaa jokin perustelu edes lause, että miksi...? siis jokin yksittäinen tekijä, mutta parempi jos kertoo laajemmin mikä kokonaisuudessa on korjattavissa tai aiheuttaa "ei miellytä tai miellyttää".
-
- Viesti:
No tästä olemme eri mieltä.
Minusta ihan aloitelijat on erikseen, mutta vuosia (tai vuoden) kuvanneet tietävät perusasiat ihan itsekkin.
Minusta taas tykkään tai en tykkää ovat olellisia ja tykkään tarkoitaa että en isomin muutaisi mitään, mutta jos on joku minkä tekisin eritavalla saatan siitä mainita.
Mutta lähtökohtaisesti minulla ei ole kenelekkään mitään opetetavaa, eli ilmoitan kun kuva on mielestäni kohdalaan.
Lisäksi se useimmiten tuntuu kuvaajasta kivalta kuulla.
Siis ainakin itse kokeilen ja kyselen mielipiteitä, en siis esittele osaamistani.
Lisäksi on erittäin harvinaista nähdä rakentavia kommentteja.
Nyt on kyse maku asioista se että jonkun mielestä kohdetta vasemmalle ja toisen mielestä oikealle on suhteelisen turhaa.
No jos jotain häiritsee komettini tykkään hänen kuvasaan niin ilmoitakoon vaikka yksärillä niin en tee sitä toiste.
Minusta ihan aloitelijat on erikseen, mutta vuosia (tai vuoden) kuvanneet tietävät perusasiat ihan itsekkin.
Minusta taas tykkään tai en tykkää ovat olellisia ja tykkään tarkoitaa että en isomin muutaisi mitään, mutta jos on joku minkä tekisin eritavalla saatan siitä mainita.
Mutta lähtökohtaisesti minulla ei ole kenelekkään mitään opetetavaa, eli ilmoitan kun kuva on mielestäni kohdalaan.
Siis ainakin itse kokeilen ja kyselen mielipiteitä, en siis esittele osaamistani.
Nyt on kyse maku asioista se että jonkun mielestä kohdetta vasemmalle ja toisen mielestä oikealle on suhteelisen turhaa.
No jos jotain häiritsee komettini tykkään hänen kuvasaan niin ilmoitakoon vaikka yksärillä niin en tee sitä toiste.
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
Kyllähän niitä kommentteja on annettu, mutta minkäpä sille voi jos kuvanottaja lukee "*sensuroitu* otsassa" asenteella. Että kyllä se vastuu on monesti molemminpuolista. Turha sitä on hurskastella täällä netissä näissä turhissa topiceissa miljoonia kertaa samaa *sensuroitu* noin yleensäkään.jari siren kirjoitti:No tästä olemme eri mieltä.
-
- Viesti:
Yritä lukea uudestaan tuo kommenttini, ettet ihan noin väärin sitä ymmärrä. Tarkoitus ei tietenkään ole keskustella perusasioista vaan valinnoista ja perusteista miksi juuri tuon ja tuon kuvan kohdalla ne on tehty, eli syvemmän ymmärtämisen vuoksi. Myös siksi, että oivaltaa minkälaisia kokemista/tuntemuksia kuva tuottaa katsojalla.. ja ymmärretäänko tarkoitus kuvaajan haluammalla tavalla....jari siren kirjoitti:No tästä olemme eri mieltä.
Minusta ihan aloitelijat on erikseen, mutta vuosia (tai vuoden) kuvanneet tietävät perusasiat ihan itsekkin..
Millään perusasialla asian kanssa ei ollut tekemistä, vaikka kuva koostuukin monesta perustekijästä... "valosta, varjosta, muodosta ja sommittelusta" vähiten sen pitäisi koostua teknikasta, mutta senkin olisi oltava hanskassa kuvaajalla, eikä automaattisella kameralla... ;)
Lue Jari tuo kirjoittelemani positiivisesti, siksi se on tarkoitettu.
-
- Viesti:
Luin sen positiivisesti ja mielestäni sinä annat hyviä kommenteja.
Pointini on että minulta tulee enimäkseen tykkään tyylisiä, mutta ymmärtääkseni olemme samaa mieltä että kettuilu on turhaa?
Pointini on että minulta tulee enimäkseen tykkään tyylisiä, mutta ymmärtääkseni olemme samaa mieltä että kettuilu on turhaa?
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viesti:
-
(Aluksi, jotta asia tulee kaikille selväksi, eikä kenellekään ns. baha mieli, tämä on ihan kiva keskustelua ja tykkään teistä kaikista. Englanniksi, I love You All, eli tykkään.)jari siren kirjoitti:Lisäksi on erittäin harvinaista nähdä rakentavia kommentteja.
Sitten pääasiaan eli rakentavan kommentoinnin määrittelyyn.
Kun kuvitteellinen Herra A:teri lounais-Suomen rantakaupungista saa rakentavalla kommentoinnillaan estettyä yhdenkin uuden Janipetteri-gallerian synnyn, ollaan rakentavan kommentoinnin ytimessä.
Janipetteri tulee tietoisemmaksi. Silmät aukeavat, hän huomaa lahjojensa viittaavan toisaalle. Seuraavaksi hän myy kameransa DC-netin palstalla ostaen tilalle rullaluistimet (mutta ei kypärää) ja gettoblasterin. Janipetterin talentti suuntautuu siine, minne lahjat, tai pikemminkin lahjattomuus viittaa. Säästetään sekä Herra A:terin, että Janipetterin aikaa. Tätä on rakentava kommentointi parhaimmillaan.
"Tää on ihan kiva" tai "tykkäsin" vain pidentäisivät kaikkien kärsimystä.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
-
- Viesti:
No mistä tässä on oikeasti kyse?adele kirjoitti:(Aluksi, jotta asia tulee kaikille selväksi, eikä kenellekään ns. baha mieli, tämä on ihan kiva keskustelua ja tykkään teistä kaikista. Englanniksi, I love You All, eli tykkään.)jari siren kirjoitti:Lisäksi on erittäin harvinaista nähdä rakentavia kommentteja.
Sitten pääasiaan eli rakentavan kommentoinnin määrittelyyn.
Kun kuvitteellinen Herra A:teri lounais-Suomen rantakaupungista saa rakentavalla kommentoinnillaan estettyä yhdenkin uuden Janipetteri-gallerian synnyn, ollaan rakentavan kommentoinnin ytimessä.
Janipetteri tulee tietoisemmaksi. Silmät aukeavat, hän huomaa lahjojensa viittaavan toisaalle. Seuraavaksi hän myy kameransa DC-netin palstalla ostaen tilalle rullaluistimet (mutta ei kypärää) ja gettoblasterin. Janipetterin talentti suuntautuu siine, minne lahjat, tai pikemminkin lahjattomuus viittaa. Säästetään sekä Herra A:terin, että Janipetterin aikaa. Tätä on rakentava kommentointi parhaimmillaan.
"Tää on ihan kiva" tai "tykkäsin" vain pidentäisivät kaikkien kärsimystä.
Ettei vaan oikeuksista?
Minulla on oikeus päätää mitä muut julkaisee?
Minulla on oikeus käyttää pahameilen tuotamista ja lannistamista, tämän päämäärän toteutumiseen? Siis mitä muut julkaisee!
Tämän subjetiivisen oikeuden ovat jotkut ihan itse omineet, ei ole äänestytty makutuomareita jotka pitäisivät katselunautinot maksimaalisina:D
Minulla on oikeus!
Minulla on myös oikeus olla eri mieltä!
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viesti:
Näitä sivuja lukiessa muistan elävästi, mistä syystä päätin, etten ikinä enää kysy digicamera.netin foorumeissa yhtään mitään. Käyn kyllä lukemassa forumeja, joskus joku saa kysymyksiinsä asiallisiakin vastauksia, ja täältä voi tosiaan löytyä vinkkejä aloittelijoillekin.
Mutta noin yleisesti ottaen palstoilla tuntuu olevan nk. asiantuntijoita, joiden pääasiallinen elämäntehtävä on vain kettuilla. Ei pelkästään antaa kettuilevaa kritiikkiä toisten valokuvista, vaan myös kettuilevia vastauksia itseään tyhmemmille.
Eli jos erehdyt kysymään jotain, saapi vastauksen että tästä on forumeissa jo keskusteltu vuonna 2004 täällä ja täällä, käytä idiootti hakumoottoria. Tai jonkun muun vastaavan, yhtä ystävällisen ja tervetulleeksi toivottavan kommentin :(
Mutta noin yleisesti ottaen palstoilla tuntuu olevan nk. asiantuntijoita, joiden pääasiallinen elämäntehtävä on vain kettuilla. Ei pelkästään antaa kettuilevaa kritiikkiä toisten valokuvista, vaan myös kettuilevia vastauksia itseään tyhmemmille.
Eli jos erehdyt kysymään jotain, saapi vastauksen että tästä on forumeissa jo keskusteltu vuonna 2004 täällä ja täällä, käytä idiootti hakumoottoria. Tai jonkun muun vastaavan, yhtä ystävällisen ja tervetulleeksi toivottavan kommentin :(
-
paivimarku kirjoitti: Eli jos erehdyt kysymään jotain, saapi vastauksen että tästä on forumeissa jo keskusteltu vuonna 2004 täällä ja täällä, käytä idiootti hakumoottoria. Tai jonkun muun vastaavan, yhtä ystävällisen ja tervetulleeksi toivottavan kommentin :(
Mielestäni olisi parempi ettei kukaan vastaisi mihinkään mitään niin ei kenelläkään menisi pakastemaissihernepaprika kylmänä sieraimiin ja kaikilla olisi hyvä mieli =)
-
Totta kai - samoin kun jokaisella meistä on oikeus olla lahjaton tai typerä ja vielä kailottaa se koko maailmalle. Samaan oikeuteen kuuluu pahoittaa oma mielensä, jos joku pitää peiliä edessämme.jari siren kirjoitti:Minulla on oikeus!
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
-
- Viesti:
Joopa joo tätä keskustelua voi vääntää tappiin asti, mutta tosiasiat ei muutu miksikään.adele kirjoitti:Totta kai - samoin kun jokaisella meistä on oikeus olla lahjaton tai typerä ja vielä kailottaa se koko maailmalle. Samaan oikeuteen kuuluu pahoittaa oma mielensä, jos joku pitää peiliä edessämme.jari siren kirjoitti:Minulla on oikeus!
Olet hyvin heikoilla jäillä, eikä kantaasi voi perustella älyperustein mitenkään.
Kyllä toisen loukaaminen on tuomittavaa vaikka sen tekee nimimerkin takaa turvallisesti netissä.
Koitappa mennä keskustelemaan tyyliisi johonkin kapakaan, mutta soita jo valmiiksi ambulanssi joko itsellesi toi jollekin muulle.
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
Elikkä sitten näin yleensä parhaita vastauksia saa kun haukkuu vastaajat etukäteen ja kysyy sitten samaa kuin juuri edellisessä viestissä kysyttiin -varmennukseksi niin ettei yhdellä luikemisella voi tajuta mitä kysymys on suomeksi. Loppukanootiksi kannattaa laittaa vielä että ainostaan asiallisia vastauksia. Että näin.paivimarku kirjoitti: Eli jos erehdyt kysymään jotain, saapi vastauksen että tästä on forumeissa jo keskusteltu vuonna 2004 täällä ja täällä, käytä idiootti hakumoottoria. Tai jonkun muun vastaavan, yhtä ystävällisen ja tervetulleeksi toivottavan kommentin :(
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Kysyä kannattaa, mutta myös kannattaa harkintaakin käyttää kysymyksen suhteen. Aiheesta voi olla entuudesta paljonkin juttuja, varsinkin optiikoista. Kyllä selkeään ja asialliseen kysymykseen neuvoja tulee. Ja koetetaan neuvoa aloittelijoita. Mutta jos kysymykset on JPQ ( http://www.digicamera.net/keskus/search ... author=JPQ ) tapaisia trollauksia niin alkaahan tässä vähemmästäkin kypsyä. Mikä kysymys on aito, sama kysymys voi tulla tuhannesti.paivimarku kirjoitti:Näitä sivuja lukiessa muistan elävästi, mistä syystä päätin, etten ikinä enää kysy digicamera.netin foorumeissa yhtään mitään. Käyn kyllä lukemassa forumeja, joskus joku saa kysymyksiinsä asiallisiakin vastauksia, ja täältä voi tosiaan löytyä vinkkejä aloittelijoillekin.
Myös jotku Oskun tapaiset konkareiden jutut voi tuntua aluksi näsäviisasteluilta, mutta kyllä siellä hitto vieköön asiaakin on. Varsinkin kun monet näistä vanhemmista herroista on vielä taitavia valokuvaajia ja heillä löytyy myös asiatietoa. Tietysti on nettipersoonia jotka kannattaa varauksella suhtautua, myös monet meistä aloittelijoista (Itse myös) jotka on pari vuotta kuvanneet niin kannattaa suhtautua varauksella. Kuitenkin aika suppea tieto ja kokemus valokuvauksesta. Näin sekavasti funtsittuna.
-
- Viesti:
Miten olisi selainen osio missä nämä "huulenheittäjä" heput voisivat haukkua kunolla muita?
Voisimme me jotka halutaan keskustella asioista mennä vuorotelle sinne haukuttavaksi ja saataisiin näillä keskustelu palstoilla keskustella.
Näin toimien pojilla olisi hauskaa kun saisivat joka päivä uuden haukuttava ja voisivat sitten taputeella toisiaan selkään että kyllä sä sanoin hyvin:D
Voisimme me jotka halutaan keskustella asioista mennä vuorotelle sinne haukuttavaksi ja saataisiin näillä keskustelu palstoilla keskustella.
Näin toimien pojilla olisi hauskaa kun saisivat joka päivä uuden haukuttava ja voisivat sitten taputeella toisiaan selkään että kyllä sä sanoin hyvin:D
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
jari siren kirjoitti:Miten olisi selainen osio missä nämä "huulenheittäjä" heput voisivat haukkua kunolla muita?
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=15