AnHa kirjoitti:Maffer on täysin oikeassa. Unohda kaikki reput, joiden valmistaja liittyy millään tavalla kameramerkkiin. Hanki oikea reppu ja elä niiden rajoitteiden kanssa, joita tulee esim. selkövetoketjun puuttumiseen. Tosin sun vaatimukset täyttää vain rinkka.
Joku 45–50L-rinkka täyttää speksit, jos olet hyvin kokenut kulkija ja todella pitää saada kaikki noi kamat. Jos yhtään pidemmälle haluat, 60–80L. Jos liioittelet, katso 30–40L kokoisena.
Ihan ensimmäisenä ole rehellinen, mitä tarviit. Jos siihen tosiaan pitää lastata kamaa ja kulkea, on repussa oltava ranka ja hyvä lantiovyö. Hyvä lantiovyö on puolestaan tiellä, jos reppu on kevyt ja sitä pitää kuljetella matkatavarana.
Kannattaa aloittaa ulkoiluvälineliikkeistä. Lasku- ja kiipeilyreput kertoo siitä, millaisia erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Savotan mallit on kyllä kivoja, mutta väitän, että Jääkärireppua parempia vaihtoehtoja on myös.
Ja hei, yksi reppu ei tee kaikkea kesää. Mulla on itellä 10L, 20L, 40L vedenpitävä, 50L ja 85L reiskat.
Mulla on nyt Burton Zoom pack 26L kamerareppu sekä Jack Wolfskin iso (n.85L?) rinkka, ja näiden väliin tarvis löytää sopiva n.40-50L reppu/rinkka.
Rinkassa käytettävyys on todella huono kun kamoihin pääsee käsiksi vain takapuolelta, koska silloin rinkan joutuu laskemaan maahan/lumeen, rinkan selkäpuollelle kiinnitetyt tavarat joutuu irrottamaan ja vasta sitten pääsee käsiksi kameroihin. Olen huomannut että kuvat/videot jää useimmin kokonaan ottamatta silloin kun kamera on rinkassa, koska monesti kiire/kylmyys/laiskuus menee rinkan räpläämisen edelle.
Kamerarepun voi laskea maahan/lumeen takapuoli edellä jolloin selkää vasten oleva osa ei kastu ja reppuun kiinnitettyjä kamoja ei tarvitse irroittaa kun kaivaa kameroita repusta. Tuossa Shimodan (
https://www.digitarvike.fi/product/1088 ... lue-nights" onclick="window.open(this.href);return false;) repussa ainakin mainoskuvien perusteella on tosi kätevä luukku sivussa josta kameran saa nopeasti esille.
AnHa kirjoitti:Ja vielä yks asia. Noi kamerareput on aivan ylihinnoiteltuja. Ne pyörii samassa hintaluokassa huippurinkkojen kanssa, mutta niiden ominaisuudet ovat aivan keskinkertaisia.
Tämä on kyllä totta, 400€ 40L kamerarepusta on vähän liikaa...