jaava kirjoitti: ↑Helmi 22, 2022 15 : 08
Toki sillä olisi mielenkiintoista tutkia erilaisia spektrejä ja erilaisia mittausmenetelmiä:
- Valonlähteen valon mittausta (on tullut nyt nähtyä ATK:lta tosi villejä spektrejä tavallisista kattolampuista)
- Myös läpäisyspektri filmistä, nesteestä, optisesta filtteristä kiinnostaa.
- Ja erityisesti kiinnostaa heijastuva spektri mun väri- ja harmaa-korteista
Läpäisyspektrin mittaamiseen ei tarvita absoluuttista mitta-asteikkoa. Se toimii niin, että mittaat spektrin ilman, että kohde on valonlähteen ja spektrometrin välissä ja sitten kohteen kanssa. Pisteittäinen jako hävittää kätevästi valonlähteen ja mittalaitteen spektraaliset vasteet, kunhan voidaan olettaa vaste lineaariseksi (mikä on yleensä hyvä oletus normaaleilla mittausalueilla).
Heijastusspektrissäkin voi käyttää samanlaista lähestymistä, jos voi olettaa jonkin pinnan valkoiseksi. Integroivissa palloissa ja muissa optisissa laitteissa käytetään siihen tarkoitukseen bariumsulfaattimaalia. Valonlähteen hurjan spektrin toteaminenkaan ei vaadi absoluuttista intensiteettikalibrointia. Spektrometrien vasteet ovat yleensä aika rauhallisesti käyttäytyviä funktioita.
Mikä tuollainen "hurja spektri" on? Ledivalaisimissa on yleensä kaksi piikkiä, kapeahko sininen piikki itse ledistä ja leveä piikki keltaisen ympärillä loisteaineesta. Mitä parempi ledi, sitä leveämpi loisteaineen säteilykaista on. Elohopealampuista (loisteputkista) tulee elohopean aallonpituudet, jos tarkoitat piikikästä spektriä. Niiden merkitys on paremmilla putkilla pieni, koska loisteaineen spektri on tasainen ja sisältää enemmän energiaa kuin piikit.
Jos laitteen kyky toistaa mittauksia on riittävän hyvä, tai ainakin tunnettu, niin mikä estää skaalaamasta mittaustuloksia tietokoneella. Itse laitteen optinen osahan ei absoluuttisia yksiköitä tee, tai en näe ainakaan mitään järkeä virittää optiikkaa muuta kuin mahdollisimman lineaarisen ja herkän signaalin saamiseki.
Koska tuollaisten laitteiden toistokyky ja vakaus ei yleensä ole niin hyvä. Tuossa pitää sitten huomioida se miten valo ohjataan laitteeseen. Spektrometri näkee hyvin kapean tulokulman ja esim. sihtaaminen osittain ohi valaisimesta on helppoa.
Mulla on tilanne se, että voin väittää mitä lystään ja perustella ihan perus huuhaalla:) - tai kuka mun mittauksia edes näkisi:)
Mutta, mutta:
Jos kuitenkin kykenen mittamaan heijastus-spektrin värikortista promillen tarkuudella (hmm. eroa missä tahansa spektrin pisteessä) joka vuosi kymmenen vuoden ajan, niin voin päätellä kortin väripigmentin säilyneen.
Promillen tarkkuus intensiteetissä kuulostaa hyvin vaativalta tarkkuusmittaukselta. Perus harrastehuuhailulla puhutaan 10 tai 20 %:sta. Ilman säännöllistä kalibrointia mittalaboratoriossa spektrometrisi elää kertaluokkia enemmän 10 vuoden aikana.
Jos lasketun luminanssin haluaa kuitenkin tarkistaa, niin riittääkö siihen trikromaattiseen sensoriin perustuva laite - esimerkiksi mun näytön kalibrointiin tarkoitettu.
Riippuu käyttötarkoituksesta. Valaisutarkoituksiin riittää, mutta hifistelyyn tai tutkimustarkoituksiin ei välttämättä riitä.