
Eihän tuo ole lähtökohtanakaan kovin mukavan oloinen; suoraan edessä oleva ikkunaseinä pitäisi saada suoraksi stitserissä.
Mikä pahus tuon keskellä olevan ruudun ikkunakarmin on vääntänyt oikealle kaartuvaksi?
Vaikka näin: http://www.northlight-images.co.uk/fixi ... ft-lenses/" onclick="window.open(this.href);return false;jaava kirjoitti:Varmaan sotkeekin, mutta miten korjaat TS-objektiivin linssivääristymiä, kun edes tiltistä, eikä shiftistä saa tietoa kameraan.zone6 kirjoitti:Oliko linssivääristymät korjattu? Ne voivat sotkea asioita.
Aika tarkkaa on muutenkin noiden kontrollipisteiden kanssa kun itse asettelee.If you took the photographs without a panoramic head for your camera tripod, don't choose any features in the near foreground for control points. You'll likely encounter parallax error, which can confuse Hugin during optimization. Outdoor scenes where most features are in the distance will have less of a problem with parallax.
Kuten toisaalla totesin: Samyang TS 24 ei sovi vaativaan arkkitehtuurikuvaamiseen kaartuvien linjojen takia.jaava kirjoitti:Mikä pahus tuon keskellä olevan ruudun ikkunakarmin on vääntänyt oikealle kaartuvaksi?
Ei tuo mistään vinouksista johdu. Keskellä oleva pystykarmi on aivan kaareva, joka tekee kuvien yhteensovittamisesta mahdotonta. Sama näkyi jossain aikaisemmissakin talokuvissa selvästi, mutta silloinkin nurkkien kaarevuus selitettiin "rännien luontaisilla vinouksilla". :)Maffer kirjoitti:Eihän se samyangista johdu vaan esim. Siitä että shiftiä on paljon ja setuppi pystyakselin osalta vain hieman vinossa...
Tuo vinous ja kaartuminen ei kuitenkaan tule esiin kaikissa kuvissa, vai enkö vain ole huomannut. Siksi olenkin epäillyt sen aiheutuvan jostain kameran asentoon liittyvästä.Räntä kirjoitti:Ei tuo mistään vinouksista johdu. Keskellä oleva pystykarmi on aivan kaareva, joka tekee kuvien yhteensovittamisesta mahdotonta. Sama näkyi jossain aikaisemmissakin talokuvissa selvästi, mutta silloinkin nurkkien kaarevuus selitettiin "rännien luontaisilla vinouksilla". :)Maffer kirjoitti:Eihän se samyangista johdu vaan esim. Siitä että shiftiä on paljon ja setuppi pystyakselin osalta vain hieman vinossa...
Olen niin monta arkkitehtuurikuvaa Samyang TS 24:llä pilannut, että asia on aivan selvä.
Kaarevuudet näkyy vain kuvan reunoissa tietyillä tiltti-shifteillä ja ilmeisesti tarkennusetäisyyksillä (?). Itselle ei koskaan selvinnyt tarkalleen millä asetuksilla vääntyminen alkaa, joten möin rutkun pois koska suorat linjat pitää toistua suorina etenkin TS-laseilla.jaava kirjoitti:Tuo vinous ja kaartuminen ei kuitenkaan tule esiin kaikissa kuvissa, vai enkö vain ole huomannut. Siksi olenkin epäillyt sen aiheutuvan jostain kameran asentoon liittyvästä...
Noi kaarevuudet voi kyllä oikaista Hugin:lla. Samoin sille voi näyttää linjat joiden on oltava vaakasuorassa/pystysuorassa. Ja tehdä paljon muutakin.
Nyt ihan oikeesti! Onkox tää joku vitsi??jaava kirjoitti:Kokasin kuvata komeron ovea (9 kuvaa) niin, että objektiivissa ei shiftiä, eikä tilttiä, vain käännellen koko kameraa ja vielä niin, että nodal point oli säädetty kohdalleen:
Keskimmäisessä kuvassa kaiki pystylinjat on suoria. Kaikista muista sitten löytyykin kallistelua ja kaartumista.
Käänsin kameraa aika reilulla kädellä, jotta kaarevuudet tulee selkeästi esiin.
Mikä tää juttu on - miksi linjat alkaa kaartua kun kääntää kameraa? Eikös perspektiivinkorjauksen pitäis toimia kaikkiin kameran ilmansuuntiin:)
Shiftillä voi ottaa aika rajallisen panoraaman ja jos haluaa sekä pysty- että vaaka-panoraaman samaan kuvaan, niin sen kulmia ei voi tämän objektiivin liikunnoilla kuvata.temama kirjoitti: Nyt ihan oikeesti! Onkox tää joku vitsi??
Ei sitä kameraa ole tarkoitus käännellä mihinkään suuntaan! Pidät sen vaan kohtisuorassa niihin kaapin oviin nähden . Shiftillä sitten hoidellaan, että saadaan siihen haluttu alue tallennettua kinokennolle.
Maffer kirjoitti:Sä teet vaan itelle jekkua kun kuvaat pelkkiä papereita.
Täytys saada lainaan Canonin 24mm TS Mark II ja ottaa noi samat kuvat.Maffer kirjoitti:Jos se Samyangin vääristymä niin haittaa, vaihda Canoniin mikä on aikalailla tasan suora.
Mulla on salamakenkään kiinnitettäviä vesivaakoja melkonen patteri - niistä yksi on erittäin herkkä. Tarkuudesta en tosin tiedä.Maffer kirjoitti:Ja hanki kunnollinen vesivaaka että systeemi on suorassa. Kameran oma EI ole kunnollinen. Ne heittää aivan poskettomasti.
Näin on. Tosin +/-12mm on hieman ahdas moneen paikkaan.Maffer kirjoitti:Nostolla tai laskulla tehty panoraama on hyvä työkalu kuvasuhteen muuttamiseen.