Reppu hakusessa

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Jali_

Re: Reppu hakusessa

Viesti Kirjoittaja Jali_ »

Toli kirjoitti:
Jali_ kirjoitti:
Toli kirjoitti:Lovepron Protactic 450 AW täyttää mun mielestä nuo vaatimukset hyvinkin. Kulkee työreissulla käsimatkatavarana ja riippuen miten muotoilee kameraosaston, tavaraa mahtuu vielä aika paljon mukaan. Repun ulkopuolella olevat remmit, jotka kiertää koko repun, mahdollistaa tavaran kiinnittämisen ulkopuolelle (ml. jalusta).

Ainakin Digitarvikkeella tuota on ollut hyllyssä.
https://www.digitarvike.fi/product/1026 ... amerareppu

Ja on hyvä kantaa pakattunakin.
Mulla on aika samat kriteerit, kuin mitä ketjun aloittajalla ja alan kallistumaan tuohon Protactic 350:een. Samoille specseillä ei löydy noista kokoluokista tuollaisia reppuja. Itse halusin, että on sivulla aukot, sekä niin että koko selkämyksen saa auki pakkaamista varten. Mietin itse 350 ja 450 välillä. Mulla on 15 tuumanen läppäri, niin se ei mahdu tuohon pienempään. Tuon pienemmän taas voi ottaa lentokoneeseen henkilökohtaisena tavarana. Eli voin ottaa tuon ja siihen päälle toisen repun käsimatkatavarana. Pystyy hyvin tekemään viikon tai kahden reissuja tuolla kombolla. Tuosta kun saisi vähän siistitymmän näköisen version samoilla spekseillä, niin olisi aika täydellinen reppu, mutta ei kaikkea voi saada :D
Kyllä tuo isompi 450 menee myös käsimatkatavarana ongelmitta. Lennän aika paljon työn puolesta, eikä kertaakaan ole edes kysytty mitään reppuun liittyen.

Joskus kun on pieni kone ja kone täysi, ottavat ovella lentolaukut ruumaan. Silloinkin tuo reppu tulee mukisematta sisään.
Joo käsimatkatavaraksi tuo 450 meneekin hyvin , mutta meneekö enää henkilökohtaiseksi tavaraksi? Siihen tuo 350 sopii ainakin vielä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
_dc_

Viesti Kirjoittaja _dc_ »

Nostetaan vanhaa ketjua kun uusi reppu olisi hakusessa ja tässä on ollut hyvää keskustelua aiheesta.

Hakusessa on rinkan tyylinen kamerareppu jossa olisi tilava kameraosasto (kaksi peilitöntä runkoa, objektiiveja, akkuja, suotimia yms,) sekä tilaa myös eväille, vakaajalle, vaatteille, läppärille tms. Tarvittaessa siihen pitäisi saada kiinnitettyä teltta, kivääri, lumilauta, jalusta, slider, drone, lapio jne. joten kiinnikkeet, vetoketjut ja runko saisi olla aika vahvat. Repun pitäisi myös olla kevyt, kestävä, vettä hylkivä, edullinen, tyylikäs ja sen pitäisi mahtua lentokoneeseen käsimatkatavarana :D

Kaikiltaosin speksit täyttävää reppuahan ei tietenkään ole olemassa, mutta alla muutama vaihtoehto mitä olen miettinyt ja joista haluaisin kuulla kokemuksia. Saa laittaa myös vinkkejä muista potentiaalisista malleista.

GITZO BACKPACK ADVENTURY 45L
https://www.digitarvike.fi/product/1079 ... entury-45l" onclick="window.open(this.href);return false;

PACSAFE VENTURESAFE X40 PLUS
https://www.digitarvike.fi/product/1106 ... pro-medium" onclick="window.open(this.href);return false;

GENESIS DENALI KAMERAREPPU 40L
https://www.digitarvike.fi/product/1092 ... u-sea-pine" onclick="window.open(this.href);return false;

LOWEPRO PRO TREKKER BP 550 AW II
https://www.digitarvike.fi/product/1110 ... ajennusosa" onclick="window.open(this.href);return false;

SHIMODA EXPLORE 40 PÄIVÄREPPU
https://www.digitarvike.fi/product/1094 ... t-sea-pine" onclick="window.open(this.href);return false;

LOWEPRO POWDER BP 500 AW KAMERAREPPU
https://www.digitarvike.fi/product/1111 ... greyorange" onclick="window.open(this.href);return false;

F-STOP TILOPA REPPU, ALOE GREEN
https://www.digitarvike.fi/product/1087 ... en-m115-71" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jääkärireppu ja kameratasku. Mitään parempaa ei ole viiteen vuoteen näkyny.
_dc_

Maffer kirjoitti:Jääkärireppu ja kameratasku. Mitään parempaa ei ole viiteen vuoteen näkyny.
Eli tuollainen? https://www.varusteleka.fi/fi/product/s ... LMQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Eikö tuosta ole vaikeaa ja hidasta kaivaa kameraa kun selkäosassa ei ole vetoketjullista aukkoa? Oon kantanut aika monta sataa kilometriä Savotan rinkkaa ja mielestäni niissä ei ole muuta hyvää kuin kestävyys, joten millä perusteilla tuo olis parempi kuin esim. F-stop tai tai Shimoda?
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tsiigaa Evo:n tuotteet. Niitä on jos jonkinlaista ja ne on ainakin kestäviä ja tukevia.

https://nya-evo.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viesti:

Käytössä on Tasmanian Tiger Raidpack mk3 ja Savotta L. Ei kamerareppuihin mitään kiväärejä laiteta ettei selkä hajoa kilometrin päähän. Niissä ei ole missään kunnon ergonomiaa eli kunnollisia remmejä, putkirunkoa ja vyötukea.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti:Käytössä on Tasmanian Tiger Raidpack mk3 ja Savotta L. Ei kamerareppuihin mitään kiväärejä laiteta ettei selkä hajoa kilometrin päähän. Niissä ei ole missään kunnon ergonomiaa eli kunnollisia remmejä, putkirunkoa ja vyötukea.
Putkirunko nyt on niin mennyttä maailmaa, että... Savotan putkirinkka oli viime vuosituhannella se paras. Itse olen kanniskellut Lowepron isoa reppua kyllä sen 5-15km ihan selkä ehjänä.

Anatomic rakenne ja lantiokantoremmi toimivat ok.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Sakke_K kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Käytössä on Tasmanian Tiger Raidpack mk3 ja Savotta L. Ei kamerareppuihin mitään kiväärejä laiteta ettei selkä hajoa kilometrin päähän. Niissä ei ole missään kunnon ergonomiaa eli kunnollisia remmejä, putkirunkoa ja vyötukea.
Putkirunko nyt on niin mennyttä maailmaa, että... Savotan putkirinkka oli viime vuosituhannella se paras. Itse olen kanniskellut Lowepron isoa reppua kyllä sen 5-15km ihan selkä ehjänä.

Anatomic rakenne ja lantiokantoremmi toimivat ok. Ei tuo nyt mikään rinkka ole, mutta ok päiväreppu kuitenkin.
Maffer
Viesti:

Kevon reissu 60km meni 35kg tolla raid packilla. Kamera ja linssit moduuleissaan eri puolilla reppua ja sisällä jotain hyödyllistäkin. Mut siitä puuttuu tuki ja ratkaisu siihen on runko.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Anatomic vs putkirinkka on käyty jo miljoonaan kertaan, antakaa olla jo.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Maffer
Viesti:

Putki sinne tänne. Tässä on Raidpack ilman mitään putkia.

Kuva

Kamat saa nopeammin ulos kuin mistään kamerarepusta pl joku sling-himmeli minkä voi keikauttaa mahan päälle. Tossa kuutiomoduulissa on tuossa Pentax K-1 ja 24-70/2.8 kokoinen obiska. Lattialla lojuu putkilomoduuli minkä voin naksauttaa sivutaskun tilalle jos pitää joku turhakelinssi raahata lisäksi mukaan.

Reput isot taskut jää hyödyllisen kaman kuskaamiseen eli safkaa ja vaatetta sun muuta. Kamerakamat eivät ole hyödyllisiä, vain haitakkeita jotka kannattaa ulkoistaa pois tilaa viemästä.

--

Tässä aikaisempien kivikuvausvuosien Lowepro AW200 mikälie minkä päätaskun vetuketju kesti 1,5v. Malli on sellainen, mihin mahtuu siis 500mm f/4 pitkittäin sisään. Noh miltä se näyttää kun mukana on kaikenlaista tarpeellista?

Kuva

Jos tohon sivuun kiinnittää 5kg jalustan ja kuulan niin reppu taipuu aivan mutkalle. No mihin tarvii jäykkää runkoa? Aivan. Youtube on täynnä jotain hippien kameralaukkusisältödemoja joista yhdelläkään ei kävellä edes kilometriä :D
_dc_

Maffer kirjoitti:Putki sinne tänne. Tässä on Raidpack ilman mitään putkia.

Kuva

Kamat saa nopeammin ulos kuin mistään kamerarepusta pl joku sling-himmeli minkä voi keikauttaa mahan päälle. Tossa kuutiomoduulissa on tuossa Pentax K-1 ja 24-70/2.8 kokoinen obiska. Lattialla lojuu putkilomoduuli minkä voin naksauttaa sivutaskun tilalle jos pitää joku turhakelinssi raahata lisäksi mukaan.
Etkö kuitenkin joudu ottamaan rinkan pois selästä ja sitten kameran esiin tuosta Raidpackista?
Maffer
Viesti:

Joudun toki. Mut ainoa kameralaukku missä ei tarvi riehua on tommonen slingbag minkä voi pyöräyttää selästä eteen. Kannan sellaista joskus kiinteästi eteen pyöräytettynä. Nytkin se oli mukana kun repussa Pentax, edessä Nikon ja taskussa Huihai.

Mut noi taskut on siitä kätevät että lipsautan ne kiinni Savottaan kun pitää pidemmälle mennä jalustan kanssa.

XXL myi jottai Norrona Synchroflex-rinkkaa missä kääntyvä vyötärö. Sellainen oli puoliksi jo ostohousujen kannalta hollilla mut päädyin savotttaan kun ei saanut selvää kestääkö se kääntyvä osa kuinka pitkään.
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Maffer on täysin oikeassa. Unohda kaikki reput, joiden valmistaja liittyy millään tavalla kameramerkkiin. Hanki oikea reppu ja elä niiden rajoitteiden kanssa, joita tulee esim. selkövetoketjun puuttumiseen. Tosin sun vaatimukset täyttää vain rinkka.

Joku 45–50L-rinkka täyttää speksit, jos olet hyvin kokenut kulkija ja todella pitää saada kaikki noi kamat. Jos yhtään pidemmälle haluat, 60–80L. Jos liioittelet, katso 30–40L kokoisena.

Ihan ensimmäisenä ole rehellinen, mitä tarviit. Jos siihen tosiaan pitää lastata kamaa ja kulkea, on repussa oltava ranka ja hyvä lantiovyö. Hyvä lantiovyö on puolestaan tiellä, jos reppu on kevyt ja sitä pitää kuljetella matkatavarana.

Kannattaa aloittaa ulkoiluvälineliikkeistä. Lasku- ja kiipeilyreput kertoo siitä, millaisia erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Savotan mallit on kyllä kivoja, mutta väitän, että Jääkärireppua parempia vaihtoehtoja on myös.

Ja hei, yksi reppu ei tee kaikkea kesää. Mulla on itellä 10L, 20L, 40L vedenpitävä, 50L ja 85L reiskat.
AnHa
Viesti:

https://www.fjallraven.fi/fjallraven-un ... ge-f23201/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.haglofs.com/fi/fi-fi/roc-su ... l?size=005" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.partioaitta.fi/osprey-miehe ... k-2015883/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä rändomilla muutama esimerkki ulkoilupuolelta.

Mitään noin järeää, mitä Mafferin tasmanialainen on, en suosittele.
AnHa
Viesti:

Ja vielä yks asia. Noi kamerareput on aivan ylihinnoiteltuja. Ne pyörii samassa hintaluokassa huippurinkkojen kanssa, mutta niiden ominaisuudet ovat aivan keskinkertaisia.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Minun mielestäni Lowepro:ot ovat hinta-/laatusuhteeltan ihan ok. Ne ovat hyvin saumattuja ja tiivistettyjä, materiaalit ovat tarkoitukseen valittuja laadukkaita materiaaleja, niissä on integroidut sadesuojat ja designiakin on useimmissa malleissa ajateltu keskimääräistä enemmän. Kanto-ominaisuuksiltaan ne eivät ergonomisesti ole huippurinkkojen kanssa samalla seinällä, mutta ne ovatkin yleiskäyttöön tehty. Kestävyydeltää ne ovat erinomaisia moneen muuhun verrattuna. Itselläni on esimerkiksi tuo 500 AW jo ollut jo viisi vuotta, eikä ole tarvinnut huoltaa tai korjata kertaakaan. Ainoa olosuhde, johon ottaisin rinkan tuon sijaan, on luontokuvaus, kun liikutaan koko ajan metsässä tai ladulla eli liikkuminen on tärkeämpää kuin mikään muu seikka tässä yhtälössä. Itse puolestani vierastan armeijan ylijäämäroinan käyttämistä kameroiden kuskaamiseen. Ne ovat suhteellisen kalliita, koska sota on nyt pop, eivätkä ne pärjää kunnon rinkoille ergonomisuudessa tai kameralaukuille ominaisuuksissa.
_dc_

AnHa kirjoitti:Maffer on täysin oikeassa. Unohda kaikki reput, joiden valmistaja liittyy millään tavalla kameramerkkiin. Hanki oikea reppu ja elä niiden rajoitteiden kanssa, joita tulee esim. selkövetoketjun puuttumiseen. Tosin sun vaatimukset täyttää vain rinkka.

Joku 45–50L-rinkka täyttää speksit, jos olet hyvin kokenut kulkija ja todella pitää saada kaikki noi kamat. Jos yhtään pidemmälle haluat, 60–80L. Jos liioittelet, katso 30–40L kokoisena.

Ihan ensimmäisenä ole rehellinen, mitä tarviit. Jos siihen tosiaan pitää lastata kamaa ja kulkea, on repussa oltava ranka ja hyvä lantiovyö. Hyvä lantiovyö on puolestaan tiellä, jos reppu on kevyt ja sitä pitää kuljetella matkatavarana.

Kannattaa aloittaa ulkoiluvälineliikkeistä. Lasku- ja kiipeilyreput kertoo siitä, millaisia erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Savotan mallit on kyllä kivoja, mutta väitän, että Jääkärireppua parempia vaihtoehtoja on myös.

Ja hei, yksi reppu ei tee kaikkea kesää. Mulla on itellä 10L, 20L, 40L vedenpitävä, 50L ja 85L reiskat.

Mulla on nyt Burton Zoom pack 26L kamerareppu sekä Jack Wolfskin iso (n.85L?) rinkka, ja näiden väliin tarvis löytää sopiva n.40-50L reppu/rinkka.

Rinkassa käytettävyys on todella huono kun kamoihin pääsee käsiksi vain takapuolelta, koska silloin rinkan joutuu laskemaan maahan/lumeen, rinkan selkäpuollelle kiinnitetyt tavarat joutuu irrottamaan ja vasta sitten pääsee käsiksi kameroihin. Olen huomannut että kuvat/videot jää useimmin kokonaan ottamatta silloin kun kamera on rinkassa, koska monesti kiire/kylmyys/laiskuus menee rinkan räpläämisen edelle.

Kamerarepun voi laskea maahan/lumeen takapuoli edellä jolloin selkää vasten oleva osa ei kastu ja reppuun kiinnitettyjä kamoja ei tarvitse irroittaa kun kaivaa kameroita repusta. Tuossa Shimodan (https://www.digitarvike.fi/product/1088 ... lue-nights" onclick="window.open(this.href);return false;) repussa ainakin mainoskuvien perusteella on tosi kätevä luukku sivussa josta kameran saa nopeasti esille.

AnHa kirjoitti:Ja vielä yks asia. Noi kamerareput on aivan ylihinnoiteltuja. Ne pyörii samassa hintaluokassa huippurinkkojen kanssa, mutta niiden ominaisuudet ovat aivan keskinkertaisia.
Tämä on kyllä totta, 400€ 40L kamerarepusta on vähän liikaa...
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Lowepron 500 Flipside AW on 200 euron haminoissa.
poweri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poweri »

Karhunkierroksella huomasin hyvän tavan kantaa kameraa iskuvalmiina, rinkan toisesta tolpasta riippuen , oli aina saatavilla, eikä kamera hankautunut, kun toisella kädellä sitä tuki pahemmista paikoista kompuroiden.
kuka ampus? Who's shooting?

6D&EosM|EF 100 IS L F2,8|EF 16-35 F4 IS|EF 24-105 L|EF 50/1.4|EF 70-200 2,8 L II |HELIOS|EF Extender X2 III|EX 580 II|EX 430 II|YN 560|YashicaFX-D|Yashica FX-3|Benro|Mannfrotto|Sirui|And a bunch of other sh*t....
Vastaa Viestiin