haili kirjoitti:-- Mun kuvaajaa kohtaan oleva moite perustuu vain siihen, että kuvaaja aiheutti sen ensimmäisen häiriön menemällä liian lähelle ja se on se osasyyllisyys siihen tapahtuneedseen. Toivottavasti ymmärsit pointin. Tuota hyökkäyksen tuomittavuutta en ole kiistänyt vaan juuri edellä mainittua syytä jossa kuvaaja erehtyi menemään häiritsemään hautajaistilaisuutta.
Tässä nousi esille juuri se mitä olen yrittänyt kuvalinkeilläni nostaa näkyville. Mikä on liian lähellä kaupungissa, jos takana on seinä ja välissä katu? Kuvaajat seisoivat Kirkkokadun ja Papinkadun kulmassa kuvaamassa kirkkoa kohti. Kukaan lehtikuvaaja ei ole tiettävästi ollut kirkossa tai hautausmaalla kuvaamassa. Näin mielestäni ei voi puhua siitä, että joku olisi kuvannut hautajaisia eli hautajaistilaisuutta. Kahden näkemäni kuvan perusteella hautajaiskulkue eteni Koulukatua pitkin, joka on korttelin päässä Kirkkokadusta. Reitillä oli kuvaajia mutta näkemistäni kuvista ei tiedä keitä autoissa istui.
Pyörätiellä ja jalkakäytävällä otetun kuvan ja Muntin väitteen perusteella se nahkatakkinen mies, joka on kuvaajan kimpussa seisoo Kirkkokadun ja Kalastajakadun kulmilla. Siitä on kirkkoon ja hautajaiskulkueeseen korttelin verran matkaa. Nahkatakkista miestä ei myöskään tunnista kuvasta.
Yritän hahmotella sitä mitkä olivat etäisyydet ja mitkä niiden olisi pitänyt olla, niin että mahdollista häiriötä ei olisi syntynyt. Miljöö noilla kulmilla on luminen ja siellä on paljon koivuja rajaamassa kuvakulmia. Arvannetkin jo, että kyseenalaistan keskustelun liian jyrkät asenteet. Kukaan meistä ei ollut paikalla näkemässä mitä tapahtui. Kuvaajien tai mustatakkisten miesten syyttäminen tapahtuu vain mielikuvien perusteella. Ei itse tapahtumien, josta meillä kenelläkään ei ole ensikäden tietoa. Vai oliko kukaan paikalla?