Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
-
- Viestit: 10711
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
hehehhe. olipa taas hyvä kommentti mafferssilta. Kato kun Sony tekee, niin muut tekee perässä, niinkuin entiset suuret ja mahtavat Niikon ja Cänön!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Siinä on tietenkin sähköinen tuulilasi. Nokkapellin päällä joku halpa VGA-nettikamera ja kojelaudan yläpuolella monitori, johon kuva heijastetaan. Linssinpyyhkimet tulevat ehkä mark kutoseen, mutta kukapa nyt sateessa muutenkaan ajaisi.
Hannu
-
- Viestit: 10711
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Hei, menkääs tekemään näitä hullunhauskoja vähäälyisiä rinnastuksia jonnekin omaan ketjuunne!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 1883
- Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Onkohan tämä korjaantunut uudemmissa autoissa? Joitakin vuosia sitten joihinkin säädöksiin lisättiin, että autojen polttimot pitää pystyä vaihtamaan auton vakiotyökaluilla. Omassa 2008 mallin pirssissä homma ei onnistu toiselle puolelle minun käsillä ilman osien irrottamista. Kerran kysyin vianorilla voisivatko renkaiden uusinnan yhteydessä vaihtaa polttimon ja totesivat 30min päästä, ei onnistu, pitää irroittaa niin paljon osia. Menin sitten youtubesta kattomaan, miten homma tapahtuu, niin siellä ameriikan setä irrottaa etupuskurin, ennen kuin saa umpion irti ja polttimon vaihdettua.temama kirjoitti: ↑Tammi 14, 2022 12 : 25 voe helevtin kuustoista! Miten ja miksi näihin nykyautoihin on niin hemmetin vaikeeksi tehty ajovalojen lampun vaihto!!!
Edes motonetin pikkukjorjaus apupisteen kavereille oli haasteellista vaihtaa, ja kun näin mitä avaimia siinä tartti niin kävin hakemassa motonetista hanskalokeroon työkalut!
Mutta oi miksi?? Miksi näin vaikeeta. kIVA vaihdella lamppuja jossain talvipakkasilla tai räntäsateessa, kun täytyy perustaa pienoinen työmaa lampun vaihdon ajaksi. hehehehh.
Merkkikorjaamon pikahuollossa hommaan meni taas noin 10min. Kysyin huoltomieheltä miten onnistui niin nopsaan niin sanoi, että kolo on toisella puolella vähän ahdas, mutta kyllä sinne käsi mahtuu ja vaihto onnistuu. Valitettavasti pakottava lainsäädäntö tuntuu olevan ainoa mikä vaikuttaa firmoihin, joten ei muuta kuin lisää säännöksiä tänne helpottamaan tavallisen ihmisen arkea. Jos ei jotain firmaa säädöksiä kiinnosta noudattaa, niin ei tarvitse myydä tuotteita Euroopassa.
-
- Viestit: 1963
- Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16
-
- Viestit: 10711
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Noh, se on kyllä ihan nykyaikaa, jos nykyajaksi lasketaan vielä viikko pari taaksepäin jolloin mun piti vaihtaa autoon polttimo.
mut tietty homma kehittyy, nykyaikaisessa autossa ei varmaan koskaan lyhty sammu tai mene rikki.
Viimeksi muokannut temama, Tammi 17, 2022 19 : 38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
No kyllä pimeitä ranskalaisia tulee ihan uusinakin vastaan kun paljon tien päällä liikkuu. Ja siis ihan LED-valoilla. Juuri viime viikolla naapurin kampaamon pihalla oli yksisilmäinen Nissan Kus-Kus LED-valoilla. Toinen etulyhty ei vaan palanut iltapimeällä.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: Marras 15, 2010 21 : 15
- Viesti:
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
No en ainakaan alla olevasta vuokra-tojolootasta noin sanoisi. Tuntuu säätyvän ajonopeuden mukaankin vaikkei ketään tulisi vastaan, lisäksi näiden käsitys siitä milloin on tarpeeksi pimeää pitkien käyttöön eroaa melko paljon omastani.
Nikon Z6 II, 24-70 f/4, Nikon 200-500, Sigma 150mm macro, Nikon 14-24, Novoflex NikZ/Pent
Pentax-D FA MACRO 100/2.8 WR + repullinen vanhempaa.
Pentax-D FA MACRO 100/2.8 WR + repullinen vanhempaa.
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Massiivisia matkoja autoilevana olen tullut siihen tulokseen, että kaikki lisävarusteet missä on sana "aktiivinen" on kirosana. Ne eivät toimi kuin juuri optimaalisissa olosuhteissa. Heti kun keli menee vähänkin tuulettimeen, alkaa perseily. Aktiivinen vakkarikin toimii juuri ja juuri kun haluaa körötellä jonossa, muuten no-no.
-
- Viestit: 1963
- Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Vieläkö uusissa tojotissa on ysäriltä olevat nestekidenäytöt/-kellot? Meinasin sanoa "retro", mutta onko se retroa, jos ei ole ollut pois missään vaiheessa? :D
-
- Viestit: 3602
- Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Aktiivinen kaistavahti on hyvä: kun aura-auto on kulkenut liittymästä keskeltä yli viistoon, niin tesla ohjautuu automaattisesti vastaantulijoiden kaistalle = win-win.Maffer kirjoitti: ↑Tammi 20, 2022 14 : 06 Massiivisia matkoja autoilevana olen tullut siihen tulokseen, että kaikki lisävarusteet missä on sana "aktiivinen" on kirosana. Ne eivät toimi kuin juuri optimaalisissa olosuhteissa. Heti kun keli menee vähänkin tuulettimeen, alkaa perseily. Aktiivinen vakkarikin toimii juuri ja juuri kun haluaa körötellä jonossa, muuten no-no.
-
- Viestit: 10711
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
kaverin uudempi eurooppalainen 'älyauto' ilmoittelee ja varoittelee alituiseen jostakin häiriöistä. Jotka useinkaan ei ole paljon mitään. oikeasti.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Ehkä joku lämpökamera-HUD projektio on vielä hyvä juttu mut muuten olisi kiva saada disabloitua pimputtimet ja himmelit sotkemasta. Tien päällä on henki kyseessä eikä mikään Eye-AF leikkituokio.
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Noin mielenkiinnosta mitä se "muuten" -käyttö on? Ainakin minulla se toimii normaalin nopeudensäätimen tavalla, jos ei ole törttöilijöitä kuppaamassa edessä. Ja jos on, niin se seuraa heitä. Suurin ongelma on se, että kun on keskittynyt ajatuksiinsa sitä löytää itsensä köröttelemästä rekan tai geriatrisen potilaan perästä eikä yhtään muista kuinka kauan on menty. Mutta bensaa siinäkin vain säästyy enkä minä tienaa ikinä niin paljoa, että kannattaisi ajan säästämiseksi ajaa lujaa.Maffer kirjoitti: ↑Tammi 20, 2022 14 : 06 Massiivisia matkoja autoilevana olen tullut siihen tulokseen, että kaikki lisävarusteet missä on sana "aktiivinen" on kirosana. Ne eivät toimi kuin juuri optimaalisissa olosuhteissa. Heti kun keli menee vähänkin tuulettimeen, alkaa perseily. Aktiivinen vakkarikin toimii juuri ja juuri kun haluaa körötellä jonossa, muuten no-no.
No, jos sinun autoilu on yhtä eksentristä kuin valokuvaus, niin yrität varmaan ajaa ratakisassa adaptiivisella cruisella ja sitten tulee suuri "yllätys", ettei jonossa ajoon tehty laite toimi tarkoituksenmukaisesti.
Hannu
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Yariksessa on normaali pikselinäyttö. Ilmeisesti ne ovat nykyään halvempia.
Hannu
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
No adaptiivinen vakkari Hki - Tku motari vaikka klo 14-18 välissä arkipäivänä === rauhoittavan paikka mitä lähemmäs kaupunkia mennään. Kehä 1 ja 3 tästä vielä toiseen potenssiin. Tai Hki - Lahti perjantaina / sunnuntaina.
Adaptiivinen vakkari + osin lumen peitossa oleva nopeuskyltti + nopeuden tunnistus = /ragequit.
Adaptiivinen vakkari + lumipöllyssä edessä ajava rekka > ei vakkaria ollenkaan. Tai suoraan perälautaan riippuen pöllyn laadusta.
Kun ajaa öisin 22 - 05, pysyy järki päässä ja syke helposti alle 40 pitkillä pätkillä.
Adaptiivinen vakkari + osin lumen peitossa oleva nopeuskyltti + nopeuden tunnistus = /ragequit.
Adaptiivinen vakkari + lumipöllyssä edessä ajava rekka > ei vakkaria ollenkaan. Tai suoraan perälautaan riippuen pöllyn laadusta.
Kun ajaa öisin 22 - 05, pysyy järki päässä ja syke helposti alle 40 pitkillä pätkillä.
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Porvoon suuntaan toimii onneksi ihan hyvin työmatka-aikoihinkin. Ihan ruuhkaisimmilla paikoilla (lähinnä Helsingin ja Porvoonväylän erkanemiskohdan välillä) otan sen suosiolla pois päältä.
Toyotalla joku katkeroitunut pomo lienee jatkanut insinööriosaston sakea jäteöljyllä. Niiden nerokas oivallus on se, että jos järjestelmä näkee liikennemerkin ja niiden tietokannassa on tieto rajoituksesta, tietokanta saa korkeamman prioriteetin. Mitä siitä piittaamaan, jos joku lätkii turhia kylttejä tietöiden tai talvirajoitusten takia. Ei kun 120 km/h vaan, kun kerran tietokone niin sanoo. Tai 130 km/h, mistä ihmeestä se sellaisen lukeman taikoo Porvoon motarilla, kun lähimmät lienevät jossain Saksassa.Adaptiivinen vakkari + osin lumen peitossa oleva nopeuskyltti + nopeuden tunnistus = /ragequit.
Mutta sen nopeuden saa onneksi asettaa itse. En ole löytänyt toimintaa, joka muuttaisi sitä havaittujen rajoitusten mukaan. Sitä ei voisi käyttää.
Mutta sen verran on syytä olla itsekin hereillä, että huomaa tuollaiset. En sanoisi, että se on todellinen ongelma vaan hyvinkin "ensimmäisen maailman" keskiluokkaisen kermaperseen ongelma. Noin kokonaisuutena adaptiivinen säädin lisää mukavuutta reippaasti. Toisella autolla pitää vain muistaa jarruttaa itse.
Hannu
-
- Viestit: 22685
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
No ehkä se on merkkikohtainen ongelma, kyseessä siis Volvon Driver Support -systeemi. Kolmen eri generaation paketeilla ajanut ja yhden auton vaihtanut sen takia vastaavaan malliin ilman Driver Supportia kun meni totaalisesti käpy kaiken maailman pimputtimiin ja apustajiin. Noilla ei saada mitään muuta kuin täysin piittaamattomia ja kädettömiä kuljettajia pitkässä juoksussa tiet täyteen. Kun pitäisi lopulta itse ottaa kontrolli, niin hommasta ei enää tulekaan mitään. EU-tasoltahan tulee nyt vaatimus että uusiin autoihin tultava automaatinen nopeusvalvontasysteemi nopeusrajoitusten mukaan. Siinähän sitten koko suomi ajaa jossain kohtaan 70-75 km/h 80-alueella ja sitä rataa tai jos yrität ajaa kovempaa, niin auton on reagoitava tähän rikkeeseen mitä se nyt sitten merkkikohtaisesti tarkoittaakaan.
Adaptiivisen vakkarin yksi miina on sekin, että se kuluttaa jarruja aivan turhaan. Esim. edellä ajaa taajamassa joku sähkövatkain jarruenergian talteenotolla yrittäen rullata kaukana edessä näkyvään risteykseen -> fail. Siinähän adaptiivinen vakkari takana kiihdyttelee ja jarruttelee hassun hauskasti. Perusvakkarilla voi kiertää sujuvasti ohi patteriautosta ihan normivauhtia rikkomatta yhtään liikennesääntöä. Alamäessä jos adaptiivinen vakkari on yhteydessä nopeustunnistussysteemiin ja kyltissä on lukema XX, ei rullaamisesta tule mitään vaan jarrut kuluvat taas turhaan.
Vinkki Driver Supportista kärsivälle: Kiinnitä etututkaan vaikka Sony-logo teipillä. Auto antaa vähän herjaa että tunnistimet peitetty, mutta adaptiivisesta vakkarista putoaa se adaptiivinen osa pois. Tämä kikka toimii esim. vanhemmalla Driver Support paketilla, missä ei voi auton asetuksista disabloida ajonhaittajärjestelmää.
Mitäs muita adaptiivisen vakkarin helmiä? No vaikka sellainen, et kun tuossa Driver Supportissa on kaistallapysymisapustaja, niin vakkari putoo pois päältä kun ajat urien vieressä väistääksesi jalkapallon kokoisia reikiä tiessä ja pyörä sattuu vähän osumaan tärinäraitaan. Oletuksena rattikin vähän täristää ja kajarit piippaa sisällä. 107% Success.
Adaptiivisen vakkarin yksi miina on sekin, että se kuluttaa jarruja aivan turhaan. Esim. edellä ajaa taajamassa joku sähkövatkain jarruenergian talteenotolla yrittäen rullata kaukana edessä näkyvään risteykseen -> fail. Siinähän adaptiivinen vakkari takana kiihdyttelee ja jarruttelee hassun hauskasti. Perusvakkarilla voi kiertää sujuvasti ohi patteriautosta ihan normivauhtia rikkomatta yhtään liikennesääntöä. Alamäessä jos adaptiivinen vakkari on yhteydessä nopeustunnistussysteemiin ja kyltissä on lukema XX, ei rullaamisesta tule mitään vaan jarrut kuluvat taas turhaan.
Vinkki Driver Supportista kärsivälle: Kiinnitä etututkaan vaikka Sony-logo teipillä. Auto antaa vähän herjaa että tunnistimet peitetty, mutta adaptiivisesta vakkarista putoaa se adaptiivinen osa pois. Tämä kikka toimii esim. vanhemmalla Driver Support paketilla, missä ei voi auton asetuksista disabloida ajonhaittajärjestelmää.
Mitäs muita adaptiivisen vakkarin helmiä? No vaikka sellainen, et kun tuossa Driver Supportissa on kaistallapysymisapustaja, niin vakkari putoo pois päältä kun ajat urien vieressä väistääksesi jalkapallon kokoisia reikiä tiessä ja pyörä sattuu vähän osumaan tärinäraitaan. Oletuksena rattikin vähän täristää ja kajarit piippaa sisällä. 107% Success.
-
- Viestit: 1769
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Mie muistan autoiluun - siis omalla autollani autoiluun - liittyen muutaman ongelman, hämärästi tosin muistan enää. Valokuvaukseen erityisesti nämä ongelmat eivät rajoittuneet, vaan ne koskivat ihan kaikkea autoilua, tai siis oikeammin tarvetta siirtyä johonkin toiseen paikkaan autoa hyväksi käyttäen.
Ensimmäinen ongelma esiintyi satunnaisesti, useimmin talvikaudella. Ongelma oli se, että miten saada auto käyntiin.
Toinen ongelma esiintyi säännöllisesti kerran vuodessa, tai useammin, jos oli jostain syytä pitänyt vaihtaa autoa. Ongelma oli se, että miten saa auton katsastuksesta läpi.
Autoilun ja omaan tulevaisuuden kuvaan liittyi vielä eräs haave: Kun menee tankkaamaan autoa, niin ei tarvitsisi laskea ensin mukana olevaa käteisvarantoa, vaan voisi surutta lasettaa täyteen.
Jo useamman vuosikymmenen ajan nuo kaikki mainitsemani ongelmat ovat olleet pelkkä muisto. Minuakin silloin tällöin suututtaa auton hilavitkuttimet, niiden toimintalogiikat, tunnottomat ohjaukset, ja milloin mikäkin. Palautan silloin aina mieleen nuo autoilun alkuaikojen perusongelmat, jotka tuossa selvitin. Aika nopeasti siinä vaiheessa nuo nykyiset ongelmat enimmäkseen hymyilyttävät. Ilolla ajelen kuvausretkille, tai mihin vain.
Jaakko
Ensimmäinen ongelma esiintyi satunnaisesti, useimmin talvikaudella. Ongelma oli se, että miten saada auto käyntiin.
Toinen ongelma esiintyi säännöllisesti kerran vuodessa, tai useammin, jos oli jostain syytä pitänyt vaihtaa autoa. Ongelma oli se, että miten saa auton katsastuksesta läpi.
Autoilun ja omaan tulevaisuuden kuvaan liittyi vielä eräs haave: Kun menee tankkaamaan autoa, niin ei tarvitsisi laskea ensin mukana olevaa käteisvarantoa, vaan voisi surutta lasettaa täyteen.
Jo useamman vuosikymmenen ajan nuo kaikki mainitsemani ongelmat ovat olleet pelkkä muisto. Minuakin silloin tällöin suututtaa auton hilavitkuttimet, niiden toimintalogiikat, tunnottomat ohjaukset, ja milloin mikäkin. Palautan silloin aina mieleen nuo autoilun alkuaikojen perusongelmat, jotka tuossa selvitin. Aika nopeasti siinä vaiheessa nuo nykyiset ongelmat enimmäkseen hymyilyttävät. Ilolla ajelen kuvausretkille, tai mihin vain.
Jaakko
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Yksi asia mitä en käsitä on se, että niin moni vanha ukko kiroaa nykyautot täysin kelvottomiksi, vaikka ovat itse asuneet nuoruusvuotensa autonromujensa alla yrittäen saada niitä epätoivon vimmalla katsastuksesta läpi tai edes kulkemaan. Se vaan on niin kauheaa, kun autoja "ei voi" enää korjata itse. Eivät vain tajua, että niitä vikoja, mitä he aiemmin korjasivat itse, ei enää autoissa ole.JL Anttola kirjoitti: ↑Tammi 20, 2022 22 : 09 Mie muistan autoiluun - siis omalla autollani autoiluun - liittyen muutaman ongelman, hämärästi tosin muistan enää. Valokuvaukseen erityisesti nämä ongelmat eivät rajoittuneet, vaan ne koskivat ihan kaikkea autoilua, tai siis oikeammin tarvetta siirtyä johonkin toiseen paikkaan autoa hyväksi käyttäen.
Hannu