Peter Forsgard 52 Assignments 2025 Edition!
-
- Viesti:
Re: Peter Forsgard 52 Assignments 2025 Edition!
Peter, ihmisiä voi saada kuvaamaan jotain ehdottamalla aiheita mutta kannustaako se heitä kuvaamaan? Sama ongelma kuin perheellä joka tuuppaa lapsensa pelaamaan jalkapalloa vaikka muksua kiinnostaa enemmän polkea fillaria. Toinen loukku tuossa on, kuten itse myönsit, että valtavan työlästä. No juu niin on, varsinkin jos kuvia on tuhansia. Jos ei saa korvausta, ei varmasti kiinnosta kaikkia kuvia perata. Ja kun ei perata, miten se kannustaa kuvan työstänyttä jatkamaan harrastustaan eli kuvaamaan?
Vajaaälyn aikana (AI) melko moni on tullut epäluuloiseksi siitä miten kuvia pitäisi tulkita. Myös sisällön osalta.
Vajaaälyn aikana (AI) melko moni on tullut epäluuloiseksi siitä miten kuvia pitäisi tulkita. Myös sisällön osalta.
-
Olen saanut aika paljon palautetta vuosien varrella, että kyseiset proggikset ovat motivoineet kuvaamaan.Maffer kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 11 : 12 Peter, ihmisiä voi saada kuvaamaan jotain ehdottamalla aiheita mutta kannustaako se heitä kuvaamaan? Sama ongelma kuin perheellä joka tuuppaa lapsensa pelaamaan jalkapalloa vaikka muksua kiinnostaa enemmän polkea fillaria. Toinen loukku tuossa on, kuten itse myönsit, että valtavan työlästä. No juu niin on, varsinkin jos kuvia on tuhansia. Jos ei saa korvausta, ei varmasti kiinnosta kaikkia kuvia perata. Ja kun ei perata, miten se kannustaa kuvan työstänyttä jatkamaan harrastustaan eli kuvaamaan?
En tuota sinun esimerkkiä oikein ymmärrä, miten se liittyi tähän? Selittäisitkö?
Kaikkia kuvia ei ole tarkoistuskaan perata. Kuvia tulee näihin yleensä 80-100 per tehtävä. Niistä poimin sen noin 30 jotka olen Live Striimeissä käynyt läpi. Nyt todennäköisesti poimin jokaisesta tehtävästä ne 10 parasta. Live Striimejä ei ole tarkoitus pitää joka kuukausi. Onhan siinä valinanssa ja arvioinnissa jonin verran hommaa. Toisaalta olen tottunut arvioimaan ja valitsemaan kuvia, niin ei se ihan kauheasti vie aikaa.
En usko, että pelkästään mun palaute niistä kuvista yksinään saa ketään jatkamaan kuvaamista jos se kuvaaminen ei maistu. Joillekin, kuten palautteen perusteella olen saanut tietää, se on ollut motivoivaa saada kuvaustehtäviä. Tiedän aika monen tekevän niitä omaksi ilokseen, eivätkö koskaan lähetä kuviaan. Siitäkin olen saanut palautetta.
Miten AI vaikuttaa kuvien tulkintaan? Tarkoitatko, että AI valitsisi ne parhaat kuvat?
-
Ok. Silti meikällä kuitenkin epäilys, että vaikka sinä et käyttäisi proggikseen lähetettyjä valokuvia taloudellisesti - tai millään muulla tavalla - hyväkseen (muuten kuin että jokainen lähetetty kuva ja proggikseen osallistuva ihminen lisää jutun uskottavuutta, ja potentiaalia vaikkapa lahjoituksiin), niin kuvat kuitenkin julkisia tekijäoikeuksista huolimatta ja ilmaista raaka-ainetta vaikkapa tekoälyn kehittämiseen ja ideoiden poimimiseen.Pforsgar kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 8 : 18
Väite että lähetetyt kuvat olisivat mulle ilmaista raaka-ainetta johonkin on vailla pohjaa. Parhaat kuvat ovat toki näytillä Live Striimeissä ja niiden blogausten yhteydessä, jossa kuukauden tulokset julkaistaan. Kuvia ei käytetä mihinkään muuhun. Kuvien teijänoikeidet säilyvät kuvaajalla, tottakai.
Haluan kuitenkin uskoa, että teet tämän melko epäitsekkäin tarkoitusperin . Ja kyllähän suurin osa osallistujista varmasti ymmärtää kuvan lähtevän maailmalle melko suojaamattomana, ja haluavat silti osallistua.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Mitä tahansa verkkoon laitettua kuvaa voidaan käyttää tarkoituksiin johon sitä ei ole tarkoitettu. Itse en niitä jaa mihinkään. Kuvien käyttö on selkeästi rajattu vain ja ainostaan tähän proggikseen liittyen. En myöskään käytä kuvia proggiksen markkinointiin. Uskoisin kyllä, että verkkoon kuviaan laittavat ovat tietoisia "riskeistä".temama kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 11 : 46Ok. Silti meikällä kuitenkin epäilys, että vaikka sinä et käyttäisi proggikseen lähetettyjä valokuvia taloudellisesti - tai millään muulla tavalla - hyväkseen (muuten kuin että jokainen lähetetty kuva ja proggikseen osallistuva ihminen lisää jutun uskottavuutta, ja potentiaalia vaikkapa lahjoituksiin), niin kuvat kuitenkin julkisia tekijäoikeuksista huolimatta ja ilmaista raaka-ainetta vaikkapa tekoälyn kehittämiseen ja ideoiden poimimiseen.Pforsgar kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 8 : 18
Väite että lähetetyt kuvat olisivat mulle ilmaista raaka-ainetta johonkin on vailla pohjaa. Parhaat kuvat ovat toki näytillä Live Striimeissä ja niiden blogausten yhteydessä, jossa kuukauden tulokset julkaistaan. Kuvia ei käytetä mihinkään muuhun. Kuvien teijänoikeidet säilyvät kuvaajalla, tottakai.
Haluan kuitenkin uskoa, että teet tämän melko epäitsekkäin tarkoitusperin. Kyllähän suurin osa osallistujista varmasti ymmärtää kuvan lähtevän maailmalle melko suojaamattomana ja haluavat silti osallistua.
-
Osallistuja ei varmaan enää voi poistaa kuvaansa palvelustasi kun se on kerran ladattu sinne?Pforsgar kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 11 : 51
Mitä tahansa verkkoon laitettua kuvaa voidaan käyttää tarkoituksiin johon sitä ei ole tarkoitettu. Itse en niitä jaa mihinkään. Kuvien käyttö on selkeästi rajattu vain ja ainostaan tähän proggikseen liittyen. En myöskään käytä kuvia proggiksen markkinointiin. Uskoisin kyllä, että verkkoon kuviaan laittavat ovat tietoisia "riskeistä".
-
Ei pysty itse. Jos joku haluaa kuvansa sieltä pois, niin toki sen otan pois.temama kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 12 : 02Osallistuja ei varmaan enää voi poistaa kuvaansa palvelustasi kun se on kerran ladattu sinne?Pforsgar kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 11 : 51
Mitä tahansa verkkoon laitettua kuvaa voidaan käyttää tarkoituksiin johon sitä ei ole tarkoitettu. Itse en niitä jaa mihinkään. Kuvien käyttö on selkeästi rajattu vain ja ainostaan tähän proggikseen liittyen. En myöskään käytä kuvia proggiksen markkinointiin. Uskoisin kyllä, että verkkoon kuviaan laittavat ovat tietoisia "riskeistä".
-
- Viesti:
Moni kielimalli on saanut kyvyn tulkita kuvia ja jopa verrata niitä. Tänä päivänä on valitettavasti mahdoton olettaa etteikö näin tehtäisi varsinkin jos duuni ei anna taloudellisesti mitään.Pforsgar kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 11 : 42Olen saanut aika paljon palautetta vuosien varrella, että kyseiset proggikset ovat motivoineet kuvaamaan.Maffer kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 11 : 12 Peter, ihmisiä voi saada kuvaamaan jotain ehdottamalla aiheita mutta kannustaako se heitä kuvaamaan? Sama ongelma kuin perheellä joka tuuppaa lapsensa pelaamaan jalkapalloa vaikka muksua kiinnostaa enemmän polkea fillaria. Toinen loukku tuossa on, kuten itse myönsit, että valtavan työlästä. No juu niin on, varsinkin jos kuvia on tuhansia. Jos ei saa korvausta, ei varmasti kiinnosta kaikkia kuvia perata. Ja kun ei perata, miten se kannustaa kuvan työstänyttä jatkamaan harrastustaan eli kuvaamaan?
En tuota sinun esimerkkiä oikein ymmärrä, miten se liittyi tähän? Selittäisitkö?
Kaikkia kuvia ei ole tarkoistuskaan perata. Kuvia tulee näihin yleensä 80-100 per tehtävä. Niistä poimin sen noin 30 jotka olen Live Striimeissä käynyt läpi. Nyt todennäköisesti poimin jokaisesta tehtävästä ne 10 parasta. Live Striimejä ei ole tarkoitus pitää joka kuukausi. Onhan siinä valinanssa ja arvioinnissa jonin verran hommaa. Toisaalta olen tottunut arvioimaan ja valitsemaan kuvia, niin ei se ihan kauheasti vie aikaa.
En usko, että pelkästään mun palaute niistä kuvista yksinään saa ketään jatkamaan kuvaamista jos se kuvaaminen ei maistu. Joillekin, kuten palautteen perusteella olen saanut tietää, se on ollut motivoivaa saada kuvaustehtäviä. Tiedän aika monen tekevän niitä omaksi ilokseen, eivätkö koskaan lähetä kuviaan. Siitäkin olen saanut palautetta.
Miten AI vaikuttaa kuvien tulkintaan? Tarkoitatko, että AI valitsisi ne parhaat kuvat?
Esimerkki viittaa taas siihen et jalkapallo ja fillarointi eri muodoissaan on liikuntaa kuten kuvaamisen eri osa-alueet ovat kuvaamista. Vuosien varrella on ainakin itselle tullut hyvin selväksi, että väkisin vääntäminen jostain kuva-aiheesta saa aikaiseksi jopa halun heittää vehkeet järveen. Case sukulaisten / kaverien juhlat. Ei minua ainakaan kiinnosta paljoa elävien asioiden kuvaaminen mm. syystä että liikkuvasta kohteesta tulee mieleen jokusen burnoutin aikanaan aiheuttanut (teennäinen) kiire.
Mun kaks puupenniä asiaan olisi se et kuvaamiseen kannustaa kuvien perkaaminen juuriaan myöten ja parannusten (myös teknisten ja jälkikäsittelyseikkojen) ehdotukset. Ei niinkään tiettyyn aiheeseen ohjaaminen. Ammattikuvaajan koulutuksessa asiahan on täysin erilainen jos ja kun myy kuvia rahasta ja lopulta saa toimeksiantoja just tietystä aiheesta.
Joskus tekee pahaa katsella kalliilla vehkeillä otettuja kuvia joissa ei ole hyödynnetty laitteiden ominaisuuksia mitenkään. Esim. siinä kohtaan voisi vinkata miten 10k€ setillä saisi 10k€ kuvia ja jos se ei auta niin saisi ainakin miettimään homman järkevyyttä ja saada ihminen irti Rajala-kierteestä eli jatkuvasta kalustovaihtamisesta.
-
Luonnollisesti kaikki tehtävät eivät ole kaikille mieleen. Oma kokemukseni on, että valtaosa harrastajista kuvaa aika laajalla skaalalla kaikkea. Tottakai on niitäkin, jotka erikoistuvat johonkin tiettyyn genreen. Luontokuvaajat ovat yksi tyypillinen genre johon aika moni keskittyy. Toisaalta kuvaaminen yli genre-rajojen (jos sellaisia nyt edes on) on hyödyllistä. Vaikka kuvaaminen on aika samanlaista genrestä riippumatta, on jokaisessa genressä omat niksinsä. Niiden oppiminen avartaa omaa käsitystä kuvaamisesta. Se taas voi johtaa parempaan taitoon.Maffer kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 12 : 35Moni kielimalli on saanut kyvyn tulkita kuvia ja jopa verrata niitä. Tänä päivänä on valitettavasti mahdoton olettaa etteikö näin tehtäisi varsinkin jos duuni ei anna taloudellisesti mitään.Pforsgar kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 11 : 42Olen saanut aika paljon palautetta vuosien varrella, että kyseiset proggikset ovat motivoineet kuvaamaan.Maffer kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 11 : 12 Peter, ihmisiä voi saada kuvaamaan jotain ehdottamalla aiheita mutta kannustaako se heitä kuvaamaan? Sama ongelma kuin perheellä joka tuuppaa lapsensa pelaamaan jalkapalloa vaikka muksua kiinnostaa enemmän polkea fillaria. Toinen loukku tuossa on, kuten itse myönsit, että valtavan työlästä. No juu niin on, varsinkin jos kuvia on tuhansia. Jos ei saa korvausta, ei varmasti kiinnosta kaikkia kuvia perata. Ja kun ei perata, miten se kannustaa kuvan työstänyttä jatkamaan harrastustaan eli kuvaamaan?
Esimerkki viittaa taas siihen et jalkapallo ja fillarointi eri muodoissaan on liikuntaa kuten kuvaamisen eri osa-alueet ovat kuvaamista. Vuosien varrella on ainakin itselle tullut hyvin selväksi, että väkisin vääntäminen jostain kuva-aiheesta saa aikaiseksi jopa halun heittää vehkeet järveen. Case sukulaisten / kaverien juhlat. Ei minua ainakaan kiinnosta paljoa elävien asioiden kuvaaminen mm. syystä että liikkuvasta kohteesta tulee mieleen jokusen burnoutin aikanaan aiheuttanut (teennäinen) kiire.
On aivan selvää, että ei nämä tehtävät kaikkia motivoi ja silloin ei niitä kannatta tehdä.
-
Minulle tehtävänanto on ihan ok, jos tehtävät hyvin laadittuja. Mutta olen samaa mieltä, että kuvien perkaaminen olisi hyvin tärkeää ja oleellista. Peterin Facebook assignmentsin aikaa osallistujat pystyivät sentään edes keskenään analysoimaan kuvia kommenteissa, mutta nyt välitön kommentointi mahdotonta - vai onnistuuko lainkaan?Maffer kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 12 : 35
Mun kaks puupenniä asiaan olisi se et kuvaamiseen kannustaa kuvien perkaaminen juuriaan myöten ja parannusten (myös teknisten ja jälkikäsittelyseikkojen) ehdotukset. Ei niinkään tiettyyn aiheeseen ohjaaminen. Ammattikuvaajan koulutuksessa asiahan on täysin erilainen jos ja kun myy kuvia rahasta ja lopulta saa toimeksiantoja just tietystä aiheesta.
Mielestäni jokainen osallistuva kuva ansaitsisi edes muutaman lauseen huomion. Tarvittaessa enemmänkin analyysia...Ja jos totta puhutaan, niin analysoijalla täytyisi myös olla jonkinlaista uskottavaa pätevyyttä, eli kompetenssia, valokuvien kehittävään ruotimiseen.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Kuvia voi toki edelleen laittaa sinne Facbook-ryhmän, jos sitlä tuntuu. Itse en vain ole ehtinyt juurikaan Facebookia käyttää viime aikoina. Se on jäänyt kaiken muun alle. Toki kun see ryhmä on niin pitäisi...aikaarska kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 12 : 51Minulle tehtävänanto on ihan ok, jos tehtävät hyvin laadittuja. Mutta olen samaa mieltä, että kuvien perkaaminen olisi hyvin tärkeää ja oleellista. Peterin Facebook assignmentsin aikaa osallistujat pystyivät sentään edes keskenään analysoimaan kuvia kommenteissa, mutta nyt välitön kommentointi mahdotonta - vai onnistuuko lainkaan?Maffer kirjoitti: ↑Tammi 06, 2025 12 : 35
Mielestäni jokainen osallistuva kuva ansaitsisi edes muutaman lauseen huomion. Tarvittaessa enemmänkin analyysia...Ja jos totta puhutaan, niin analysoijalla täytyisi myös olla jonkinlaista uskottavaa pätevyyttä, eli kompetenssia, valokuvien kehittävään ruotimiseen.
Minusta kaikki jotka kuvaavat ovat hyviä kommnentoimaan, jos osaavat laittaa muutakin kuin "hyvä", "makee" tai "hieno". Syvällinen analyysi ainoastaan yhden kuvan perusteella onkin sitten hankalampaa, jos ei tiedä kuvaajan muusta tuotannosta mitään. Ykis kiuva voi olla kovinkin onnistunut, mutta valokuvauseen aina kuuluu ripaus onnea. Näkemällä kuvaajan portfolion/muita kuvia saa paremman käsityksen taidosta. monet niistä jotka ovat kuviaan vuosien saatossa laittaneet ovat tulleet tutuiksi kuvien osalta. Heidän kuviaan on helpompi arvioida, koska on jonkinlainen käsitys kehityksestä ja taidoista noin yleensäkin.
-
ei vesileimaa?
What about watermarks?
Please do not add watermarks to your photos. Every photo will have full credits, so people will know it’s yours.
https://globalphotoproject.org/blog/ans ... -questions
Outoa. Miksi vesileimat ei sallittu?
Please do not add watermarks to your photos. Every photo will have full credits, so people will know it’s yours.
-
Re: ei vesileimaa?
Tuo liittyy Global Photo Projektiin -24, joka pidettiin 19.8.2024. Parhaista kuvista tehtiin kirja ja minusta kirjassa olevissa kuvissa ei vesileimat ole hyviä. Tuosta on joku kysynyt 52 Assignmentin osalta ja siihen olen vastannut, että voi olla jos haluaa laittaa.temama kirjoitti: ↑Tammi 08, 2025 12 : 21 What about watermarks?