Jovala kirjoitti:Miten panoraamojen teko tilt & shift menetelmällä eroaa varsinaisesta panoraamakuvauksesta?
Mä olen pyrkinyt ottamaan panoraamojani (tavallisilla objektiiveilla) mahdollisimman pienellä aukolla (suuri syväterävyys), jotta isoa prittiä voi katsoa (pienessä asunnossa) myös läheltä ja tuntea olevansa kuvassa mukana.
Olen muutamia kokeiluja tehnyt pienelläkin terävyysalueella, mutta stitsatessa tahtoo tulla niiden kanssa ongelmia (automaattinen kohdistus ei onnistu). Tuollaista sun pihlajakuvaa on työläs tehdä jälkikäsittelyssäkään suuren syväterävyyden kuvasta.
Shift toiminnon avulla kun tekee panoraaman, niin itse kameraa ei tarvitse liikuttaa (kuten Zone tuossa edellä kirjoitti), vaan objektiivin shift-toiminnolla vain siirretään objektiivin piirtoympyrää. Shift objektiivin täytyy siis piirtää isompaa piirtoympyrää kuin tavallinen objektiivi.Tämän takia esim. kinokennolle täytyy olla vaikka keskikoonformaatin objektiivi joka alunperin on tarkoitettu isommalle kennoalalle.
Shift toiminnolla voi vaikkapa ottaa kolme eri valotusta, shiftin eri asennoissa - kuten minä olin tehnyt näissä esimerkeissä. Tällöin saan käytännössä keskikoonformaatin piirtoa kinokameralla (kuvien yhdistämisen jälkeen).
Tässä yksi kolmen kuva panoraama, otettuna tällä Pentax 645 75mm objektiivilla, shift toiminnolla:
Pientä aukkoa kannattaa toki käyttää jos mahdollista valotusaikojen yms. suhteen. Yleensä objektiivit piirtää paremmin kun himmentää pienemmälle aukolle. Sanomattakin selvää, että panoraamakuvan eri osavalotuksissa täytyy käyttää samoja valotusarvoja (käytännössä siis Manuaali-valotustila), ettei panoraaman eri kuvat valotu vain eri tavalla jonkun automaattiohjelman takia.
Tietysti aina himmentäminenkään ei riitä, jos haluaa kuvan eri etäisyyksillä olevia kohteita terävälle alueelle.
Tällöin Tilt-toiminto voi olla hyödyllinen. Tässä esimerkki.
Ilman tilttiä, kuvattu yläviistosta:
Seuraava Tiltin kanssa, objektiivissa sama aukko valittuna kuin yllä:
Periaatteessa se pihlaja-kuva oli otettu samalla idealla, eli tiltattu, koska kuvasin pihlajan alaviistosta.
En tiedä kuinka paljon hyötyä Tilt&shift objektiivin käyttö voisi tuoda itse kuvien yhdistämiseen panoraamaksi. Se riippuu ihan kuvan luonteesta, että minkälaisia elementtejä siinä on. Monimutkaiset yhdistämiset voi aiheuttaa panoraamasoftille edelleen ongelmia, vaikka olisi otettu T&S objektiivilla.
Itse yhdistin näitä lighroomilla ja Kolor autopano ohjelmilla.