Mikä 13" läppäri budjetti 1500€?
-
- Viesti:
-
Meillä töissä törmää aina välillä MAC-uskovaisiin. Kaikilla heillä pyörii Windows virtuaalikoneessa. Kenelläkään PC-käyttäjällä ei pyöri MACci virtuaalikoneessa. --> Kaikki hommat pystyy hoitamaan PC:llä mutta kaikkia hommia ei pysty hoitamaan MACillä. Lisäksi oheislaitteiden osalta yhteensopivuus on PC puolella huomattavasti laajempi. Samoin yrityspuolen PC:hen saa tarvittaessa kunnon telakan, helpottaa jos käyttää läppäriä sekä läppärinä että työasemana.
Jos nämä luetellut ominaisuudet ei ole tärkeitä niin silloinhan ei ole väliä kumman ottaa.
Itse käytän työssä 3 vuotta vanhaa HP Probookkia ilman ongelmia. Päivitin siihen juuri sisäisen kovalevyn SSD:hen ja laitoin 1.5TB levyn DVD-driven tilalle. MACin kohdalla jäisi tekemättä.
Jos nämä luetellut ominaisuudet ei ole tärkeitä niin silloinhan ei ole väliä kumman ottaa.
Itse käytän työssä 3 vuotta vanhaa HP Probookkia ilman ongelmia. Päivitin siihen juuri sisäisen kovalevyn SSD:hen ja laitoin 1.5TB levyn DVD-driven tilalle. MACin kohdalla jäisi tekemättä.
-
-
Vaihtoehtona olisi myös se "vanhan" tekniikan 13-tuumainen. Minulla on sellainen, ja olen lisännyt siihen toisen kiintolevyn, ja vaihtanut alkuperäisen ssd:ksi. Muistia olen laittanut täydet 16 Gt. Jos haluaa vielä lisätä oikeasti nopean lisälevyn, niin thunderboltilla sekin kävisi. Minä olen ulkoisissa tyytynyt vielä usb3:n nopeuteen (tai oikeammin hitauteen).Ville^K kirjoitti:Jos haluut mäkin niin osta mäkki. Muuten rupeaa mietityttämään myöhemmin :)
Tuohon hintaluokkaan saat sen 1350€ tai 1550€ version. Erona ainoastaan kalliimman koneen isompi kovalevy (128GB vs 256GB).
Muisteja ja kiintolevyjähän ei tuohon tarvitse ostaa Applelta, joten voi ainakin kuvitella säästävänsä. Uudempiinhan sitä muistiakaan ei saa kuin 8 Gt ja vain hankinnan yhteydessä.
-
Useimmiten ne, jotka saavat itse valita välineensä, käyttävät Maccia. Useimmiten ne, joilla ei ole valinnavapautta, käyttävät Windowsia. Minä kuulun johonkin tuohon välimaastoon, kun olen vuosia käyttänyt molempia rinnakkain. Ja kyllä niillä molemmilla osaava käyttäjä tekee, mitä tarvitseekin.tjs68 kirjoitti:Meillä töissä törmää aina välillä MAC-uskovaisiin. Kaikilla heillä pyörii Windows virtuaalikoneessa. Kenelläkään PC-käyttäjällä ei pyöri MACci virtuaalikoneessa. --> Kaikki hommat pystyy hoitamaan PC:llä mutta kaikkia hommia ei pysty hoitamaan MACillä. Lisäksi oheislaitteiden osalta yhteensopivuus on PC puolella huomattavasti laajempi. Samoin yrityspuolen PC:hen saa tarvittaessa kunnon telakan, helpottaa jos käyttää läppäriä sekä läppärinä että työasemana.
Telakkaa olen käyttänyt Windows-koneen kanssa, Macin kanssa ei ole ollut tarvetta. Ainut lisälaite, jota liitän Macciin on ulkoinen näyttö, joten eipä siinä telakkaa tarvita välissä.
-
- Viesti:
Ei nyt ehkä lisälaite, mutta kai Macciinkin pitää liittää aika usein virtajohto? Jos on kätevät liittimet niin ei kai noissa kauaa mene. Näppis ja hiiri hoitunee myös langattomasti? Telakka on silti näppärä jos on näytön ja virran tarpeen lisäksi jotain USB-lisälaitteita. Esim. mulla on aina USB-headset työkoneen telakassa. Enkä suostu käyttämään läppäriä ilman kunnon näppistä ja hiirtä kovin pitkään.tehodia kirjoitti:Ainut lisälaite, jota liitän Macciin on ulkoinen näyttö, joten eipä siinä telakkaa tarvita välissä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Useinmiten ne jotka maksavat itse valitsevat PC:ntehodia kirjoitti:
Useimmiten ne, jotka saavat itse valita välineensä, käyttävät Maccia. Useimmiten ne, joilla ei ole valinnavapautta, käyttävät Windowsia..
http://muropaketti.com/nain-monta-pcta- ... ia-vastaan
-
- Viesti:
Vuosien varrella töissä on tullut nähtyä HP:t, Fujitsut, Dellit ja Thinkpadit. Thinkpad on näistä sellainen mikä kestää vahinkojakin. Mutta se missä Thinkpad kepittää nämä muut on juurikin näppäimistö ja tappihiiri. Tappihiirellä ei tarvitse siirtää käsiä mihinkään kun kirjoituksen ohessa pitää osua johonkin.tjs68 kirjoitti:Jos käytettyä miettii niin paras mekaaninen laatu löytyy varmaankin tuosta sarjasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/HP_EliteBook
Siitä sitten sopivan kokoinen ja ikäinen ja päivittää niin paljon muistia kuin mahtuu ja niin nopea ja suuri SSD levy kuin budjetti riittää. Tällä hetkellä Samsunging SSD levýt taitaa olla parhaita, varsinkin Pro 850 sarja.
Kannattaa varmuuden vuoksi budjetoida myös uusi akku käytettyyn, niitä saa suht edullisesti Ebay yms
Edit: Akku
Uudet thinkpadit on ottaneet huonomman linjan näppiksessä, sellaisia laattanappeja missä ei ole kunnon tuntumaa.
-
Jokaisen Maccin käyttäjän kannattaa miestäni virittää Time Machine. Olen TM:n kanssa hoidellut sujuvasti jopa koneen vaihdon MB-Prosta iMacciin. TM-kovalevyksi kelpaa ihan halpa irto lätty, joten kustannuksetkaan eivät ole ylivoimaisia.Ville^K kirjoitti:Itse olen tehnyt varmuuskopiot kahdelle ulkoiselle levylle. Lähtisin muutenkin siitä että tämä kannattaa olla se toimintatapa riippumatta siitä minkä koneen ostaa.panman kirjoitti:Tuli vielä mieleen, miten tuollaiselta macilta pelastetaan tiedot kun massamuisti on juotettu emolle. Norman ibas ja muutama tonni rahaa lienee ratkaisu? Backupit kuitenkin puuttuu.
Windows-puolella on paljon houkutuksia ja valinnanvaraa. Koneitakin saa marketprutkuista tosi laadukkaisiin. Moni kokee tämän maailman kiehtovaksi haasteeksi sinänsä. Melkein kuitenkin väittäisin, että Windowsit unohtuvat nopeasti kun Macci on hankittu. Eihän sekään täydellinen ole, mutta kuitenkin paria luokkaa toimivampi ja sujuvampi kokonaisuus kuin mikään Microsoftin ajatuksille perustuva.
-
- Viesti:
Niin, tuo riippuu pitkälti siitä onko tarkoitus saada hommat tehdyksi vai olla piittaamatta mistään (Apple).
Omenavehkeet alkavat olla tietoturvariski, Apple ei kovin nopeasti reagoi ja pimittää reikiä. Windows-puolella sentään nykyään myönnetään että homma pissii ja korjauksia tulee. Samoin Linux-maailmassa.
Omenavehkeet alkavat olla tietoturvariski, Apple ei kovin nopeasti reagoi ja pimittää reikiä. Windows-puolella sentään nykyään myönnetään että homma pissii ja korjauksia tulee. Samoin Linux-maailmassa.
-
MagSafen saa kiinni vaikka yhdellä kädellä johtoon koskematta. Ja vaikkei olisi mitään lisälaitteita, niin aika sama vaivahan siinä on laittaa laturin johto kiinni kuin asettaa läppäri telakkaan. Hiirtä en käytä ollenkaan, en myöskään pöytäkoneen kanssa. Ja näppis ja hyvin toimiva ohjauslevyhän Macissa on jo vakiona. Kuvankäsittelyssä en paljon käytä näppistäkään, mutta sähköposteihin ja muuhun kirjoittamiseen Macin näppis riittää mulle hyvinkin. Joten ihan kaikilla ei ole samanlaiset tarpeet, ja välineet valitaan sen mukaan.Rockford kirjoitti:Ei nyt ehkä lisälaite, mutta kai Macciinkin pitää liittää aika usein virtajohto?tehodia kirjoitti:Ainut lisälaite, jota liitän Macciin on ulkoinen näyttö, joten eipä siinä telakkaa tarvita välissä.
...
Näppis ja hiiri hoitunee myös langattomasti?
...
Esim. mulla on aina USB-headset työkoneen telakassa. Enkä suostu käyttämään läppäriä ilman kunnon näppistä ja hiirtä kovin pitkään.
-
Mäkki tai windows puolelta esim juuri julkaitu Dell XPS 13 joka on saanut suht hyviöä arvosteluja..
http://www.engadget.com/2015/01/28/dell ... view-2015/
http://www.engadget.com/2015/01/28/dell ... view-2015/
-
Kun kuvankäsittely on noin satunnaista, et todellakaan tarvitse Macbook Pro:n tehoja minnekään. Macbook Airissa on vähemmän painoa, neljä tuntia edemmän akkukestoa ja parempi näppäintuntuma. Ne merkkaa.
1. Macbook Air 13" ja 8 GT keskusmuistilla
2. Odota 1-2kk Retina Macbook Airin julkaisua
Jos haluat windows-koneen, niin tutustu Copycat tarjontaan. Eli vastaaviin windows tuotteisiin mitä Macbook Air on. Asus ja Lenovo tarjoaa laadukasta rautaa. Sony Vaio pienellä varauksella.
3. Osta joku kevyt Asuksen Unibody läppäri SSD-kovalevyllä ja vähintään 8 GT muistilla
4. Osta joku kevyt Lenovon läppäri SSD-kovalevyllä ja vähintään 8 GT muistilla
5. Jos et käsittele kuvia ollenkaan, mieti Chromebook-tarjontaa. Olisin itse ostanut Chromebookin mikäli en olisi valokuvaaja.
1. Macbook Air 13" ja 8 GT keskusmuistilla
2. Odota 1-2kk Retina Macbook Airin julkaisua
Jos haluat windows-koneen, niin tutustu Copycat tarjontaan. Eli vastaaviin windows tuotteisiin mitä Macbook Air on. Asus ja Lenovo tarjoaa laadukasta rautaa. Sony Vaio pienellä varauksella.
3. Osta joku kevyt Asuksen Unibody läppäri SSD-kovalevyllä ja vähintään 8 GT muistilla
4. Osta joku kevyt Lenovon läppäri SSD-kovalevyllä ja vähintään 8 GT muistilla
5. Jos et käsittele kuvia ollenkaan, mieti Chromebook-tarjontaa. Olisin itse ostanut Chromebookin mikäli en olisi valokuvaaja.
Viimeksi muokannut iruuska, Tammi 29, 2015 13 : 17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Ja kun ollaan hankkimassa 1500 euron laitetta, niin silloinhan kaikki vertailulaitteet ovat samanhintaisia. Tiedän kyllä, että monilla lompakko tekee sen valinnan...tjs68 kirjoitti:Useinmiten ne jotka maksavat itse valitsevat PC:ntehodia kirjoitti:
Useimmiten ne, jotka saavat itse valita välineensä, käyttävät Maccia. Useimmiten ne, joilla ei ole valinnavapautta, käyttävät Windowsia..
http://muropaketti.com/nain-monta-pcta- ... ia-vastaan
-
Ei minua ole kukaan pakottanut käyttämään Windowsia, mutta tössä kirjapainossa monilla muilla oli mäkkipakko. Onneksi siitä päästiin!tehodia kirjoitti: Useimmiten ne, jotka saavat itse valita välineensä, käyttävät Maccia. Useimmiten ne, joilla ei ole valinnavapautta, käyttävät Windowsia.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Minun työpaikalla oli pitkään Windows-pakko - kuten kai aika monilla työpaikoilla on vieläkin. Maccien vähäisempi tuen tarve on kuitenkin saanut atk-puolen vähitellen käytännössä joustamaan ohjeistuksestaan, vaikka kyllä se win-kirjaus taitaa vieläkin joissakin ohjeissa olla.OskuK kirjoitti:Ei minua ole kukaan pakottanut käyttämään Windowsia, mutta tössä kirjapainossa monilla muilla oli mäkkipakko. Onneksi siitä päästiin!tehodia kirjoitti: Useimmiten ne, jotka saavat itse valita välineensä, käyttävät Maccia. Useimmiten ne, joilla ei ole valinnavapautta, käyttävät Windowsia.
Nykyään tilanne tosin muuttuu nopeasti kun padit yleistyvät. iPad on saamassa selkeän valta-aseman työkäytössä ja iPhone puhelimena. Niille rakennetaan myös mm. Apple-TV infraa ja kalenterit yms. toimivat myös sitä kautta. Tämän takia vastaavia niitä Android-leluja ole hankittu tietääkseni enää ollenkaan.
Hieman huolestuttavaa, mikä lie tulevaisuus esim. 5 vuoden päästä. Mutta en minä mistään hinnasta Windowsiin enää vaihda. Se on nähty. Piste.
-
- Viesti:
Minkälaisia töitä iPadilla voi tehdä? :o Se mitä olen itse kokeillut niin se on kyllä todella tuskaista hommaa. Käyttelenkin sitä enimmäkseen vain sohvalla nettisivujen lukemiseen ja youtube-videoiden kahteluun. Lisäksi varmuuskopioin siihen reissussa kuvia ja muutenkin se on ihan näppärä kuvankatselulaite. Heti jos oikeasti pitää kirjottaa tai laskea jotain (mitä omassa duunissa tarvii) niin kyllä tulee läppäriä ikävä.nomad kirjoitti:Nykyään tilanne tosin muuttuu nopeasti kun padit yleistyvät. iPad on saamassa selkeän valta-aseman työkäytössä ja iPhone puhelimena. Niille rakennetaan myös mm. Apple-TV infraa ja kalenterit yms. toimivat myös sitä kautta. Tämän takia vastaavia niitä Android-leluja ole hankittu tietääkseni enää ollenkaan.
Hieman huolestuttavaa, mikä lie tulevaisuus esim. 5 vuoden päästä. Mutta en minä mistään hinnasta Windowsiin enää vaihda. Se on nähty. Piste.
Itse olen sekakäyttäjä. Taloudesta löytyy sekä Win7-kone, että mäkki. Voisin hyvin kuvitella käyttäväni Windowssia jos Apple rupeaa perseilemään enemmän käyttiksensä kanssa.
-
Eli kannatat firmojen mäkkipakon kasvua? ;-)nomad kirjoitti:
Minun työpaikalla oli pitkään Windows-pakko
Nykyään tilanne tosin muuttuu nopeasti kun padit yleistyvät. iPad on saamassa selkeän valta-aseman työkäytössä ja iPhone puhelimena. Niille rakennetaan myös mm. Apple-TV infraa ja kalenterit yms. toimivat myös sitä kautta. Tämän takia vastaavia niitä Android-leluja ole hankittu tietääkseni enää ollenkaan.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"