Munt kirjoitti:Se, että Meltion kuvista tulee joillekin paha olo voi johtua siitä, että katsoja ei ole tottunut näkemään tällaisia kuvia eikä halua niitä nähdä.
..
Tää on aika tekopyhää kaverilta, jonka mielestä minigunilla olisi kiva kuvata Somalien jalkapallo-ottelua...
Taisit olla ainoa, joka ei ymmärtänyt sitä vitsiksi.
..
Jos kyseessä oli hyvä läppä, niin miksi poistit viestisi?
Mut joo, kyllähän J.Hirvisaarelta ja aatetovereiltaankin lipsahtelee "vitsejä" harva se päivä...
PekkaSav kirjoitti:
Tää on aika tekopyhää kaverilta, jonka mielestä minigunilla olisi kiva kuvata Somalien jalkapallo-ottelua...
Taisit olla ainoa, joka ei ymmärtänyt sitä vitsiksi.
..
Jos kyseessä oli hyvä läppä, niin miksi poistit viestisi?
Mut joo, kyllähän J.Hirvisaarelta ja aatetovereiltaankin lipsahtelee "vitsejä" harva se päivä...
Anteeksi nyt vaan herra mielensäpahoittaja, mutta kun ehdotin EOS M ketjussa, että telekuvaus pitäisi EOS M kameralla hoitaa gimbalheadilla, johon joku sankari käski käyttämään mielikuvitusta ja vaihtaa tyyliksi minigun-tyyppisen ampumisen (kuva ampumisesta kommentin ohessa), joka mielestäni oli sinänsä absurdi kommentti, kun eihän vaikkapa leikkiviä lapsia voi kuvata minigunilla. Vai voiko?
Beatle kirjoitti:Ihanan herkkää. Halosen aikana Suomi ajetteen niin syvälle kaiken suvaitsemiseen että kusessa ollaan sanon minä.
Monikulttuurisuus on ihana asia, etenkin silloin kun vihreän ministerin *sensuroitu* vetää naista turpaan baarissa ja perustelee tekoaan omalla kulttuurillaan, "koska latinoveri":
Maailman kaikista maista Etelä-Afrikassa tehdään eniten raiskauksia henkeä kohti. Yksi neljästä eteläafrikkalaisesta miehestä tunnustaa olevansa raiskaaja. Koululaisten keskuudessa tehdyssä kyselytutkimuksessä neljännes pojista mainitsi joukkoraiskausten olevan mukavaa. CIET African kyselyssä vuonna 1999 kolmannes vastanneista naisista kertoi joutuneensa viimeisen vuoden aikana raiskatuksi. Etelä-Afrikassa on uskomus, että raiskaus on miehinen teko.
Erilaisissa kulttuureissa tehdään erilaisia tekoja johtuen erilaisista lähtökohdista. Tämän näyttäminen kuvilla on tiedonvälitystä parhaimmillaan.
Ajatus pätkii näin loppuviikosta :) Fotofinlandia.
Ja vaikka ei olekaan kilpailu, niin en silti ymmärrä tässä yhteydessä tuota esilletuloa & -panoa. Ehkä teemoitettu näyttely olisi parempi.
---
Tässä yhteydessä (tai jossain erillisessä ketjussa) voisi pohtia enemmänkin sitä, miksi Meltion ottamaa kuvaa voidaan saada jostain Afrikasta, mutta ei länsimaista. Vastaavaa kuvaa on Suomenkin kokemista sodista vaikka kuinka paljon, mutta sitä ei saa/voi julkaista. Vasta nyt aletaan purkamaan sodanajan arkistoja ja silti pahimmat on sensuroitu. Osa nyt ja osa silloin.
Sama juttu sen tyttöjen ympärileikkauskuvasarjan kanssa. Koitapa saada Suomessa lehteen omalla naamalla vaikkapa Lestadiolaisten kesäseurojen hippaleikistä parit feature-kuvat. Ei onnistu ei. Vaikka yksi päätoimittaja jo vaihtuikin.
Mutta hottentottejahan voi kuvata ja kuvia julkaista miten haluaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti: En sitten tiedä mitä Meltion kuvien katselu heissä aiheuttaisi tai muuttaisi.
Sanopa se. Toivottavasti avaisi silmiä näkemään, ettei maailma pääty Kulosaareen..
Eräs kuvismaikka oli kuulemma näyttänyt nuo kuvat luokalleen. Kuului ihastuneita huudahduksia "Wau, mistä tietsikkapelista noi on?!"
Masentavaa. Onneksi luokassa oli myös oppilaita, jotka seuraavat maailman menoa.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
...katoinpa toisenki kerran muutaman tunnin välein nämä kuvat läpi. Laitoin muutaman ajatuksen paperille noista kuvista (harrastusta taas aloittaessa, ja vahva paino sanalla harrastus, tullu kahlattua melkosesti eri kuvaajien albumeja jne läpi ihan vaan hakeakseni näkemystä, vinkkejä, ahaa-elämyksiä jne), ja hätäsesti ne "hajatelmat" tähän alle kopsaan. En arvostele kuvaajia, kohteitansa, tekniikoita tms, mutta omat tuntemukset tai tunteettomaksijättämättömyyet muutamalla kohdalla joka kuvasarjasta:
Bamberg: selkeä teema, hauskakin…
Ekroos: rauhallisia, itte kotitarvekokkina samaistuin tähän rakkaaseen harrastukseeni
Haiko: ”tutuista” maalaismaisemista huolimatta ei puhutellu. Tai sitten just sen takia…
Helminen: selkeä kokonaisuus. Mielenkiintosta olis tietää miten toteutettu (näillä harrastemetreillä ei avautunu minulle tuo tekninen puoli)
Henttonen: teknisesti varmasti hienoja mutta ei puhutellu minua
Huhta: minulle ihan liian taiteellista. Kai.
Hurskainen: jottain tuossa kokonaisuuessa oli, mutta en päässy tunthen päälle
Itkonen: tykkäsin. Lumi ja jää on pohjosessa syntynhelle ja elänhelle aina lähellä syäntä.
Jokela: meni aika korkealta yli. Ja syy ei ole kuvaajassa eikä kuvissa.
Kaesmae: kts yllä
Kokkonen: aihe sellainen, että ei voi olla tykkäämättä. Tai kunnioittamatta ehkä paremminki. Arvokkaita. Nättejä.
Lähdesmäki: tyylillisesti varmasti hieno ajatus, mutta ei aukea hätäsesti kattomalla minulle.
Meltio: vahva tunnelma ja läsnäolo. Tuli valtava vihantunne. Mihin, tai ketä kohthan?
Niittyvirta: hauska. Osa kuvista oli minun mielhen jopa hienoja.
Saksa: ahaa…joku tyylisuunta tämä syvänsinisyys? Enempi tosin minulle ehkä tuo Helminen iski.
Salmi: tyylikäs. Älä kysy miksi tältä tuntui.
Savolainen: ei valitettavasti milhän tavalla koskettanu minua vesimaisemista huolimatta.
Schwatzberg: jeeee, Sodankylän (syntymäkotikunta) linja-autoaseman nurkkaa kuvattu! Mutta ei.
Viitala: tämä kokonaisuus oli hyvä! Tykkäsin.
Westerlund: paljon hyvää, mutta jotain liikaa. Minun mielhen siis.
Pahoittelut kuvaajille/taiteilijoille, jos yksinkertanen mieleni ei saanu oikianlaista kontaktia näihin hienoihin kuvasarjoihin...mutta kuten jonnekki kirjasinki, niin kuvaajat, kohteet, aiheet, ajatukset jne ovat varmasti tarkasti ajateltu, sommiteltu, toteutettu jne mutta tässä tapauksessa vastaanottajapäässä on se suurempi vika.
Toishaalta tämä(kin) lyhyt yhteenveto kertoo siitä, miten vaikea näin erityylisiä kuvia, puhumattakhan kuvasarjoista/kokonaisuuksista, on arvostellen laittaa ees jonkulaishen järjellishen "paremmuusjärjestykshen".
Mä en mahda tälle mitään.. joka kerta kun katson noita Bambergin kuvia, mulle tulee se viimeisin Spege ketju mieleen. Tässä on onnistuttu varmaankin ikuistamaan ne puskassa hyppivät Canonistit muusinuijineen. Ehkä elämäni on dcnettiä liikaa luettuani lopullisesti pilalla.
jiihaa2 kirjoitti:Mä en mahda tälle mitään.. joka kerta kun katson noita Bambergin kuvia, mulle tulee se viimeisin Spege ketju mieleen. Tässä on onnistuttu varmaankin ikuistamaan ne puskassa hyppivät Canonistit muusinuijineen. Ehkä elämäni on dcnettiä liikaa luettuani lopullisesti pilalla.
Bamberg taisi kuvata nämä DC.netin Sawomiitissä? ;D
Minä tykkäsin siitä hevosjutusta. Teema ja muunnelmia ihan niinkuin Schubertin Forelli-kvintetossa. Kun käyttää mielikuvitusta ja osaamista on, niin syntyy tällainen sopivan pähkähullu setti.
Jarski-74 kirjoitti:Mä en kyl käsitä kuinka joku viittii edes lähteä kilpailemaan tällaisella materiaalilla.
Kuvat voi olla hyviä mutta moraali täysin kateissa, kilpailla jossain photo kisassa ja ratsastaa toisten ahdingolla.
Jonkun ammattiauttajan olisi tähänkin paneuduttava koska jos inkkari karkaa kanootista on se hiton vaikea saada sinne takas.
Plus yx, en mistään kantilta katsottuna ymmärrä näitä verellä mässäileviä kuvia, inhottaa.
Ainoastaan tällainen kuvasarja voi käydä todisteena jollekkin "tuomioistuimelle", mutta eihelvetissä tästä saisi mitään glooriaa antaa eikä ottaa!
Vain kauniita jouttssenia..Eikö valokuva saa puhutella, viestiä? Eikö sellainen valokuva saa kisata siitä, mikä kuva puhuttaa eniten? Valokuva saa herätää vain romanttisia, kauniita tuntemuksiaä? Eikö moraali ole nimenomaan sitä, että tuodaan totuus ja realismi julki vaikka sen julmimmassa muodossa eli kuvana?
Ollaan kyllä sairaalloisessa tilassa, jos ajatellaan toisen ahdingon esiintuominen olevan moraalitonta tai tuomitsevaaa. Minusta ihmiset, jotka tuovat esiin kuvin epäoikeudenmukaisuutta ja julmuutta pitäisi nimenomaan palkita teoistaan. Palkita teoistaan kilpailussa, kuka on onnistunut puhuttelemaan kuvallaan eniten yleisöään. Kuvaaja ovat vielä usein riskeeranneet henkensä toisin kuin kauniissa jouttsenkuvissa.
Jarski-74 kirjoitti:Mä en kyl käsitä kuinka joku viittii edes lähteä kilpailemaan tällaisella materiaalilla.
Kuvat voi olla hyviä mutta moraali täysin kateissa, kilpailla jossain photo kisassa ja ratsastaa toisten ahdingolla.
Jonkun ammattiauttajan olisi tähänkin paneuduttava koska jos inkkari karkaa kanootista on se hiton vaikea saada sinne takas.
Plus yx, en mistään kantilta katsottuna ymmärrä näitä verellä mässäileviä kuvia, inhottaa.
Ainoastaan tällainen kuvasarja voi käydä todisteena jollekkin "tuomioistuimelle", mutta eihelvetissä tästä saisi mitään glooriaa antaa eikä ottaa!
Vain kauniita jouttssenia..Eikö valokuva saa puhutella, viestiä? Eikö sellainen valokuva saa kisata siitä, mikä kuva puhuttaa eniten? Valokuva saa herätää vain romanttisia, kauniita tuntemuksiaä? Eikö moraali ole nimen omaa sitä, että tuodaan totuus ja realismi julki vaikka sen julmimmassa muodossa eli kuvavana, hienosti kuvattuna?
Katselin noita Meltion kuvia ja niistä tosiaan puuttuu sellainen visuaalinen estetiikka, jota taidekuvissa pitäisi olla. Varsinkin tuo viimeinen kuva, joka muuten on veren tahrimine lätäköineen puhutteleva jää jotenkin sommittelun osalta vajaaksi. Tai ehkä siinä on jotakin, mutta sitä ei jaksaisi katsella pitkään seinällä.
Sotakuvissa on harvoin sitä selkeyttä ja graafisuutta jota itse valokuvissa arvostan. Samoin kuvan rytmi on usein hukassa. Voisin kuvitella, että rytmiä sodasta kuitenkin löytyy, kun Assadin joukkojen tiputtaessa tynnyripommin helikopterista koulun pihalle näky on varmaan samaa luokkaa, kuin tiputtaessa laatikollisen pehmeitä tomaatteja kolmannen kerroksen ikkunasta kadulle. Se on kuin kukka, jonka terälehdet kurottavat mykiöstä joka suuntaan, kaikkien kedon muiden kukkien kauneuden keskellä...
camcam kirjoitti:..Kuvaaja ovat vielä usein riskeeranneet henkensä toisin kuin kauniissa jouttsenkuvissa.
Onhan se tuokin tapa määritellä mikä on hyvä kuva.
Kyllä joutsenkuviakin arvostettaisiin ihan eri tavalla, jos joka viides joutsen olisi itsemurhapommittaja tai aina joutsenia kuvatessa näätä ampuisi raketinheittimellä puskasta.
camcam kirjoitti:..Kuvaaja ovat vielä usein riskeeranneet henkensä toisin kuin kauniissa jouttsenkuvissa.
Onhan se tuokin tapa määritellä mikä on hyvä kuva.
Kyllä joutsenkuviakin arvostettaisiin ihan eri tavalla, jos joka viides joutsen olisi itsemurhapommittaja tai aina joutsenia kuvatessa näätä ampuisi raketinheittimellä puskasta.