Hel_NiS kirjoitti:Tuli viestiteltyä erään toisen foorumiaktiivin kanssa ja muun muassa ihmeteltiin sitä, että jotkut näkevät hirveästi vaivaa muiden kuvista. Haukutaan julkisesti, kerrotaan suoraan, että kannattaa lopettaa koko kuvaaminen tai annetaan mentormaisesti neuvoja, vaikka oma kuvaaminen on niin tai näin.
Muistan, kun pari vuotta sitten sain tunnustusta kuvistani ja yksi setti arvostettiin 3,5-5 tähden arvoiseksi. Tästä seurasi se, että eräs haukkui kuvani ja niiden arvostelijat. Sitten ko. setin arvosanat lähtivät laskuun, lyhyessä ajassa laskivat 1,5-2 tähteen + sivuille alkoi tulla jopa alatyylisiä kommentteja.
Miksi näin? Mikä saa ihmiset käyttäytymään näin? Ja niinkin triviaalista asiasta kuin - kuvista -?
Onko se huono itsetunto vai mikä? Tuntuu, että tähän toimintaan käytetään suhteettoman paljon vaivaa, osa on jopa pystyttänyt sivuja tähän tarkoitukseen.
Minusta jokainen saa harrastaa kuvaamista / mitä muuta tahansa, jos se itsestä tuntuu hyvältä eikä loukkaa muita. Sehän tässä tiemmä on tärkeintä.
Mielipiteitä?
Miksi otat moista stressi moisesta asiasta?
Mutta vastaan, ihmiset on laumasieluja ja valtavirrasta poikeamista pyritään välttämään, sellaine koetaan jopa uhaksi.
Puhut varmaan aukeasta, jota en juuri seuraa, enkä se ole ollut ainakaan minä, tällä kertaa;-)
Mutta minulla on tuntu että foorumeilla on paljon porukaa jolla ei ole omaa mielipidettä valokuvan hyvyydestä ja lähes päivittäin näkee ketjuja joissa kunkin foorumin vaki porukka kehuu ketjussa jotain tyhjänpäiväistä räpsyä.
Joskus harvoin jaksaa herätellä ja kertoa mielipiteensä asiasta ja useimiten saa tämän puusilmä jenggin kollektriivisesti päälensä, minun ei tarvitse kysyä mikä saa ihmisen tekemään noin kun tiedän sen.
Se on aivan sama kuin rakentaa identiteetiään kameramerkin tai automerkin takia.
Joskun nään mielessäni kuvina nimimerkkejä, päiviä pesemättä tukka takussa, kalsarit jalassa, pyödällä puoliksi syöty pizza ja jättipullo kokista, ilme vihaisena raivon vallassa puolustamassa olettamaansa hengelheimolaista ja lähettämässä virtuaalista vihaa yhteis rintamana.
Tälle porukalle on syntynyt harha yhteenkuuluvuudesta, ehkä on kyse siitä että ei ole kavereita kuin läppärin näytöllä ja on syntynyt heimo jonka fyysinen olemassa olo näyttäytyy etsimen näkyminä, tai vain näppäimen jälkinä foorumeilla.
Nämä bitti siteet on vaan kovin löyhät ja suurinkin virtuaali ystävä muuttuu viholliseksi väärällä mielipiteellä ja siksi on hyvin vaaraallista olla eri mieltä;-)
Minusta itse valokuvaakin pitää puolustaa, eikä antaa aressiivisen ja isointa ääntä pitävän ryhmä päätää hyvä kuvan määrettä, varsinkin kun se tuntuu niin usein olevan enemmän kuvaajan kuin kuvan arvostelua.