Hyvin sanottu ja sama tulee vastaan myös monella muulla alalla. Mm. moni käsityöläisammatti on käsittääkseni pulassa harrastelijoiden "myyjäistuotteiden" takia. Ja siinäkin kyse ei ole niinkään ostettavan tuloksen laadusta, vaan hinnasta, jonka harrastaja voi asettaa kattamaan vain kulut (tai ei edes niitä) ja ammattilainen tarvitsee hieman palkkaakin itselleen.Joku Muu kirjoitti:
Osaavan ammattilaisen ei tarvitse pelätä amatöörien tuomaa kilpailua, niin kauan kun taitava amatööri laskuttaa osaavasta palvelusta käyvän hinnan. Kun osaava amatööri laskuttaa vain "vaivanpalkkaa", on kyse enemmän hintojen polkemisesta, mikä vääristää kilpailua. Terve kilpailu tasoittaa hintaeroja ja pistää tekijät tekemään parastaan, mutta vääristynyt kilpailu ainoastaan laskee hintoja, ja siitä ei hyödy pitkällä aikavälillä edes maksava asiakas.
Näin teen itsekin. Eli jos kyseessä on jokin mielestäni pienempi tai vähempiarvoinen tapahtuma, niin pyydän jotain harrastajakuvaajatuttavaani ottamaan kuvia. Ja, kyllä, maksan hänelle selvästi vähemmän kuin mitä ammattilaiset velottaisivat. Ja sitten, kun kyseessä on tilanne, josta haluan varmasti saada hyviä kuvia (esim. häät), niin otan sen ammattilaisen kuvaamaan ja maksan siitä hyvästä, että tosiaan saan hyvää laatua.mremonen kirjoitti: En tiedä sitten paljonko nämä siskon kummin kaimat oikeasti sitä ammattilaisen leipää syövät. Silloin kun kuvataan sukulaiselle, ei ehkä oltaisi alunperinkään oltu ammattiavun perään kyselemässä. Toinen juttu, jos amatööri kauppaa palvelujaan vapailla markkinoilla, mutta sittenhän onkin jo kyse ammattilaisesta. Voihan ammattilainenkin tehdä montaa työtä: maanviljelijätkin tekevät talvella vaikka metsähommia tai jotain muuta puuhaa.
Kun minä otin ylppärikuvan tyttärestäni, en mitenkään kokenut syöväni ammattilaisen pöydästä. Sillä, että kuva on minun ottamani, hyvä tai huono, on arvo itsessään. Minulle ja tyttärelleni.
Eli ammattilaisen leipää ei syöty edeltävässä tilanteessa, koska sitä leipää ei olisi joka tapauksessa tullut. Ei siis mitenkään kovin mustavalkoinen tilanne.