Enkle kirjoitti:Optisen etsimen poistaminen on kyllä huolestuttavaa siinä mielessä, että LCD hyytyy pakkasessa.
Kunnon OLED-näyttö ei hyydy (jos hinnasta ei vielä puhuta..). LCD on vanhaa tekniikkaa.
Maxi kirjoitti:Jos kuvaat edes yhdellä salamalla niin miten saat sen 30fps? tai edes 3fps ilman että olet kiinnitetty sähköverkkoon?
Kuinka paljon eroa on kameran salamavalolla ja isolla strobolla? Siis ei mikään 12V rakennussarja Bebekistä, vaan joku lavastrobo. Jos seisot edes suunnilleen yhdessä paikassa tai omaat normaalin selän, voi valaistuksen kytkeä sähköverkkoon tai selkään heittää sopivankokoisen litiumakuston. Luulisi niihinkin saavan salamaputkia järkevillä sävyillä, eli isojen poikien strobolla onnistunee myös valotus, jos vain synkka saadaan kuntoon (ja sehän on vain triviaali temppu hoitaa näin 9 kuukautta sulautettuja järjestelmiä harrasteen näkökulmasta). Kun FPS on riittävän korkea, vähenee myös epilepsiatapaukset, kun aivot näkee valon "yhtenäisenä".. ;)
Enkle kirjoitti:Optisen etsimen poistaminen on kyllä huolestuttavaa siinä mielessä, että LCD hyytyy pakkasessa.
Kunnon OLED-näyttö ei hyydy (jos hinnasta ei vielä puhuta..). LCD on vanhaa tekniikkaa.
Maxi kirjoitti:Jos kuvaat edes yhdellä salamalla niin miten saat sen 30fps? tai edes 3fps ilman että olet kiinnitetty sähköverkkoon?
Kuinka paljon eroa on kameran salamavalolla ja isolla strobolla? Siis ei mikään 12V rakennussarja Bebekistä, vaan joku lavastrobo. Jos seisot edes suunnilleen yhdessä paikassa tai omaat normaalin selän, voi valaistuksen kytkeä sähköverkkoon tai selkään heittää sopivankokoisen litiumakuston. Luulisi niihinkin saavan salamaputkia järkevillä sävyillä, eli isojen poikien strobolla onnistunee myös valotus, jos vain synkka saadaan kuntoon (ja sehän on vain triviaali temppu hoitaa näin 9 kuukautta sulautettuja järjestelmiä harrasteen näkökulmasta). Kun FPS on riittävän korkea, vähenee myös epilepsiatapaukset, kun aivot näkee valon "yhtenäisenä".. ;)
-Sale
Mutta entä kun kuvaat kuten minä eilen. 6 tuntia ja liikut koko ajan paikasta paikkaan salamaa käyttäen fillinä? Silloin ei oikein jaksa vedä 6km pituinen jatkoroikka.
Itse olen edelleen sitä mieltä että DMSC ovat tarkoitettuja ainoastaan tietyille kuvaajille. Varmaan joskus tulevaisuudessa kaikki kamerat ovat DMSCt mutta videon ja stillin kuvaaminen on niin erilaista kun olla ja voi.
ppotka kirjoitti:DSLR-kuvio tullaan määrittelemään kokonaan uudelleen. PISTE.
Vanha teknologia on tullut tiensä päähän, ja digitaalisuuden varsinaiset innovaatiot ovat vasta tulossa. Tähän saakkahan vanhat kameravalmistajat ovat lypsäneet rahat pois vain vaihtamalla filmin digikennoon ja ymppäämällä jonkinlaisen digioutputin kameraan...
No jaa, sitten pitäisi määritellä ihmisen anatomiakin uusiksi. Ja niin pitkälle meneviä suunnitelmia ei kaiketi ole olemassa. Tai jos on, niin sitten on syytä olla todella huolestunut! Muutenkin kuin kuvaamisen näkökulmasta...
ppotka kirjoitti: Ette ehkä usko, mutta kameraan integroitu (wlan- tms) yhteys suoraan lehden kuvatoimitukseen on myös wanted-listan kärjessä. Tällöin kamerahan ei tarvitsisi oikeastaan edes muistikorttiakaan...
Tuohan tarkoittaa sitä, että kuvaaja jäisi vain jonkinlaiseksi orjaksi, ja ylemmät tahot sitten ottavat hänen lähettämänsä kuvavirran haltuun. Valitsevat parhaat kuvat ja muokkkaavat ne esittelykelpoiseen muotoon.
Kuinka moni valokuvaaja on valmis tällaiseen? Siis ihan oikeasti?
Maxi kirjoitti:Itse olen edelleen sitä mieltä että DMSC ovat tarkoitettuja ainoastaan tietyille kuvaajille. Varmaan joskus tulevaisuudessa kaikki kamerat ovat DMSCt mutta videon ja stillin kuvaaminen on niin erilaista kun olla ja voi.
Kyllä, juuri näin. Insinöörien suunnitelmissa (ja joskus jopa mainosmiesten puheissa) voi tietysti esiintyä kaikenlaista, mutta arjen käytännössä loppujen lopuksi punnitaan se, mikä on toimintakelpoinen ratkaisu ja mikä ei.
ppotka kirjoitti: Ette ehkä usko, mutta kameraan integroitu (wlan- tms) yhteys suoraan lehden kuvatoimitukseen on myös wanted-listan kärjessä. Tällöin kamerahan ei tarvitsisi oikeastaan edes muistikorttiakaan...
Tuohan tarkoittaa sitä, että kuvaaja jäisi vain jonkinlaiseksi orjaksi, ja ylemmät tahot sitten ottavat hänen lähettämänsä kuvavirran haltuun. Valitsevat parhaat kuvat ja muokkkaavat ne esittelykelpoiseen muotoon.
Kuinka moni valokuvaaja on valmis tällaiseen? Siis ihan oikeasti?
Valokuvaajat on yleisesti selaisia huo*** että varmaan suurin osa, tai sitten tulisi uusia peliin?
ppotka kirjoitti: Ette ehkä usko, mutta kameraan integroitu (wlan- tms) yhteys suoraan lehden kuvatoimitukseen on myös wanted-listan kärjessä. Tällöin kamerahan ei tarvitsisi oikeastaan edes muistikorttiakaan...
Tuohan tarkoittaa sitä, että kuvaaja jäisi vain jonkinlaiseksi orjaksi, ja ylemmät tahot sitten ottavat hänen lähettämänsä kuvavirran haltuun. Valitsevat parhaat kuvat ja muokkkaavat ne esittelykelpoiseen muotoon.
Kuinka moni valokuvaaja on valmis tällaiseen? Siis ihan oikeasti?
Valokuvaajat on yleisesti selaisia huo*** että varmaan suurin osa, tai sitten tulisi uusia peliin?
Tässä taitaakin tulla eteen se Valokuvaajan ja valokuvaajan välinen ero. (Huomaa iso alkukirjain.)
Ajatellaan nyt vaikka jotain Hannu Hautalaa. Mahtaisiko hän suostua järjestelyyn, jossa hän vain painaa nappulaa, ja nettiyhteyden takana joku toinen henkilö sitten vastaanottaa ison massan kuvia ja päättää mikä kuva kelpuutetaan ja mikä ei.
Maxi kirjoitti:Itse olen edelleen sitä mieltä että DMSC ovat tarkoitettuja ainoastaan tietyille kuvaajille. Varmaan joskus tulevaisuudessa kaikki kamerat ovat DMSCt mutta videon ja stillin kuvaaminen on niin erilaista kun olla ja voi.
Kyllä, juuri näin. Insinöörien suunnitelmissa (ja joskus jopa mainosmiesten puheissa) voi tietysti esiintyä kaikenlaista, mutta arjen käytännössä loppujen lopuksi punnitaan se, mikä on toimintakelpoinen ratkaisu ja mikä ei.
Perustavanlaatuinen kysymys on mielestäni se, että jos on valmis kuvaamaan 1D Mark IVllä tai D4llä 15fps 20 sekuntia putkeen, miksi onkin kamalaa, väärin ja ainoastaan "tietyille kuvaajille" sopivaa jos pystyisikin kuvaamaan 25fps, 30fps tai 120fps ainoastaan median koon asettamissa rajoissa. Siis 15fps:n rättätättä on vielä truu-pure-hyväksyttävää valokuvausta, mutta 30fps ei?
Toinen kysymys on se, miksi täällä aiheesta syntyy vain rutinaa kun taas kansainvälisillä foorumeilla samasta aiheesta puhutaan innostuneeseen ja kiinnostuneeseen sävyyn.
Ei mahtunu kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa sitä, että kuvaaja jäisi vain jonkinlaiseksi orjaksi, ja ylemmät tahot sitten ottavat hänen lähettämänsä kuvavirran haltuun. Valitsevat parhaat kuvat ja muokkkaavat ne esittelykelpoiseen muotoon.
Kuinka moni valokuvaaja on valmis tällaiseen? Siis ihan oikeasti?
Valokuvaajat on yleisesti selaisia huo*** että varmaan suurin osa, tai sitten tulisi uusia peliin?
Tässä taitaakin tulla eteen se Valokuvaajan ja valokuvaajan välinen ero. (Huomaa iso alkukirjain.)
Ajatellaan nyt vaikka jotain Hannu Hautalaa. Mahtaisiko hän suostua järjestelyyn, jossa hän vain painaa nappulaa, ja nettiyhteyden takana joku toinen henkilö sitten vastaanottaa ison massan kuvia ja päättää mikä kuva kelpuutetaan ja mikä ei.
Tämä on jo arkipäivää reutersilla. Ne jotka ovat seuranneet esim. reutersin oma photo blogi ovat varmaan huomanneet että kuvaajilla on n 7 kameraa josta 5-6 on remote kameroina jossain päin stadiumia/mikälie. Kaikissa on WLAN lähetin. Kuvat otetaan ja ne lähtee automaagisesti stadionin parkkiin missä on reutersin rekka/piste missä sitten 4 henkilöä käy läpi kaikki kuvat ja lähettää ne eteenpäin picture deskiin missä sitten lopullinen valinta tapahtuu. Tämä tarkoittaa että kun voittaja on selville niin hänestä löytyy kuvia netissä ostettavaksi tai jonkun lehden photo streamissä pari minuuttia sen jälkeen.
Ei mahtunu kirjoitti:
Ajatellaan nyt vaikka jotain Hannu Hautalaa. Mahtaisiko hän suostua järjestelyyn, jossa hän vain painaa nappulaa, ja nettiyhteyden takana joku toinen henkilö sitten vastaanottaa ison massan kuvia ja päättää mikä kuva kelpuutetaan ja mikä ei.
En tiennytkään, että Hannu hautala on lehtikuvaaja.
Ei mahtunu kirjoitti:
Ajatellaan nyt vaikka jotain Hannu Hautalaa. Mahtaisiko hän suostua järjestelyyn, jossa hän vain painaa nappulaa, ja nettiyhteyden takana joku toinen henkilö sitten vastaanottaa ison massan kuvia ja päättää mikä kuva kelpuutetaan ja mikä ei.
En tiennytkään, että Hannu hautala on lehtikuvaaja.
Eihän tuossa ainakaan kukaan sellaista väittänytkään.
jari siren kirjoitti:
Valokuvaajat on yleisesti selaisia huo*** että varmaan suurin osa, tai sitten tulisi uusia peliin?
Tässä taitaakin tulla eteen se Valokuvaajan ja valokuvaajan välinen ero. (Huomaa iso alkukirjain.)
Ajatellaan nyt vaikka jotain Hannu Hautalaa. Mahtaisiko hän suostua järjestelyyn, jossa hän vain painaa nappulaa, ja nettiyhteyden takana joku toinen henkilö sitten vastaanottaa ison massan kuvia ja päättää mikä kuva kelpuutetaan ja mikä ei.
Tämä on jo arkipäivää reutersilla. Ne jotka ovat seuranneet esim. reutersin oma photo blogi ovat varmaan huomanneet että kuvaajilla on n 7 kameraa josta 5-6 on remote kameroina jossain päin stadiumia/mikälie. Kaikissa on WLAN lähetin. Kuvat otetaan ja ne lähtee automaagisesti stadionin parkkiin missä on reutersin rekka/piste missä sitten 4 henkilöä käy läpi kaikki kuvat ja lähettää ne eteenpäin picture deskiin missä sitten lopullinen valinta tapahtuu...
Vaan eipä tuollaisia kuvia ja niiden kuvaajia sitten kukaan arvostakaan. Tuollaisella metodilla syntyy vain tavanomaista bulkkitavaraa, jota alan yritykset sitten tuuppaavat alati paisuvan mediavirran joukkoon.
Asetelma on siis aika lailla sama kuin oikean kokin valmistaman aterian ja kaupan einestiskiltä napatun paketin välillä. Ensimmäisessä on satsattu laatuun ja tietynlaiseen yksilöllisyyteen, kun taas toinen on pelkkää massatuotantoa, joka on pyritty saamaan aikaan vain mahdollisimman kustannustehokkaasti, ilman sen kummempia ambitioita.
Palataanpa vielä hieman aiheeseen.
Sinänsähän tämä on ihan mielenkiintoinen ilmiö. Mietiskelin jo aiemmin tuota REDin suuntautumista myös still-kuvaukseen, silloin kun uutinen tuli esille ja ensimmäisenä tuli mieleen, että perinteikkäillä kameravalmistajilla voi olla melkoinen etulyöntiasema optiikoiden kehittämisessä ja sovittamisessa still-kuvaukseen. Tarkennuksessa tuntuu jo Canonillakin olevan ongelmia, ihan pro-rungoissa... Miten mutkattomasti se sitten sujuisi tällaiselta täysin uudelta pelaajalta still-kameroissa? Näiltä järkkärivalmistajilla on varmasti myös taloudellinen ja R&D etulyöntiasema. Muistaako joku muuten vielä Foveonin? :)
Sinänsä kyllä on tuntunut, että varsinaisia läpilyöviä innovaatioita ei valokuvausvälineistössä ole viimeiseen viiteen vuoteen juuri ollut.
ppotka kirjoitti:Objektiivi kameroissa on toki tulevaisuudessakin, nykyiset DSLR-systeemit vain estävät laadullisen kehityksen laajakulmien osalta. Tämä on ollut suurimpia valituksen aiheita juuri mainitsemissani palavereissa
....
Laajakulmissa objektiivikehityksen ongelma DSLR-systeemeissä on liian pitkä etäisyys takalinssistä kennon pinnalle. Ja siitähän päästään eroon... arvatkaas miten?
Muistan lukeneeni, että jossain olisi kehitetty koveraa kennopintaa ongelman ratkaisemiseksi. Mitenkähän tuo toimisi?
arn kirjoitti:Palataanpa vielä hieman aiheeseen.
Sinänsähän tämä on ihan mielenkiintoinen ilmiö. Mietiskelin jo aiemmin tuota REDin suuntautumista myös still-kuvaukseen, silloin kun uutinen tuli esille ja ensimmäisenä tuli mieleen, että perinteikkäillä kameravalmistajilla voi olla melkoinen etulyöntiasema optiikoiden kehittämisessä ja sovittamisessa still-kuvaukseen. Tarkennuksessa tuntuu jo Canonillakin olevan ongelmia, ihan pro-rungoissa... Miten mutkattomasti se sitten sujuisi tällaiselta täysin uudelta pelaajalta still-kameroissa? Näiltä järkkärivalmistajilla on varmasti myös taloudellinen ja R&D etulyöntiasema. Muistaako joku muuten vielä Foveonin? :)
Sinänsä kyllä on tuntunut, että varsinaisia läpilyöviä innovaatioita ei valokuvausvälineistössä ole viimeiseen viiteen vuoteen juuri ollut.
ppotka kirjoitti:Objektiivi kameroissa on toki tulevaisuudessakin, nykyiset DSLR-systeemit vain estävät laadullisen kehityksen laajakulmien osalta. Tämä on ollut suurimpia valituksen aiheita juuri mainitsemissani palavereissa
....
Laajakulmissa objektiivikehityksen ongelma DSLR-systeemeissä on liian pitkä etäisyys takalinssistä kennon pinnalle. Ja siitähän päästään eroon... arvatkaas miten?
Muistan lukeneeni, että jossain olisi kehitetty koveraa kennopintaa ongelman ratkaisemiseksi. Mitenkähän tuo toimisi?
arn kirjoitti:Tarkennuksessa tuntuu jo Canonillakin olevan ongelmia, ihan pro-rungoissa... Miten mutkattomasti se sitten sujuisi tällaiselta täysin uudelta pelaajalta still-kameroissa?
Tarkennus voi kyllä olla suurimpia kompastuskiviä. Jos se (toivottavasti) kohta julkaistava Scarlet tarkentaa automaagisesti hyvin, niin sitten on toivoa. Red Onessa ei ole autofocusta, joten sen perusteella ei voi sanoa mitään.
Optiikoista sen verran, voikohan olla mahdollista tehdä kamerarunkoa Canonin ja/tai Nikonin optiikoiden varaan? Redin elokuvaoptiikathan tekee Cooke, mutta siitä ei taida olla hyötyä tällä sektorilla.
Tänään pitäisi putoilla tietoa uudesta "mullistavasta" DSMC-vehkeestä. REDin foorumi ainakin jumittaa lupaavasti. Ihme hypen ovat kyllä saaneet aikaan.
Edit: nyt tuli ensimmäinen edes hieman still-kameraa muistuttava setuppi tuonne hypetys-ketjuun (link). Nättejä rendauksia, ei siinä mittää.
Viimeksi muokannut tpp, Marras 13, 2008 11 : 32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei mahtunu kirjoitti:Valokuvien ottaminen sujuu parhaiten valokuvaukseen tarkoitetulla kameralla, ja videokuvaaminen puolestaan videokameralla.
Joo nyt kun video-ominaisuus alkaa tulemaan jokaiseen uuteen kameraan niin heti haukutaan, mutta kun joskus kerroin että mulla on puhelin puhelinta varten, palmi kalenteria varten ja iPod musiikkia varten niin heti haukuttiin että miksi kun nuo kaikki on kännykässä.
Nonni. Nyt ne julkistivat koko setin. Melkoista. 2/3-tuumaisesta 6x17-senttiin kennoja. Siis 6x17 kenno joka kuvaa 25fps..! WTF! Laskekoon joku millaista bitratea tuo tuottaa.
No voihan perkéle, että on systeemi. Tukee tietenkin Nikonin ja Canonin optiikkaakin. Eipä oo järkeä. Kunhan nähdään minkälaista jälkeä vehkeet tuottavat, saattaa hankintatavoitteet muuttua kovastikin melko monella. Jos hintahaarukka saadaan järkeväksi, lölytynee noita täältäkin päin melko vauhdilla.
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.