Kameran vienti lentokoneessa?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Sauli Särkkä
Viestit: 7019
Liittynyt: Syys 08, 2008 17 : 13
Paikkakunta: Tupos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Iberian koneissa ei tykätty kauheasti, kun otin siiven kohdalla majailevan exitin repsottavista tiivisteistä pari kuvaa. Piti heidän silmiensä alla poistaa ko. kuvat muistikortilta..koska se, joka ei paljastu, ei ole vaaraksikaan. Eikä noita uloskäyntejä muutenkaan onneksi tarvita käytännössä ikinä. Kuvasin sillä hetkellä valitettavasti Sigman 70-300:lla, joten jouduin nojaamaan aika kauas seinästä, että sain putken edes tarkentamaan tuolle etäisyydelle. Kun kysyin, notta saisiko ulkoilman tapahtumia kuvata, niin vastaus oli "juu, kunhan et koneen sisältä kuvaa..". Asia selvä.

Toisen siiven johtoreunasta löytyi mielenkiintoinen detalji: yksi moottorin nacellipelti oli kiinni ruuvirivillä, josta uupui yksi ruuvi. Toisessa koneessa, samassa paikassa oli ruuvi, joten en jaksa uskoa minkään sakkausvaroittimen, jne. reikään tuon osalta. Konetyyppi oli Airbus A320. Pitänee kaivella nuo kuvat jossain vaiheessa esille, kun tulee näpräämisen puute..

Kun vaihdettiin Brysselissä konetta ja lentoyhtiötä, ei Finskin porukan mielestä ollut mitään pahaa siinä, että kuvasin myös koneen sisäosia. Ihme homma, mutta eipä ollut kotimaisen sinisiiven sisuksissa mitään moitittavaa. Espanja on edelleen mun mielessä monilta osin kehitysmaa. Kieliäkään ei käytännössä osata sen oman españolin lisäksi tippaakaan. Onneksi pizzerian tarjoilija jaksoi selittää työkaverille diablon ja diabolon eron.


-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kopla
Viestit: 10
Liittynyt: Syys 18, 2003 16 : 25

Viesti Kirjoittaja kopla »

Tarkoitus lehtää Lontoon kautta Seychelleille ja ajattelin ottaa käsimatkatavaroihin kamerani (D80+16-85+50) ja jalustan (1kg). Osaako joku kertoa saako nuo olla käsimatkatavaroissa? Entä onko Lontoossa turvatarkastuksessa miten tiukka politiikka noiden suhteen?
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Pahaa pelkään ettet saa jalustaa koneeseen sisään.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Rahina
Viestit: 129
Liittynyt: Touko 27, 2004 14 : 34
Paikkakunta: Eiré

Viesti Kirjoittaja Rahina »

kopla kirjoitti:Tarkoitus lehtää Lontoon kautta Seychelleille ja ajattelin ottaa käsimatkatavaroihin kamerani (D80+16-85+50) ja jalustan (1kg). Osaako joku kertoa saako nuo olla käsimatkatavaroissa? Entä onko Lontoossa turvatarkastuksessa miten tiukka politiikka noiden suhteen?
Jalustan kanssa ei kannattane yrittää onneaan kuten OskuK jo sanoikin. muistaakseni se luokitellaan potentiaaliseksi lyömäaseeksi (tms).
Ainakin LHR uudisti säädöksensä jonkin aikaa sitten ja enää ei tarvitse purkaa kameroita tai läppäreitä ulos laukusta. Skannaavat sitten uudestaan jos eivät saa tarpeeksi tarkkaa kuvaa ensimmäisellä kerralla.
Flickr
Huumoriin liittyy usein, muttei välttämättä, nauru
Nikon D300 & FE-2
Nikkor 18-35/3.5-4.5, 45/2.8 P, 50/1.4, 85/1.8, 100/2.8, 70-200/2.8, Sigma 30/1.4, 24-60/2.8, Tokina 17/3.5
Marko
Viestit: 140
Liittynyt: Tammi 09, 2003 18 : 51

Viesti Kirjoittaja Marko »

24.1.09 Helsinki-Vantaan ulkomaanterminaalissa Finnairin lähtöselvityksessä ollut miesvirkailija punnitsi olkalaukun erikseen koska laukku näytti hänen silmissään painavalle, laukussa 5D MKII 24-70, 50 1.4 ja 580II.
Hetkeä myöhemmin turvatarkastuksessa sain kaivaa zoomin ja rungon esille läpivalaisun ajaksi.
Viimeksi muokannut Marko, Maalis 12, 2009 18 : 45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ande
Viestit: 298
Liittynyt: Touko 31, 2004 17 : 38

Viesti Kirjoittaja Ande »

Viime syksynä Finnairin turvatarkastuksessa Helsingissä piti tyhjentää koko kameralaukun sisältö, koska lasitavara esti läpivalaisun.

Turkin päässä taisin purkaa laukun omatoimisesti hihnalle mentäessä.
MarkusL-a
Viestit: 1062
Liittynyt: Touko 17, 2008 21 : 00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MarkusL-a »

OskuK kirjoitti:Pahaa pelkään ettet saa jalustaa koneeseen sisään.
Ainakaan Helsingin päässä ei ole ongelma jalustan kanssa matkustaa. Tiedä sitten muualla (siis joku Lontoo)... Muualla euroopassa ei ole ollut ongelma.

Edit:Niin siellähän on myös pari kameraliikettä, joissa myydään "tax-free" hinnoin sairaan kalliita runkoja, objektiiveja ja kameranjalkoja. Vanhan 20D-rungon hintakin oli vielä jotain 1000 euroa:D
Gamma
Viestit: 1783
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Marko kirjoitti:24.1.09 Helsinki-Vantaan ulkomaanterminaalissa Finnairin lähtöselvityksessä ollut miesvirkailija punnitsi olkalaukun erikseen koska laukku näytti hänen silmissään painavalle, laukussa 5D MKII 24-70, 50 1.4 ja 580II.
Hetkeä myöhemmin turvatarkastuksessa sain kaivaa zoomin ja rungon esille läpivalaisun ajaksi.
25.1.09 sama paikka. Reppu jossa järkkäri objektiivilla lisäksi yksi irto-objektiivi, painoi semmoiset 10kg läppärin ja muun sälän kanssa. Ei mitään ongelmia kun jyräytin sen turvatarkastuksessa hihnalle, tosin läppäri erikseen. Ei ongelmia myöskään paluumatkalla.
Jalustan laittaisin kuitenkin ruumaan.
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

kopla kirjoitti:... Lontoon kautta ....Osaako joku kertoa ....onko Lontoossa...
Lontoossa kaikki on mahdollista.

Euroopassa on pari kenttää, joita kannattaa välttää viimeiseen asti. Toinen niistä on Heathrow. Olen 4 kertaa mennyt rapakon yli H:n kautta offsize matkatavaran kanssa. 3 kertaa neljästä se ei ole tullut muiden matkatavaroiden kanssa samalla koneella. Viimeksi paketti katosi kokonaan. Saman paketin kanssa, jos menee yli esim Frankfurtissa ei ole mitään vaikeuksia. Poikkeuksetta offsize paketti seuraa mukana.

Matkatavaroiden viivästymisestä on kiva kirjoitella kun asiasta on kulunut vuosia, mutta itse tilanne on sillä hetkellä wittumainen ja aiheuttaa paljon turhia kuluja ja suunnitelmien muutoksia. (varsinkin kun ei ole mitään tarkkaa tietoa missä majoittuu)

Muutamilla kentillä on organisoitua rikollisuutta, jonka tähtäin on erottaa sinut ja matkatavarasi pysyvästi toisistaan. (Tähän tietysti se foorumin jäsen, joka on duunissa HKI-Vantaalla, taas kerran kirjoittaa, että "moinen on mahdotonta, ei sellaista ole"). Viimeksi sillä toisella viimeiseen asti vältettävällä kentällä eli De Gaullella moinen rosvoliiga jäi kiinni.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
harrin
Viestit: 2536
Liittynyt: Tammi 10, 2003 8 : 25
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Heathrow:lla on tiukimmat kokemani tarkastukset. Riippuu varmaan siitäkin mihin on menossa, mutta ainakin Yhdysvaltoihin suuntautuvilla lennoilla ollaan h...tin tarkkoja. Mm. lentokentän "virallisen" turvatarkastuksen jälkeen vielä lähtöportilla lyhyt haastattelu ("miksi lennät Lontoon kautta"...)sekä ihan kaikkien käsimatkatavaroiden purku tiskille pienintä nippeliä myöten jne...
tmu_la
Viestit: 77
Liittynyt: Elo 25, 2008 12 : 22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmu_la »

Eipä ole kyllä ikinä painoon puututtu vaikka kameralaukulla yleensä on helposti yli 15kg painoa. Jalustan olen kuljettanut kädessä matkustamoon useammankin kertaa eikä siitäkään ole mitään sanottu. Saksassa kerran ihmettelivät kaitafilmikameraa eikä meinanneet uskoa että se toimii kun ei ollut näyttöä niinkuin nykyajan digikameroissa, piti sitten pätkä tullivirkailijasta kuvata, että äänen perusteella uskoivat sen toimivan. Läppärin joutuu yleensä käynnistämään mutta ei sitäkään aina.
skv
Viestit: 455
Liittynyt: Huhti 29, 2003 12 : 38

Viesti Kirjoittaja skv »

jos laukku painaa liikaa niin pari lasia takintaskuun, kokeiltu ja toimii! :)
-Q-
Viestit: 542
Liittynyt: Helmi 28, 2007 18 : 10

Viesti Kirjoittaja -Q- »

Käytin juurikin viikonloppuna Easyjetin palveluita ja heillä on mielenkiintoinen käytäntö matkatavaroiden suhteen. Tähtäimenä on ilmeisesti saada mahdollisimman moni ottamaan ainoastaan käsimatkatavaroita reissuun mukaan. Ilmoituksen mukaan "No weight restriction" käsimatkatavaroissa. Tosin perässä luki "within reason" jolle en löytänyt tarkempaa määrettä.
Mielenkiintoista oli myös huomattavasti tarkempi käsimatkatavaroiden mittojen tarkkailu, ainakin muihin käyttämiini yhtiöihin verrattuna. Kaikki yhtään isomman näköiset laukut täytyi sovittaa "häkkiin" jotta virkailija näki sen mahtuvan. Tähän siis joutuivat jotkut sovittamaan myös reppuja ja olkalaukkuja normaalien perässävedettävien lisäksi. Pienen olkalaukkuni sisältö kameroineen ei kiinnostanut ketään läpivalaisua enempää.

CDG:n välttämistä suosittelen minäkin. Viimeiset 4 vaihtoa tuolla on aiheuttanut isompaa ja pienempää murhetta tavaroiden jäätyä johonkin. Ikävin oli lastenvaunut/rattaat, jotka toimitettiin vasta kolme vuorokautta perässä. Ja tottakai rikkinäisenä. Korvausta odotellaan edelleen pari kk tapahtuneen jälkeen..
Jari-Matti
Viestit: 977
Liittynyt: Touko 03, 2004 11 : 47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

Jari-Matti kirjoitti:
herkko kirjoitti:
JPu kirjoitti:Hki-Vantaa…
…on kyllä hitaammasta päästä.
Ei aina. Eilen Pariisin lento laskeutui 22:57 (virallinen tuloaika 23:00). Hyvin ehdin pakaaseineni 23:10 paunulaiseen. "Taxfreen" karkkihyllyt oli tosin pakko ohittaa lyhyellä vilkaisulla…
Parissa vuodessa ja varsinkin viimeviikkoina on menty aikamoista takapakkia. Maanantaina puolen yön jälkeen matkalaukkujen saaminen kesti kolmisen varttia, "taxfreestä" ei näkynyt vilaustakaan ja kahvi piti hakea naapuriterminaalista…

Kansainväliseen käytäntöön siirtyminen on pahasti kesken: kotiinpalaajaa kummastuttavat niin väärään suuntaan pyörivät rullaportaat kuin terminaalien väliltä puuttuvat liukukäytävätkin.

…ja Finavian johdon mielestä maailma pelastuu avaamalla lentoasemalle ylellinen wellness-kylpylä…
HarriJ
Viestit: 449
Liittynyt: Helmi 22, 2004 9 : 48
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

Jari-Matti kirjoitti: Kansainväliseen käytäntöön siirtyminen on pahasti kesken: kotiinpalaajaa kummastuttavat niin väärään suuntaan pyörivät rullaportaat kuin terminaalien väliltä puuttuvat liukukäytävätkin.
Tällä pidetään lentomatkustajat kunnossa, kun täytyy ihan itse liikkua ilman konevoimaa.
Eihän nyt enää tarvitse terminaalia vaihtaakaan, kun siinä vaihtuu lentoyhtiökin (eikös kaikki matkusta saman yhteenliittymän yhtiöillä??).
Jari-Matti kirjoitti: …ja Finavian johdon mielestä maailma pelastuu avaamalla lentoasemalle ylellinen wellness-kylpylä…
Kun on sitten raahannut tavaroitaan kilometrin verran, niin voi mennä kylpylään pesemään hiet pois. Kehitys kehittyy...
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
Vastaa Viestiin