Kaupungilla kun tekee virheitä, niin ottaa pahasti pattiin. Parempi opetella kotona.Maffer kirjoitti:Mit ihmettä? Vieläki testitauluja. Nyt reippaasti kaupungille.
Toisaalta testitauluilla on helpompi nähdä virheet ja syytkin päätellä.
Kaupungilla kun tekee virheitä, niin ottaa pahasti pattiin. Parempi opetella kotona.Maffer kirjoitti:Mit ihmettä? Vieläki testitauluja. Nyt reippaasti kaupungille.
Varmaan hyvä harjoitus, mutta tsorge, kuvana huono!jaava kirjoitti: Kuva: Jätin hieman tummaksi, kun taivas antaa dramaattista eloa rakennuksille.
Mä kyllä yritän tuoda ajatuksiani selkeästi esille, mutta ei se ole aina helppoa, enkä oleta aina olevani edes itse kärryillä. Monissa jutuissani olisi ollut niin monta kysymysmerkkiä, että on ollut parempi jättää kaikki pois:) (tosin siitä saattaa tulla väärä kuva mun ymmärrykseni tasosta).©pjm kirjoitti:Nyt kun oon tätä seurannut niin omat haaveet tuosta tötteröstä tallon suohon.
Menee ilo kyllä koko jutusta, ihan sama jos miut laitettaisiin latinan tunneille. :D
Mut jatka vaan, seuraan kyllä testailujasi, soon varma se!
Enhän mä tyytyväinen ole, jos sitä ajatellaan irrallaan objektiivin hinnasta. Mutta en mä olisi täysin tyytyväinen mihinkään tietämääni ja markkinoilla olevaan Tilt & Shift objektiiviin - niissä kaikissa on puutteita. Vai onko kyseessä mulle epämiellyttävin vaihtoehto: Vasemman reunan kaarevat linjat on tämän objektiivin ominaisuus. Tai tekeekö Lightroom omanlaistaan suoraa linjaa: Vasemmalle änkyrää ja oikealle suoraa.temama kirjoitti:Toivottavasti olet kuitenkin tyytyväinen shiftaukseen ja panoraamaan teknisesti. Minusta sekään ei ole täysin onnistunut. ei oo ihan suoraa linjaa.
En koe kaatuneeni, mutta mielenkiinoisia ongelma on toki tullut eteen. Ne on elämän suola mulle:)Maffer kirjoitti:Tässä on nyt tehty tarkoituksella itselle ongelma ja kaaduttu siihen.
Enemmän mulla on ongelmana TS-kuvien kanssa se, etten muista asettaa valotusaikaa, kun olen tarkistanut Live View:lla fokuksen. HDR-kuvissa sekin on luonnollisempaa, eikä tornitalokuvan kanssa ollut kömmähdyksiä.Maffer kirjoitti: Sen sijaan, jaavan kuvat jäävät pimeiksi syystä että Canon ei osaa mitata valoa tuolla Samyangilla kun sähkökontaktit puuttuu. Se yhtälö ei vain toimi. Edessä on vaihto peilittömään tai TS-E vaihto.
Tässä ei nyt ole otettu huomioon millään tavalla sommittelullisia näkökohtia. Pelkkä TS-objektiivin tekninen kokeilu mahdollisimman yksinkertaisesta pystypanoraamasta luonnollisissa olosuhteissa (ja autonkin sain parkkiin tuohon kulman taakse Fida:n eteen). Kuvaa ei ole myöskään kropattu ollenkaan, vaan kaikki FF-sensorin data on mukana.Maffer kirjoitti:Eniten ihmettelen miksi on tehty -12 > 12 täysshifti kun kuvan alaosassa ei ole mitään. Kannattaa mennä paljon lähemmäs rakennusta tai muuten tuossa riittää 0>12mm shift. Tai yksi vertikaalinen ruutu...missä voi edelleen käyttää sitä shiftiä.
Mä en ymmärrä mitä tarkoitat tällä.janne. kirjoitti:panoraaman pitäisi näyttää ihan samalta oli se otettu kalansilmällä, normilaajiksella tai tiltshiftillä -
Lightroom:ssa on 3 erillaista (Spherical, Cylindrical, Perspective) geometriaa määriteltävissä, Affinity Photo:ssa sitä ei pääse määrittelemään ollenkaan ja Hugin:ssa on iso liuta parametreja joilla laskenta-geometriaan vaikutetaan.janne. kirjoitti:kokonaiskuvakulma ja käytetty projektio ovat ainoat kuvan geometriaa määrittävät tekijät kun kuvauspaikka on sama
Varmaan sotkeekin, mutta miten korjaat TS-objektiivin linssivääristymiä, kun edes tiltistä, eikä shiftistä saa tietoa kameraan.zone6 kirjoitti:Oliko linssivääristymät korjattu? Ne voivat sotkea asioita.
Vaikka näin: http://www.northlight-images.co.uk/fixi ... ft-lenses/" onclick="window.open(this.href);return false;jaava kirjoitti:Varmaan sotkeekin, mutta miten korjaat TS-objektiivin linssivääristymiä, kun edes tiltistä, eikä shiftistä saa tietoa kameraan.zone6 kirjoitti:Oliko linssivääristymät korjattu? Ne voivat sotkea asioita.
Aika tarkkaa on muutenkin noiden kontrollipisteiden kanssa kun itse asettelee.If you took the photographs without a panoramic head for your camera tripod, don't choose any features in the near foreground for control points. You'll likely encounter parallax error, which can confuse Hugin during optimization. Outdoor scenes where most features are in the distance will have less of a problem with parallax.
Kuten toisaalla totesin: Samyang TS 24 ei sovi vaativaan arkkitehtuurikuvaamiseen kaartuvien linjojen takia.jaava kirjoitti:Mikä pahus tuon keskellä olevan ruudun ikkunakarmin on vääntänyt oikealle kaartuvaksi?