Videokuvaus

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
temama

Re: Videokuvaus

Viesti Kirjoittaja temama »

ei toi koulunäytelmä vertaus oikein toimi. mä luulen, että 50% suht aktiivisista videokuvausharrastajista osaa tehdä ainakin koulunäytelmätasoisia vidoita. Sampalla on aikalailla huikkasen korkeempi taso kyllä, mitä olen hänen tekemisiään seurannut.

musavideot on muutenkin oma juttunsa.

yksi avainsana on myös budjetti. näissä sampan videoissa ei jää tekemisen osaamisesta kiinni.

Mutta videokuvauskeskustelu on mielenkiintoista! tätä depattia lisää.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

jari siren kirjoitti:Ehkä pitäisi olla sanomatta, mutta mitä hyötyä siitä olisi?
Katselin yhden pläjäyksen ihan loppuun saakka ja tuli kyll fiilis että joku yläasteen koulu näytelmä on menossa. Jos nyt verrataan asiallisillisilla vehkeillä otettuja lahjakkaan harrastajan kuvia proon kuviin, niin ero ei ole välttämättä kauhea kumpaankaan suuntaa. Mutta kyll nää videot kuin vertaisi yhden miehen bändiä ammatti bändiin. Aivan liian kunnianhimoista.

Sitten kun alan lukukausien pääteeksi käymään katsomassa koulujen juhla näytelmiä, niin alan lämmittelyksi katsoo näitä, ennen juhlia.
Se noissa harrastus hommissa on että aina mennään ”artisti maksaa” linjalla. Kivahan se on keksiä kaikenlaista, mutta jotta se ei jää vaan baaripöytä keskusteluksi, pitää se olla myös toteutettavissa. Sieltä tulee yksi reunaehto. Toisaalta sitten taas haluaa aina yrittää mahdollisimman haastavia juttuja, koska ei niitä samanlaisia ”soitellaanpa tässä menemään” videoita oikein jaksa tehdä tekemisen riemusta. Niissäkin kuitenkin aina aika paljon vaivaa ja sitä kautta menee myös aikaa ja siitä on aika paha puute tällä haavaa. Sieltä sitten tulee se toinen reunaehto. Niiden välissä sitten kun yrittää löytää jonkin haasteellisen, mutta toteutettavissa olevan idiksen, työstää se alusta loppuun, niin siinä onkin jo aika mielenkiintoisia haasteita ratkaistavaksi. Sanottakoon että myös työelämässä pitää myös aika tiukoilla kukkaron nyöreillä mennä, joten ihan hyvää harjoitusta se on sitä silmällä pitäen.

Toi näyttelijöiden dissaaminen on sen sijaan mun makuun vähän mautonta. Siinä kuitenkin jengi harrastusmeiningillä ja se vaatii hyvin paljon rohkeutta heittäytyä. Kyllä mä niitä kavereita arvostan ja kunnioitan todella paljon. Kukin toki tyylillään.

Valokuvan ja videon ero on sinällään myös siinä että kuka tahansa voi nappaa joskus aivan jumalattoman hienon kuvan. Eri asia on tehdä niitä joka kerta. Video taas repii aina eron esille. Se on aika armoton. En nyt väitä että mikään kummoinenkaan tekijä olen, kehitysvaiheessa pahasti vielä, mutta aika monta toimimatonta tapaa toteuttaa on tullut kokeiltua. Jos tuo tasoni niin yläasteista on, niin siitä vaan laittamaan paremmaksi. Ei luulisi olevan kovinkaan vaikeaa. Mielenkiinnolla odottelen tuotoksiasi. Ilmoitatko ystävällisesti vaikka tähän ketjuun missä niitä on nähtävissä/tulee nähtäväksi, niin tiedän vilkaista?
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Jaaha tyyliin dissaat mallia? Jäi vähän epäselväksi myös mitä tarkalleen hait storilla. Mutta kyseessä on niiiiiiin vaativa laji, että täytyy itse harrastaa jotta voi katsella. Olin itse 80-luvulla videokuvaus kurssilla ja kyllä noi "juoksutukset" ym. muistui mieleen, totesin jo silloin että ei kärsillisyys riitä.

välineet on paremmat nykyisin, mutta sisältö on edelleen korvien välissä.
nsamppa

jari siren kirjoitti:Jaaha tyyliin dissaat mallia? Jäi vähän epäselväksi myös mitä tarkalleen hait storilla. Mutta kyseessä on niiiiiiin vaativa laji, että täytyy itse harrastaa jotta voi katsella. Olin itse 80-luvulla videokuvaus kurssilla ja kyllä noi "juoksutukset" ym. muistui mieleen, totesin jo silloin että ei kärsillisyys riitä.

välineet on paremmat nykyisin, mutta sisältö on edelleen korvien välissä.
Juurikin niin. Mun muistaakseni valokuvissa se on vähän kirjoittamaton sääntö ettei mallia dissailla, mutta videokuvauksessa se ei usein tunnu pätevän. Minä nuo oon ohjannut ja mallit ovat tehneet parhaansa mukaan sen mitä olen pyytänyt. Joten mua siinä pitää kritisoida, ei malleja. Samalla tavalla kuin valokuvassa. En nyt tarkoita niinkään sinua, joskaan tällä foorumilla en oo siihen vielä aiemmin törmännyt. Kertahan se on ensimmäinenkin.

Hain tuolla vastauksellani vain sitä että siellä pinnan alla on todella paljon asioita mitä tekijöiden on otettava huomioon ja minkä realiteettien kanssa on toimittava. Näitä katsojat ei välttämättä ymmärrä. Varsinkaan jos videoita ei itse tee, ei sitä oikein voikaan ymmärtää kuinka paljon se vaati että pääsee edes tuohon yläaste-tasoon.

Samaa mieltä ollaan myös tuosta sisältö- ja välineasiassa. Välineet on tosin edelleenkin vain sitä ideaa varten. Niiden mahdollisuudet ja rajoitteet on kuitenkin hyvä tietää ainakin jossain määrin. Tietää mistä haaveilla ja mistä ei. Mitä käyttää ja milloin jotta pääsee haluamaansa lopputulokseen. Tai ainakin niin lähelle kuin mahdollista. Siltikään niillä välineillä ei tee mitään jos ei korvien välissä näy sitä tarinaa. Ei tee nyt, eikä ole tehnyt 80-luvullakaan.

Oon näitä jonkin aikaa tehnyt ja aika paljon tekijöitä ja tilaajia nähnyt. Tekijämiehet ovat yleensä äänessä silloin kun pitää tehdä ja jälkeen päin taas aika varovaisia sanoissaan. Ainakin arvostavat toisten tekemisiä oli ne sitten minkälaisia tahansa. Huuhaa ukot ovat sen sijaan tehdessä avuttomia, mutta jälkeenpäin mielipiteitä kyllä löytyy.
jari siren
Viesti:

Herran jumala sentään, laitat näkyville näytelmän ja sanot että ei saa arvostella näyttelijä suorituksia ja ohjausta???? Valokuvauksen puolella epäasiallinen arvostelu koski mallin ulkonäön arvostelua, mutta jos malli kaivoi nenää kuvassa, eikä se sopinut kuvan viestiin niin siitä sai kai mainita?

Ohjaajalla, käsikirjoittajalla ja leikkaajalla on tosiaan se vastuu.

En siis nähnyt pointtia katsoa enempään otoksiasi ja pahoitit mielesi, seuraavaksi olen varmaan huuhaa ukko ja *sensuroitu* kuvaaja?
nsamppa

jari siren kirjoitti:Herran jumala sentään, laitat näkyville näytelmän ja sanot että ei saa arvostella näyttelijä suorituksia ja ohjausta???? Valokuvauksen puolella epäasiallinen arvostelu koski mallin ulkonäön arvostelua, mutta jos malli kaivoi nenää kuvassa, eikä se sopinut kuvan viestiin niin siitä sai kai mainita?

Ohjaajalla, käsikirjoittajalla ja leikkaajalla on tosiaan se vastuu.

En siis nähnyt pointtia katsoa enempään otoksiasi ja pahoitit mielesi, seuraavaksi olen varmaan huuhaa ukko ja *sensuroitu* kuvaaja?
Laitoin näytille musavideoita. Näytelmä on asia erikseen. Musavideot yleistyivät siinä 90-luvulla.

Sanoin että nimenomaan ohjausta pitää kritisoida. Samoin tässä kontekstissa pitää kritisoida käsikirjoittajaa ja leikkajaa, koska ne ovat mun tekemiä, mun vastuulla ja näin ollen vapaata riistaa. Mutta näyttelijöiden kritisointi on edelleen mun mielestä mautonta. Kaikki noissa videoissa esiintyvät ihmiset ovat rohkeasti laittaneet itsensä likoon ja sen arvosteleminen tuolla tavallasi osoittaa aika huonoa makua.

Enkä pahoittanut mieltäni. Jos kaikista huuhaa huutelijoista pahoittaisin mieleni, en näissä hommissa ehtisi oikein muuta tekemäänkään. Kyllä niitä on nähnyt, näkee parhaillaan ja tulee näkemään tulevaisuudessakin. Huutelijat huutelee, tekijät tekee.

Enkä ole vielä nähnyt videoitasi, joten mahdotonta sanoa tasostasi yhtään mitään.
jari siren
Viesti:

Ei toi mussuttaminen anna kovin hyvää kuvaa sinusta.

Pointti aloitukselleni oli juuri se, että videokuvaaminen on liian vaativaa, jotta itse jaksaisin siihen paneutua tosissani. Toisin kun valokuvauksessa siinä ei riitä että on silmää ja laadukkaat vehkeet. Tuotokset kilpailevat työryhmien tulosten kanssa, joissa jokaisella osa alueella on kyseisen alueen lahjakkuus. Ohjaaminen on järjettömättömän paljon vaativampaa, kuin valokuvauksessa mallin ohjaus.

Lyhyesti sanottuna yksin tehdessäni en usko että saisin tehtyä materiaalia, minkä katsominen antaisi kenellekkään mitään.

Tämä foorumi valokuvauksessa on "vertaistuki" foorumi, missä aloitelijatkin saavat kokeneemilta vihjeitä, miten parantaa kuvia. Valtaosa julkaistuista kuvista ei kiinnosta kuin muita harrastajia yhdessä oppimisen kautta.

Mainitsin että videokuvissa kuilu harrastajien harjoittelu otosten ja mediassa näkyvien pro tuotosten välillä on satojen kilometrien levyinen kuilu. Toisin kuin valokuvauksessa se on hyvin häilyvä. Allekirjoitanut on itsekkin tuottanut kolminumeroisen luvun edestä julkaistuja kuvia.

Mitä tekniikkaan tulee, niin itsellä on tarkoitus tehdä asuntoautoihini ja vaunuihini käyttöohje videot itse. Mulla on mm. pro tason 4k järkkäri, sonyn rx1000 III pokkari ja koin nuo vaikeaksi välineiksi ahtaassa tilassa saatavaan siedettävän laatuiseen matskuun.

Tutustuin droneja ostaessani gimpaleihin ja yllätyin niiden halpuudesta ja tajusin että sellaisessa ja hyvällä kännykällä saan laadun riittäväksi. Huvittavana yksityiskohtana tuli eteen sellaista että syksyllä ostamani sonyn huippumalli ei sopinut gimpaliin, koska siinä on virtanappi kiinnitys palikan alla. Joten kävin ostamassa samsungin parhaan mallin.
Tuo pointtina, siihen että tuolla välineistöllä vakaan kuvan tuottamanen ei ole juttu eikä mikään.

Joten tekninen hyvyys pitäisi olla ihan peruskauraa videokuvauksessa, aivan kuin se on nyky kameroilla valokuvauksessakin.

Alkuperäisten pohdintojen jälkeen, eli jaksaako kukaan noita katsoa, nsamppa pläjäytti noin niiku malliksi omia otoksiaa. kärsivällisesti katsoin yhden otoksen loppuun saakka n3min ja ilmoitin että mielipiteeni, siitä että ei noita tekeleitä jaksa katsoa kuin äiti ja kaverit.

Niin vastauksena sain haukkuja ja tee ite paremmin?
jari siren
Viesti:

Mitä tulee musavideoihin, niin siinä vasta haastava genre onkin. Videoiden vaatimukset on ultimaatiset, oikein hyvä video voi, saada keskinkertaisen biisin esille ja nostaa sen tuottoja.
nsamppa

jari siren kirjoitti:Ehkä pitäisi olla sanomatta, mutta mitä hyötyä siitä olisi?
Juu. Tuntuu että meidän hahmottamat maailmat on niin kaukana toisistaan että ehkä on hyödyllistä olla jatkamatta tuota vänkäämiseen muuttuvaa keskustelua. En usko että saisin sinut ymmärtämään minkälaisten realiteettien alla valtaosa nykyään tuotettavista videoista tehdään. En siis puhu Titaniceista vaan perushutusta mitä tuotetaan jatkuvasti.

Muutenkin jo lähtökohtana se että "tuotokset kilpailevat" on aika kaukana mun ajattelusta. Mulle pääasia on että ihmiset tekee ja nauttii tekemisestään. Niin sitä kehitytään. Ei taide/luovuus ole kilpailua mulle. Miksi siis luovuttaa videoiden tekemisen harjoittelu heti alkuunsa jos se tuntuu vaikelta? Vähän sama kuin toteaisi ettei voi oikein lenkkeilyä harrastaa kun ei koskaan voisi kilpailla Usain Boltia vastaan. Ei se poista sitä harrastamisen riemua jos ei kilpailekaan alan huippujen kanssa. Voit vaikka kysellä minulta vinkkejä asuntoautojesi ja -vaunujesi käyttövideoiden tekoon. Hyvin onnistuu tuolla RX100III:lla.
jari siren
Viesti:

nsamppa kirjoitti:
Juu. Tuntuu että meidän hahmottamat maailmat on niin kaukana toisistaan että ehkä on hyödyllistä olla jatkamatta tuota vänkäämiseen muuttuvaa keskustelua. En usko että saisin sinut ymmärtämään minkälaisten realiteettien alla valtaosa nykyään tuotettavista videoista tehdään. En siis puhu Titaniceista vaan perushutusta mitä tuotetaan jatkuvasti.

Muutenkin jo lähtökohtana se että "tuotokset kilpailevat" on aika kaukana mun ajattelusta. Mulle pääasia on että ihmiset tekee ja nauttii tekemisestään. Niin sitä kehitytään. Ei taide/luovuus ole kilpailua mulle. Miksi siis luovuttaa videoiden tekemisen harjoittelu heti alkuunsa jos se tuntuu vaikelta? Vähän sama kuin toteaisi ettei voi oikein lenkkeilyä harrastaa kun ei koskaan voisi kilpailla Usain Boltia vastaan. Ei se poista sitä harrastamisen riemua jos ei kilpailekaan alan huippujen kanssa. Voit vaikka kysellä minulta vinkkejä asuntoautojesi ja -vaunujesi käyttövideoiden tekoon. Hyvin onnistuu tuolla RX100III:lla.
Sori, taisin ymmärtää väärin. Ymmärsin että laitoit esimerkkinä kiinnostavista videoista. Joo harrastaminen on kivaa silloin kun nauttii tekemisestään. Itse olen kunnianhimoinen (mielestäni hyvässä mielessä) ja siten haluan olla hyvä siinä mitä teen. Saan kiksejä onnistumisesta ja pyrin pitämään riman korkealla. Varsinaisesti se että kuvaan jotain ei anna mulle mitään, jos en saa samalla oivalluksia tehdä jotain erilailla. Itse oppiminen ja uuden oivaltaminen on makeetta ja motivoi jatkamaan.

Jätän varsinaisen videon teon väliin ainakin toistaiseksi, aika pulan ja oman vajaavaisuuden myöntäen.
Kyse on siitä vähän kuin ajaisi kilpa autoa ja hoitaisin varikkokäynnin aikana renkaan vaihdon itse, en myöskään ole enää siinä iässä, että minulla olisi ystävä piiriä joka tulisi kanssani teemiksi huvikseen.
jari siren
Viesti:

Ajatellaan asiaan näin, että jos muurahaiset pystyisi tekemää kameroita. Niin missä koossa ne niitä tekisi, sitten vaan lieneen kyse yksityiskohtien tallentumisesta ja siitä miten suuriksi ne voidaan suurentaa. Huippu kännykän linssin koko ja sen takana olevan kennon erittely kyky.
Vastaa Viestiin