Jaavan kanssa periaatteessa aika samaa mieltä, mut veikkaan, et mielipiteet tässäkin jakautuu aika samoin kuin politiikassakin (tai siis tämä on politiikkaa) eli konservatiivisemmat pitää kiinni vanhasta ja liberaaleille mikään vanha ei oo pyhää - toki jakaannumme vähän harmaammin tolle asteikolle, mut suunnilleen. Kummassakaan näkemyksessä ei ole juuri sen enempi järkeä eli molemmat voi kyl rationalisoida asiat itelleen helposti ja pitääkin, koska olis ikävä tunnustaa, et moinen ajattelu ei tulekaan suuren funtsimisen tuloksena vaan liki suoraan selkärangasta (on kyse sitten opitusta tai peritystä piirteestä). Lisäksi auktoriteettiuskovaiset sanoo, et tuomarin sana on laki, anarkistit ei hyväksy tuomarointia laisinkaan - ja kohtalonuskovaisten mielestä palkinnot pitäs arpoa.jaava kirjoitti:Minusta tuon "prosessoitu" sanan vois tiputtaa kokonaan pois.temama kirjoitti:Kovasti prosessoiduille kuville (huom. en kirjoittanut VALOkuville) voisi luoda ihan oman kilpailunsa kun kysyntää sellaiselle ilmeisesti on.
Kuva kuin kuva, valotettu 5 viikkoa, 1/8000 sekuntia, yhdistelty kollaasi, lisätty pensselillä sisältöä tai tehty käsivaraisesti kynällä. Miksei myös robotille annettaisi mahdollisuus (ihminen sen robotin on tehnyt ja antanut työohjeet tai perusajatuksen), ja mistä nykyään tietää kuinka elektroniikka, neuroverkot ja tekoäly kuvaa on prosessoineet tai pensseliä ja värien sekoittamista ohjanneet.
Huijaamisesta:
Minulle ei olisi ongelma tehdä tietokone-ohjelmaa, joka muuntaa minkä tahansa kuvan aivan samaan muotoon, kuin jonkin kameran raw-tiedosto. Siitä olisi formaatin puolesta mahdoton sanoa onko se kamerasta saatu vai keinotekoisesti tehty ties mistä aineistosta, eikä nähnytkään kameraa.
Ei minulle olisi ongelmaa myöskään tehdä robottia, joka toisintaa öljyväri- tai vesivärimaalauksen täydellisenä, jokaista yksityiskohtaa myöten, mistä tahansa teoksesta
Siispä:
Tekniikka tulee koko ajan kyvykkäämmäksi tuottaa kuvia. Ainoa mihin se ei taivu helposti on ihmisen ymmärtämät sisällölliset nyanssit, jotka ei ole kytköksissä siihen tekniikkaan, jolla kuva on tuotettu. Miksi siis raahata tuota "prosessoitu" sanaa mukana.
Suurempi ongelma tulee siinä, kun oppivat algoritmit on luovempia kuin yksikään ihminen - jääkö ihmisen suurimmaksi tehtäväksi väittely netissä vai hoitavatko botit senkin meidän puolesta. Luulen, et ei - koneäly voittaa nimenomaan ihmisen älyssä ja pisteiden yhdistelyssä jota luovuudeksi kutsutaan, mut tunneperäisessä nokittelussa tarvitaan ihminen (siinä on todelliset nyanssit) - itse kuvaamiseen ihmistä ei siis tarvita. Ainoa mikä tuottaa ongelmia on jotenkin salata ihmiseltä tieto, et mistä kuva on peräisin - siis saada ihminen edelleen kuvittelemaan itsestään liikoja.
Robotit tosiaan on helppo tehdä - vaikeampi on valmistaa sensuroidusta sapienssista yhteisö, jonka yhteiset preferenssit ei olis ristiriidassa yksilöpreferenssien kanssa.