Tilt & Shift objektiivin käyttö
-
Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö
Kiitos. Hankinta aikaisintaan tulevana suvena, kaivoon en ajatusta vielä heitä.
-
Toivottavasti et jätä ajatusta ihan mun sanomisten varaan:)©pjm kirjoitti:Kiitos. Hankinta aikaisintaan tulevana suvena, kaivoon en ajatusta vielä heitä.
Mulla on ollut kovia kiireitä, enkä ole ehtinyt kauheasti kuvaamaan, joten näkemykset ei ole vielä kovin syvällä rintäänellä lausuttuja.
Mä olen tehnyt ruumillista työtä niin, että sain reväytettyä kummatkin pohkeet (ihminen tarvitsee pohjelihaksia ihan istumaan mennessä ja rappuja alas kävellessäkin), painoa pitää yrittää pitää mahdollisimman paljon kantapäiden varassa. Autolla ajaminenkin sattuu. Ja selkälihakset on niin arat, ettei tahdo oikeen mitään kautta pystyä pyyhkimään (kaikkia variaatioita on kokeiltu).
-
Lyhyt silmäily mistä tahansa valokuvauksen perusoppaasta jossa näytetään kuinka palkkikameran siirrot vaikuttavat. Sitten 5 minuutin kokeilu ja eikun kuvaamaan.©pjm kirjoitti:Sanoppa Jaava kun oot tutkimustyötä tehnyt kunnolla TS:n kanssa että onko tämmöisellä tavallisella tallaajalla mitään mahiksia saada kyseisellä putkella onnistuneita kuvia vai vaatiiko se pitkällisen harjoittelun ennenkuin alkaa oikeanlaista tulosta tulla?
Näin siis jos oikeasti kuvaa. Nuo ylialysoidut testailut sitten erikseen.
Zone VI
-
Nou hätä, ostan jos siltä tuntuu, nyt tuli taas vaan kahden rengaskerran hankinta eteen. Ei tullu puskista mutta kun suvikumeja saa halvemmalla kuin keväällä.jaava kirjoitti:Toivottavasti et jätä ajatusta ihan mun sanomisten varaan:)©pjm kirjoitti:Kiitos. Hankinta aikaisintaan tulevana suvena, kaivoon en ajatusta vielä heitä.
Mulla on ollut kovia kiireitä, enkä ole ehtinyt kauheasti kuvaamaan, joten näkemykset ei ole vielä kovin syvällä rintäänellä lausuttuja.
Mä olen tehnyt ruumillista työtä niin, että sain reväytettyä kummatkin pohkeet (ihminen tarvitsee pohjelihaksia ihan istumaan mennessä ja rappuja alas kävellessäkin), painoa pitää yrittää pitää mahdollisimman paljon kantapäiden varassa. Autolla ajaminenkin sattuu. Ja selkälihakset on niin arat, ettei tahdo oikeen mitään kautta pystyä pyyhkimään (kaikkia variaatioita on kokeiltu).
Tullu jo 80-luvulla asiaa luettua mut ku mutku... :Dzone6 kirjoitti:Lyhyt silmäily mistä tahansa valokuvauksen perusoppaasta jossa näytetään kuinka palkkikameran siirrot vaikuttavat. Sitten 5 minuutin kokeilu ja eikun kuvaamaan.©pjm kirjoitti:Sanoppa Jaava kun oot tutkimustyötä tehnyt kunnolla TS:n kanssa että onko tämmöisellä tavallisella tallaajalla mitään mahiksia saada kyseisellä putkella onnistuneita kuvia vai vaatiiko se pitkällisen harjoittelun ennenkuin alkaa oikeanlaista tulosta tulla?
Näin siis jos oikeasti kuvaa. Nuo ylialysoidut testailut sitten erikseen.
Eipä tuo rakettitiedettä ole, kyllä varmaan muutakin kuin suttua tulis kortille ku aikansa opettelee.
-
- Viesti:
Laitetaa ny vaikka tähän lankaan päivitystä tuosta Samyang T/S kikkareesta. Syynäsin Pentaksilla tarkemmin täydellä kennolla lasin käyttäytymistä ja kyllähän ton voi heittää niin pitkälle järveen kuin se lentää.
Kroppikennolla kaikkein käyttökelpoisin, muttei siitä syystä etteikö se olisi tarpeeksi terävä muuten. Vaan siksi, että tarkennusalue on piirtoalueen reunoilla semmoinen jojo, ettei siitä ota oikein selvää. Kun objektiivia kallistaa johonkin suuntaan, tarkennuskiila ottaa varsin mielenkiintoisia muotoja pystysuunnassa. 1/5 kokonaisarvosanaksi vrt. Canon.
Kroppikennolla kaikkein käyttökelpoisin, muttei siitä syystä etteikö se olisi tarpeeksi terävä muuten. Vaan siksi, että tarkennusalue on piirtoalueen reunoilla semmoinen jojo, ettei siitä ota oikein selvää. Kun objektiivia kallistaa johonkin suuntaan, tarkennuskiila ottaa varsin mielenkiintoisia muotoja pystysuunnassa. 1/5 kokonaisarvosanaksi vrt. Canon.
-
Mä olen käyttänyt mun "uuden" 50MP kameran kanssa hieman tukevampaa kamerapäätä, joka koostuu vain kolmesta osasta:
Sitten kokeiluun ilman kameran vastasiirtoa:
Ei siis korjata shift:n siirtämää nodal point:a kameran vastasiirrolla. Ruutuja otetaan kolme vaakasuoraan shiftaten. Kuvassa kunkin ruudun kohdalla asetukset ja alimmassa rivissä kropattu pala ruudusta, jossa näkyy kuinka parvekelasien rako siirtyy vastapäisen talon ikkunarivitöstä toiseen:
Lightroom:n parsima panoraama:
Lähimmän parvekelasien ikkunaraon kohdalla parsinta on joutunut ongelmiin ja säveltänyt siihen raon katkeavan kaiteen kohdalla. Itse parvekkeen kaidekin on kokenut tässä kohtaa muodonmuutoksen.
Jos etuala on suuri ja siitä löytyy hyviä kontrollipisteitä, saattaa panoraamaparsija päättää tehdä artifaktit kuvan keski ja takaosiin.
- Horisontin tasaaja
- Arca Swiss "kiinnitin" (clamp), jolla saa myös kameran käännettyä haluttuun kulmaan
- L-rauta
Sitten kokeiluun ilman kameran vastasiirtoa:
Ei siis korjata shift:n siirtämää nodal point:a kameran vastasiirrolla. Ruutuja otetaan kolme vaakasuoraan shiftaten. Kuvassa kunkin ruudun kohdalla asetukset ja alimmassa rivissä kropattu pala ruudusta, jossa näkyy kuinka parvekelasien rako siirtyy vastapäisen talon ikkunarivitöstä toiseen:
Lightroom:n parsima panoraama:
Lähimmän parvekelasien ikkunaraon kohdalla parsinta on joutunut ongelmiin ja säveltänyt siihen raon katkeavan kaiteen kohdalla. Itse parvekkeen kaidekin on kokenut tässä kohtaa muodonmuutoksen.
Jos etuala on suuri ja siitä löytyy hyviä kontrollipisteitä, saattaa panoraamaparsija päättää tehdä artifaktit kuvan keski ja takaosiin.
Viimeksi muokannut jaava, Marras 21, 2019 14 : 44. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
Kokeilu kameran vastasiirrolla:
Korjataan siis shift:n siirtämää nodal point:a kameran vastasiirrolla.
Parvekeikkunoiden rako pysyy vastapäiseen taloon nähden aivan paikallaan.
Lightroom:n panoraamaparsija saa myös priimaa jälkeä:
Onhan tämä hieman hankalampi (yksi työvaihe lisää) kuvaa ottaessa, mutta tekee parserin hommasta oleellisesti helpompaa.
Jos lähialue on kauempana, ei tästä tekniikasta ole hyötyä (parsinta onnistuu ilman vastasiirtoakin). Samoin jos lähellä on vain yksi pieni objekti, saa parsinta hoideltua sen yleensä ilman näkyviä artifakteja.
Korjataan siis shift:n siirtämää nodal point:a kameran vastasiirrolla.
Parvekeikkunoiden rako pysyy vastapäiseen taloon nähden aivan paikallaan.
Lightroom:n panoraamaparsija saa myös priimaa jälkeä:
Onhan tämä hieman hankalampi (yksi työvaihe lisää) kuvaa ottaessa, mutta tekee parserin hommasta oleellisesti helpompaa.
Jos lähialue on kauempana, ei tästä tekniikasta ole hyötyä (parsinta onnistuu ilman vastasiirtoakin). Samoin jos lähellä on vain yksi pieni objekti, saa parsinta hoideltua sen yleensä ilman näkyviä artifakteja.