Tekoälyn tekijänoikeus
-
Tekoälyn tekijänoikeus
Pisti eilen silmään uutinen, jossa tekoälyltä evättäisiin tekijänoikeudet.
Tämähän avaa pandoran lippaan.
Tämähän avaa pandoran lippaan.
-
Re: Tekoälyn tekijänoikeus
Tämä on nyt vähän epätäsmällisesti ilmaistu.
Jos siis tekee tekoälyllä kokonaan kuvan, sitä käsittääkseni saa ilman muita maksuja käyttää vaikka mainoskuvana. (Coca Colan joulumainos mm.)
Jos taas rupean myymään itse teosta omanani, tilanne on varmaan hieman kiistanalainen. Mutta pääsääntöisesti kai taiteilijat nyt myös myyvät tällaisia kuvia eli pitävät copyrightin itsellään.
Sitten on vielä mahdollista tehdä kuvia osittaisesti tekoälyä hyödyntäen. Silloin asian juridinen puoli alkaa olla aivan käsittämättömän kimurantti.
Hyvä käytäntö lienee ainakin mainita, jos kuva sisältää tekoälyllä luotua materiaalia.
Jos siis tekee tekoälyllä kokonaan kuvan, sitä käsittääkseni saa ilman muita maksuja käyttää vaikka mainoskuvana. (Coca Colan joulumainos mm.)
Jos taas rupean myymään itse teosta omanani, tilanne on varmaan hieman kiistanalainen. Mutta pääsääntöisesti kai taiteilijat nyt myös myyvät tällaisia kuvia eli pitävät copyrightin itsellään.
Sitten on vielä mahdollista tehdä kuvia osittaisesti tekoälyä hyödyntäen. Silloin asian juridinen puoli alkaa olla aivan käsittämättömän kimurantti.
Hyvä käytäntö lienee ainakin mainita, jos kuva sisältää tekoälyllä luotua materiaalia.
-
- Viesti:
Kaikki missä on synteettistä sisältöä tyhjästä luomiseksi tulisi kieltää oikeuksien osalta. Ei "artisti" muuten osaisi tehdä lopputulosta missä apuja on käytetty.
Ja toisaalta AI:n ei tule saada koskaan krediittiä ihmisen materiaalin pöllimisestä.
Hyvin yksinkertaista kun asiaa hetken pähkii.
Ja toisaalta AI:n ei tule saada koskaan krediittiä ihmisen materiaalin pöllimisestä.
Hyvin yksinkertaista kun asiaa hetken pähkii.
-
Ongelma on tuo "tulisi kieltää". Se on yksinkertaista, mutta se on mielipide. Pölliminenkin on suhteellista. Harva meistä luo mitään täysin uutta ja ainutkertaista.
Kuka kieltää ja kuka valvoo?
Kuka kieltää ja kuka valvoo?
-
Jos kasvattaa ihmisen ilman kontaktia meidän maailmaan (hypoteettinen skenaario), niin hänen luoma kuva tuskin lähentelee mitään, mikä olisi meille tuttua.
Sama juttu tekoälyllä: jos sille ei opeteta mitään meidän maailmasta, niin ei se siitä osaa myöskään kuvaa tehdä.
Jokainen maalarin maalaama, tai valokuvaajan ottama kuva meidän maailmasta on saanut alkunsa (suoraan tai epäsuorasti) meidän maailmasta. Niin on jokainen ihmisen kuvittelema kuvakin - ne (kuvat) pohjaa sille mitä me meidän maailmasta tiedämme. Kuvitelmat ei synny ilman jonkinlaista oppimista.
PS. Mä perustin tuon säikeen "Tulevat vuodet tekoälyn kanssa" aikoinaan sen takia, ettei nämä tekoälykeskustelut leviäis pitkin foorumia.
PS2. Jouduin kesken viestin kirjoituksen perunankuorintaan
. Olenkin lisäillyt alkuperäiseen hieman tekstiä.
Sama juttu tekoälyllä: jos sille ei opeteta mitään meidän maailmasta, niin ei se siitä osaa myöskään kuvaa tehdä.
Jokainen maalarin maalaama, tai valokuvaajan ottama kuva meidän maailmasta on saanut alkunsa (suoraan tai epäsuorasti) meidän maailmasta. Niin on jokainen ihmisen kuvittelema kuvakin - ne (kuvat) pohjaa sille mitä me meidän maailmasta tiedämme. Kuvitelmat ei synny ilman jonkinlaista oppimista.
PS. Mä perustin tuon säikeen "Tulevat vuodet tekoälyn kanssa" aikoinaan sen takia, ettei nämä tekoälykeskustelut leviäis pitkin foorumia.
PS2. Jouduin kesken viestin kirjoituksen perunankuorintaan

Viimeksi muokannut jaava, Maalis 22, 2025 15 : 30. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
- Viesti:
Niin kauan kuin pääsette ulos omilla avuillanne nauttikaa siitä mitä on. ATK-maailma on täyttä *sensuroitu* vrt. fyysinen kosketeltava luonto olkoot se vaikka kuralätäkkö räntäsateessa.
Vetäkää sähköt pois siitä virtuaalimaailmasta ni mitä jää jäljelle? Ei yhtikäs mitään. Hah. Nolla. Dev\null. Tarvitaanko siihenkin ryssän ohjus ennen kuin tajuatte?
Vetäkää sähköt pois siitä virtuaalimaailmasta ni mitä jää jäljelle? Ei yhtikäs mitään. Hah. Nolla. Dev\null. Tarvitaanko siihenkin ryssän ohjus ennen kuin tajuatte?
-
-
Ajattelen sun viittaavan johonkin uskonnolliseen kirjoitukseen. Mä en tiedä niistä mitään, kun olen vain tällainen epäuskoinen vanha mies. Edes sporalogia ei puhuttele mua.