Eikäku kamerastoren alennusmyynnistä sattu silmään tollanen laukku, ni pakko oli tarttua! Kamera oli jo valmiina, tai ite asiassa kakskin. Nyt pittää laittaa etsintään ne tyyliin sopivat vaatteet...
Jaakko
Katu-uskottavuus on aika epämääräinen käsite. Ja varsinkin nykyaikana. Mielestäni nykyään ei katu-uskotavuutta osteta isolla kameralla.kairaba kirjoitti: ↑Maalis 07, 2025 14 : 49 Minä luovuin kaikista Sonyn pro varusteista, kamerasta ja useista raahattavista painavista linsseistä, ja vaihdoin SonyRX10IV kameraan, eli "räksään" ja nyt vuoden käytettyäni en ole vielä katunut. Nyt nokalla yksi Zeissin 24-600mm f/2,4-4 obiska, eikä tartte jatkuvasti vaihdella, eikä reppu paljoa enää selässä paina.
Katu uskottavuutta minäkin alussa ajattelin kun vaihdoin, mutta nyt sillä ei ole mitään väliä kun olen itse tyytyväinen kuvien laatuun ja kameraan.
Multa on lähteny tuo katu-uskotttttavuus, jäälle jäi vain vanhuus ja ukottomuusaikaarska kirjoitti: ↑Maalis 07, 2025 19 : 36Katu-uskottavuus on aika epämääräinen käsite. Ja varsinkin nykyaikana. Mielestäni nykyään ei katu-uskotavuutta osteta isolla kameralla.kairaba kirjoitti: ↑Maalis 07, 2025 14 : 49 Minä luovuin kaikista Sonyn pro varusteista, kamerasta ja useista raahattavista painavista linsseistä, ja vaihdoin SonyRX10IV kameraan, eli "räksään" ja nyt vuoden käytettyäni en ole vielä katunut. Nyt nokalla yksi Zeissin 24-600mm f/2,4-4 obiska, eikä tartte jatkuvasti vaihdella, eikä reppu paljoa enää selässä paina.
Katu uskottavuutta minäkin alussa ajattelin kun vaihdoin, mutta nyt sillä ei ole mitään väliä kun olen itse tyytyväinen kuvien laatuun ja kameraan.
No, niin tai näin, mutta itsellänikin on käynyt useamman kuin kerran mielessä vastaavanlainen siirto. Eli Sonyn RX10IV hankkiminen, jota voisi täydentää hyvällä luurikameralla.
Minulla ei ole kuitenkaan mikään tarve täysin luopua nykyseistä kinopeilittömästäni ja olemassaolevista objektiiveista. Järkkäri on kuitenkin aina järkkäri, eli hyvin mukautuva erillaisiin tarpeisiin . Varsinkin jos kyseessä suht. kompaktin kokoinen kinopeilitön. Ja kuvanlaatu erinomaista normaali kuvauksissa ja hyvällä objektiivilla.
Mutta kyllähän RX10 olisi mainio yleiskone monenlaiseen kuvaukseen, varsinkin pidemmillä polttoväleillä olisi kätevä. Kinodigin kanssa tarvitaan jo melkoisen kookasta tötteröä, että päästään 300-600mm polttoväleille.
Fyysisesti 8,8-220mm f/2,4-4 tai kinovastaavuuksina ilmoitettuna 24-600mm f/6.5-11. on järjetöntä sekoittaa noita lukemia ellei ole ostajanharhautuspuuhissa l. sonylla markkinoimassa
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta nimenomaan fyysisesti se on f/2.4-4.
JL Anttola kirjoitti: ↑Loka 18, 2024 15 : 06 Mitäs on raati mieltä, jos allaolevissa kuvissa oleva kalusto kaulalla mennee Mikkelin torille, onko katu-uskottavuus taattu? Oisin ite ruvennu kuviin mannekiiniks, mutta ei löytyny yhtään tyyliin sopivia vaatteita.
Älkää nyt hyvät DC.netin toverit sotkeko jotain kämäistä Sonyn kiinteäobjektiivista SER-digikameraa tähän arvon Anttolan ilmeisen vakavamielisesti esittämään kysymykseen katu-uskottavuudesta jalossa katuvalokuvauksessa. Tässä tapauksessa Sony RX10 IV "all-in-one" digikameralla on yhtä vähän tekemistä katu-uskottavuuden kanssa kuin käsintehdyillä suklaakonvehdeilla temaman kakkapökäleiden kanssa.JL Anttola kirjoitti: ↑Maalis 07, 2025 19 : 01 No eihän nyt kuvilla eikä varsinkaan niiden laadulla ole mitään tekemistä katu-uskottavuuden kanssa? Tuolla kuvissa olevalla vermeellä riittää, vaikka ei ois filmiäkään sisällä, tai taitais riittää pelkkä laukku, kun ei mäne aukasemaan!
PS. On kyllä edelleen hommaamatta se tweed-kankainen pikkutakki, nahkaisilla kyynärpää paikoilla, ruudutettua kuosia, ja brittiläisen herrasmiehen lippahattu. Mikään hankkijan lippis ei tule kuuloon, tai ehkä sitten jos onnistuis löytämään sellaisen erikoismallin, missä on lippa takana! Tyyli ennen turvallisuutta, aina.
Nykyään pitää valita kohderyhmä. Kukaan ei ole kaikille uskottava samalla kertaa.JL Anttola kirjoitti: ↑Maalis 09, 2025 22 : 58 Minun mielestäni nyt herrat Kapama ja Spege ovat ymmärtäneet kupletin juonen. Kapaman kohdalla se ei ole yllätys; elämänkokemus lisää ymmärtämistä, aina. Spegen kohdalla nostan hattua erityisesti, kun noinkin nuori mies on tyyliseikoista perillä. Vähän ehkä hänen ehdotuksensa kulkeutui äärilaitaan; joukosta on erotuttava, että olet uskottava, mutta erottumisen määrällä on kuitenkin rajansa. Saattaa saketti, silinterihattu ja Leica mennä äärilaitaan, tai jopa hieman yli? Etenkin Anttolanhovin tyhjällä parkkipaikalla palloillessa voi mennä komiikan puolelle?