kuvien tulostus itse vai teettäminen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Jani.K

kuvien tulostus itse vai teettäminen

Viesti Kirjoittaja Jani.K »

mietin tuossa että onko järkevää tulostaa kuvia itse vaitulostuttaa muualla? hinta ja laatu? kun tulostimen musteet ja pareri ei nyt ilmaista ole... aikaahan tuo kuitenkin vie...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Järkevää on jo hinnankin takia tilata kuvat kuvanvalmistajilta.
Jos on aikaa odottaa se muutama päivä niin ei ole mitään syyt tuhrata kotitulostimien kanssa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Kehitys liikkeessä:
Plussat:
- omaa tulostusta parempi laatu
- edullisuus verrattuna itse tulostamiseen

Miinukset
- kuvia joutuu odottamaan pari päivää
- kynnys alkaa miettimään mitä kuvia lähettää ja lopulta lähettää ne kuvat
- värit eivät aina sitä mitä halutaan jolloin koko kuvaerä voi olla "epäkelpo"

Kotona tulostustelu:
Plussat:
- kuvat saa heti käteen.
- Yksittäisen kuvan saa helpommin ja halvemmin paperille (ei toimituskuluja)

Miinukset:
- isompien kuvaerien tulostus kallista
- kehitysliikkeitä vaatimattomampi tulostuslaatu

Eli molempi parempi, jos tekee mieli saada yksi kuva kehyksiin seinälle, niin ei muuta kuin printtiä ja taulua ripustelemaan, mutta jos pitää saada 200 -lomakuvaa kehitettyä, niin silloin ehdottomasti kuvat vaikka Ifille.
Jani.K

Viesti Kirjoittaja Jani.K »

eli muistikortti postiin? voiko noita kuvia muokata jotenkin ennen kuin lähettää ifille? käyttää koneella ja muokkaa ja takas kortille.. ? onkoha noin helppoa
tristran

Viesti Kirjoittaja tristran »

Jani.K kirjoitti:eli muistikortti postiin? voiko noita kuvia muokata jotenkin ennen kuin lähettää ifille? käyttää koneella ja muokkaa ja takas kortille.. ? onkoha noin helppoa
Ei vaan ne laitetaan esimerkiksi ifille ohjelman kautta jossa vielä voi rajauksen tarkistaa ettei tule valkoista reunaa. Tai halutessa antaa olla valkoista, tavallista erikoisempi kuvasuhde. Myös valokuvien määrä/koko samalla valitaan. Ifin ohjelman saa heidän kotisivuilta ladattua jolla yhteys luodaan.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Jani.K kirjoitti:eli muistikortti postiin? voiko noita kuvia muokata jotenkin ennen kuin lähettää ifille? käyttää koneella ja muokkaa ja takas kortille.. ? onkoha noin helppoa
Onhan sulla nettiyhteys niin tilaa Online.
Täältä löytyy vastauksia moneen kysymykseen.
http://www.ifi.fi/cgi-bin/faq/kysymykset.cgi
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Z00M

Viesti Kirjoittaja Z00M »

JuhaH kirjoitti: Miinukset:
Itsellä maksaa sublimaatiotulostimella n. 40senttiä/kappale. Ja laatu on varmasti ainakin yhtä hyvää.

Niitä itse tulostimia saa noin. 100e pintaan.
Viimeksi muokannut Z00M, Maalis 20, 2006 14 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----------------------Leikkaa tästä--------------------
juuze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juuze »

JuhaH kirjoitti:Kehitys liikkeessä:
Miinukset
- kuvia joutuu odottamaan pari päivää
- värit eivät aina sitä mitä halutaan jolloin koko kuvaerä voi olla "epäkelpo"
Riippuu liikkeestä. Tunninpaikkoja on kaupungit pullollaan, eikä hinnat ole juurikaan kalliimpia kuin online-palveluissakaan. Lisäksi kuvat saat melkein heti mukaan.

Värit ovat oikeat, jos käytät ICC-profiilia. Itse vedostan aina kuvani Tunninkuvassa. Kun tiedossa on heidän käyttämänsä profiili, ovat värit kuvassa samat kuin näytöllä.
-Jussi
Nikon/Hasselblad
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

No ei kait sentään kotitulostamisen hinta riipu kuvaerän koosta... jos riippuu niin toisinpäin: ei tarvitse joka välissä tehdä mustetta kuluttavaa tulostuspäiden puhdistusta eli suuremmat erät halvempia

Kotitulostus voi laitteista riippuen olla laadukkaampaa kuin kehitysliikkeiden jälki.

Kotitulostaminen on mielenkiintoista, ihan tulee pimiöajat mieleen.

T:Sakke
--------
Aves!
JuhaH

Sakke_K kirjoitti:
No ei kait sentään kotitulostamisen hinta riipu kuvaerän koosta... jos riippuu niin toisinpäin: ei tarvitse joka välissä tehdä mustetta kuluttavaa tulostuspäiden puhdistusta eli suuremmat erät halvempia

Kotitulostus voi laitteista riippuen olla laadukkaampaa kuin kehitysliikkeiden jälki.

Kotitulostaminen on mielenkiintoista, ihan tulee pimiöajat mieleen.

T:Sakke
Riippuu sen verran, että kotona tehdyt tulosteet ovat aina kalliimpia, mutta kehitysliikkeissä tulee toimituskulut päälle jotka nostavat tietenkin vedoksen hintaan sen perusteella monta vedosta tilaa.

Olen tilaillut aikan monesta tulostimesta noita näytekuvia, ja vaikka tulostimet ovat olleet malliston lippulaivoja, niin vieläkin on jokaisessa tulostimessa rasteri ollut nähtävissä . Laatu on ollut toki riittävän hyvää, mutta en kyllä sanoisi sitä paremmaksi kuin kehitysliikkeissä. Toisaalta jos tulosteen tekee hyvin laadukkaalle paksulle paperille, niin se antaa kuvaan laadukkaamman vaikutelman.

Itselläkin on ollut vakavassa harkinnassa tulostimen hankinta, ja suurimpana syynä on ollut se, että tilauksen tekeminen on aina tietyntasoinen projekti, jota tunnun lykkäävän joka kerta pidemmälle ja pidemmälle tulevaisuuteen. Olisihan se mukavaa, että kun on puolituntia säätäny jotain "mestariotosta" niin tulostusnapin painalluksella sen saisi heti konkreettisesti käteensä. Kuvan valmistuminen ei olisi ehkä yhtä maaginen tapahtuma kuin mustavalkokuvan esiintulo pimiössä, mutta voisihan sitä fiilistellä siinä tulostimenkin äärellä :)
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

juuze kirjoitti:Värit ovat oikeat, jos käytät ICC-profiilia. Itse vedostan aina kuvani Tunninkuvassa. Kun tiedossa on heidän käyttämänsä profiili, ovat värit kuvassa samat kuin näytöllä.
Mistä olet saanut Tunninkuvan ICC-profiilin? Ehkä sama kuin eFotolla? Itse kysyin toissa kesänä Jyväskylän Tunninkuvassa ICC-profiileista, vastaus oli, että "mitä ne ovat?" Teetin siellä rippijuhlakuvia, kun halusin saada ne nopeasti käyttööni. En sitten ole teettänyt siellä toista kertaa...
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

Koska kaikki kuitenkin hankkii jonkinlaisen tulostimen. Kannattaa hankkia valokuvatulostin yleistulostimeksi, ellei sitten käyttö muuhun työhön ole niin suurta, että laser on edullisempi. Kun se valokuvatulostin on siinä paikoillaan, kannattaa sillä tulostaa muutaman kuvan silloin tällöin. Pelkästään sen takia, ettei se tulostin seiso montaa kuukautta tyhjänä ja paikat sittaannu.

Kun tulostimesta pitää väliaikoina virrat pois päältä, ei se suihkuta sitä mustetta turhaan siihen puhdistusjuttuun. Minulla on HP ja se voi kyllä seisoa kuukaudenkin virrattomana ja hyvin toimii. Parhaimmillaan kasetit kestävät kaksikin vuotta ja toimivat sen aikaa aivan hyvin. Joissakin tulostimissa ei kasettien toimivuutta taata kuin puoli vuotta. Niin ja HP lupaa kuvien säilyvyydeksi sata vuotta, uudemmissa malleissa reilusti ylikin ja kuvan laatu vastaa hyvinkin vedostamalla tehtyjä. Mekaaninen kestävyys ei kylläkään ole samaa luokkaa.
UnskiVee
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

JuhaH kirjoitti:Kehitys liikkeessä:
Plussat:
- omaa tulostusta parempi laatu

Kyllä nykypäivän laadukkailla tulostimilla pääsee parempaan laatuun.
Sakke_K

JuhaH kirjoitti:Olen tilaillut aikan monesta tulostimesta noita näytekuvia, ja vaikka tulostimet ovat olleet malliston lippulaivoja, niin vieläkin on jokaisessa tulostimessa rasteri ollut nähtävissä . Laatu on ollut toki riittävän hyvää, mutta en kyllä sanoisi sitä paremmaksi kuin kehitysliikkeissä.
Jos näet huipputulostimen jäljessä jotain rasteria, on vika sinun tulostusohjelmassa tai jossain muussa kohtaa työnkulkua. Itse en R800 tulosteissa näe mitään edes 12x luupilla ja niin pitäisi olla myös muissa huipputulostimissa.

T_Sakke
--------
Aves!
lasse849

Viesti Kirjoittaja lasse849 »

Tulostus vai teettäminen. Onks aika muillakin kulkenut tämän ongelman ohi? Eli ei kumpaakaan enää, vaan digitiedostot riittävät lähes kaikkiin tarkoituksiin. Valokuvauskin on muuttunut, ainakin näin harrastelijalla. Filmiaikaan otin perhe-, maisema- jne kuvia katseltaviksi ja kokosin albumeita. Nyt käytän digiä paljolti dokumentointiin (esim. kuvaan muistiin työvaiheita, osien asennusjärjestystä, laitteiden toimintoja jne). Ja kun teen tulosteita, laadukas mustesuihkari tekee erinomaista jälkeä. Kehitysliikkeiden bisnis on varmasti alamäessä.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

On. On luotu muita, parempia ongelmia, kuten tiedostonvarmistus, tiedostojenhallinta ja kuvainflatoorinen sokeus jne.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
trikki

Viesti Kirjoittaja trikki »

lasse849 kirjoitti:Tulostus vai teettäminen. Onks aika muillakin kulkenut tämän ongelman ohi? Eli ei kumpaakaan enää, vaan digitiedostot riittävät lähes kaikkiin tarkoituksiin.
Voi kun oliskin varaa ostaa kotiin 20-30 riittävän laadukasta LCD-näyttöä seinille roikkumaan ja parhaita otoksia kavereille esittelemään. Tätä odotellessa teetän toki kotiani sisustavat taulut paperille.
JuhaH

Sakke_K kirjoitti:Jos näet huipputulostimen jäljessä jotain rasteria, on vika sinun tulostusohjelmassa tai jossain muussa kohtaa työnkulkua. Itse en R800 tulosteissa näe mitään edes 12x luupilla ja niin pitäisi olla myös muissa huipputulostimissa.
T_Sakke
Rasteri riippuu tietenkin siitä minkälaista kohtaa kuvasta katsoo, mutta voisin ensimmäistäkään R800 tulostetta näkemättä väittää, että vaaleissa kohdissa pisteet on nähtävissä ihan paljaalla silmällä. Jos näin ei todellakaan ole, niin sitten täytyy etsiä tuollaisen tuloste käsiini, jotta voin korjata käsityksiäni.

PS:Tämän ketjun perusteella aloin miettimään tuota tulostimen hankintaa ihan tosissani, ja töiden jälkeen pitäisi käydä Gigantissa vilkaisemassa olisiko siellä jotain kotiin kannettavaa :)
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Olin nopeampi :) Tosin siihen vaikutti myös muutkin asiat, mutta eilen kävin ensin gigantissa, sitten mustassa pörssissä ja lopuksi expertillä. Jos vapaana oleva myyjä ei pariin minuuttiin tule kysymään mitä tarvitsen ja hyllyssä ei näy sitä tuotetta mitä olen ostamassa niin vaihdan kauppaa. Kolmannesta ostin miltei samanlaisen kun sielläkään ei ollut just sitä mitä olin hakemassa. No se siitä off topikista, mutta samaan aiheeseen liittyen noista papereista kysymys.

Mikä on hyvä ja kohtuuhintainen paperi Epsonin pigmenttimusteille A4 koossa? Paino mielellään yli 200 g/m2. Myös päinvastaisia kokemuksia saa tuoda julki.
--
Sakke_K

JuhaH kirjoitti:Rasteri riippuu tietenkin siitä minkälaista kohtaa kuvasta katsoo, mutta voisin ensimmäistäkään R800 tulostetta näkemättä väittää, että vaaleissa kohdissa pisteet on nähtävissä ihan paljaalla silmällä. Jos näin ei todellakaan ole, niin sitten täytyy etsiä tuollaisen tuloste käsiini, jotta voin korjata käsityksiäni.
No näkemättä ei kannata väittää ihan mitä tahansa. Häpeä :)

T: Sakke
--------
Aves!
Vastaa Viestiin