PC uusiksi
-
PC uusiksi
Alkas olla aika päivittää koko pc, pelkästään Windows seiskan takia enneku se pvm sille koittaa. Piti hoita homma pois alta jo ajat sitten...
SSD (käyttis ja ohjelmat) ja perinteinen pyörivä sais olla, teran verran tilaa sillä myös. Ei pelaamiseen eikä leffojen katseluun, niitä varten jo romua tarpeeksi nurkissa. Pääasia olis tietenkin Photarin ja vastaavien sujuva käyttö & normaali nettisurfailu. Hyvin laulava prossu ja tarpeeksi sisäistä muistia.
Joku valmis kokonaisuus kun kolvi on sitä kokoa että sillä tinaa vaan kupariset kaffepannut.
Hyviä vinkkejä tuollaisista "pakettikoneista" otetaan vastaan pureskelua varten. Nyt nääs oon heikoilla jäillä oikeesti eli oman aaltoalueen ulkopuolella....
Ikä kun alkaa kutosella ni järki sanoo että: Turvaudu nuorempiin. :D
SSD (käyttis ja ohjelmat) ja perinteinen pyörivä sais olla, teran verran tilaa sillä myös. Ei pelaamiseen eikä leffojen katseluun, niitä varten jo romua tarpeeksi nurkissa. Pääasia olis tietenkin Photarin ja vastaavien sujuva käyttö & normaali nettisurfailu. Hyvin laulava prossu ja tarpeeksi sisäistä muistia.
Joku valmis kokonaisuus kun kolvi on sitä kokoa että sillä tinaa vaan kupariset kaffepannut.
Hyviä vinkkejä tuollaisista "pakettikoneista" otetaan vastaan pureskelua varten. Nyt nääs oon heikoilla jäillä oikeesti eli oman aaltoalueen ulkopuolella....
Ikä kun alkaa kutosella ni järki sanoo että: Turvaudu nuorempiin. :D
-
Re: PC uusiksi
Jos sun koneelle mahtuu ja koneesi jaksaa vääntää:
Win 10 saa päivitettyä edelleen ilmaiseksi ton seiskan päälle. Sama koodi kuin seiskalla.
Lataa vaan levy-imagen Microsoftin sivuilta, tai sitten sivulta voi myös valita asennustavaksi muistitikun, johon ladataan tarvittavat asennusohjelmat.
Tuosta oli vinkki jossain ampparisivuston uutisessa ... oliko viikko sitten.
Mä latasin muutama päivä sitten ton Win 11 Pro levy-imagen, mutta en voi asentaa ennen kuin pääsen takas omaan asuntoon tammikuussa. (Mun Win 7 Pro asennuslevy on siellä).
En muuten haluais luopua seiskasta, kun olen ollut aivan tyytyväinen.
Koneena mulla helkutin iso (55 x 57 x 23) musta itse kasattu (ei tarvinnut kolvia) lattialla seisova hiljaisia tuulettimia täynnä oleva viritys, jossa on paikka yli kymmenelle kovalevylle (oiskohan asennettuna noin 8) ja teholähteessä vääntöä niin ettei käy kuumana. Etulevyssä on kytkinrivi, josta valitaan käyttöjärjestelmä, jonka haluaa käynnistyvän.
Ajattelin ostaa uuden SSD-levyn, johon pistän ton kympin, jonka asensin kerran jo silloin kun se oli virallisesti ilmaista, mutta MS ei antanut mun pitää sitä yhtä aikaa seiskan kanssa (opettelujaksoa), vaikka kovasti selitin sen pyörivän fyysisesti samassa koneesa, eikä voi ajaa rinnakkain yht'aikaa.
PS. Vaikka tuulettimet on hiljaisia, niin pyörivät kovalevyt pitää kyllä ääntä.
Win 10 saa päivitettyä edelleen ilmaiseksi ton seiskan päälle. Sama koodi kuin seiskalla.
Lataa vaan levy-imagen Microsoftin sivuilta, tai sitten sivulta voi myös valita asennustavaksi muistitikun, johon ladataan tarvittavat asennusohjelmat.
Tuosta oli vinkki jossain ampparisivuston uutisessa ... oliko viikko sitten.
Mä latasin muutama päivä sitten ton Win 11 Pro levy-imagen, mutta en voi asentaa ennen kuin pääsen takas omaan asuntoon tammikuussa. (Mun Win 7 Pro asennuslevy on siellä).
En muuten haluais luopua seiskasta, kun olen ollut aivan tyytyväinen.
Koneena mulla helkutin iso (55 x 57 x 23) musta itse kasattu (ei tarvinnut kolvia) lattialla seisova hiljaisia tuulettimia täynnä oleva viritys, jossa on paikka yli kymmenelle kovalevylle (oiskohan asennettuna noin 8) ja teholähteessä vääntöä niin ettei käy kuumana. Etulevyssä on kytkinrivi, josta valitaan käyttöjärjestelmä, jonka haluaa käynnistyvän.
Ajattelin ostaa uuden SSD-levyn, johon pistän ton kympin, jonka asensin kerran jo silloin kun se oli virallisesti ilmaista, mutta MS ei antanut mun pitää sitä yhtä aikaa seiskan kanssa (opettelujaksoa), vaikka kovasti selitin sen pyörivän fyysisesti samassa koneesa, eikä voi ajaa rinnakkain yht'aikaa.
PS. Vaikka tuulettimet on hiljaisia, niin pyörivät kovalevyt pitää kyllä ääntä.
-
Kiitos jaava!
Nyt on vaan se ongelma että se lisenssiavain on ollut muutosta asti (2011) kadoksissa kaikkien muiden pc juttujen kanssa. Puol elämää on siel samassa varastossa. :(
Ja toisekseen näytönohjain pitäs uusia jne. Eli oikeesti uusi masina olis aikomus pöydälle tuoda. Läppärissä se kymppi ja täytynee sanoa että välillämme ei ole rakkaus roihunnut lainkaan. Mut eteenpäin mentävä vaikka kassan kautta, snif....
Nyt on vaan se ongelma että se lisenssiavain on ollut muutosta asti (2011) kadoksissa kaikkien muiden pc juttujen kanssa. Puol elämää on siel samassa varastossa. :(
Ja toisekseen näytönohjain pitäs uusia jne. Eli oikeesti uusi masina olis aikomus pöydälle tuoda. Läppärissä se kymppi ja täytynee sanoa että välillämme ei ole rakkaus roihunnut lainkaan. Mut eteenpäin mentävä vaikka kassan kautta, snif....
-
Mistä hintaluokasta olisi kysymys, se kun on hirveän laaja.
Sopivimman saisi itse kasaamalla, kun lähes kaikissa tyyriissäkin koneissa on vain 256GB tai 512GB SSD ja se kyllä saisi olla tuo 1Tb.
Ja kun suurin osa noista koneista on ns. pelikoneita on niissä usein kuvankäsittelyyn turhan arvokas näytönohjain.
Sopivimman saisi itse kasaamalla, kun lähes kaikissa tyyriissäkin koneissa on vain 256GB tai 512GB SSD ja se kyllä saisi olla tuo 1Tb.
Ja kun suurin osa noista koneista on ns. pelikoneita on niissä usein kuvankäsittelyyn turhan arvokas näytönohjain.
-
Oon aatellut että ehdoton katto olisi 600€ jos saa korottomalla osamaksulla vaikka, tarkoitus kuitenkin vuosiksi eteenpäin saada peruskone jolla pärjäisin. Ja nyt kyse valmiista koneesta.
Molemmat sais olla eli SSD sekä perinteinen ja se kooltaan mieluusti 1 teranen.
Kasaus kyllä onnistuu tuttavien avulla kun vaan ymmärtäs mitä kannattas hankkia ja mistä, tiiän sen että säästöä saisi varmaan jonkin verran sillä tavalla. Kiinnostaa kyllä.
Kasaus kyllä onnistuu tuttavien avulla kun vaan ymmärtäs mitä kannattas hankkia ja mistä, tiiän sen että säästöä saisi varmaan jonkin verran sillä tavalla. Kiinnostaa kyllä.
-
Ei kyllä tuohon hintaan ihmeellistä saa, jos tosiaan pitää kaikki saada; kotelo, virtalähde, prossu, emo, ssd, hdd, muistit, mitä vielä?©pjm kirjoitti:Oon aatellut että ehdoton katto olisi 600€ jos saa korottomalla osamaksulla vaikka, tarkoitus kuitenkin vuosiksi eteenpäin saada peruskone jolla pärjäisin. Ja nyt kyse valmiista koneesta.
Kun kannattaisi hankkia ssd uusimmalla M.2 PCI Express 4.0 -väyllä ja siihen sopiva emo missä tuki tälle väylälle, jo pelkästään ne noin 400-450€:a (1Tb ssd).
Kyllä sillä jonkunlaisen saa, mutta kyllä kaikki pitää olla lähes halvinta mitä löytyy.
Tuossa yksi vaihtoehto minkä ympärille voisi rakentaa.
https://www.tehorauta.fi/tuote/amd-ryze ... dinta-am4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut hama, Marras 29, 2019 20 : 42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Jos ajatellaan valmista markettikonetta tai itse kasattua niin millaisiin budjetteihin pitäisi varautua? Tuo 600€ oli ajatus ilman konkreettista kosketusta asiaan.
-
Asenna Piriformin Speccy, niin se kertoo Windowsin lisenssikoodin. Sillä saatta olla mahdollista ladata MS:ltä W10 muistitikulle ja tehdä sillä puhdas asennus. Jos se Win7 on Pro, niin silloin kaiketi onnistuu W10 Pro asennus, ehkä. W10 Pro tukee myös virtuaalikonetta, jonne voit asentaa vaikka sen W7:n. Ja kun sille ei asenna verkkoa, niin siinä on sitten standalone W7 käytettävissä, jos tarpeen©pjm kirjoitti:Nyt on vaan se ongelma että se lisenssiavain on ollut muutosta asti (2011) kadoksissa kaikkien muiden pc juttujen kanssa.
-
Tarkoitus on jättää tää nykyinen ilman nettiä muuhun käyttöön, olisi sellaiselle kohta tarvis.
Eli uusi tulee kun ymmärtäs vaan missä mennään ja milloin.
Tuossa linkki, ei mainosmielessä vaan kysymyksenä pystyykö joku tuon tyyppinen noilla sisuksilla miten pyörittämään esim. Photaria? Siis ihan heitto vaan jotta olis joku pinta mistä lähteä.
https://www.gigantti.fi/product/tietoko ... atietokone" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa linkki, ei mainosmielessä vaan kysymyksenä pystyykö joku tuon tyyppinen noilla sisuksilla miten pyörittämään esim. Photaria? Siis ihan heitto vaan jotta olis joku pinta mistä lähteä.
https://www.gigantti.fi/product/tietoko ... atietokone" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Markettikoneita Kärkkäiseltä https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... itietokone" onclick="window.open(this.href);return false; 799€©pjm kirjoitti:Jos ajatellaan valmista markettikonetta tai itse kasattua niin millaisiin budjetteihin pitäisi varautua? Tuo 600€ oli ajatus ilman konkreettista kosketusta asiaan.
-
Kiitos Pan.
Tuon firman ohitan mutta speksit kyllä kelpaa.
Tuon firman ohitan mutta speksit kyllä kelpaa.
-
Parempi kuin mitä äsken laitoin. Mutta muistin laajennusvaraa ei ehkä ole, jos emo ei tue yli 8GB muistia©pjm kirjoitti: Tuossa linkki, ei mainosmielessä vaan kysymyksenä pystyykö joku tuon tyyppinen noilla sisuksilla miten pyörittämään esim. Photaria? Siis ihan heitto vaan jotta olis joku pinta mistä lähteä.
-
Niin minäkin, mutta tuuppaavat Lahden liikkeen mainoksia postilaatikkoon.©pjm kirjoitti:Tuon firman ohitan
-
Hinta riippu niin paljon siitä miten nopean siitä haluaa.©pjm kirjoitti:Jos ajatellaan valmista markettikonetta tai itse kasattua niin millaisiin budjetteihin pitäisi varautua? Tuo 600€ oli ajatus ilman konkreettista kosketusta asiaan.
Mutta pienellä budjetilla järkevät, noin hinnat olisi; kotelo 50€, emo 150-200€, prossu 80-200€, virtalähde 650W 100€, muistit 100-150€, SSD 500gb 70-120€, SSD 1Tb 130-250€ + muu madollinen (käyttis, näytönohjain yms.)
Kannattaa siis huomioida ettei kaikissa prossuissa ole integroitua näytönohjainpiiriä vaan sellainen prossu vaati erillisen näytönohjaimen.
Viimeksi muokannut hama, Marras 29, 2019 22 : 24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Kyllähän se pyörii, mutta miten onkin vaikea vasta, kun muun kuin prossun tiedot on niin vajavaiset, mutta prossu on ihan hyvä tuohon hintaan.©pjm kirjoitti:Tarkoitus on jättää tää nykyinen ilman nettiä muuhun käyttöön, olisi sellaiselle kohta tarvis.
-
Kiitos teille näistä tiedoista, nyt pitää märehtiä asiaa tarkemmin kun on jotain pohjaa asialle. Palaan satavarmasti asiaan ja tottakai saa laittaa lisää tietoa ja ehdotuksia tulemaan.
-
Huonointa näissä "markettikoneissa" on, kun niissä on kaikista halvin/huonoin virtalähde ja emolevy jotka näistä menee ensin ja vielä monesti suht nopeasti.
-
Juu, näin olen kuullut muiltakin. Kaksi markettikonetta meille hankittu ja vuosien aikana ihmeen vähillä murheilla päästy verrattuna joidenkin kokemuksiin.
Tietokoneista en ymmärrä mitään, ikä alkaa viimeistä vuotta kutosella...
Mutta tuossa Haman ja pjm:n välisissä viesteissä kiinnitti huomiota se teran kovalevy; ajattelitko pjm todella tarvitsevasi teran tilaa ssd:llä vai pelkästään hhd:llä? Ja paljonko kustannusarvio tippuisi, jos ssd riittäisi pienempänäkin?
Minulla on HP:n kone, Powerin tarjouksesta, reilu vuosi vai oisko jo kaks sitten ostettu. Yhtenä pakettina siis. Ja muistaisin hinnan olleen runsaasti alle budjettisi.
Koneessa on nyt asennettuna 8 Gt RAM, siihen en osaa vastata tukisiko lisämuistia? 118 Gt ssd ja 1.8 Tt hhd. (ulkonen varmistuksena)
Minulle ovat riittäneet... LR vois joskus pyöriä reippaammin, mutta en osaa sitä oikein mihinkään muuhun koneeseen verrata. Missään muussa yhteydessä en koe joutuvani peukaloita pyörittämään, ja aika harvoin LR:n kanssakaan. Usein kyllä pyörittelen pitkänkin aikaa sormiani, kun ihmettelen, että mitähän nappia painaisin. Ja sitten muistan; puhelimesta pitää painaa nuoremman pojan numeroa... se kun on lähes ammattilainen näiden kanssa, ja nyt kun se asuu Helsingissä, ei tarvia ees maksaa palveluista! Olenhan minä itsekin lähes ammattilainen, osaan käynnistää sen ohjelman ja antaa sen tunnuksen pojalle puhelimessa, millä hän saa minun (tai siis meidän) koneen oman koneensa haltuun netin kautta ja korjaa tekemäni viat.
Terv. Jaakko
Muoks. Tuo kehumani poika oli valitsemassa konetta meille, se tais just puhua noista emolevyistä ja virtalähteistä, mutta en osaa sanoa, että mitä tasoa ne tuossa meidän koneessa on. Tosiaan tuo poika kuitenkin sen koneen valinnan suoritti, ja tuohon markettikoneeseen päädyttiin. Esillä oli sekin ratkaisu, että poika olisi kasannut meille koneen annetun budjetin ja hänen tietämänsä tarpeen mukaan.
Mutta tuossa Haman ja pjm:n välisissä viesteissä kiinnitti huomiota se teran kovalevy; ajattelitko pjm todella tarvitsevasi teran tilaa ssd:llä vai pelkästään hhd:llä? Ja paljonko kustannusarvio tippuisi, jos ssd riittäisi pienempänäkin?
Minulla on HP:n kone, Powerin tarjouksesta, reilu vuosi vai oisko jo kaks sitten ostettu. Yhtenä pakettina siis. Ja muistaisin hinnan olleen runsaasti alle budjettisi.
Koneessa on nyt asennettuna 8 Gt RAM, siihen en osaa vastata tukisiko lisämuistia? 118 Gt ssd ja 1.8 Tt hhd. (ulkonen varmistuksena)
Minulle ovat riittäneet... LR vois joskus pyöriä reippaammin, mutta en osaa sitä oikein mihinkään muuhun koneeseen verrata. Missään muussa yhteydessä en koe joutuvani peukaloita pyörittämään, ja aika harvoin LR:n kanssakaan. Usein kyllä pyörittelen pitkänkin aikaa sormiani, kun ihmettelen, että mitähän nappia painaisin. Ja sitten muistan; puhelimesta pitää painaa nuoremman pojan numeroa... se kun on lähes ammattilainen näiden kanssa, ja nyt kun se asuu Helsingissä, ei tarvia ees maksaa palveluista! Olenhan minä itsekin lähes ammattilainen, osaan käynnistää sen ohjelman ja antaa sen tunnuksen pojalle puhelimessa, millä hän saa minun (tai siis meidän) koneen oman koneensa haltuun netin kautta ja korjaa tekemäni viat.
Terv. Jaakko
Muoks. Tuo kehumani poika oli valitsemassa konetta meille, se tais just puhua noista emolevyistä ja virtalähteistä, mutta en osaa sanoa, että mitä tasoa ne tuossa meidän koneessa on. Tosiaan tuo poika kuitenkin sen koneen valinnan suoritti, ja tuohon markettikoneeseen päädyttiin. Esillä oli sekin ratkaisu, että poika olisi kasannut meille koneen annetun budjetin ja hänen tietämänsä tarpeen mukaan.
-
Siihen odotteluun vaikuttaa suurimmalta osaltaan millä kuvaa eli minkä kokoisia kuvista tulee.
Noin 20mb kuvat vielä vähän hitaammallakin koneella latautuu suht nopeasti, mutta kun mennään 35-80mb kuviin niin jo alkaa kestämään ja varsinkin 60-80mb kuvissa.
Ja eniten siihen nopeuteen voi vaikuttaa sillä mitä väylää SSD käyttää, tuossa esim. nopeasta ja hitaasta SSD:stä.
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/13 ... -6000-mb-s" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/15 ... nta-129_90" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli hitaimpia on SATA III käyttävät, sitten on U.2 NVMe & M.2 NVMe ja nopein on PCIe NVMe (3.1 x8).
Pitäisi kanssa päivittä kone, kun on jo noin 8 vuotta menty samalla ja alkaa odottelu noissa 60-80mb kuvissa nyppimään.
Noin 20mb kuvat vielä vähän hitaammallakin koneella latautuu suht nopeasti, mutta kun mennään 35-80mb kuviin niin jo alkaa kestämään ja varsinkin 60-80mb kuvissa.
Ja eniten siihen nopeuteen voi vaikuttaa sillä mitä väylää SSD käyttää, tuossa esim. nopeasta ja hitaasta SSD:stä.
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/13 ... -6000-mb-s" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/15 ... nta-129_90" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli hitaimpia on SATA III käyttävät, sitten on U.2 NVMe & M.2 NVMe ja nopein on PCIe NVMe (3.1 x8).
Pitäisi kanssa päivittä kone, kun on jo noin 8 vuotta menty samalla ja alkaa odottelu noissa 60-80mb kuvissa nyppimään.
Viimeksi muokannut hama, Marras 29, 2019 23 : 07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.