Liikkuvan kohteen kuvaaminen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Koirakuva

Liikkuvan kohteen kuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Koirakuva »

Käytössä Nikon D7500 ja Sigma 70-200mm f/2.8 EX APO DG OS HSM.
Millä asetuksilla tulisi parhaimmat kuvat liikkuvasta kohteesta? Kuvausmatkat vaihtelevat 4-40 metrin välillä, kuvauksia sisällä ja ulkona. Tarvetta olisi ottaa sarjakuvauksella, kun ei pysty tarkasti määrittelemään missä kohdassa se paras hetki olisi. Pitääkö kuvattaessa seurata liikkuvaa kohdetta vai ottaa kiintopiste ja sitten kuvata kun kohde sen ohittaa? Tarkennuksen lukitseminen kohteeseen on tuottanut erityisesti ongelmia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viesti:

Re: Liikkuvan kohteen kuvaaminen

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Jatkuva tarkennus, kohteen seuraaminen ja jos haluaa kuvaan pysäyttää liikkeen, maksimissaan sadasosasekunteja valotusta.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Koirakuva

Kiitos JKyytinen

Ilmeisesti kameran automaattikuvaus ja esivalintatilat tulee unohtaa? Laitanko käsiasetuksella suuren aukon ja jätän ISO:n kameran tehtäväksi? Mikä voisi olla sopiva suljinaika, 1/2500
Juha Sa

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Aika riippuu siitä miten nopeasti kohde liikkuu.
Agilityä olen paljon kuvannut ja siinä 1/640 tahtoo olla jo hieman liian pitkä aika, 1/1250 pysäyttää liikkeen jo hyvin.
Aukko 2.8 - 4 ja ISO valon mukaan riittävän suureksi, kirkkaana kesäpäivänä voi olla iso 200 mutta sisällä hallissa mennään jo iso 3200.

Jatkuva tarkennus ja tarkennus joko yhdellä tarkennuspisteellä tai muutaman pisteen ryhmällä.
Koirakuva

Kiitokset Juha Sa

Teetkö käsiasennuksena sekä ISO-herkkyyden ja aukon valinnan? Itselläkin kuvauskohteena koira agissa sekä muissa koiraharrastuksissa, sisänäyttelypaikat usein haasteellisia huonon ja värillisen valaistuksen vuoksi.
Juha Sa

Kuvaan (aina) aukon esivalinnalla ja ison asetan aina kuvaustilanteessa sopivaksi että aika on varmasti riittävän lyhyt. Auto-isollakin voisi toki kuvata mutta joskus kamera heittää sen turhan suureksi.

Toki voisi kuvata ajan esivalinnalla ja auto -isolla mutta kun olen tuohon aukon esivalintaan niin tottunut ei tule muuta käytettyä.

Tai sitten kuvaat manuaalilla, asetat aukoksi 2.8, ajaksi 1/1250 ja ISO automaatille.

Sisällä on hämärää ja keinovalot tuovat siihen omat ongelmansa, valkotasapainon voi laittaa automaatille tai sitten säätää jälkikäteen kohdalleen. Kuvaan aina RAWina.

Kokeilemalla sopivat asetukset löytyvät.
Lumikenkä

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

Minä puolestani käytän lintukuvauksessa manuaaliasetuksia ajalle ja aukolle ja sitten ISO-Autoa, toimii pääosin hyvin, kunhan huomioi taustan valoisuuden. Esim. hankea vastaan pitää tummaa kohdetta ylivalottaa. 1/1000-1/2000 sek ja aukko tarvittavan syväterävyyden mukaan. Vaimolla tuo D7500 ja siinäkin riittää pelivaraa ISOn kanssa.
Nikonilla vuodesta 1975
AriL67

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

Itse olen kuvaillut lintujen lisäksi aika paljon jalkapalloa. Jos haluaa tilanteen pysäyttävän kuvan niin aika pitäisi olla vähintään 1/1000 ja mielellään 1/2000, useimmiten täydellä aukolla, jolloin saa kohteet erotettua taustasta. ISO on sitten automatiikalla se mitä tarvitaan.

Kohdetta kannattaa seurata ja hakea hyvää tilannetta. Tarkennuksen osalta itse olen jalkapallossa useimmiten käyttänyt kertatarkennusta ja ottanut yksittäiskuvina. Tämä toimii kun kohteet ovat vähän kauempana eivätkä liiku syvyyssuunnassa. Agilityssä kohteet taitavat liikkua vähän joka suuntaan jolloin jatkuva tarkennus lienee ainoa vaihtoehto. Tarkennuksen hyvyys riippuu kamerasta ja kokeilemalla selviää parhaat asetukset (näihin kannattaa perehtyä).

Sisällä kuvaaminen on haaste, käytännössä pitää usein mennä ISO3200 jolloin kuvan laatu alkaa heikentyä. Myös valaistus voi kamerasta riippuen häiritä tarkennusautomatiikkaa. Näin siis ainakin Canonissa.

Kuva
pantic

Viesti Kirjoittaja pantic »

Itse ajattelen näin, että kun liikkeen pysäyttäminen on se ensisijainen asia, niin silloin säädät suljin nopeutta, aukko täysillä ja iso autolla
1/1000 ajalla liike pysähtyy, mutta jos haluat kuvia jossa kohde on tarkka mutta maisema vilistää, joka tuo kuvaan vauhdin tuntua, niin kokeile tiputtaa nopeutta jopa 1/125 saakka.
Toki kohteen seuranta on erittäin tärkeä, mutta kun sarjatulitat niin ehkä joku kuva on hyvä.
Keskipiste tarkennus ja af c.
Jos kohde tulee kohti niin silloin nopea aika ja aukko pienemmäs vaikka 8, koska ei se kameran/linssin tarkennusnopeus ehkä riitä, jolloin saat pidemmän syväterävyys alueen ja kuva voi onnistua tai sitten ei.
Kuvailen itse aina manuaali asetuksilla auto isolla, ellen sitten omilla muistipaikkojen esiasetuksilla.
Ja testaamallahan asiat selkeytyy.
Liikkeen kuvaukseen käytän aina köyhintä jpg laatua, koska raw kuvasta on sitten vasta hyötyä jos kuva on väärin valotettu yli 2 aukkoa ja jos otan 1000 kuvaa kisoista sarjatulituksella, niin voin huoletta tuhota epäonnistuneet.
Itse asiassa jokainen kamera ottaa raw kuvia, mutta minua viisaampien insinöörien tekemä ohjelma tekee niistä jpg kuvia. Olen kuvaillut eniten moottoriurheilua, mutta myös koiria ja lentäviä lintuja, lentäviä kärpäsiä, kuten myös lentävää 2mm pitkää banaani kärpästä.
ookke66

Viesti Kirjoittaja ookke66 »

Moro
7500:n voit tallentaa valmiita settejä . Käyttäjäasetus 1- jne...
Ensimmäiseen esim. Nopea aika likkeen pysäyttämiseen...auto ISO max...esim.3200. Aukko...jne
Toiseen jotaki muuta jne...saat yhdellä kiekon pyöräytyksellä muutettua asetukset.

Itellä muuttu paljon kun opetteli tarkennuksen takanapille...eli pois laukasimesta. Maksaa kyllä vaivan opetella.
Koirakuva

Kiitokset kaikille vastanneille, erinomaista tietoa.

Pari päivää kuvannut ahkerasti eri asetuksilla ja sehän näyttää siltä, että siellä joukossa on ihan hyviäkin kuvia. Nyt täytyy laitella ylös arvot, mitä kuvauksia milläkin teki ja sitten juurikin tallentaa ne sinne käyttäjäasetuksiin. Näkeekö kuvan tiedoista jälkikäteen millä säädöillä se on otettu?
Koirakuva

Koirakuva kirjoitti:Näkeekö kuvan tiedoista jälkikäteen millä säädöillä se on otettu?
Vastaanpa ihan itse, löytyihän se sieltä kuvan ominaisuuksista :-) Mielestäni erittäin onnistunut lähikuva ulkona, koiran liikkeesta, arvoilla F/14, 1/1600, ISO 22800 (automaatilla).
Juha Sa

Hmm...

Vaikea kuvaa näkemättä sanoa ovatko asetukset kohdallaan mutta jos tyytyväinen olet tulokseen niin sitten asiat ovat hyvin.

ISO on kyllä aika iso, syväterävyyttä on myös riittävästi.
Miltähän kuva olisi näyttänyt jos aukko olisi ollut 2.8 ja ISO 800.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Koirakuva kirjoitti:
Koirakuva kirjoitti:Näkeekö kuvan tiedoista jälkikäteen millä säädöillä se on otettu?
Vastaanpa ihan itse, löytyihän se sieltä kuvan ominaisuuksista :-) Mielestäni erittäin onnistunut lähikuva ulkona, koiran liikkeesta, arvoilla F/14, 1/1600, ISO 22800 (automaatilla).
Mielenkiintoiset valinnat kyllä. Jos olisit noin pienen aukon sijaan kuvannut aukolla 4, olisi tausta sumeampi jolloin kohde erottuu paremmin, ja lisäksi herkkyyttä olisi voinut samalla pudottaa arvoon
ISO 800, joka taatusti jo näkyisi kuvanlaadussa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Pistä näytille tuo kuva?
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Koirakuva

...

Kuva

Kuvauksen kanssa ollaan aivan lähtökuopissa, nyt testaillaan eri arvoilla ja laitetaan muistiin millä arvoilla, missäkin tilanteessa, tuli mielestäni hyviä kuvia.
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Koirakuva kirjoitti:Mielestäni erittäin onnistunut lähikuva ulkona, koiran liikkeesta, arvoilla F/14, 1/1600, ISO 22800 (automaatilla).
Aukko on yksinkertaisesti väärä. Noilla ajoilla siitä seuraa tolkuttoman korkea ISO-arvo jonka seurauksena kuvanlaatu heikkenee aivan turhaan. Kokeileppas näitä:

- Herkkyys: Auto-ISO
- Kuvaustila: manuaali (M), suljinajaksi 1/1600-1/3200 ja aukoksi f/2.8
- Tarkennustapa: jatkuvatarkennus (Nikoneissa AFC?)
- Tarkennusalue: kaikki pisteet (tai n. 9-12 pisteen ryhmä keskellä)
- Kuvausnopeus: nopein sarjakuvaus (D7500:ssa 8 kuvaa/s?)
- Vakaaja pannausasentoon tai kokonaan pois päältä

Keskity kuvaamiseen ja seuraa juoksentelevaa koiraa etsimestä. Pidä laukaisunappi puoliväliin painettuna jolloin kamera tarkentaa koko ajan kohteeseen. Näet kuinka tarkennuspisteet vilkkuvat koiran päässä ja kun kohde on mielestäsi kuvan kannalta sopivasti, paina laukaisinta sekunnin-pari (älä lopeta kohteen seuraamista) jolloin kamera ottaa n.8-12 kuvan sarjan. Toista sama niin monta kertaa kertaa että kortillasi on nippu onnistuneita otoksia. Huteja tulee aluksi paljon, mutta pienen treenin jälkeen noilla asetuksilla tulee takuuvarmasti myös osumia.
Viimeksi muokannut Räntä, Tammi 28, 2019 23 : 26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
PHy

Viesti Kirjoittaja PHy »

Oma proseduuri liikkuviin (tai oikeastaan lentäviin) kohteisiin löytyy täältä: https://www.piilokoju.fi/linnut/ammu-se-lentoon-part-1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aikalailla samoihin tuloksiin olen tullut suljinaikojen ja tarkennuspisteiden suhteen kuin muutkin vastanneet, tosin kun olen aika usein sen lillerikennon käyttäjä pidän kuvaustilana suljinaikaa (S) ja annan automatiikan hoitaa muut.
Ja vakaajat päällä, vaikkei kuulema pitäis....
Koirakuva

Kiitokset jälleen vastaajille. Jatketaan harjoittelua annettujen ohjeiden mukaan :-)
PHy

Viesti Kirjoittaja PHy »

1/1250 sec riittää hyvissä olosuhteissa pysäyttämään esmerkiksi vesipisarat, aukko on 3,5 ja ISOjakin on muutama sata. Ah, mitä kaunokaisia saakaan vangittua kennolle. Kamera ei valehtele.
Kuva
Vastaa Viestiin