Linux kuvienkäsittelyssä

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
iiNiemi
Viesti:

Linux kuvienkäsittelyssä

Viesti Kirjoittaja iiNiemi »

Hei, olen aloitteleva harrastevalokuvaaja ja tällähetkellä koitan löytää optimaalista kokoonpanoa kuvienkäsittelyyn. Photoshop on tuttu mainostoimistoajoilta, mutta valitettavasti oma pöytäkoneeni alkaa olla jo elinkaarensa loppuhämärissä, joten sen käyttö on hieman vaivalloista.

Eilen kun tulin kuvausretkeltä niin muistin, että minulla on vanha työläppäri minkä lunastin työnantajalta aikoinaan. Löin koneen tulille ja siirsin Nikonistani .NEF- raakakuvat koneelle ja latasin ensimäisen raw-kuvankäsittelyohjelman Googlesta.
Yllätyksekseni huomasin, että tämä ohjelma (Darktable) osasi käsitellä suoraan Nikonin outoa raakakuvamuotoa ja säästyin ylimääräiseltä konversiolta .dng muotoon, joka vanhalla pöytäkoneellani oli varsin työläs operaatio.

Kysymys kuuluukin; mitä kaikkea muuta osaatte suositella kuvankäsittelyyn Linux ympäristössä? Mitä ohjelmia itse suositte ja mitkä ovat olleet teidän kokemuksia niistä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rolsen

Re: Linux kuvienkäsittelyssä

Viesti Kirjoittaja rolsen »

GIMP nyt ainakin.
iiNiemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iiNiemi »

rolsen kirjoitti:GIMP nyt ainakin.
Joo, Gimp on kestosuosikki vaikka photariin tottuneelle ehkä hieman tönkkö työkalu :)
ookke66

Viesti Kirjoittaja ookke66 »

Linux-läppärissä on gimp....hankala aluksi, mutta myös monipuolinen (paljon toimintoja)
jpl

Viesti Kirjoittaja jpl »

https://www.rileybrandt.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Mulla Photoshop CS2 (9.02), pyörii suoraan Linuxissa Wine-emulaattorin avustuksella.
Fifty-forty
apertority

,

Viesti Kirjoittaja apertority »

,
Viimeksi muokannut apertority, Joulu 20, 2021 1 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KaukoOl

Viesti Kirjoittaja KaukoOl »

Tuossa linkissä mainittua Rawtherapeeta olen suosinut Nikon NEFfien (ja Jpeggienkin) kanssa. Sen valotus- ja kontrasti-liukusäätimet ovat erinomaiset. Laite on HP Elitebook 840 ja siinä Ubuntu 16.04 LTS.

t. Kauko Ollila
Tonemap

Viesti Kirjoittaja Tonemap »

DisplayCal
- näyttöprofiilin ja kalibroinnin tekemiseen

Digikam
- kuvapaljouden hallinnointiin, tagien laittamiseen ja pieneen editointiin

Geeqie ja Gthumb
- kuvien katselemiseen ja hyvin vähäiseen editointiin

Darktable
- raakakuvien käsittelyyn, useita moduleita, joilla saa tehtyä kivoja juttuja ja siten voi olla hyvä ohjelma sellaiselle joka haluaa prosessoida paljon kuvia helposti yhdessä ohjelmassa valmiiksi asti

Rawtherapee
- raakakuville, monimutkaisemmat jutut tehtävä gimpissä mahdollisesti samasta kuvasta tehtäviä kuvia yhdistellen, sillä ei tue minkäänlaista maskien käyttöä; toisaalta käyttömukavuus ja säädettävyys on hyvä sen jälkeen kun pääsee sisälle

Gimp + gmic
- kuvankäsittelyyn ja valmiiden työkalujen ("filttereiden") käyttämiseen, varmaan Linuxin heikoin lenkki verrattuna Windows-maailmaan

Krita
- en ole käyttänyt, mutta tietyin osin Gimpiä parempi, joskin ensisijaisesti piirtämiseen

LuminanceHDR
- HDR-kuviin

Hugin
- Panoraamat ja muut monen kuvan kikkailut

Jne. Tossa nyt ne mitä ekana tuli mieleen.

Olen muuten tyytyväinen Linuxiin kuvankäsittelyasioissa, mutta Gimp ei ole ihan sitä tasoa mitä pitäisi olla ja joitakin laitteita, kuten vaikka Sigma USB Dockia, ei voi ottaa käyttöön tässä ympäristössä, sillä Winellä ei pysty käyttämään USB-porttiin kytkettyjä laitteita
odzmo

Viesti Kirjoittaja odzmo »

Tonemap kirjoitti:DisplayCal
- - - - -
Olen muuten tyytyväinen Linuxiin kuvankäsittelyasioissa, mutta Gimp ei ole ihan sitä tasoa mitä pitäisi olla ja joitakin laitteita, kuten vaikka Sigma USB Dockia, ei voi ottaa käyttöön tässä ympäristössä, sillä Winellä ei pysty käyttämään USB-porttiin kytkettyjä laitteita
Hanki käytetty tai muuten halpa läppäri, johon asennat halvan/käytetyn Windowsin. Tarpeeksi "tuore", että USB Dock siinä toimii. Muutahan läppärillä ei välttämättä tarvitse tehdä, ellei tarvitse myös tulostinpalvelinta tai skannerin ohjaajaa yms.
Vastaa Viestiin