Linux kuvienkäsittelyssä
-
- Viesti:
Linux kuvienkäsittelyssä
Hei, olen aloitteleva harrastevalokuvaaja ja tällähetkellä koitan löytää optimaalista kokoonpanoa kuvienkäsittelyyn. Photoshop on tuttu mainostoimistoajoilta, mutta valitettavasti oma pöytäkoneeni alkaa olla jo elinkaarensa loppuhämärissä, joten sen käyttö on hieman vaivalloista.
Eilen kun tulin kuvausretkeltä niin muistin, että minulla on vanha työläppäri minkä lunastin työnantajalta aikoinaan. Löin koneen tulille ja siirsin Nikonistani .NEF- raakakuvat koneelle ja latasin ensimäisen raw-kuvankäsittelyohjelman Googlesta.
Yllätyksekseni huomasin, että tämä ohjelma (Darktable) osasi käsitellä suoraan Nikonin outoa raakakuvamuotoa ja säästyin ylimääräiseltä konversiolta .dng muotoon, joka vanhalla pöytäkoneellani oli varsin työläs operaatio.
Kysymys kuuluukin; mitä kaikkea muuta osaatte suositella kuvankäsittelyyn Linux ympäristössä? Mitä ohjelmia itse suositte ja mitkä ovat olleet teidän kokemuksia niistä?
Eilen kun tulin kuvausretkeltä niin muistin, että minulla on vanha työläppäri minkä lunastin työnantajalta aikoinaan. Löin koneen tulille ja siirsin Nikonistani .NEF- raakakuvat koneelle ja latasin ensimäisen raw-kuvankäsittelyohjelman Googlesta.
Yllätyksekseni huomasin, että tämä ohjelma (Darktable) osasi käsitellä suoraan Nikonin outoa raakakuvamuotoa ja säästyin ylimääräiseltä konversiolta .dng muotoon, joka vanhalla pöytäkoneellani oli varsin työläs operaatio.
Kysymys kuuluukin; mitä kaikkea muuta osaatte suositella kuvankäsittelyyn Linux ympäristössä? Mitä ohjelmia itse suositte ja mitkä ovat olleet teidän kokemuksia niistä?
-
Re: Linux kuvienkäsittelyssä
GIMP nyt ainakin.
-
- Viesti:
Joo, Gimp on kestosuosikki vaikka photariin tottuneelle ehkä hieman tönkkö työkalu :)rolsen kirjoitti:GIMP nyt ainakin.
-
Linux-läppärissä on gimp....hankala aluksi, mutta myös monipuolinen (paljon toimintoja)
-
https://www.rileybrandt.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mulla Photoshop CS2 (9.02), pyörii suoraan Linuxissa Wine-emulaattorin avustuksella.
Fifty-forty
-
-
Tuossa linkissä mainittua Rawtherapeeta olen suosinut Nikon NEFfien (ja Jpeggienkin) kanssa. Sen valotus- ja kontrasti-liukusäätimet ovat erinomaiset. Laite on HP Elitebook 840 ja siinä Ubuntu 16.04 LTS.
t. Kauko Ollila
t. Kauko Ollila
-
DisplayCal
- näyttöprofiilin ja kalibroinnin tekemiseen
Digikam
- kuvapaljouden hallinnointiin, tagien laittamiseen ja pieneen editointiin
Geeqie ja Gthumb
- kuvien katselemiseen ja hyvin vähäiseen editointiin
Darktable
- raakakuvien käsittelyyn, useita moduleita, joilla saa tehtyä kivoja juttuja ja siten voi olla hyvä ohjelma sellaiselle joka haluaa prosessoida paljon kuvia helposti yhdessä ohjelmassa valmiiksi asti
Rawtherapee
- raakakuville, monimutkaisemmat jutut tehtävä gimpissä mahdollisesti samasta kuvasta tehtäviä kuvia yhdistellen, sillä ei tue minkäänlaista maskien käyttöä; toisaalta käyttömukavuus ja säädettävyys on hyvä sen jälkeen kun pääsee sisälle
Gimp + gmic
- kuvankäsittelyyn ja valmiiden työkalujen ("filttereiden") käyttämiseen, varmaan Linuxin heikoin lenkki verrattuna Windows-maailmaan
Krita
- en ole käyttänyt, mutta tietyin osin Gimpiä parempi, joskin ensisijaisesti piirtämiseen
LuminanceHDR
- HDR-kuviin
Hugin
- Panoraamat ja muut monen kuvan kikkailut
Jne. Tossa nyt ne mitä ekana tuli mieleen.
Olen muuten tyytyväinen Linuxiin kuvankäsittelyasioissa, mutta Gimp ei ole ihan sitä tasoa mitä pitäisi olla ja joitakin laitteita, kuten vaikka Sigma USB Dockia, ei voi ottaa käyttöön tässä ympäristössä, sillä Winellä ei pysty käyttämään USB-porttiin kytkettyjä laitteita
- näyttöprofiilin ja kalibroinnin tekemiseen
Digikam
- kuvapaljouden hallinnointiin, tagien laittamiseen ja pieneen editointiin
Geeqie ja Gthumb
- kuvien katselemiseen ja hyvin vähäiseen editointiin
Darktable
- raakakuvien käsittelyyn, useita moduleita, joilla saa tehtyä kivoja juttuja ja siten voi olla hyvä ohjelma sellaiselle joka haluaa prosessoida paljon kuvia helposti yhdessä ohjelmassa valmiiksi asti
Rawtherapee
- raakakuville, monimutkaisemmat jutut tehtävä gimpissä mahdollisesti samasta kuvasta tehtäviä kuvia yhdistellen, sillä ei tue minkäänlaista maskien käyttöä; toisaalta käyttömukavuus ja säädettävyys on hyvä sen jälkeen kun pääsee sisälle
Gimp + gmic
- kuvankäsittelyyn ja valmiiden työkalujen ("filttereiden") käyttämiseen, varmaan Linuxin heikoin lenkki verrattuna Windows-maailmaan
Krita
- en ole käyttänyt, mutta tietyin osin Gimpiä parempi, joskin ensisijaisesti piirtämiseen
LuminanceHDR
- HDR-kuviin
Hugin
- Panoraamat ja muut monen kuvan kikkailut
Jne. Tossa nyt ne mitä ekana tuli mieleen.
Olen muuten tyytyväinen Linuxiin kuvankäsittelyasioissa, mutta Gimp ei ole ihan sitä tasoa mitä pitäisi olla ja joitakin laitteita, kuten vaikka Sigma USB Dockia, ei voi ottaa käyttöön tässä ympäristössä, sillä Winellä ei pysty käyttämään USB-porttiin kytkettyjä laitteita
-
Hanki käytetty tai muuten halpa läppäri, johon asennat halvan/käytetyn Windowsin. Tarpeeksi "tuore", että USB Dock siinä toimii. Muutahan läppärillä ei välttämättä tarvitse tehdä, ellei tarvitse myös tulostinpalvelinta tai skannerin ohjaajaa yms.Tonemap kirjoitti:DisplayCal
- - - - -