Sivu 1/1

Aloittelija haluaa tietää lisää baarikuvauksesta ja kameran

Lähetetty: Maalis 15, 2016 21 : 54
Kirjoittaja SamGoWild
Hei,

Luin tuossa muutaman aiemman keskustelun keikkakuvauksesta mutta vielä jäi paljon kysyttävää..

Olen menossa huomenna ottamaan kuvia ihmisistä baarissa, eli humalaisista, en makeaa kuvaa hevilevyn kanteen.

Kalusto:
Olympus OM-D E-M5
Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25 mm f/1,8
Samyang 7.5 mm 1:3.5 UMC Fish-eye MFT ‐kalansilmäobjektiivi
YongNuo Speedlite YN-460II ‐salama
Sirui T-005KX kolmijalka ja C-10X kuulapää

1. Minkälaista ISO-arvoa pidetään siedettävänä tuolla kalustolla? Kohinaa ilmeisesti saa pois photarilla mutta kuinka paljon? Mikä olisi teidän maksimi? Tärkeämpää on siis saada edes muutama onnistunut kuva kuin että missään kuvassa ei ole kohinaa, mutta kuva on musta

2. Kameran valikossa on kohinan poisto, tekeekö se saman kuin photoshop? Voiko se olla aina päällä, vaikka kuvaisin pienimmällä ISOlla? Onko siitä jotain haittaa?

3. Käytänkö pistemittausta silläkin uhalla että se sattuu johonkin valokiilaan tms.? vai onko joku muu parempi? Keikalla bändiä kuvatessa tuota ilmeisesti suositaan.

4. Minulla on tuon speedliten lisäksi kameran oma mini-salama, pitäisikö käyttää molempia vai pelkästään toista? esim. speedlite katon kautta ja pikkusalama suoraan naamaan?

5. Muistan joskus kuulleeni kuvaustekniikasta, missä on pitkä valotusaika, ja salama välähtää lopuksi pysäyttäen liikkeen, en muista kirveelläkään tämän tekniikan nimeä. Toimiiko se myös toisinpäin? että salama välähtää ensin ja loppu aika kerätään värejä kuvaan?
Saako näillä laitteilla salaman ajastettua välähtämään vasta lopuksi, kuinka?

6. Onko jotain muuta mielenkiintoista tekniikkaa tuohon baarikuvaukseen?

7. Keikkakuvissa huudettiin salaman puolesta ja vastaan, mikä nyt on se lopullinen vastaus? Päteekö sama myös niiden ihmisten kuvaamiseen?

8. http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ight=baari Onko tässä kuvassa (missä sheikkeri on ilmassa) käytetty salamaa että on saatu liike pysäytettyä?

9. Jos haluan käyttää haarukointia (että edes yksi kuva onnistuisi[millä kamera ilmeisesti valoittaa erilailla ja ottaa monta kuvaa]) mitä näistä lukemattomista pitäisi käyttää? AE BKT, WB BKT, FL BKT, ISO BKT, ART BKT. Entä mitä tarkoittaa esim AE BKT takaa löytävä lisävalikko 2f 1.0ev..?

10. Kameran valikossa EV-askel on 1/3EV, onko tämä hyvä? Olisiko siitä syytä muuttaa? Missä tilanteissa?

11. ISO-askel 1/EV vai 1EV? Missä tilanteissa tätä pitää vaihtaa?

12. Sarjakuvaus alkaa tökkimään (laskee siis esim. alle sen valitun 5kuvaa sekunnissa), johtuuko tämä kamerasta? Kuvaan RAWia.
Muistikortti on Class-10, onko se liian hidas?

Se mistä olen varma on että RAWia räiskitään sormet ristissä sarjatulella liian kirkkaana ja himmennellään sitten jälkikäteen...

Kiitos sinulle, joka vaivaudut vastaamaan! :)

Lähetetty: Maalis 15, 2016 23 : 03
Kirjoittaja Jappee
Aika pikakurssin joudut valokuvauksesta ottamaan jos huomenna olet levyyn kansikuvaa ottamassa. Toivotaan, että joku keikka-aiheesta tietävä osaava opastaa tarpeeksi huomiseen (iltaan?) mennessä...

Re: Aloittelija haluaa tietää lisää baarikuvauksesta ja kame

Lähetetty: Maalis 15, 2016 23 : 19
Kirjoittaja olli R
Kuulostaa vahvasti, että ei ole kovasti kokemusta tämän tyyppisestä kuvauksesta. Toivottavasti ei ole kyse mistään "pakko onnistua" -tyyppisestä kuvauksista. Kannattaisi ehkä yrittää opetella vähän kerrassaan yksittäisiä kameran ominaisuuksia ja kuvaustekniikoita,

Baarien valaistus voi olla monenlaista. Ensimmäinen homma olisi arvioida paikan päällä: voiko kuvata luonnonvalolla, syntyykö riittävä tärähdyksen ja liike-epäterävyyden esto halutulla iso-herkkyydellä/suljinajalla/valovoimalla, voiko käyttää heijastettua salamaa.
SamGoWild kirjoitti: 1. Minkälaista ISO-arvoa pidetään siedettävänä tuolla kalustolla? Kohinaa ilmeisesti saa pois photarilla mutta kuinka paljon? Mikä olisi teidän maksimi? Tärkeämpää on siis saada edes muutama onnistunut kuva kuin että missään kuvassa ei ole kohinaa, mutta kuva on musta
Itselläni on E-M10, joka on suunnilleen samanlainen kennoltaan. Ilman salamaa uskallan nostaa Raw-kuvalla herkkyyden jonnekin 6400:aan ja poistan sitten kohinat Lightroomissa. Salaman kanssa harvoin yli 800:n. Mutta oma kohinan kestävyys kuvassa on aika henkilökohtaista.
2. Kameran valikossa on kohinan poisto, tekeekö se saman kuin photoshop? Voiko se olla aina päällä, vaikka kuvaisin pienimmällä ISOlla? Onko siitä jotain haittaa?
Siellä on kaksi erilaista. "Noise reduction" vaikuttaa pitkissä valotuksissa, kuvaten valotuksen jälkeen saman mittaisen "pimeän ruudun". Poistaa "kuumia pikseleitä" ja vastaavia. Hidastaa kuvaamista.
Toinen "Noise filter" tekee ohjelmallista kohinanpoistoa. Ei vaikuta Raw-kuviin. Ei varsinaisesti haittaakaan, mutta JPEG:stä voi korkeilla asetuksilla ja herkkyyksillä tulla pehmeitä.
3. Käytänkö pistemittausta silläkin uhalla että se sattuu johonkin valokiilaan tms.? vai onko joku muu parempi? Keikalla bändiä kuvatessa tuota ilmeisesti suositaan.
Jos saat mittauspisteen siihen ihmisen ihoon, niin sitten toimii.
4. Minulla on tuon speedliten lisäksi kameran oma mini-salama, pitäisikö käyttää molempia vai pelkästään toista? esim. speedlite katon kautta ja pikkusalama suoraan naamaan?
Salaman ongelma tuollaisessa kuvauksessa on yleensä se, että se valaisee lähimmän kohteen (kasvot) liikaa ja muuten huonosti. Lisäksi suoraan kameran suunnasta tuleva valo on huonosti muotoilevaa.
Jos katto tai seinä on vaalea ja neutraali, niin heijastettu salama auttaa monella tavalla. Periaatteessa pikkusalama kengästä ja irrallaan oleva salama sivulta ylhäältä olisi hieno homma, mutta vaatii järjestelyjä.
5. Muistan joskus kuulleeni kuvaustekniikasta, missä on pitkä valotusaika, ja salama välähtää lopuksi pysäyttäen liikkeen, en muista kirveelläkään tämän tekniikan nimeä. Toimiiko se myös toisinpäin? että salama välähtää ensin ja loppu aika kerätään värejä kuvaan?
Saako näillä laitteilla salaman ajastettua välähtämään vasta lopuksi, kuinka?
Slow sync:ksi tuota usein kutsutaan. Yhdistetään pitempi valotusaika ja salama. Yleensä se toimii juuri niin, että salama välähtää valotuksen alussa. Jos salama välähtää lopuksi, niin tuota kutsutaan "second curtain" -salamaksi, toisen verhon salamaksi. Pikaisesti muistelisin, että tämä jälkimmäinen ei onnistu ainakaan noilla salamoilla.
6. Onko jotain muuta mielenkiintoista tekniikkaa tuohon baarikuvaukseen?
Heijastettu salama ja/tai slow sync voisi antaa alkuun parempia kuvia. Korkea herkkyys ja vallitsevalla valolla kuvaus ehkä, jos baarissa on valoa.
7. Keikkakuvissa huudettiin salaman puolesta ja vastaan, mikä nyt on se lopullinen vastaus? Päteekö sama myös niiden ihmisten kuvaamiseen?
Jos kohdan 4 ongelmat opettelee kiertämään, niin salama on toimiva hämärässä sisätilassa.
8. http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ight=baari Onko tässä kuvassa (missä sheikkeri on ilmassa) käytetty salamaa että on saatu liike pysäytettyä?
Kuvassa 1 on ainakin kaksi salamaa eri puolilla kuvaajaa. Salama pysäyttää ja lyhyt valotuskin.
Kuva 2: salama vasemmalta ja pitkä suljinaika
Kuva 3: arvaisin luonnonvalo ja pitkähkö valotus
Kuvan 4 sarjassa: on luultavasti salama vasemmalta ja pitkähkö valotus.
9. Jos haluan käyttää haarukointia (että edes yksi kuva onnistuisi[millä kamera ilmeisesti valoittaa erilailla ja ottaa monta kuvaa]) mitä näistä lukemattomista pitäisi käyttää? AE BKT, WB BKT, FL BKT, ISO BKT, ART BKT. Entä mitä tarkoittaa esim AE BKT takaa löytävä lisävalikko 2f 1.0ev..?
AE haarukoi valotusta, lisävalikko kertoo montako erilaista valotusta ja millä valotuksen vaihtelulla. Muista laittaa myös sarjakuvaus päälle.
WB ottaa erilaisen valkotasapainon, FL haarukoi salaman tehoa, ISO herkkyyttä ja ART suodatinta.
10. Kameran valikossa EV-askel on 1/3EV, onko tämä hyvä? Olisiko siitä syytä muuttaa? Missä tilanteissa?
On hyvä, ei ole syytä. Siis kertoo, miten paljon valotus muuttuu kun käännät säätöruuvia yhden napsauksen.
11. ISO-askel 1/EV vai 1EV? Missä tilanteissa tätä pitää vaihtaa?
Itse käytän 1 EV:tä. Tällöin herkkyys säätyy 200,400,800,1600 jne.
1/3 EV asetuksella säätyy 200, 260, 320, 400, siis pienemmin askelin.
12. Sarjakuvaus alkaa tökkimään (laskee siis esim. alle sen valitun 5kuvaa sekunnissa), johtuuko tämä kamerasta? Kuvaan RAWia.
Muistikortti on Class-10, onko se liian hidas?
Kameran puskurit voivat loppua tai sinulla on tuo pitkien valotusten kohinanpoisto päällä. Korttikin voi olla hidas.
Kannattaisi kyllä mielummin pyrkiä seuraamaan tilanteita ja kuvaamaan yksittäisiä hyviä kuvia kuvia kuin, että kuvaa sarjana kaikki kuvat susiksi. Homma menee niin, että sinä kuvaat eikä kamera.

Lähetetty: Maalis 15, 2016 23 : 41
Kirjoittaja nsamppa
Menee aika tavalla ohi aiheen, mutta nostelenpa hattua täältä sivusta Ollin vastaukselle ja henkilölle ylipäätään. Hienoa kulttuuria ja arvostan todella.

Lähetetty: Maalis 16, 2016 12 : 02
Kirjoittaja SamGoWild
Kyllä kumarrus ja hatunnosto täältäkin Ollille! Hienoa saada vastauksia mitkä ymmärtää :)

Paikalla on ammattivalokuvaajia eli kyseessä on siis lähinnä erinomainen tilaisuus harjoitella.. Mitään paineita en tästä tilaisuudesta ajatellut ottaa.

ISOt ja salamat on tähän asti jäänyt käyttämättä lähes kokonaan koska yleensä tulee päivällä oltua liikkeellä ja ne harvat kerrat iltaisin on räpsitty jalustalta.

Kiitos!

Lähetetty: Maalis 16, 2016 14 : 57
Kirjoittaja olli R
Sen verran vielä, että eikös tuo 460 ole ihan manuaalisalama. Eli siis joudut miettimään myös salaman säädön paikan päällä. Jos kuvattavien etäisyys vaihtelee, niin valoa tulee eri tavoin.
Ja taas se pikkusalama olisi TTL, se taitaa kallistua ylös, mutta riittääköhän teho heijastamiseen.

Jos ei ole paineita, niin voisit kokeilla sitä tapaa, mitä minä käytän usein tuon tyyppisessä bilekuvauksessa:
- Kuvaa testikuvia ilman salamaa niin, että säädät kameran manuaalitilassa aikaa, aukkoa ja herkkyyttä sellaiseksi, että saat kuvaan "tunnelmaa". Eli kuvassa erottuu paikan valot ja jonkin verran seiniä yms. Voi olla aavistuksen hämärää. Liikkuvien ihmisten ei tarvitse olla teräviä. Suljinaika vähintään jotain 1/15-1/60 luokkaa, niin kameran vakaaja estää käsissä tärähtämisen. Optiikaksi tuo 25mm.

- Lisää TTL-salama mukaan. Kameran asetukseista salamalle "slow sync". (Ja on tuolla muuten toisen verhon asetuskin, toiminee vain TTL-salamalla.)

- Kuvaa.

Tavoitteena on siis saada kuvia, jossa salaman valaisema kohde pysähtyy nopealla salaman valolla. Taustalla saakin olla liike-epäterävyyttä, sillä ei ole väliä. Tuloksena voi olla jotain tämän näköistä:

http://digifaq.info/otr/portfolio_other ... G_0399.jpg

Tämä on tyypillinen tapa tehdä "slow sync" -kuvia. Periaatteessa voisi käyttää myös ajan esivalintaa (T-tila), mutta manuaalilla saa aukonkin mieleisekseen. Jos tilan valaisu ei muutu radikaalisti, niin kameran manuaalitila toimii ihan hyvin ja salaman TTL hoitaa kohteen valaisun kuntoon.