Olen tähän päivään saakka kuvannut lähes pelkästään luonnonvalolla ja hämärässä pyrkinyt säätämään kameran asetuksia vaan parhaalla tavalla.. Nyt iski kuitenkin studiotarvikkeiden hankinta kohdalle, sillä tarkoituksena olisi kuvata paljon erilaisia tuotekuvia (pieniä huonekaluja ja koriste-esineitä ainakin valkoisella ja ehkä mustalla taustalla) sekä mahdollisesti kuvia sisustuksesta ja pihapiiristäkin. Tuotekuvaus kuitenkin tällä hetkellä ajankohtaisin!
Joitakin tuotekuvia olen ottanut turvautuen juurikin kuvaustilan hyvään vallitsevaan valoon (lattiasta kattoon ikkunat sekä kattoikkunat & valkoiset seinät ja lattia), mutta nyt haluan satsata tulevaa projektia varten ja saada mahdollisimman laadukasta jälkeä aikaiseksi. Kuvaukset tullaan järjestämään onneksi tässä kyseisessä valoisassa (koti)tilassa, joten paikka on itselleni entuudestaan tuttu.
Runkona itselläni on Nikon D7000 ja objektiiveina 50mm f/1.8 ja 35mm f/18. Omistan myös kittiputken 18-105, mutta tuskin käytän sitä. Pieni huolenaiheeni on se, miten kaikki tuotteet mahtuvat kuvaan nykyisillä objektiiveillani.. On meinaan aikamoista peruuttelua välillä. Tilaa on ehkä n. 10 metriä.
Mutta tosiaan, pohjustuksen jälkeen itse asiaan! Mitähän minun kannattaisi hankkia studiota varten?
Tämän Elinchromin studiosalamasetin ajattelin alustavasti hankkia
(kokemuksia?)
http://www.rajalacamera.fi/elinchrom-e2 ... alite.html
ja lisäksi tarvitsen ainakin taustan ja sille telineen.. ja mitähän muuta?
Rungon päivittämistäkin täyskennoiseen olen suunnitellut ja siihen suht laajakulmaisen ja valovoimaisen putken hankkimista (esim. Nikonin 28mm1.8), sillä sisustus- ja miljöökuvaukset sekä oma kuvauskiinnostus vaatii sen jonain päivänä, mutten ole varma kannattaako näin isoja satsauksia tehdä vielä?
Vinkkejä, ajatuksia ja suosituksia otetaan kiitollisina vastaan!
Kotistudion rakentaminen ja muitakin vinkkejä kaivataan!
-
-
No ensimmäiseksi kannattaa unohtaa nuo mikkihiirisalamat, jos puhutaan huonekalujen kuvaamisesta tehot ei riitä mihinkään. Isot softboxit olisivat tarpeen ja ne syövät tehoja, jos ei pienet huonekalut tarkoita nukkekodin kalusteita ;). Kaksi salamaa loppuu aika äkkiä kesken jos taustaakin pitää valaista ja lisäksi tarvitaan heijastimia.